2003
• KONTUR
Kulturpolitik
En
novell
Cappuccinokoppen skramlar
när han ställer den på sitt fat, han får en känsla att folk på
kaféet rycker till. Förargligt. Han, Kulornas Kung, känd för
nerver av stål. Nerver av titan och ett fejs av teflon, som
seglat honom oskadd genom så många tråkiga möten. Möten? Klockan
för honom allt närmare detta Möte, så vitt skilt allt han
hittills kallat för möten. Han inser att ordet för honom är för
alltid kontaminerat, det får honom bara att tänka på Lundin på
ordermottagningen. Och alla dessa damer i dräktjacka. Bort det
(nu är han nära att välta vattenglaset), hur kan han ens tänka
på dem i denna stund? Detta möte sätter allt på spel. Efter så
många sammanträden, där han coolt som bara den avgjort främmande
mänskors framtid – nåja, avgjort och avgjort, men påverkat
deras planer, mer eller mindre… efter allt detta sitter han nu,
Kulornas Kung, och darrar med koppen som nån gammal alkis. Vad
väntar ni er, får han lust att ryta åt dom förvånade
kafégästerna, det här är ändå inte vilken arbetsutskottslunch
som helst, det här är ett rendez-vous med självaste
Ödet. Fattar ni inte att jag väntar på en kvinna?
Hur avlägsen känns inte nu kulturpolitiken. Sin titel, Kulornas
Kung, ska han väl få dras med också i fortsättningen. Om det
blir nån fortsättning. Med en flik av sitt medvetande inser han
att även om han nu faktiskt går med på Klara Björkmäkis, 32,
ultimatum, även om han avsäger sig sin tron i det
finlandssvenska kungariket (enpartistaten, som Sven Willner så
syrligt brukade säga, på den tiden Sovjet var den enpartistat
man jämförde med) så garanterar det inget, kärleken följer sina
lagar som inte liknar stipendieansökningsnämndernas, det skulle
då vara en viss nyckfullhet. Den kan vara en vecka eller ett
liv, kanske bara en natt, kanske den redan är över. Han känner
liksom ett kallt kreditkort snudda vid sitt hjärta men förstår
sen snabbt att det bara är hans egen hand som reflexmässigt
kollar plånboken. Kajsa Björkmäki, 32, med det där ansiktet…
egentligen ganska alldagligt… men hennes ögon är ovanliga på nåt
sätt, han kan inte säga hur, han har överhuvudtaget och mot alla
sina vanor glömt att ta in hennes utseende, varit alltför
engagerad av varje ord i deras samtal – sammanlagt ett – samtal
alltså – så att det känns helt ingraverat i hans minne. Att han
inte kunde placera henne då första gången var trots allt
begripligt, vem kan hålla reda på alla dessa journalissor och
författarfrön nuförtiden, och dom sänder ju ändå (i allmänhet)
inte in foton med sina stipendieansökningar, så långt hade det
trots allt inte gått, haha. Fast med ett sting av stigande
skräck insåg han att en förklaring till att han inte heller
mindes hennes namn från Handlingarna kunde vara att hon inte ens
hade sökt. Det kunde i själva verket vara just så. — Ännu värre
att bearbeta, den långt större och hemligare smärta han känt för
att hon inte känt igen honom, kanske det var bara tur
egentligen, men ändå mera än märkligt, visserligen hade han haft
solbrillor och en rätt casual skjorta just då, vid det
där första slumpmässiga mötet, med palmmotiv, men ändå, det
finns trots allt vissa finlandssvenska fejs och till dem hörde
hans.
Kulornas Kung. Han visste inte vem som ursprungligen kommit på
detta nickname (Lundin på kontoret?). Med tiden hade det
gått som det går, citationstecknen hade slitits bort. Och varför
inte, han hade t.o.m. gärna satt ut ännu flera titlar på sitt
visitkort, det fanns ju så många ypperliga synonymer på detta
tema. Fyrkarnas Furste. Stålarnas Stålman. Schamanen av
Schabinotterna …
”Direktör Deg” hade också låtit snyggt, tänkte han, nu en smula
uppsluppet när allt det där liksom gled av honom som ett stort
paket dy; lustigt att vatusvenskarna kallar pengar för ”deg”.
