Konstroudarens ängslan
Robert Åsbacka: Fallstudie
Att bluffa poesi för tjejens skull eller att lösa korsord i
förarhytten på en Ford Transit som yrar omkring i Stockholm på
märkvärdiga konstrelaterade uppdrag. Knappast den sämsta av
berättarpositioner. Även om Robert Åsbacka i sin nya bok Fallstudie
lämnat Nykaaby-språåtji så har han tagit med sig de luggslitna
typer och den underskruvade humor som gjorde Döbelns gränd
från 2000 till en pärla till bok och pjäs (den senare på Viirus
och Wasa teater). Fallstudie infriar och går allvarligare;
kanske är den onödigt kort.
Ett till sex ord per rad
Också här jobbar och fuskar sig Åsbackas manliga huvudpersoner
fram så gott det går, risken för avslöjandet hänger som en hotande
drivkraft över berättelsernas himmel. Döbelns gränd
handlade mycket om sprittrokande, i Fallstudie måste
Ralfs pappa dölja sin höftskada för att få jobbet i Sverige och
när Ralf själv, decennier senare, kör hem en trevlig kvinnlig
författare i sin taxi drar han till med lögnen att han själv
skriver litet… dikter.
Så för att klara av första träffen med Sonja måste han verkligen
skriva någonting. Men det är väl inte värre än att man går in och
grabbar några nävar poesi på närmaste bibliotek och stjäl en rad
här, en där:
”Han kände att det nog skulle gå bra. Så mycket
verkade det trots allt inte vara som krävdes. Ungefär tio, femton
rader på var sida, och så mellan ett och sex ord på varje rad.
Fast ibland var raderna fler, och i ett fall räknade han till
tjugoåtta.”
Förklädnaden som amatörpoet funkar såtillvida att han blir ihop
med Sonja, det är ju huvudsaken. Eller? Kan stackars Ralf hjälpa
att Josif Brodskij, författare till den allra minsta och
oansenligaste boken han stulit en hel dikt ur, plötsligt går och
får Nobelpris och blir läst av ”alla”? Vid det laget är Sonja
redan gravid.
Åsbacka har förmågan att skriva långt roligare än det först ser
ut. Många författare annonserar miltals i förväg, så man är utled
när poängen väl kommer. Åsbacka smusslar tvärtom ut en ofta
oerhört dubbelbottnad text utan att varna: ”nu är jag rolig”.
Garvet dribblar in från sidan, oväntat. Och ändå är den här bokens
underton mörk. Förlusten visar sig vara Ralfs svarta tråd.
Magneter och badkar
Ralf är inte bara diktbluffare, han är också konstroudare. Bokens
undertitel är En berättelse om materialanskaffning, Ralfs
och kollegan Øysteins odyssé i skåpbilen handlar om att på diverse
skrotlager skaffa badkar, järntråd och trehundra kilo magneter för
konstinstallationerna de ska bygga – konstnärerna själva skymtar
bara som frånvarande föräldrar som står för idén och får äran. Här
ges vi ett nytt och ganska hejdlöst underifrånperspektiv på
konceptbranschen. Inte så att Åsbacka populistiskt skulle låta
förstå att ”modern konst” vore bluff. Tvärtom, Fallstudie
är själv mycket medvetet och konstfärdigt komponerad och av
Åsbackas fyra tidigare böcker kan de tre första räknas som ”smal”
litteratur. Men visst ställer Fallstudie vår konstsyn på
nya ben, litet som när Brecht lät sin ”läsande arbetare”
fråga om inte Caesar hade åtminstone en kock med sig när
han slog gallerna.
Kompositionen. Det är ingen slump att de löser korsord där i
förarhytten på sin lånade Ford Transit, storyn faller på plats och
korsar sig själv i takt med att krysset växer fram (”Vill ingen
mista”, sex bokstäver? Oskuld? Nej, Jobbet.) I de senare årens
utgivning kommer jag – och det är högt betyg – att tänka på Susanne
Ringells deltidsdeckare Katt begraven när det gäller
att beskriva Åsbackas säkra handlag med intrig. Böcker kan i och
för sig sakna handling och vara hur bra som helst, eller de kan –
majoriteten – låta händelserna komma lunkande. En alltför sinnrikt
flätad story ses kanske hos oss t.o.m. som dålig realism, ett sätt
att göra sig till? Men visst får en välskriven bok speciell spänst
när författaren samtidigt håller igång tre eller fyra
händelseförlopp, som förenas först på de sista sidorna.
Det är en sådan brant och delvis oväntad avslutning Fallstudie
vetter mot. Och även om jag tycker att några förväntningar
blir hängande och att det för rytmens skull hade varit skönt med
mera förklaring – litet biblioteksscener – så inser jag att
avrundningen är snyggt gjord. Det är ekonomisk litteratur när den
som vill veta mera om bokens personer, som man just lärt sig
intressera sig för, kan börja läsa om från början och då hittar
nya vinkar.
Att hitta till Stockholm
Det är mitt, sa finnen om Stockholm. Man kan fråga sig varför vi
inte oftare säger det också i finlandssvensk litteratur – det är
ett tag sedan Ulla-Lena Lundbergs Kungens Anna
(1982) upptäckte kungsstaden. Om nu Fallstudie ska kallas
finlandssvensk, och/eller Robert Åsbacka, det spelar absolut ingen
roll för mig, kanske nog för försäljningen. Men några repliker är
på finska och förlaget är Schildts.
Trygve Söderling
Robert Åsbacka: Fallstudie. En berättelse om
materialanskaffning. Schildts 2004, 180 sidor.
|