Publicerad som del 5/5 i serien "Mitt Amerika" i Hufvudstads-bladet,
25 augusti 2001 |
Mitt Amerika (5) – Alanis Morisette
Taggig tablett
definierar
dotterfeminismen
Genombrottet.
"Jagged Little Pill", 1995.
”Och jag är här för att du ska
minnas…”
Varje gång hon bröt ut i radion, den ilskna rösten –
”… vilken smet du lämnade efter dej.…”
– i den där fantastiska, utstuderade, fräsande låten –
”… I hate to bug you in the middle of dinner…”
– föreställde jag mej henne så här: Svart läppstift, taggigt hår,
ålder 35, nitar sprutande ur läderjackan. Garvad av främmande
substanser och onda vibrationer. Labil personlighet.
”Du, du, du borde veta…”
Utan skyltning
Att CD:n hette Jagged Little Pill – en taggig tablett –
stämde i mönstret. Liksom att den ilskna artisten med det mystiska
namnet nätt och jämnt syntes på konvolutet. I en värld där kvinnor
är kroppar lät Alanis Morissette demonstrativt bli att
skylta sin.
Det sista visade sig vara den enda korrekta av mina gissningar.
Ett år efter att jag tagit in hennes centrala textrader såg jag
henne för första gången i TV. Min förvirring var stor: en glad
Botticelli-tjej i långt rakt hår, ljusa kläder – en t.o.m.
skrämmande sund person. Kunde vara en hästflicka, på väg
från stallet till ambassadens garden party.
Och ändå: samma ilskna, välformulerade musik. Samma bågar av
utlevelse, som med stor självklarhet ställde konsertens övriga
artister – lokala förmågor som Eric Clapton, The Who
och Bob Dylan – i kategorin mossiga skuggor. Den energi de
en gång själva varit delar av gnistrade nu ur en kanadensiska som
nyss fyllt 22 men redan sjöng som ett helt liv. (Har ni annars
märkt att vit nordamerikansk kultur alltid kommer från Kanada om
den är nåt att ha: Glenn Gould, Leonard Cohen, Joni Mitchell,
Neil Young, Atom Egoyan…?)
Jagged kan stå som bevis för att det aldrig är för sent
att bli vuxen, inte ens efter 20. Skivan var nämligen en total
skinnömsning, för att komma från en f.d. barnstjärna som i tonåren
lanserats av popindustrin med två utslätat kommersiella CD. Det
sägs att kraften hos Morissette – att bryta sej ur det förväntade
mönstret – katalyserades av en ganska vilsen period på luffen i
L.A. Samt av Glen Ballard, medkompositör och producent av
Jagged. Klart är i alla fall att Morissettes vida
röstspektrum mår bra i den enkla, nästan garagemässiga ljudbilden,
som aldrig döljer den vassa eggen. De dynamiska kasten har en grunge-karaktär,
1995 var man ju nära Nirvana.
Förtjusningsknarkare
Men förstås: det är sex år sen – en eon i popens amnesivärld. Och
förstås kändes uppföljar-CD:n Supposed Former Infatuation
Junkie (”Troligen f.d. förtjusningsknarkare”, 1998)
lugnare, luddigare, mindre knivskarp. För några år sen spelade
Alanis i Hesa, på scen är hon ofta barfota, hippieklädd, och trots
det tunga gitarrdundret från dom muskulösa pojkarna i bakgrunden
sägs det att hon bränner rökelse och mediterar i artistlogen
istället för att härja och supa som en riktig karl. Kanske hon,
liksom David Byrne, har blivit för lycklig helt enkelt.
Även om hitlåtarna på Pillret fann vägen till oerhört många, är
de för tillfället förbrukade – det är i högsta grad gårdagens
tidningar att skriva om Morissette nu när också de mest innerliga
fansen glömt och vuxit upp. Och förstås kan det hända att hela
skrällen var en av dessa enkvällsaffärer som snabbt rinner ut, typ
Tracy Chapman, Terence Trent d’Arby, Bill Clinton…
För tillfället är Alanis ute. Och lika självklart är det rätt
ögonblick att reflektera. Det här är ju trots allt inte
pop-spalten, utan en sista dykning i mitt mentala Amerika. Ett
sista försök att förstå det jag tycker om, och varför.
Varje betydande konstverk har sina hjärtpunkter, sina bilder
eller ögonblick som ”gör” dem, laddar helheten. I sin bok om
fotografier kallar Roland Barthes såna ögonblick för puncti.