Det ger onekligen Svenska Enpartiets gamla slogan ”Nära Deg”
en överraskande sannfärdig innebörd. — Fast det är väl slut
mellan Flockpartiet och mig nu, tänker han sen, helt flyktigt,
utan att känna sej det minsta berörd. Slut med denna Enestam
till exempel, denna blöta paff-figur, denna sura sjöman han så
ofta rasat över – hela gestalten löser nu upp sej som en flyktig
fantom, som det där lilla gasmolnet som försvinner när man
öppnar en flaska öl. Och ännu mera förstrött mindes han att det
faktiskt hade funnits en wife, en van, en vinthund, en våning,
en villa, en vinterbostad, flera vuxna barn. Nåja. Dom har sina
egna karriärer att sköta. Whatever .
Folk kommer att säga att det här är typiskt för oss
klimakteriemän med makt, isynnerhet sen det blir känt att
orsaken till hans abdikation från ledande post i kungariket S.
har långt ljust hår. Ja, kunde vara hans dotter. Folk pratar som
dom pratar men det får man skita i. Han är inte längre beroende
av dem, det inser han nu, med den här känslan kan han fast bo
under broarna, eller i gammelfarsans garage. Mat, den kan man
alltid dyka i roskisar efter, det är ju t.o.m. trend nuförtiden,
vad heter det, fregan? Haha, han ska visa dom, han ska
bli Svenskfinlands främsta fregan. Veckopressrubrik: han bytte
Partiet mot raveparties. Tatuera sig vilt, borsta tänderna med
whisky, gå i säckiga kläder. Pierca ett ormsmycke i pannan, måla
sej med henna… knarka ska han förstås, knarka hårt, och glömma
att skicka nyårskort… tänk så mycket man kan få ut av livet ännu
som 59 om man har bestämt sig för att inte bli fet! Denna
Kamilla Björkmäkis, 32, ultimatum (eller hette hon Katja?),
börjar kännas som ett löfte och inte ett hot.
Och det är klart, han förstår henne: det är hon som har horat
(kommer det att heta) om hon kommer till runebergsfesten med
Kulornas Kung under armen, kassakistornas kontrollör nummer ett.
Då spelar det ingen roll om hon verkligen lyft stöd eller pris
för sin foto- och reportagebok från Petersburg eller inte. Det
är vad vad folk tror som räknas, det är det enda som gäller.
Också när folk blandar ihop saker. Till exempel tror vanligt
folk att Fonden bara i praktiken styrs av Partiet, sådär lite i
smyg, som det ju är på livets övriga områden. Dom blir
förbluffade att finna ut att den är en underavdelning helt de
jure . Den där lilla förvirringen, den är pengar värd. Den
är kulturpolitik.
Ett parti som helt öppet delar ut fyrk åt de sina, hur skulle
det se ut? Illa, jag mår illa. Det var därför den här notisen i
år, den i HusBladet om Christian Brandt, var så oförlåtligt
pinsam. Vår trotjänande tjänsteman får helt plötsligt
ettårsstipendium för ett helt hemligt projekt, utan att ha visat
upp några som helst kvalifikationer. Jag menar, sånt händer ju
hela tiden, men det borde inte få hända så öppet. Och framför
allt: borde det inte få hända i Bladet. Vem på Bladet kan ha
släppt igenom detta, tänker KK förvirrat, glömsk av sin nya
livssituation, han måste ringa upp dom nu bums och ge dem en
rejäl avbasning. Siperia opettaa.
Här har han i åratal, i takt med att Fondens pengar vuxit till
allt häftigare proportioner per finlandssvensk, hävdat sitt
favorittema: de dåliga ansökningarna. Och så glider denna Brandt
igenom, som en fjärt mitt i högmässan. (Jo, KK borde snygga upp
sitt språk, men vad kan man göra?) — Vi har allt mera pengar att
dela ut (tänker han), till ständigt samma mänskor på basen av
allt sämre ansökningar. KK gör den nedslående jämförelsen mellan
ansökningsförsökens allt lägre nivå och sin egen växande
visionära kraft. Han är inte riktigt medveten om den nedlåtande,
nästan förmyndaraktiga biton hans predikningar fått. Om
ansökningarna nu är så jävla usla, varför ska han då
överhuvudtaget dela ut några pengar? Sätt dom i framtidsfonden
så vet man åtminstone var man har dom. Det vill säga det vet man
inte. Då först vet man inte. Men ofrivilligt faller en löjets
skugga, inte över de korkade ansökarna, som det var meningen,
utan över honom själv och hans Fond, som över en fader och
uppfostrare som ständigt och jämt lamenterar över att hans barn
är så bortskämda. Vem tror han att har fixat det då? Snacket om
dåliga ansökningar visade sej förresten vara en ren
fantasiprodukt det år Fredrik Lång fick en inbjudan till Fondens
stora utdelningsritual. Ordförande som han var, på den tiden,
för Folktidningen Proletärernas Trösts stödförening
”Leopardtryck”, trodde han att tidningens ansökan för sitt
Ryssland-projekt, ett omfattande reportage i Ryszard Kapucinskis
anda, skulle ge utdelning. Affärstransaktionen – du får fyrken,
vi får ditt namn – framskred som vanligt, de för sponsorering
inkallade mänskorna hörde undergivet på KK:s vanliga
straffpredikan om dåliga stipendieansökningar. Speciellt nämnde
KK denna gång de fantastiska möjligheter som det (då) nya
Ryssland öppnat för nya, djärva projekt. Varför tänker ingen på
detta! Varför gör ingen nånsin nåt spännande och expansivt!?
