I höst har Åbo Svenska spelat My Fair Lady som
— kanske just för att regissören är ung, Arn-Henrik Blomqvist —
blivit dubbelt museal. Både föreställning och publik är som nån
skräckvision av hur det här gick till på 50-talet.
Dom har valt att göra den rakt upp och ner: knäppa snobbar,
söta proletärer och allt. Med sotade kinder som på skolans
julfest. Eller som på ungdomsföreningens scen, där vitsen är att
alla känner varann bakom rollerna och det är roligt när nån
låtsas vara i gasen och trillar omkull. Det är där sån här
teater ska spelas. Inte här. Kanske har Ståhlberg rätt?
Tydligare än nånsin ser man hur musikal-adaptionen/filmen
skjuter sej in på att pleasa i första hand m-klasspubliken med
en komisk myt från det mystiska England. Feg desarmering av
Bernard Shaws heta budskap: om en underdog från samhällets
botten kan passera som förnäm, med rätt habitus, då är
inga klass- och könsprivilegier kanske naturlagar?
I TV:s Trixter nämnde A-H B en idé till omarbetning,
med Eliza som estniska, brytande på finska — varför skippade han
den? Just så totalradikala snitt skulle tarvas för att rädda
Shaws Pygmalion (1912) till idag.
Dürrenmatts Den gamla damens besök (1956)
torde däremot vara helt omöjlig att blåsa liv i. Åtminstone gör
Svenskis i Hesa sitt bästa för att bevisa att det inte går.
Deras uppsättning är lika fruktansvärd som ÅST:s Lady och av
kommersiella skäl omdöpt till Besök av en dam.
Kyllikki Forssells besök på den gamla scenen blir teater av
pensionärer för pensionärer, inget fel med det, men det som
D-matt kanske menat som en vild svart fars släpar sej här över
scenen som en melodram utan melodi. Mordet på Göran Schauman
kommer som en så stor befriare att man börjar undra om inte
Krister Ståhlberg faktiskt borde ges fullmakt att mörda all
finlandssvensk teater.
Nu är ju teater Viirus enligt alla kriterier också en
statsstödd institution av det slag som Ståhlberg vill skrota,
men vilken skillnad i dödlig vitalitet om man ser deras Killer
Joe samma vecka som Svenskis’ Besök. En koppling
finns, bägge handlar ju om ett slags kontraktsmord, men där
Svenskis’ teatermuseum på sin höjd engagerar som vaxkabinett,
sitter man på Viirus i knät på skådisarna som jobbar och skriker
som om dom redan alla hade kniven i sej.
Bägge pjäserna är grotesker, men där bristen på allt tempo
dödar Damen, lever Killer Joe starkt. Inte ens den spåna av
såpamerikansk romantik som nästlat in sej i Tracy Letts annars
brutalrealistiska miljö lyckas störa — husvagnsfolkets u-störda
dotter som bär på dom fina värdena. Irina Björklund
imponerar, liksom noviskollegan Tobias Zilliacus — till och med
där manuset är lätt cornyt.
Viirus’ Killer Joe håller nästan en jämförelse med en av
Hesa-repertoarens starkaste filmer från besläktad
miljö: skifta från amerikansk till nyazeeländsk white trash
och du hamnar i Lee Tamahoris Once Were Warriors
(Nordia), en trovärdigt rankka nutidsskildring av
familjevåld i en proletär våldskultur, som samtidigt ger mersmak
på maorierna i marginalen — här goda vildar med otroligt stiliga
helkroppstatueringar och obrottslig moral.
Igen är dottern i familjen (Mamaengaroa Kerr-Bell) en
känslig själ som rivs i stycken av den hopplösa miljön, men
fokus är på föräldrarna i sin mycket allmängiltiga
hat-kärlek-mera hat-spiral. Bägge superbt spelade av varsitt
flerbottnade verbala resp. muskelknippe, Rena Owen och Temuera
Morrison.
Därmed är man på maximalt avstånd från Shaws
sekelskiftes-England — och ändå tillbaka, eftersom det var i det
gamla Imperiet Nya Zeeland började. NZ som förresten är mer likt
Skandinavien än vi vet, med nu nerbyggda välfärdsprogram (och
maorierna som deras samer och inuiter, fast tuffare).
Finlandssvenska teatrar och institutioner, åkej, men konstigt
nog går en film från Nya Zeeland på bio tätast in på den
verklighet som finns också här.
5.12.1995