Genombrottshiten ”You Oughta Know”, en studie i svart, i
den ratades raseri, är ett punctum i Alanis M:s hela verk
och rymmer i sin tur flera puncti med nästan punkig
rakhet: ”En äldre version av mej, är hon pervers som jag,
skulle hon suga av dej på bio?” … ”Det var ett slag i ansiktet
hur snabbt jag blev ersatt, tänker du på mej när du knullar
henne?”.
För att citera den lekfulla öppningen till en annan låt: ”Ni vet
hur det är med oss katolska flickor, vi tar igen så mycket en
smula för sent”.
Hjärtat slår svart
Vilket leder till en svårare fråga: varför bara vita artister i
denna USA-serie (Zappa, Laurie Anderson, Morissette) – när
själva hjärtat i mitt (och allas) Amerika så ofta slår svart?
Tänker jag förneka den gudomliga Billie Holiday,
fraseringens första dam, med jazzens enda politiska standard (Strange
Fruit) i sin sångbok? Får man skriva ett ord om ett
”Amerika” utan kreol och cajun, utan slit på bomullsfält och i
bilfabriker, utan de svarta Motown-tjejer – Marvelettes,
Supremes, Shirelles – som lärde Beatles sjunga? Dessa
bluesmän och -kvinnor som lärde Stones vad musik är? Har jag glömt
Robert Johnson, jagad av helveteshunden, eller Chuck
Berry, den första popförfattaren? How about Muddy
Waters, Little Richard, Smokey Robinson, Platters,
Temptations och f.d. Prince? Eller alla gospel-,
soul- och jazzdrottningar, som gör enkla poplåtar till profana
katedraler; Ella Fitzgerald, Aretha Franklin, Diana Ross,
Tina Turner…? Får man skriva en rad utan att nämna den
begåvade Nina Simone, så skarp (Missisippi Goddam)
och orättvist skymd? Eller idag, en röstkonstnär som Cassandra
Wilson, som tar isär traditionen och sätter ihop den som en
djärvt ny pryl.
Varför är det förresten kvinnor som gör dom personliga,
intressanta sakerna också på den vita (eller semi-vita) sidan: Janis
Joplin, självförbrännande vit neger långt från
Barbie-looken; Laura Nyros totala musikalitet; Patti
Smith, livspoeten, alla rocktjejers moder; Suzanne Vega
– vår tids Paul Simon; K.D.Langs Yves Klein-blå
röst? Shirley Manson (Garbage) och Courtney
Love (Hole), rockens femmes fatale? Eller en
indie-(independent)-artist som Ani Di Franco, sen
länge sitt eget omutliga race (”Open fire at Hollywood”)?
Visst har de flesta av de här mänskorna en långt större œuvre.
än nykomlingen Morissette. Ändå ställer jag henne och Jagged
Little Pill i en klass för sig. Kanske det handlar om min
logocentrism, min övertro på orden. Kanske är orden två:
aggression, artikulation.
Kaxighets-tabut
Vit popkultur från USA är konstig: traditionellt ska kvinnorna
le. Den ’goda’ flickan är aldrig farlig, kvinnohjärtat vänder
ilskan inåt. På sin höjd är hon tragisk. Fränhet, kaxighet,
pojkighet – som hos de svarta tjejerna, från Bessie Smith
till tjejrapparna Salt-N-Pepa – var länge vulgär, ett tabu
lika stort som kärlek mellan hudfärg var det i filmen.
Samtidigt är hån och aggression själva livsnerven i rockens
attityd, Lyssna på (Willie Mae) Big Mama Thornton i låten”Hound
Dog” från 1953, minst lika kraftfull som Morissette i ”You
Oughta Know” 42 år senare. Hundrackan blev en hit i det
svarta kretsloppet, på race records, som termen lydde
(vitt var ju ingen ras) – men självklart kunde en kaxig negertant
på den tiden inte brejkka ut till den segregerat vita och
fallokratiska scen som är ”Amerikas” och därmed också vår.
För att det skulle hända, krävdes att Hound Dog – denna
uppenbara sårade-kvinna-text (You can wag your tail / but I
ain’t gonna feed you no more…) – skulle nå oss i Elvis
Presleys tama cover från 1956. Tala om queer!
Det unika med 1990-talets tjejrockvåg, inklusive Morissette, var
att den slutgiltigt tematiserade och formulerade kvinnlig
aggressivitet i ett ungt vitt popkulturspektrum, och inte minst i
USA. Höjda nivåer på kax-faktorn kunde förstås uppmätas redan i
70-talets Patti Smith (”Rock’n Roll Nigger”), för
att nu inte glömma europeer som Sapho, The Slits
eller USA-födda Chrissie Hyndes Pretenders. Väl
framme i 90-talet kunde redan engelska Spice Girls bli
mainstream med sin glada Pocahontas-feminism – medan en mera
krävande, från början ’alternativ’ skiva som Morissettes Pill
plötsligt sålde tiotals miljoner.
