Två
debattinlägg (2001)
Kitsch
och camp och muggar
– kommentar till Max Ryynänen
1. MUGGEN. På muséet säljs temuggar med reproduktioner av Picassos
Guernica. Min första reaktion är en rynka i pannan, min
andra ett skratt, min tredje en tanke. Allra först känns den här
souveniren ju som en ytterst provokativ produkt. Är det inte –
tänker jag – ett katastrofalt banaliserande av ett verk
som jag (just därför) inser att betyder en hel del för mej? Den
som ”muggifierat” den här bilden – tänker jag också – kan inte ha
fattat ett smack av vad den, eller överhuvudtaget nånting, handlar
om: Francos terrorbombning av den lilla spanska staden
1937, fascismens anstormning, mänskans utsatthet, konstens tidlösa
protest mot våldet (i linje med t.ex. Goyas stick från ett
tidigare krig). Kitsch! ropar en sur röst nånstans långt inne i
mej.
2. DJUPET. Men nåt roande ligger det väl också i den fräcka
omfunktioneringen. Varför skulle vissa bilder vara för ’heliga’
för att representeras på ett bruksföremål, egentligen? Blir bilden
Guernica själv sämre, förflackad av det? Och småningom
tanken: varför inte förhålla sig också till denna temugg helt
seriöst? En daglig påminnelse för tidningsbläddraren. Ett
historiskt djup. Varför skulle muggen vara kitschigare, banalare
än originalet – eller postkortet man sätter upp med en
Picasso-magnet på kylskåpet? Borde jag vägra att dricka ur denna
temugg?
3. CAMP. Frågor, frågor. I sin eminenta juttu ”Kitschens nya
syndabockar?” (Ny Tid 13.3.2001) ställer Max Ryynänen
spännande frågor om kitsch. Faktiskt många fler än han själv eller
nån annan klarar av att reda ut, åtminstone före torsdag. Logik är
kanske inte textens starka sida, men det är väl inte heller
meningen. Själv hade jag av en slump, kvällen innan kitsch-numret
kom, läst Susan Sontags essä Notes on ”camp” från
1964. Detta för att kunna skriva en kort text om radio Vegas Kaffekvarnen
(en programserie där mer eller mindre mystiska gamla svenska
schlager spelas i en utpräglat förälskad camp-anda). Sontags camp
mötte alltså Ryynänens kitsch. Det kändes som en fingervisning:
fortsätt på spåret.
4. LYCKAS. Sontags tankar om camp är nämligen klarare än
Ryynänens om kitsch, trots att hon är lika uppslagsrik och
(nästan) lika rolig. ”Ett konstverk kan vara på gränsen till
camp”, skriver hon t.ex., ”men inte bli det därför att
det lyckas. Eisensteins filmer är sällan camp […] Hade de
bara varit en aning mera excentriska skulle de ha blivit
underbar camp – i synnerhet Ivan den förskräcklige I och
II”.
5. KITSCH. Å andra sidan:”Mycket av det som kan sägas vara
exempel på camp är sådant som från ’seriös’ synpunkt är dålig
konst eller kitsch. Dock inte allt. Det som är camp behöver inte
vara dålig konst och en del av den konst som kan betraktas som
camp […] förtjänar i hög grad att beundras och tas på allvar.”
6. GRÄSLIGT. Oftast är ”camp” dock, för Sontag, tvivelaktig konst
(kitsch) som man ändå kan älska (mitt i sitt misslyckande
är den på nåt sätt beundransvärd). ”Ren” kitsch är däremot (tror
jag hon menar) enbart löjlig/föraktlig/ett hot mot den
goda smaken. ”Campsmakens yttersta princip”, lyder, enligt Sontag,
”det är bra därför att det är gräsligt!”. Kitschen
(antar jag hon skulle säga) lyckas inte ens med gräsligheten. Där
andra dåliga sci-fi-filmer bara är kitsch är Plan 9 From Outer
Space så otroligt tafflig att den blir camp och på nåt sätt
rörande.
