När skönheten kom till stan
Rapport
från ARS-95, Ateneum, Helsingfors
Änglar,
finns dom? Louis Jammes änglar från Sarajevo
hänger i fönstren på Ateneum och andra byggnader i Helsingfors
centrum i vår. De hör till dom verk på ARS-95 – för närvarande
[1995] Nordens största utställning av samtida konst – som talar
alldeles tydligt, i vår egen tid. Andra verk är mera gåtfulla,
absoluta eller magiska, som Toshikatsu Endos
dånande flamma ”Trieb” på torget utanför.
”Revolution på Ateneum!” ropar spårvagnarna,
därtill sponsrade av Ilta-Sanomat. Inte illa – kvällstidningarna
som annars motarbetar både revolutionen och konsten allt dom kan,
tvingas nu av sina egna pengar att tycka om bägge. Risken för små
”missförstånd” minskar, typ -83, när ryktena spreds just via
kvällspress att skulpturen på det årets ARS av en liten kvinna
bestod av en riktig, uppstoppad städerska (nog vet man
med dom där konstnärerna).
För min del var skolutfärden till ARS
-69 min första riktiga date med samtida konst
överhuvudtaget. Utan den allmänna revolt som låg i tiden hade vi
säkert – på ungars hyperkonservativa sätt – avfärdat det hela som
bluff; nån positiv gajdning från lärarhåll fanns förstås inte
(frånsett själva handlingen att skicka dit oss).
Warhol,
Lichtenstein, Oldenburg och popkonst – uppfattade som ironi –
visste jag från förut att jag gillade, men hela Kienholz-grejen,
installationen Roxy's bordell och den
där mentalpatienten som bara kan ligga på sin brits och tänka på
sig själv i neonbubbla (bilden) – dom slog hårt, och definitivt.
Här var nåt som inte lät sej snyggt köpas hem, ramas in och hängas
upp. Brutalt realistiskt och lyriskt visionärt.
-69 var nog min ARS, man uppfinner inte hjulet två gånger,
vilket inte hindrar att årets upplaga känns rik – rikare än 74 och
83. Fast sånt beror ju på vindar, vattenstånd, mottaglighet.
Jag gick runt ett par dagar (jo, den är verkligen stor) med
olika mänskor. Det som följer är delvis privat, delvis repliker,
delvis konsensus.
Gallup – ingen konst att göra
New York-ryssarna, spjuvrarna, konceptartisterna Komar&Melamids
”Folkets val” blir skrämmande nog samma hemska
konst vilket 'folk' dom än låter 'välja'.
Finlandsversionen av ”Den mest populära tavlan”, målad
på basen av s.k. opinionsundersökningar, kör i
1800-tals-landskapsstil med idyllblå himmel, vatten, familj och
klövdjur – i Finland en älg, modern klädd i nånsorts fotsid
vikingamantel medan den grävande mannen med glasögon misstänkt
påminner om Komar själv. (Enligt Fredrik avslöjas K&M dock av
spadmodellen – finländska spadskaft är
kortare.)
”Den minst populära tavlan” är ännu
enformigare i land efter land, en liten abstrakt svart-violett
”modern” sak med spetsiga former och fel sorts ”gammaldags” ram.
Riktigt bra.
Av dom statistiska diagrammen på motsatt vägg lär vi oss bl.a.
hur inställningen till nakenhet i konsten varierar med
politisk ståndpunkt: alla låtsas skenheligt tycka illa om naket –
men vänstern tycker något mindre illa (förstås).
Allvarligt (?) talat vill Komar&Melamid förstås, liksom all
popkonst, provocera debatt om konstens egenart – hur skulle ARS se
ut ifall verken valdes ut demokratiskt, via lokala omröstningar i
varje kommun och så vidare? Troligen just som Hitlers årliga tyska
salonger (se Frank Borgs artikel om 'fascistisk estetik'). Älg-
och sjötavlan skulle utan vidare ha platsat där.
Min favorit: det mörka rummet med byggnaden av små
ståltrådsburar och en naken glödlampa i mitten, londonpalestinskan
Mona Hatoums ”Light Sentence” (122k)
(bra namn). I TV-programmet Valopilkku:s (!)
ARS-presentation sa hon nåt om burarna som mänskors liv stängs in
i i storstäderna, och såna bara alltför uppenbara aspekter – när
ju själva Konstverket är skuggorna som bildas på väggarna av vårt
fängelse (eller Platons grotta). Isynnerhet sen man upptäckt att
lampan i mitten sakta höjer sej för att sen igen sänka sej, gå
ner. It's another day in Paradise och lyckligtvis ryms
du själv inte in i buren.
Mink-muren
Takhöjd
”Kikkeli-Kallet katossa!” lär barnen utropa när dom
kommer till Antony Gormleys ”Learning to Think”.
Ateneums glastak ger nytt lyft åt verket, fem som det
ser ut bronsstatyer av män, kouros, med huvena i en
annan dimension (oåtkomliga?) – själv märker du plötsligt att du
befinner dej drunknad på bottnet av en bassäng. Kanske det är det
som kallas att tänka.
På kvällen är rummet behagligt mörklagt och dom lätt svajande
männen (kontaktlim?) vaktar rummet mot UFO:r. Precis som
långöronen på Påskön.
Enkvällsaffärer
Gallerikonkurrensen, göra snabba intryck. Det finns verk som
lever, bättre eller sämre, på en snabb idé, som Luciano
Fabros 100 kg:s marmorrulle som rullad över deg kavlar
fram en relief, ”Sisyfos”. Optimism: den eviga rullaren lämnar
alltså trots allt ett spår – sej själv. Gary Hills
videoinstallation där en liten flicka läser högt ur Wittgensteins
Remarks On Colour, uttråkat men envist. Lever för mycket
på att W-steins namn låter hyvä. Helen Chadwick's
Pissblommor i gips, också shocking value kan bli tråkigt.
