Vardagens
kommunism är
praktisk, populär
och effektiv
Att det skulle bli mummel i
vaccinationskön var förväntat. De sköraste ska gå först, det är
klart, men vilka grupper ska stå i tur efter dem? Utsatta yrken?
Drabbade områden? Rika och mäktiga? Kändisar?
Om en sak råder i alla fall konsensus: alla som vill ska få
sprutan, och räkningen ska betalas av oss alla, gemensamt. Det är
det enda vettiga; den motsatta principen, djungelns lag, vore inte
bara orättvis, den är dessutom ineffektiv. Som de allra flesta
numera har insett uppstår farliga mutationer globalt så länge vi
låter viruset hitta frizoner. ”I
denna pandemi är ingen säker förrän alla är säkra”
konstaterar t.ex. Världshälsoorganisationen WHO:s sändebud,
Sveriges f.d. statsminister Carl Bildt (Svenska
Dagbladet 4.2.2021). Nu om någonsin måste även moderater
tänka jämlikt, på engelska har tanken ett namn: ”One Health”.
Som en självklarhet har vi
alltså anammat en vaccinationspolicy som kan kallas ”solidarisk”
och ”demokratisk”. Den kan också kallas ”kommunistisk”, om vi går
till begreppets grundbetydelse: att resurserna – till exempel
vaccinet – ska ägas av oss alla, finnas till för oss alla. (Att
sen produktionen av vaccin haltar fram på kapitalistiska villkor
är en annan historia.)
”Egendomsgemenskap” är den definition som till och med min mest
konservativa skollärare hade i tankarna när hon undervisade om den
tidiga kristna kommunismen. De troende ”hade allting gemensamt”
heter det i Apostlagärningarna 2: 44. Tror man att
himmelriket är nära är det dålig stil att gräla om det jordiska.
Men också i nyare tider, till exempel i en intervju 2016, kunde
påven Franciskus förklara att ”kommunister
tänker som kristna”.
Till skillnad från argentinaren Franciskus osäkrar de flesta
européer sitt twitterkonto när de hör ordet kommunism. Ett sekel
av diktaturer och terror under "k-ordets" missbrukade flagga har
kontaminerat också innehållet, gett begreppet dålig press. Det är
begripligt, men inte särskilt analytiskt. Våld och förtryck har
utövats under många förevändningar, också i religionernas namn.
Conquistadorer, pedofiler och Knutbyfigurer har alla kallat sig
”kristna”. Man kan också påminna om att ordet ”demokrati” ännu på
1800-talet var lika fruktat och hatat bland de styrande som ordet
”kommunism” är på borgerliga håll idag.
Men vi behöver inte gå
längre än till den indiska delstaten Kerala (35,3 miljoner
invånare) för att hitta ett synnerligen populärt kommunistparti
som har både segrat, besegrats och kommit igen i fria val. Efter
att – till skillnad från Donald Trump – fredligt ha lämnat över
makten 2011 vann ”Left Democratic Front” på nytt valet 2016
[tillägg: och 2021].
Kerala toppar ”Human Development Index” i Indien med
subkontinentens högsta förväntade livslängd, högsta läskunnighet
och högsta andel kvinnor (1,084) per män. Detta i en världsdel där
flickfoster annars ofta aborteras och där många kvinnor dör i
”olyckshändelser”. På husväggarna i Kerala är hammaren och skäran
frekventa stenciltryck, tillsammans med Che Guevara; översatt i
nordiska termer skulle vi kalla Keralas kommunistparti och dess
politik helt enkelt för tryggt parlamentarisk socialdemokrati.
I den indiska gatubilden är kommunistpartiets hammare
och skära en vanlig syn. ”L.D.F.” står för den vänsterdemokratiska
fronten i Kerala. Foto Trygve Söderling
Här hemma gör vi tvärtom:
vi kallar en rad i praktiken vardagskommunistiska institutioner
för något annat. Till exempel ”talko” eller ”välfärdssamhället”.
Inte bara covid-vaccination, utan grundläggande sjukvård överlag
ska vara billigt eller gratis tillgänglig för alla. Det tycker de
flesta av oss. En överprivatiserad hälsovård – som i USA – är inte
bara dyr och orättvis, den är också ineffektiv.
Detsamma gäller för skola och utbildning: vi är många som skriver
under att en plats i klassrummet eller en studieplats inte ska
bero av om man är rik eller fattig. På de flesta håll gäller
tyvärr motsatsen.
Biblioteken? Solklar vardagskommunism, trots att fri tillgång
till i princip all litteratur å det gravaste ”snedvrider
marknaden", jämfört med om alla skulle vara tvungna att köpa varje
bok de vill läsa. Precis som i coronavaccinbranschen fungerar
producenterna, förlagen, enligt marknadsekonomiska principer, men
själva innehållet i böckerna och sprutorna ser vi som en resurs
som tillhör oss alla.
Just argumentet om ojuste intrång på marknaden används av
borgerliga tidningschefer mot att vårt rundradiobolag producerar
”för mycket” textinnehåll på nätet. Public service är ”för bra”,
och när pressen inte kan tävla med kvalitet så kan den åtminstone
försöka sabotera för YLE. Public service-etermedia är ytterligare
en populär vardagskommunistisk institution, och hos oss så
inarbetad att en del privata utgivare ibland yrkar på statsstöd
med den helt ihåliga motiveringen att ”vi är också public
service”.
Allemansrätten i skog och
mark. Frivilligt talkoarbete med att städa husbolagets gård.
