"Die Stadt ohne
Juden"
En tidig varning för nazismen

Demonstranter
i den 2015 återfunna filmen "Die Stadt ohne Juden" (1924)
Ekonomin går dåligt och i
ölstugorna skyller berusade män eländet på judarna. På gatorna
skriker demonstrationstågen ut samma budskap. Doktor
Schwerdtfeger, landets förbundskansler, är lyhörd för "folkets"
krav och driver igenom ett dekret i parlamentet: före 25 december
måste alla judar lämna landet.
Vilket de också gör, rik som fattig. Inte utan att klaga över sin
lott, men laglydigt. Ordnung muss sein.


En tid efter att den återstående, så kallade ariska, så kallade
kristna befolkningen under festliga former har firat
deportationerna, dyker i alla fall nya bekymmer upp. Kronans värde
faller, utrikeshandeln går i stå, inga utländska krediter fås,
alla andra länder bojkottar vår modellstat. Medborgarna börjar
ångra sig och till slut röstar parlamentet – med ytterst knapp
tvåtredjedelsmajoritet – för att judarna ska få återvända.
En
försvunnen film återuppstod
Detta scenario utspelar sig i den österrikiska författaren Hugo
Bettauers Die Stadt ohne Juden: Ein Roman von Übermorgen
("Staden utan judar: en roman från i övermorgon") från 1922. Två
år senare regisserade Hans Karl Breslauer en filmversion,
som jag nyligen såg i tv-kanalen Arte.

Die Stadt ohne Juden ansågs länge vara försvunnen – inte
ovanligt för filmer från den här tiden. 1991 återfanns delar av
materialet i det nederländska filmmuseet och 2015 hittade en
samlare en fullständig kopia på en loppmarknad i Paris. Med hjälp
av gräsrotsfinansiering har Filmarchiv Austria restaurerat den.
Hela filmen på 80 minuter finns nu på
Youtube och som DVD. Också romanen (som sägs vara bättre än
filmen) kan läsas på nätet via Project
Gutenberg.
Det intressantaste med romanen och filmen är förstås att de tar
upp – och förlöjligar – sin tids antisemitiska populism. Detta
alltså 1922 och 1924, ett decennium före Hitlers
Machtübernahme (1933) och nära två före Chaplins
satirklassiker The Great Dictator (1940).
Givetvis är det omöjligt att i dag se "Staden utan judar"
icke-profetiskt: utan att filtrera den genom fortsättningens
mordiska facit med nazismens seger, kristallnatten 1938,
dödslägrens industriellt "rationella" vansinne. Efterklokt
uppfattar man därför tonen i filmen som alltför sorglös – nästan
skandalöst munter. Den etniska rensningen sker i filmen genom
lagstiftning, inte utrotning och det enda våld som förekommer är
att en köksa smäller till sin husbonde för att han har röstat för
lagen som tvingar hennes judiska pojkvän att emigrera.
Men året är som sagt 1924, genren satir. "Lag och ordning" råder
och rasisterna framställs som borgerliga stollbollar med fula
frisyrer, inte som de unga och blodtörstiga stormtrupper som komma
skulle.
Trump-aktig förbundskansler
Konstnärligt är filmen inget mästerverk, inte i klass med
Wienes Das Cabinet des Dr. Caligari (1920), Langs
Dr. Mabuse, der Spieler (1922), Murnaus Nosferatu,
Eine Symphonie des Grauens (1922) eller Protazanovs
ryska sci-fi-klassiker Aelita (1924). Men i Die
Stadt ohne Juden finns en enstaka skojig anspelning: en
antisemitisk borgare, upprörd över motgångarna, hamnar på slutet
på en psykklinik och spärras in i en cell med expressionistiskt
sneda väggar, kopierade direkt på Wienes bildvärld i Caligari.

Antisemitisk
borgare inspärrad i "Caligari"-cell
Berättandet i Die Stadt ohne Juden är supernaivt och
ganska segt. Detta trots att konflikten som sig bör förs till
personplanet, med "rasblandade" par och familjer (judar/kristna)
som skils åt vid fördrivningen. Ett komiskt äventyrselement finns
också: den förvisade judiska fästmannen återvänder, förklädd till
fransk katolik med spetsiga mustascher. Han trycker flygblad,
uppviglar till motstånd och manipulerar omröstningen till sin
fördel. Här anar man ekon av den franska stumfilmsmästaren
Louis Feuillades rullar om "Fantômas" och "Les Vampires"
från 1910-talet.
En allvarligare kritik mot intrigen i Staden utan judar kunde
vara att den spär på myten om en judiskt dominerad finansvärld.
Att omvärlden skulle vägra låna pengar åt en etniskt rensad stat
är ju vild överoptimism (hur gärna man än skulle vilja hänvisa en
senare tids internationella påtryckningar mot apartheid). Och hur
logiskt är det att den inledande ekonomiska krisen, som felaktigt
skylls på judarna, försvinner när judarna får återvända?
Som lättsam pamflett och politisk underhållning, sedd mot sin
historiska bakgrund, är filmen ändå förbluffande aktuell.
Historien har förvandlat den till en tidig varning.
Ingen kan undgå att associera filmens dryga förbundskansler med
populisten Donald Trump, en stumfilmshjälte i vår egen
tid, med hans anatema mot mexikaner, muslimer och journalister.
Syndabockarna växlar, koreografin är densamma.
Nazist dödade författaren
På
biograferna drog Die Stadt ohne Juden relativt bra med
publik. Den fick ett brutalt efterspel. Den österrikiska
högerpressen hetsade mot filmen och boken, nazister slängde
stinkbomber och några månader efter premiären sköt Otto
Rothstock, en arbetslös tandtekniker och nazist, romanens
författare Hugo Bettauer (bilden) med fem pistolskott.
I stället för fängelse förpassades mördaren till en "nervklinik"
(Caligari igen!) men frigavs efter bara 18 månader. Här kommer jag
att tänka på Jussi Halla-ahos blogginlägg från 2003, där
han frågade sig om den njutning det skulle ge att skjuta en
homosexuell i huvudet skulle kompensera för det påföljande
fängelsestraffet. "Våld är en undervärderad problemlösningsmetod."
Halla-aho, landets röstkung i årets riksdagsval, är säkert fullt
medveten om att såna texter tenderar att sänka tröskeln bland hans
många beundrare för att själva ta till våld.
Också i 1920-talets Österrike såg många Bettauers mördare som en
hjälte. Penninginsamlingar ordnades och Otto Rothstock fann sig
efter den snabba frigivningen vara en rik man. Ännu 1977 ska han i
en radiointervju ha skrutit med sin bedrift.
En del av skådespelarna i filmen, bland andra den "judiska"
hjälten, anslöt sig ironiskt nog senare till nazisterna och
uppträdde bland annat för vaktpersonalen i Auschwitz. Andra, till
exempel två av männen i filmens ledande antisemit-roller,
kritiserade tvärtom nazismen i det verkliga livet och blev
trakasserade för det.
Filmens manus skrevs av regissören tillsammans med Ida
Jenbach, erfaren dramaturg och journalist. 1941 deporterades
hon från Wien till ghettot i Minsk och omkom antingen där eller i
koncentrationslägret intill.
Filmen visades en sista gång 1933 i Amsterdam och sågs under
resten av seklet av praktiskt taget ingen.
Trygve Söderling
|