Tjechov och fyrken
I andra akten av Anton Tjechovs rätt okända
skådespel Platonov börjar den unge läkaren Nikolaj
plötsligt dela ut sedlar till höger och vänster, åt vem som
helst som råkar komma förbi. Gårdens arbetare, herrskapet,
kvinnor och män, alla får en rubel, tre rubel, fem…
Det är frågan om pengar som han alldeles nyss, med lock och
pock – ”Hedersord, jag lovar att inte betala tillbaka!” – tiggt
till sig av köpmannen Bugrov.
Bugrov: ”En… sex… tolv… femtio… Det är sista gången”.
Nikolaj: ”Vad är det där för sedel? Ge mig den också. Den ser
så bevekande på mig!”.
Och en minut senare strör Nikolaj alltså pengarna omkring sig.
Förverkligar han en utopisk dröm? Eller är det kanske
mottagarnas reaktioner som intresserar honom? ”Säg tack i alla
fall!”
Platonov är det äldsta drama-manus av Tjechov som finns
bevarat, kanske skrivet våren 1881 av en 21-åring, och upptäckt
först 1920. Pjäsen är på tok för lång för scenen, och dess
utdragna, häftigt melodramatiska slut liknar inte den Tjechov vi
känner från de fyra välkända pjäserna – Måsen, Onkel Vanja,
Tre systrar och Körsbärsträdgården. Den lilla
sedelscenen å sin sida är släkt med hans tidiga, absurda
smånoveller, där tonfallet i sin tur är släkt med Gogols.
Det betyder inte att ämnet – sedlarna – skulle försvinna ur den
”mogna” Tjechovs prosa och dramer. Tvärtom är t.ex. alla de fyra
kanoniska pjäserna också en sorts spel om pengar och pengars
värde. Fyrk-temat är i själva verket så påfallande att det är
lätt att glömma bort.
När de talar om pengar
Man kan till exempel notera att genombrottspjäsen, Måsen
(1896), redan från och med replik nummer tre talar om
förhållandet mellan pengar och lycka. Efter den berömda
öppningen – ”Varför går ni alltid klädd i svart?” – påpekar
läraren Medvedjenko att hans tillbeddas, Masjas, far trots allt
är välbärgad, medan hans egen lön är bara 23 rubel i månaden,
”och från den summan drar de dessutom av till pensionskassan,
men ändå är jag inte sorgklädd”.
Masja invänder att det inte handlar om pengar; hon hävdar att
”en fattiglapp kan vara lycklig”. Men Medvedjenko ger inte upp:
teoretiskt kanske, men på de 23 rublerna ska han själv, hans mor
och hans tre syskon leva. Inte underligt att Masja förhåller sig
kallsinnigt till hans kärlek – provocerar han – för ”vem skulle
ha lust att gifta sig med en man, som inte själv har något att
äta?”.
Argumentet är relevant, och ändå sårande. Och man anar att om
Masja inte kan besvara hans känslor så kan det visserligen ha
att göra med detta med pengarna, men också med hur Medvedjenko
pratar om detta med pengarna och framför allt med det faktum att
han inte pratar om mycket annat än pengar. Romantik utesluter
knappast att åtminstone den ena foten står på jorden. Men
romantik lever inte på bröd allena, eller på prat om bröd.
Medvedjenko är en biperson i Måsen. Men också
huvudpersonerna diskuterar ofta sin ekonomi. Till den
medelålders divan Arkadinas egenheter hör till exempel att hon
inte kostar på sin unge författande son Konstantin någonting –
varken kostym eller utrikesresa. Hon hävdar i sten att hon inte
har råd – ”Jag är skådespelerska, inte bankir”. Konstantin har
en annan bild: ”På en bank i Odessa har hon sjuttio tusen
liggande – det vet jag med bestämdhet. Men be att få låna litet,
så börjar hon gråta”. Arkadinas snålhet ser ut att vara en
härskarstrategi gentemot sonen: utan pengar är han utelämnad åt
henne. Andras brist på pengar är makt.
Också i Onkel Vanja (1899) går känslor och pengar i
clinch. I pjäsens kanske mest känsloladdade scen öser Vanja,
alias Ivan Vojnitskij, ur sig allt det hat och förakt han under
åratal ackumulerat mot sin svåger, f.d. professorn Serebrjakov.
Professorn, som han en gång i tiden beundrade, framstår numera
för Vojnitskij som fullständigt ihålig, renons på verklig insikt
om konst och kultur. Och för denne mans bekvämlighet har han
offrat sin tid, skött godset i stället för att förverkliga sig
själv. Känslan att livet förfelats, och på nytt är problemets
kärna pengar.
Eller i småstadsdramat Tre systrar (1901). Pjäsens
refräng, det drömska ”Till Moskva!”, kunde mera cyniskt avkodas:
”till pengarna!”. Så klart längtar syskonen egentligen tillbaka
till societetens och kulturens Moskva, som de upplevt som barn.
Men det är ekonomin som håller dem kvar i provinsen. Det talas
inte lika öppet om pengar i den här pjäsen, men bokslutet är
ändå klart: efter faderns död har de inte råd med Moskva.