dundrade KK från podiet. Här saknas mod. Mod i arm och kraft i
barm. Den finlandssvenska impotensen är rent ut sagt
fruktansvärt pinsam. Bara Flockpartiet, det vill säga jag, har
visionerna. Sådär gick han på. Varför Fredrik Lång, som
representerade en ansökan (som inte bifölls) för just ett sånt
ändamål, varför Lång bjudits in till utdelningsfesten framgick
aldrig. Nåt sorts missförstånd?
Kulturpolitik är att bedriva kulturpolitik så att det ser ut
som en annan kulturpolitik än det är. Den där Folktidningen
Proletärernas Tröst till exempel, KK kan slå sej i häcken på att
vanliga finlandssvenskar (i den mån dom nu vet den existerar)
tror att också den lyfter sina furstliga bidrag ur Flockpartiets
Förenade Fondsyndikat FFF. Spelar ingen roll att den där blaskan
i själva verket på nåt fullständigt obegripligt sätt i alla
dessa decennier hankat sej fram på statliga pengar. Den andra
statens alltså. Finska statens. Partistöd det också, men inte
det rätta partiets. Inte Rätta Kaverinas Parti RKP. Och sen har
dom (Folktidningen PT) förstås sina patetiska tiggerkampanjer,
som om det inte räckte att man betalar prenumerationen tigger
dom ihop extra stöd från läsarna, främst förstås Vivica Bandler,
men också från andra kommunister. Gåtfullt. Parentetiskt inser
KK att han nu – nu när Korinna Björkniemi, 32, kommit in i hans
liv – kanske måste börja göra exaktare distinktioner än
hittills. Det är ju strängt taget inte ”kommunister” en masse
utan en massa finstilta underavdelningar: anarkister,
feminister, sekterister och så vidare. Synd. Livet kommer att
bli mer komplicerat nu. Men samtidigt enklare.
Vanligt folk tänker ändå, nu är han tillbaka på spåret, det är
dit han vill komma, vanligt folk tänker med all säkerhet att
Folktidningen PT, som alla andra, är lika beroende som alla
andra av Fond-Imperiet. Det är det väsentliga. Nånstans kryper
tanken in. ”Bäst att inte säga för mycket för om man kanske
nångång sku söka”. Till och med ljusröda Arbetarorganet
Svenska Demografen, organ för ett av landets största
partier (dock inte Flockpartiet), vädjade på sina knän hos
borgarna och fick faktiskt en engångsräddningsplanka. Ur
PR-kvoten. Vad är väl bättre PR än detta: säg inte att vi inte
är liberala, vi räddar t.o.m. socialdemokrater. En gång, men det
är vad folk minns. ”Men varför tigger ni pengar av läsarna, kan
ni int bara be av didär Fonderna?”… ”Kan ni skriva som ni vill,
är ni int rädda att bli utan pengar från Fonderna?”. Haha. Det
är kulturpolitik. Strålande kulturpolitik. Image Control.
Vi räddar alla. Vi och ingen annan kämpar för språket. Identity
Politics. Ett vattentätt system. Kulturen under kontroll.
Det viktiga är inte vad vi gör. Det viktiga är att alla är helt
besatta. Av tanken på Fonden. Allt delas upp i ett antal får.
Dom som får, dom som fått, dom som vet att dom får, dom som
hoppas dom får och dom som är kritiska. Ofta en och samma
person. Slaget är vunnet så länge folk tänker på oss. I nåt hörn
av kalkylen. ”Dom skulle ha fått se på fan men jag fick inget
stipendium”. Vi vill hemsöka dom i deras drömmar. Iaktta dom.
Ett finlandssvenskt Panoptikon. Försök inga tricks för
Julgubben, han vet allt. Det är vad dom tror. Och han har så
många tomtar och utliggare på spaning i bygden. Spelar ingen
roll om det stämmer. Lagom paranoja håller systemet i schack.
