Ett
otal nya röster
”Den här generationen
längtar för första gången aktivt efter ofrihet. De gifter alla
sig som flugor så fort de är 20, de vill fort bort från den tid
då det kunde ha funnits möjligheter till vad som helst, fort
slippa se allt det andra som kunde ha funnits. Flickorna sminkar
sig med vitt så de blir som spöken, ser på Jane Austenfilmer,
längtar tydligt efter den instängdhet som hela Jane Austens
skrivande var ett försök att bryta. De slåss för rätten att vara
mjäkig och försvarslös.”
Den som här förtalar ”Jane Austen-generationen” är Katteli, en
28-årig kvinna i Robin Valtialas novell ”illegala
varelser”. Och hur det än annars ligger till med generationen, så
är den unga antologin OTALT, där hans ståry ingår,
åtminstone inte mjäkig och försvarslös.
Kattelis åsikter är inte nödvändigtvis Valtialas egna – eller de
kanske här testas i speedad version. I nåt sorts mottagningshem
för flyktingar avlyssnar han huvudena på tre personer, två av dem
tjänstemän (kvinnor förstås), en flykting (man, skäggig). Deras
jobb/läge ställer dem automatiskt i en sorts opposition,
’illegalitet’, fast med olika humör. Av de tre är Katteli äldst
och bittrast i sin samhällsmammografi, hon ser fram emot en tid
när fängelserna är så fulla att de spricker:
”Ingen kommer att ha möjlighet att slå någon där inne, det
finns alltid ännu en dissident i vägen för handen. Där inne
stöder man varann sedan på alla sätt. De enda ensamma mänskorna
i världen blir de få icke-fångarna utanför. Nästan alla män.”
Man känner bra igen den förföriska mixen av drastiskhet och
vardagsprat, Robin Valtialas mycket speciella tonfall, från en
tidigare novell: ”Kändisarna i vårt innersta” i Kontur
3/97 (26.9.97). Bland de sju i OTALT är Valtiala ju själv
superkändisen, han har från förr också två diktböcker på nacken.
Plötslig landning
Annars stiger här plötsligt fram en rad opublicerade unga mänskor
– inte ens i Ny Tid har man hittills läst dem, såvitt jag
vet – dessutom konstigt kunniga och kapabla att driva långa,
sammanhängande litterära-filosofiska resonemang. Boken OTALT
landar i Svenskfinland som en ny, 285 sidor tjock kulturtidskrift
och den känns lika överraskande här som en UFO från en annan
galax.
I OTALT talar både teori och skönlitteratur: Tatjana
Brandts diktsvit glider fram som en slags vita frun över
sina sidor – spöket i maskinen, som hon själv säger – men den
verkliga överraskningsdebuten kommer ändå Jan-Erik Karlsson
med i ståryn ”Tant Dagny”. Karlsson är liksom Valtiala 10 år äldre
än de andra och också han skriver i en småabsurd och personlig
stil med mycket utrymme bakom raderna. (Valtiala är ju lite som om
George Orwell var Tomas Tidholm, medan Karlsson
kanske ligger nånstans mellan Kjell Lindblad och den vilda
serietecknaren Bosse Haglund.)
Karlssons novell ”Skorstenen” tar ännu ut en sväng för mycket åt
det groteska hållet, men i ”Tant Dagny” är vinklarna just så många
och att det blir en rik historia om att vara barn bland de här
vuxna som så lätt tar slut, går sönder och är allmänt
oberäkneliga. Barnet fantiserar och tecknar, tittar på
bilder från den olycksaliga spanienresan, leker med gasmask och
skrämmer nästan ihjäl tanten, alltmedan hon sköter markservicen på
ett ohjälpligt ouppskattat sätt. Ändå är tant Dagny med sina
konstiga dofter värd att älska.
Över till de mera
intellektuella kickarna i OTALT, nämligen fyra mer eller mindre
akademiska studier. Jonas Lillqvist och Nina Blomqvist
presenterar varsin anglosaxisk filosof, Richard Rorty
respektive Charles Taylor. Lillqvists symppande kritik av
Rortys nypragmatism känns vettig och det enda man vill tillägga är
att det förstås finns andra och mindre anglosaxiska sätt att
kritisera skolböckernas och positivismens åtskillnad fakta/åsikt –
mellan förnuft och känsla, som Jane Austen skulle säga.
Existensfilosofernas till exempel, som Fredrik Westerlund
är inne på i sin text.