Att gå under med stil
Ifall den ekonomiska basen, eller bristen på en bas, är mera
underförstådd i Tre systrar, så är ordet ”pengar” på
nytt högfrekvent i Tjechovs sista pjäs, Körsbärsträdgården
(1904). Dramats ekonomiska gångjärn – temat fanns redan i Platonov
– är att familjegodset med fruktträdgården måste auktioneras
bort, närmare bestämt den 22 augusti, eftersom Ljubov Andrejevna
och hennes bror Gajev gjort av med arvet. Ljubov Andrejevna är,
vad pengar beträffar, raka motsatsen till den obsessiva divan
Arkadina i Måsen: hon slösar fortfarande charmigt
tanklöst, som om hon hade hur mycket pengar som helst.
Frikostigheten, som hos Nikolaj i Platonov var ett
vitsigt infall, är för Ljubov Andrejevna en identitet. Hon blir
svindlad av sin parisiske älskare, hon tappar tanklöst
innehållet i sin portmonnä i mossan, hon ger en luffare ett
guldmynt för att hon just då inte råkar ha något silver. Hon går
under med stil, och stilen bottnar i en uppväxt i en klass där
pengar är ”vulgära”, eller snarare: det är vulgärt att inte
låtsas inte bry sig om pengar.
Självklart bryr sig alla utom Ljubov Andrejevna egentligen
om sina pengar, men utåt sett ska man gärna ”stå över” det
materiella – på samma sätt som Trofimov, studenten, hävdar att
han ”står över kärleken”. Pierre Bourdieu, den franske
sociologen, har senare studerat förnekelsemekanismer av det här
slaget i 1900-talets franska societeter.
Om Körsbärsträdgården är en kejsaren utan
kläder-historia så är barnet köpmannen Lopachin – hans
välmenande råd studsar bara tillbaka från vad han upplever som
en skock sömngångare. ”Man säger er på ren ryska att er gård ska
säljas och det är som ni inte begrep det”. Felet är kanske just
det där med ”ren ryska”. Lopachins hela habitus är
alltför icke-subtil för att det kultiverade herrskapet ska kunna
ta in hans budskap. ”Sommarstugor, ursäkta, men det är så
vulgärt”, som Ljubov Andrejevna svarar.
När Lopachin i slutet av pjäsen ropar in godset, handlar det om
en personlig revansch: att ta makten över platsen för sin och
sin släkts förnedring. Det är den ”pryglade, okunniga Jermolaj,
som sprang barfota mitt i vintern” som nu har köpt den gård ”där
farfar och far var slavar, där man inte ens släppte in dem i
köket”. Med sina pengar kan han köpa platsen – däremot inte dess
ande. Kulturarvet, den symboliska ekonomin, har han inte hand
med, han lyckas inte ens förmå sig att fria till dottern i det
hus han snart kommer att riva.
”Slavblod” flöt också i Tjechovs ådror, som han skrev i ett
brev till sin bror. Deras farfar hade varit livegen, pappan höll
butik. Här finns nog en av förutsättningarna för ”uppkomlingen”
Tjechovs klarsynta blick på den societet han själv kom att
tillhöra. Klarsyntheten handlade om att inte glömma. Som
Kristina Rotkirch har påpekat talar man ofta om greve Tolstojs
filantropi – den är en del av legenden – men i verkligheten
donerade Tjechov pengar till långt flera skolor.
Transaktioner och drömspel
Det häftiga med Tjechovs pjäser är nog att där hela tiden pågår
en sådan otrolig mängd transaktioner. Med känslor, men också med
egendom. Många av affärerna – i alla bemärkelser – visas bara
diskret, knappt synligt. Samtidigt låter han ofta sina personer
tala alldeles förbluffande öppet om sin kärlek, och om sina
pengar. Det är drivhus och drömspel. Själv uppfattar jag
dramernas teknik som ett medvetet kaos, en slags planerad
informationsöverlastning. Ingen åskådare kan följa alla trådar
samtidigt, och därför kan man alltid se om pjäserna och tycka
att det mesta i texten är fullkomligt nytt.
Jag säger inte att Tjechov ”egentligen” handlar om pengar.
”Egentligen” handlar han nog om passioner och smärta. Men också
pengar kan vara smärtsamma, och eftersom det är så lätt att tala
om det tjechovska vemodet – de tre systrarnas, Ljubov
Andrejevnas, hela den ryska adelns bitterljuva undergång – är
det dubbelt intressant att se hur de sköra känslorna graviterar
kring det handfast materiella fyrkspåret.
Inte så att pengarna skulle vara det viktiga – det säger inte
heller Marx – men nog så att de sätter upp stålhårda galler för
vad som i längden är möjligt, inklusive möjligt att känna.
Pengarna definierar långt – via konto och klass, via habitus och
kultur – våra relationer. Hur mycket vi – som Masja i Måsen
– än hoppas på motsatsen. Om Tjechov i dag inte känns död, trots
att han varit det i ett sekel, så är en orsak nog att han visar
upp hela denna skandal: nyktert, men samtidigt så intuitivt och
tilltrasslat att vi kan tro att det enbart handlar om
känslor.
Trygve
Söderling