7. FRIKORT. Sontag skriver mycket om camp som ”sensibilitet”. Men
hur mycket av skillnaden ligger i betraktarens öga, är camp bara
den goda smakens sätt att digga kitsch, ge sej frikort att digga
kitsch? 1964 kunde Sontag upptäcka en camp-sensibilitet bara
i ”vissa små storstadsklickar” med de homosexuella som sin
förtrupp. I en ”postmodern” utveckling kan det där ha
förändrats. Men kitschen? Den finns, som också Ryynänen
framhåller, överallt – finns de som ser den som kitsch också
överallt? Är inte kitsch (och camp) en fråga om att en grupp
markerar sin goda smak gentemot en annan, för att få ett
övertag?
8. KÖKSVÄGEN. Nu skrevs Sontags text förstås i en tid som
låg närmare ”högmodernismen” än Max Ryynänens. Ändå är deras
problem besläktade – bland annat för att modernismen är nåt så
mycket suddigare än MR tror. För Sontag finns god och dålig konst
– men så finns också camp, som hon finner ”mycket tilldragande och
nästan lika frånstötande”. Det blir ett problem att reda ut inom
modernismens ram. För Ryynänen däremot är modernismen med sina
elitistiska värdeskalor ”tack och lov” redan historia, hurra – det
konstiga är bara att problemet god eller dålig konst kommer
tillbaka, köksvägen, som t.ex. frågan om kitsch. I en verkligt
postmodern värld skulle begreppet kitsch (liksom camp) ju vara
meningslöst.
9. FINNAS. Det fel jag tycker mej se i Ryynänens syn på
modernismen (både nu och i en Hbl-artikel i fjol) är en
viss universalierealism, d.v.s. eftersom ett ord finns
(ex. ’Gud’) antar han att det det står för också måste finnas.*)
Ryynänen kallar t.ex. modernismen elitistisk och puritansk fast en
lång rad av de ”modernistiska” konstverken idag är oerhört
populära (van Gogh, Stravinskij, Södergran, Aalto…). Vad
temuggarna med Picassos Guernica än berättar, så handlar
berättelsen knappast om elitism.
10. BELÄTE. När Ryynänen avfärdar modernismen, drabbar det alltså
snarare det beläte han spikat upp än existerande verk. Själv
tycker jag att både ”modernismen” och ”postmodernismen” är
otympliga begrepp – exempel på fuzzy logic, suddig logik,
eller, exaktare: rykten. Att de slagit igenom har att göra med
deras poetiska kvaliteter (ingen dålig grund, i och för sig) och
med att epokbegrepp nu en gång för alla behövs – inte med att de
skulle säga nåt vettigt.
11. GEVÄR. Att tillskriva de här suddbegreppen vissa mycket
bestämda egenskaper (”Modernismen, en av de mest puritanska och
nihilistiska rörelserna i den västerländska konstens historia” –
MR) är som att skjuta på moln med gevär. Bättre vore att så långt
som möjligt tala om existerande verk – vilket lyckligtvis är just
vad Ryynänen börjar göra, så fort han kommer till sitt egentliga
ämne, kitschen. Om kitschverken skriver han sen i klassiskt
högmodernistisk, puritansk och elitistisk anda. Eller nånting.
12. TIDEN. Är alltså temuggen med Guernica kitsch (som
jag först tyckte) eller camp (som jag sen tyckte) eller möjligtvis
nåt tredje (som jag nu tycker)? Din sociala referensgrupp är
viktig för vad du ser som kitsch, men också tiden spelar sin roll.
Det Susan Sontag skriver om camp, tid och fantasier gäller säkert
i viss mån också kitsch: ”Det händer naturligtvis att
företeelser som nu betraktas som camp utesluts ur kanon eller
att nya kommer till. Tiden kan ge ökat värde åt det som nu
förefaller enbart klumpigt och fantasilöst därför att vi har det
på för nära håll och därför att det påminner alltför mycket om
våra vardagsfantasier, vilkas fantastiska beskaffenhet vi inte
inser. Vi har lättare för att avnjuta fantasier som fantasier
när de inte är våra egna.”
