Ur
Blondies hemliga liv
Betty Friedans radikala förflutna
I en artikel av Tuva Korsström
om Simone de Beauvoir, i nyårsaftonens Hufvudstadsblad,
ingick också ett kort citat ur Betty Friedans The Feminine
Mystique (1963). Friedan skriver att hon visserligen läste
de Beauvoirs Det andra könet [orig. 1949] när den kom ut,
men den läsningen gjorde henne bara ännu mer apatisk i hennes
hopplösa hemmafrutillvaro.
Citatet ligger i linje med den bild Friedan [1921–2006] också
annars gett av sig själv: ett slags ”Blondie Krikelin går
radikal”. Den frustrerade amerikanska hemmafrun från
förortshelvetet, som till sist kommer till insikt om kvinnans
rättigheter. Det är också den bild som miljoner läsare av Den
kvinnliga mystiken tagit till sig: säkert bidrog just
identifikationsmöjligheterna till att göra boken till klassiker.
Friedan talade som alienerad kvinna från medel- eller överklassen,
direkt till sina medsystrar – systrarna lyssnade och feminismens
s.k. andra våg var född.
På senare år har det visat sig
att sanningen var en annan, och som vanligt långt intressantare.
Framför allt är Friedans bild av sin hemmafrubakgrund en rejäl
underdrift, för att inte säga förfalskning. I verkligheten finner
vi henne redan under studietiden, 1938–42, som en brådmoget
intellektuell opinionsbildare på sin skola. Mellan 1943 och -52
arbetar hon som journalist, bl.a. på nyhetsbyrån Federated Press,
och som reporter för UE News. UE står för United
Electrical, Radio and Machine Workers of America, den enligt
Daniel Horowitz radikalaste fackföreningen i USA efter kriget. För
Betty Goldstein (sedermera gift Friedan) handlade journalistjobbet
i hög grad om kampen för kvinnors rättigheter: arbetarkvinnorna
inom el-industrin – inte minst de dubbelt diskriminerade svarta
och latino-kvinnorna.
Medlemmar
i United Electrical, Radio, and Machine Workers of America (UE)
strejkar på första maj 1948 i Pittsburgh. Källa: UE
Records / Univ. of Pittsburgh.
— Den unga Betty Goldstein (senare Friedan) rapporterade om
arbetsförhållanden och arbetarkamp för bl.a. nyhetsbyrån Federated
Press och facktidningen UE News.
Det är David Horowitz som kartlagt Friedans ”hemliga” – eller
snarare förnekade – tidigare liv. På nätet finns hans långa
artikel från 1996 [arkiverad
här och här].
I fjol utkom hans bok Betty Friedan and the Making of The
Feminine Mystique. The American Left, the Cold War, and Modern
Feminism (Univ. of Massach. Press). Boken (som jag inte
läst) anmäldes av Cristine Sarrimo i Svenska Dagbladet
20.7.99 ["Friedan
mörklade sitt radikala förflutna"].
Betty
Friedan 1960, före "The Feminine Mystique".
Enligt Horowitz är det
uppenbart varför Friedan sedan 1963 aktivt censurerat sitt
förflutna, och istället iscensatt sig som en sorts före detta
förortsbimbo: rädslan för att i det kalla krigets USA stämplas som
kommunist (så kallad redbaiting) var ett bra och mäktigt
argument för att glömma det mesta. Mccarthyismen krossade under
50-talet facket som Friedan jobbat för. Att förneka allt, att
vända sig till en ny, ”ofarlig” medelklasspublik, visade sig
ironiskt nog vara vägen till framgång.
Lika ironiskt är att Friedan snart, av en yngre generation
politiskt medvetna feminister, fick höra kritiken att hon glömmer
de sämre lottade och alltför exklusivt riktar in sig på
förortsfruarnas små problem (”ni har ingenting annat att förlora
än era dammsugare”, som en läsare skrev). Kritiken är inte
oriktig, men nu vet vi alltså att Friedan – det vill säga
Goldstein – både läste Marx och Engels och kämpade för de svarta
industriarbeterskornas rätt innan hennes kritiker ens var
födda.
De akademiska högerkampanjernas USA har givetvis skadeglatt
kastat sig över Horowitz’ rön, och skriker nu högt om fallet
Friedan som ”ännu ett” bevis på kommunisternas/feministernas
obotliga lögnaktighet: ”Modern Feminism's Matriarch Unmasked”.
Ändå kan man tycka att Betty Friedan idag, vid 78 års ålder, kunde
vara stolt över sitt 40-50-talsförflutna. Men hon vidhåller sin
tystnad. Den amerikanska mystiken?
För mig är den här historien
en påminnelse om att den bild vi i efterhand gör oss av
”60-talismen” har sina falluckor. Verklig kamp för jämlikhet och
rättvisa slogs obarmhärtigt ner. Om däremot medelklassen fick ett
demokratiskt ryck, då blev det rubriker.
Trygve
Söderling
Kommentar 2019: Själva boktiteln The
Feminine Mystique är (utan referens) tagen ur Le
deuxième sexe, där Simone de Beauvoir bland annat ironiserar
kring "den feminina mystiken". Också denna bakgrund och detta lån
från föregångaren mörkade Friedan alltså.
|