Nina Blomqvist lägger ut en etikhistorisk tankegång hos filosofen
Charles Taylor och för folk som mej som inte läst Taylor själv är
det en bra introduktion: 70 sidor om hur det västerländska
moraltänkandet blev vad det (kanske) är idag. Jag håller också med
Nina Blomqvist i hennes försiktiga kritik att Taylor hittar väl
lättvindigt och happy end-aktigt fram till modernismen som sitt vademecum
för en etisk förståelse av just vår tid. Vad t.ex. med Ezra
Pound och annan etiskt skum modernistisk litteratur? Den
fråga som också ger sej, är hur Taylors fina system förhåller sej
till postmodernismen – ifall en sån nu finns.
Friska nyläsningar
Socker i botten är två litterära studier. Fredrik Westerlunds
friska grepp i OTALT är att behandla tre böcker – Martin
Enckells Pravda-Love och Hibakusha Go Go
plus Thomas Wulffs Utspelad i Ulan-Bator – som ett
slags trilogi, där huvudpersonens narcissim och flykt från
bindningar blir bara värre från bok till bok, tills
subjektsupplösningen är total. Tolkningshjälp hämtas från
existentialisterna Kierkegaard och Sartre, samt
från Nietzsche, och tvärtemot vad det här kanske låter
funkar det bra; parallellerna till 1800-talet belyser
faktiskt de här moderna finlandssvenska pojkfantasierna. Det enda
jag egentligen saknar är ett påpekande från Fredrik Westerlunds
sida att de tre böckerna också är litterära verk. Etiskt
extrem eller inte, men
Hibakusha Go Go är ju jävligt bra skriven.
Sen undrar jag om Fredrik Westerlund nånstans tänker sej att
Martin Enckell också i verkligheten vill ”slakta” all mänsklig
värme… Där kan det vara skäl att igen minnas Kierkegaard, som
bland annat skrev böcker under pseudonym som ett slags polemik mot
dom livsåskådningar han ville avslöja. Drivna till sin spets
framstår idéerna som absurda, och nåt liknande gäller Pravda-Love.
Man diggar den som ett slags litterär death metal snarare
än som ett handlingsprogram.
Daniela Flomans
spännande idé är att läsa Ralf Parlands novell ”Storm
tur-retur” som ett inlägg i en tänkt estetisk diskussion mellan
modernisterna. Diktonius, Rabbe Enckell
och Gunnar Björling såg konstnärsjagets filtrering av
verkligheten som det absolut centrala, medan Henry Parland
kort sagt satsade mera på ”sakerna”: liksom Sjklovskij och
den ryska formalismen betonade han konstens källa i de oväntade
kombinationerna. Vad Daniela Floman nu verkar säga är att Ralf
Parlands novell, med stormen som rör om och vänder upp och ner på
stan, vill visa att formalismens tes om oväntade kombinationer
inte räcker till, det behövs nåt mera (kanske mörker?).
Det här är en djärv och ganska rolig tolkning, och det ligger
nära till hands att i stormen dessutom se modernisternas
omvältning av konsten, till alla vanliga medborgares stora besvär.
Men förstås kan man också försvara Sjklovskij och säga att en
storm ännu inte är konst, bara kaos. Därför är det också den
mystiska gestalten med den gråa hatten och det konstnärliga
seendet som i novellen sagolikt nog lyckas med att föra bort
servitrisen Disa från den hårdexploaterande verkligheten på krogen
Ölstian. Samtidigt sätts stans dryga herrskap äntligen på det hala
av trasiga fyllgubbar och vichyvattenskuskar.
Även om Daniela Floman med sin text gör novellen faktiskt bättre
och tätare än den är i verkligheten, så nämner hon inte det här
tydliga motivet av karneval och social revolt. Hur som helst, det
är roligt att för en gångs skull läsa nåt vettigt om den
bortglömda Ralf Parland och hans över 60 år gamla bok med det fina
namnet Ebonit.
Otalt med tiden?
OTALT var det alltså, otalt med vem, otalt om vad? I
bokens förord talas det om att bryta den tystnad som
postmodernismens relativism och skepticism sägs ha skapat; ett
klimat där det är ”omodernt” att ha åsikter och att diskutera.
Diagnosen kan vara riktig, men terapin knappt inledd: OTALT
är nog ännu inte den nya frejdiga åsiktsmaskin typ ai-ai
som en gammal medarbetare som jag i tidskriften OTID
kanske skulle hoppas på. Finns det åsikter i OTALT så är
det i den skönlitterära biten. Men visst höjer volymen en ny och
vital profil i humaniora, och den presenterar ett antal 23-åriga
nya filosofer som man inte alls ångrar bekantskapen med. Hoppas
det tar några år innan också de gifter sig.
(Ny Tid 1998)
Trygve
Söderling
Texten var i kortare form en "Jag läste häromdan",
Radio Vega 14.6.1998
Otalt. Noveller, dikter och essäer om
litteratur och filosofi. Red. Tatjana Brandt och Fredrik
Westerlund. Schildts 1998, 285 s.
|