Stadscyklar. Mödrarådgivning. Mammalådan … de vardagskommunistiska
institutionerna finns överallt. Så klart kunde vi i stället
privatisera landsvägarna och ge ägarna rätt att sätta upp en
vägtull vid varje bro, varje kilometerstolpe. Men vi gör det inte.
Varför? För att fri rörlighet och ett ”kommunistiskt” vägnät är så
mycket mera praktiskt.
Vardagskommunismens stora fördel är just att den är det
effektivaste sättet att få saker gjorda. Och allt grundläggs i
familjen. Vi ser snett på den som roffar åt sig hela glasspaketet
så de andra blir utan. Familjen är samhällets kommunistiska
grundenhet, kylskåpet dess ABC-bok.
Självklart kan vardagskommunistiska lösningar missbrukas, liksom
allt annat. Vi behöver bordsskick, revisorer och bibliotekskort.
Men faran för missbruk gäller också för alternativet – kapitalets
övervälde, kapitalismen. Det viktiga är alltid sammanhanget och
vad man vill uppnå. Profitmotivet kan i vissa lägen vara en
effektiv motor. Men tillåts det nyliberala tänket ta över hela
verksamheten får vi dyrare el, vårdskandaler och en skenande
klimatförändring.
På samma sätt som städer behöver parker, behöver samhället
allmänningar, frizoner, engelskans commons, där vi inte
hela tiden tvingas konsumera och konkurrera. Wikipedia är ett bra
exempel på en allmänning på nätet: ett lexikon som skrivs av
”alla” och som är öppet för alla att använda. Fritt från reklam,
algoritmer och dolda spionprogram. Nästan för bra för att vi ska
vara värda det.
Begreppet vardagskommunism
lanserades av antropologen David Graeber i hans
banbrytande Debt: The First 5000 Years (2011). Vi frågar
inte ”vad får jag i utbyte” om en främling ber oss hålla platsen
framför oss i kön eller om ett barn ska räddas från att drunkna.
Vi donerar vårt dyrbara blod till Röda Korset i utbyte mot en
macka och ett glas juice. Det är en underbar form av utsugning,
det är en blodets kommunism och vampyrism och det är inte ens en
politisk fråga, höger eller vänster. I en mängd situationer, på en
mängd plan hyser vi alla en liten inre kommunist. På samma sätt
som Fredrik
Sonck konstaterade om begreppet ”socialism”, i Hufvudstadsbladet
14.3.2020, är frågan inte "är du kommunist?”, snarare "hur mycket
kommunist är du?”.
Om sen själva uttalandet av "k-ordet" får debatten att spåra ur
kan vi ju använda andra ord – ”talko”, ”allemansrätten”, ”public
service”, ”den nordiska välfärdsstaten”. Det är fenomen som inte
ens behöver marknadsföras, de är så populära att de säljer sig
själva. Viktigare än att prata om kommunism är att i
praktiken försvara våra allmänningar och att utvidga dem.
Huvudsaken är att det fungerar, att själva innebörden i begreppet
förverkligas. What’s in a name?, som Julia frågar sig,
apropå Romeos släktnamn. ”Det, som ros vi kalla, / Med annat
namn dock lika ljufligt doftar.”
1800-talets kommunister hade inte, som vi, ett sekel av
diktatoriska missbruk att att associera med begreppet. Närmare
till hands låg Pariskommunen 1871, ett försök till närdemokrati
som centralregeringen dränkte i blod, just denna vår för 150 år
sen.
Nu inbillar jag mig inte
att det föraktade ”k-ordet” ska kunna rensas och befrias från
dåliga vibrationer över en natt. Vi tänker sällan innan vi talar
och när vi närmar oss språket är det inte med huvudet före, utan
med magen. Det man däremot kunde begära är att journalister och
ledarskribenter inte okritiskt skulle svänga sig med begrepp som
”Kommunistkina” eller ”det kommunistiska Nordkorea”. I borgerliga
Svenska Dagbladet tas tyvärr alltför ofta denna tanklösa
genväg.
Strängt taget är kommunism utan demokrati en logisk
självmotsägelse: att äga gemensamt är just att ha makten
gemensamt. Ge inte Stalin tolkningsföreträdet: trots
slagordet ”all makt åt råden” – arbetarråden, sovjeterna – saknade
Sovjet demokrati. Den är obefintlig också i dagens Kina, och även
om det styrande partiet kallar sig ”kommunistiskt” har vi ingen
orsak att ta det på orden där. Lika litet som vi kallar andra
stater ”demokratier” bara för att de själva gör det. För en
statsvetare är ett begrepp som ”auktoritär kapitalism” en mycket
mera fruktbar beskrivning av dagens Kina.
Men det är klart. Att tala om ”vardagens kommunism” blir i de
flesta kretsar och sammanhang alltför besvärligt, det leder till
för många missförstånd, det kräver för långa förklaringar – det är
som Oscar Wilde skrev om socialismen: ”problemet med
socialismen är att den tar upp för många kvällar”.
Glad första maj, förresten.
Trygve Söderling
Kommentar: Efter
att essän publicerats blev det klart att den
vänsterdemokratiska fronten i Kerala segrat överlägset också i
årets parlamentsval (2021), efter att i 40 års tid regelbundet
turats om med kongresspartiets valförbund om att ha makten.
HBL publicerade
essän med en rolig illustration av Mikael Bobacka. Den torde
vara synlig också för icke-prenumeranter här.
Relaterat: Tankar
om S, R och K: kolumn om orden socialism, revolution
och kommunism. (Ny Tid 17.8.2012)
|