Markus Raetz'
flaskan-blir-glaset-och-glaset-blir-flaskan-rebusar i metall –
tillgängliga och roliga verk. Alfredo Jaars ”En
miljon finländska pass” där Matti Wuoris bifogade text inte lämnar
den flyktingpolitiska innebörden outtalad.
Lila sug
Översättningen av Yayoi Kusamas ”Violet Obsession”
som ”Tvångsföreställning i violett” låter kanske lite väl psykiskt
– obsessioner är ju framförallt allt uppslukande, och slukar dej
är vad den här båten, flotten i läckert mjukt violett tyg gör.
Utställningens enda? erotiska verk sträcker sej mot dej med
hundratals tungor (flikar? fingrar? kukar? korvar? lågor?). Har
fördelen att vara både rolig och vacker.
Lena: Är det inte frestande att sätta sej. Det här är en av dom
som man skulle vilja ha hemma som soffa.
Trygve: Kanske lite svår att rengöra. Påminner också om nåtsorts
monsterserier –
Lena: Triffiderna, såg du inte den? Växterna som tar
över världen...
Stjärt-skärt
En annan färgobsession: samla skära plastprylar. Portia
Munsons Pink Project, ett bord belamrat med
kammar, dockor, massagekukar och andra söta ”flicksaker”, allt i
mördande vidrig rosa. Det är lite som Monika Fagerholms underbara
kvinnor, fast mycket brutalare.
Trygve: Det här är väl dessutom en som är intressant för alla
åldrar?
Lena: Tvärtom är det mycket 70-tal – jag ser inget som skulle
höra till en yngre generation.
Trygve: Den där skära disketten då.
Vit Bloody Mary
En tredje färg: intill Pink Project rummet med dansken Henrik
Plenge Jakobsens ”White Love”, det verk på
utställningen som verkligen stinker. Mellan en skinande
vit säng och en tvättmaskin löper slangar där enligt uppgift
Jacobsens eget blod, sperma och piss cirkulerar och mixas – i och
för sej inget långsökt hushållsarbete, sånt är ju vårt liv i
lokalerna.
Blod-cocktailvisparna till höger är rasande effektiva, både
stinker och stänker, det här är som väntat vad klago- och
sensationspressen ser av hela utställningen. Utan vidare
utställningens mest provocerande verk och såtillvida helt OK. Fast
djupet är en annan fråga, liksom svensken Ulf Rollofs ”Utan
titel” – dom hydrauliska granarna som envist
ramlar och reser sej, ramlar och reser sej – är det här ett arbete
som ropar och kräver ens uppmärksamhet, utan att riktigt belöna
den. Pojkkonst?
Blått Nirvana
Min definitiva favorit: Anish Kapoors ”Min kropp
din kropp” ser på håll ut som en hög djupblå
yta-tavla på väggen. Kommen närmare inser man att det inte går att
bli klok på hur djupt det blå är – är det en platt, märkligt
skiftande sammetsyta, eller en tunnel där inga skuggor ger ögat en
ledtråd, frånsett den där vaga formen där i mitten...
Ett sant magiskt och stolt verk som inte låter sej tömmas.
Kanske man som i den kinesiska legenden kliver in i tavlan, kanske
konsten är en tunnel som man inte återvänder ur.
Utställningens enda erotiska verk – del 2.
Som helhet?
Vad kan man säga om ARS? Själv kan jag bara tacka och ta emot.
Ointressant finns förstås med, men sålänge det uppgår bara till
70-80% är ju tätheten ovanlig.
Fast det tycker inte alla. Några medvandrandes röster:
Fredrik Lång (filosof, författare) hittade
inte så angelägen konst som man skulle vänta sej av en så stor
satsning. Bara några verk imponerade: Tony Ourslers
videoinstallationer ”Sweet Talk”
(kvinnan projicerad på blombukett) och ”Destroyed”
(kvinnan under soffan) hade dramatik, liksom Krzysztof
Wodiczkos ”Alien Equipment”
(”vandringsstaven” med en liten TV-skärm där personen som håller
staven pratar om rasism och därmed inbjuder till nya samtal, på
gatan, i metron o.s.v. – ett ambitiöst projekt som genomförts i
olika länder, bl.a. Helsingfors (men är svårt att presentera på en
utställning så att man genast uppfattar idén)).
Lena Malm (fotograf) säger att ARS -95 nog
inte kolahta lika mycket som -83, hennes första. Det
märks att tiden är en annan, verken snällare, huset renoverat,
målat och prydligt. Favoriterna är som sej bör fotografer: Hiroshi
Sugimotos serie havslandskap med otroligt välgjorda
vattenytor-horisonter, Rudolf Schäfers ”Den eviga
sömnen” – vackra foton av döda.
Och inte minst förstås Esko Männikkös
nordliga mansporträtt (sådär, vi fick nämnt en av dom 6 finländska
deltagarna också!). – Hos Männikkö är det imponerande hans förmåga
att arrangera bilder utan att tappa förbindelsen med de avbildade
– ensamma män i nordliga kojor där det är vedeldning, hårt arbete
och utetupp som gäller. Ett lite nedlåtande misär-perspektiv
skulle ligga nära till hands, men dom här mänskorna är befriande
tillfreds både med sig och fotosituationen, det är ingen peep-show
eller eländesskildring. ”Männikkös professionalism är en annan typ
av skicklighet än det cartier-bressonska ögonblickspåpassandet,
och – som jag tycker – en större”, säger Lena.
Text:
Trygve
Söderling
Bilderna från ARS-95 är
skärmdumpar från utställningens CD-ROM.
|