Trygve Söderling
(Sontag-citaten övers. Erik
Sandin, ur Konst och antikonst, Norstedts 1969)
*) Not 2023: den felaktiga termen nominalism
i originaltextens punkt 9 är här för begriplighetens skull
korrigerad till universalierealism. De två begreppen är
snarast varandras motsatser.
Ganska
pretto kitsch!
Pretto
ska man inte vara, åtminstone inte i Vecko-Revyn. Enligt Nyordsboken
(2000) är det här smarta nyordet belagt sen 1995. Det kommer
förstås från ”pretangschöös” och är bildat på samma sätt som t.ex.
vulgo, pucko och hygglo.
Ett ”verk” som är oerhört pretto, fast utan täckning.
Kunde kanske vara en definition på kitsch?
Mot Max Ryynänens grundliga svar (27.3) på mitt inlägg i
den kitsch/camp-diskussion han startat har jag egentligen inte
mycket att protestera. Däremot måste jag invända mot mig själv,
lyckligtvis bara i en bisak. Medeltidens teologiska tvistefrågor
har (som det heter) sluppi å rosta och när jag anklagade MR för
”en viss nominalism” så menade jag den exakta motsatsen, begreppsrealism
(vilket som tur är framgår i dukningen). En uppmärksam Ny Tid-läsare
(inte oväntat heter han Frank Borg), har påpekat saken för
mej; där ser man risken med att importera med främmande ord.
Vad jag vill rekommendera ifråga om konstbegrepp (typ ”modernism”
eller ”kitsch”) är alltså i själva verket mera nominalism,
inte mindre: att man tittar på ’sakerna’ snarare än deras namn. De
senare är barn av sin tid och har ofta kommit till lika
slarvigt.
Ett exempel: inom rocken nåddes under början av 70-talet en slags
kulmen av pretto som bara några få band (Pink Floyd?
Genesis?) lyckades ro iland – epigonerna stannade i en kitsch utan
like. Detta är åtminstone punkens historieskrivning. Det
intressanta är att punkens sensibilitiet – nystart, rotrörelse,
back to basics – har mycket gemensamt inte bara med det samtida
måleritets ”nyexpressionism” (”die Heftigen”) eller med
90-talets danska Dogme-filmare, utan också med den
”klassiska” modernismen. Punken har nåt av samma attityd som
funkis (”inga krusiduller”), fast utan svetten och larmet. I sin
punkbok Lipstick Traces (1989) drar Greil Marcus
dessutom trådar till situationisterna och Dada. Sånt missar man
lätt om man ser världen bara i ”post”.
En viktig skillnad är förstås att punk i motsats till T.S.Eliot
omedelbart blev masskultur och s.k. livsstil. För ismerna tog det
där några år. Var hamnar en topplåt som Anarchy In The U.K.
på en post/modernism-skala? Jag anammar gärna den ”tvåspråkiga”
läsning som Ryynänen talar om ifråga om Guernica-temuggen.
Men i denna polyglotta, kanske heteroglotta konstsyn vill jag
också ge plats för en skåpbil social ornitologi, enklast kanske
uttryckt: ”vems konst?”. Att det som är konst för A kan vara
kitsch för B – och camp för C – kan till en del förklaras med
olika mängd kunskap om konst. Men bara till en del. Vi vet att
smak är en fråga om klass, i flera bemärkelser. Tänk om Jeff
Koons rysliga skära grisar (som ger mej nippor) och
porrfoton av Ciccolina (något roligare) representerar en
subtil folklig protest? Ernst Billgrens älgtavlor och
-mosaiker är jag ju redan helt redo att köpa. Det är vacker kitsch
som inte ens känns pretto.
(2001)
Trygve
Söderling
|