Spelar också underligt liten roll om det finns pengar eller
inte. Nu finns ju i och för sej mycket. Det är mycket nu.
Löjligt mycket i förhållande till kreativitetens summa, som väl
är som den alltid har varit. Fortsätter det så här tvingas vi
inom kort att dränka alla i fyrk som överhuvudtaget orkar kasta
in en ansökan. Och eftersom ansökningarna bara blir sämre och
sämre, enligt KK alltså, samtidigt som avkastningen bara ökar
och ökar, måste nästa steg bli att vi rationaliserar hela
förfarandet. Koncentrerar resurserna. Till själva langandet. För
hem fyrken i skottkärra, i första hand till dom som bor närmast
kansliet. Blir det nåt över tar vi en skåpbil och kör ett par
varv. Svenskfinland runt. Slänger en säck åt dom vi tycker om.
Det är finlandssvensk logik, jag menar logistik. Resultatet blir
som förut, men med lots of mindre byråkrati. Dom
rödgröna galningarna snackar ju redan om medborgarlön, varför
inte gå i spetsen och införa finlandssvensk medborgarbelöning.
Ett stipendium åt alla som stöder vårt Flockparti.
Utbetalningskorten medföljer som bilaga till Medborgarbladet.
Skattetekniskt sett en filial av Folkhälsan. Pengar är ju bra
för nerverna. Finlandssvenska nätverksmänskor är lyckligare, vi
lever längre, man kan fråga till vilken nytta, men vi gör det.
”Vitamin K”, som Blondie säger. K som i kapital. Folk måste väl
för fan få erkännande för att dom ställer upp! På dom rätta
värdena. Kunde också kopplas till röstning i val. Exit Poll.
Vem röstade du på? Exit Gold. På nåt sätt måste vi
svänga den här politiska trenden, nu när vi snart har flera
ministrar än riksdagsmän.
Synd bara dethär att Enestam och hans gäng ska vara så trista.
Begriper sej ej på kultur. Nada hiff på verklig Konst. Sådär som
han själv, KK, har. Kulornas Kung tar minsann och skriver en
dikt när andan faller på. Eller svänger ihop en akvarell, drejar
en vas, klipper en pappersdocka. Igår skrev han en igen. Din
hud / trotsar mina förbud / din häck / gör mej väck… Vad
begriper Ekku Enestam av sånt. Förargligt också: varje gång man
ger sej ut bland dom vanliga mänskorna, d.v.s. kulturmänskorna,
man hittar t.ex. ett gäng damer, unga damer (och långbenta som
fan) som förstår sej på Kultur. Och man tar en liten öl och
diskuterar, man diskuterar allt häftigare, om performance,
postmodernismen, Ambitious Bitch… förr eller senare visar dom
sej vara kommunister. På sätt eller annat. Har dom inte
organiserat en finlandssvensk fredsmarsch genom Mellanöstern så
har dom skrivit en teaterrecension i Folktidningen. Det slår
aldrig fel.
Hur var det nu igen med den där Fagerholm, till exempel?
Poetissan. Skrivit böcker. Ärtig som fan. Raggades upp till vår
sakkunniggrupp. Ett värdefullt PR-kort. Och sen, en dag, bara
pang! i dörren. Också det stod i Tidningen. Man kan undra
varför. Gillade inte vår stil kantänka. Som om det var hennes
sak att bedöma. Inte hört talas om henne sen dess. Borde begära
en närmare utredning av fallet. Vi kan inte ha det så här. En
verklig diva.
Cappuccinon är urdrucken och Kulornas Kung har drivit åt helt
fel håll i sina tankar, nu igen. Men plötsligt utstrålar en
vertikal gestalt, i dörren i andra ändan av lokalen, ett
magnetfält med märkvärdig effekt på KK:s hjärta hjärna och
ljumskar. Katherina Björkniemi är punktlig. – Och om hon är en agent
provocateur, hinner han tänka, på sista sidan av sitt
dittillsvarande livs bok; utsänd av fienden (vem?), med uppgift
att neutralisera honom och de makter han står för? I dom nya
Bond-filmerna är det brudarna som styr. Sånt är modernt nu. KK
bryr sig inte, för han har varseblivit en rörelse. Det gudomliga
paret ögonbryn, sju meter bort, har höjts en liten nyans. Som
till en fråga. Med ens är han alldeles kall och klar. Han
nickar.
2003
Trygve
Söderling