Den bildade satmaran
Visst: det är inte Morissette, utan två andra underbara kvinnor –
brittiska P.J. Harvey och isländska Björk – som
kommer att stå i böckerna som 90-talets musikaliska
förnyare. Men trots att Polly Jean Harvey t.o.m. av sina ömmaste
och mest kärleksfulla fans kallas ”den galna hyndan från
helvetet”, är hennes röst – ”Rub ’til it bleeds” – ändå
snarare desperat lessen än öppet hotfull. P.J.:s musik må
vara vild som en varg, det är till slut Alanis som gör en Hound
Dog: hämnas med en sång på läpparna.
Det som saknas hos musikerna är en språklig nivå; ett argt,
personligt men också briljant tilltal, där den traditionella
sårbarheten balanseras av ironisk replikering typ Mae West.
Sen är förstås också Morissettes ordförråd ovanligt: där den
normala rockens totala vokabulär ryms på ett
tuggummiomslagspapper, tvingar hon en att ta ner lexikon man inte
behövt sen Frank Zappa tog ner skylten. Ändå var, av genombrottet
att döma, hennes utlämnande, bildade satmara en kvinnoroll som
publiken längtat efter (årets mest sålda soloartist, mest sålda
skiva o.s.v. o.s.v.).
Det är den verbala drivenheten som gör Jagged till ett
dotterfeministiskt manifest för ett 90-tal där flera av
70-talsmorsornas ikoner (Betty Friedan, Germaine Greer)
kapitulerat, sålt ut, kommenderat kvinnorna tillbaka till vaggan.
Morissettes feminism ligger i kraften snarare än ämnet; könen
kunde lätt swappas i You Oughta Know, också män blir
ibland spolade. Och det är en poäng att ”du” valt en äldre kvinna
när det i regelboken står att hon ska vara yngre.
Morissette trasar traditionen av kvinnlig tragiskhet. Smärtan
förnekas inte, men den bearbetas, inte minst genom att den ges
form. Ibland är ironin elegant: ”You took me out to wine,
dine, sixty-nine me” (”Right Through You”). Själv är jag
förtjust i ännu ett ställe i ”You Oughta Know”: ”Vet hon att du
lovade hålla om mig tills du dör, tills du dör – men du lever
fortfarande”.
”Standarden är låg”
Som redan framgått, finns det få förbindelser mellan mitt mentala
Amerika och det verkliga USA. Några av kontinentens viktiga
artister, Zappa eller Laurie Anderson, var/är större i Europa. De
intressantaste intellektuella, som Noam Chomsky, Susan Sontag,
Edward Said och Frederic Jameson, är snarast udda
figurer på hemmaplan. Det gäller i synnerhet Chomsky, USA:s
tyngsta systemkritiker, som sällan eller aldrig publiceras i stora
media. Samtidigt är Noam Chomskys diametrala motsats, Reader’s
Digest (Det Bästa), den mest lästa tidskriften i Förenta
Staterna efter TV Guide. Att det, trots denna nattsvarta
bild, finns en stor hemmapublik för fenomen som The Simpsons
och Jagged Little Pill är paradoxalt. Krossades inte den
amerikanska vänstern redan på 50-talet?
I sin bok Sjungande poeter från 1984 ägnade den svenska
musikvetaren Ludvig Rasmusson 60 sidor åt amerikansk
sångpoesi, men beklagade att den är så oerhört fattig på
”fullgångna konstnärskap”. Begåvningarna köps upp av skivbolagen
och infantiliseras, körs i botten, de är ”obevandrade i poesi, de
verkar aldrig läsa dikter och de har ingenting att jämföra med.
Den litterära standarden är låg,”
Ett piller gör ingen sommar, men det kan åtminstone sätta en ny
standard. 90-talets tjejboom inom rocken har skiftat landskapet
och förväntningarna, artikulerat en för popkulturen ny kvinnoroll.
Kanske kan man ändå begripa sej på nåt i USA?
Senaste nytt [2001] om Morissette är att hon kampanjerar mot
president Bush’ energipolitik och att en ny CD är att
vänta i oktober.
Trygve
Söderling
|
Publicerad med bilder i Slammer-
arkivet juni 2016
|