Du kan le
Man kan undra vem som egentligen skulle tycka om populärkultur
ifall inte alla andra gjorde det. Hur mycket handlar det helt
enkelt om härmning?
Ta t. ex. de där optimistiska allsångerna från förr. Titlar som
”Du kan le”, ”Med sång”, ”Sjung och le”. En hel genre som idag
känns mycket udda. Ändå var den på sin tid bevisligen
populär.
Budskapet var alltid detsamma, eller egentligen två. ”Med sång
blir alla sorger små, med sång blir vägen lätt att gå, med sång
varann vi rätt förstå, med sång, ja med sång”. Som moral är det
tvivelaktigt, men där finns en empirisk grund: sjunga är kul. Det
skumma är snarare cirkelresonemanget att man blir glad av att
sjunga att man blir glad av att sjunga.
Budskap typ två var ännu märkvärdigare i sin, kan man tycka,
obegränsade cynism: en lång rad låtar uppmanade oss att inte bara
sjunga utan framför allt le, återigen för att bli glada. Bekant
genom Chaplin är låten ”Smile”. Vi uppmanas öppet att
fejka – smile when your heart is aching – för leende
smittar och om alla SER glada ut så ÄR alla glada. Så lyder den
gravt haltande logiken.
Tanken är densamma som Pascal drev i fråga om religion:
det är kanske inte möjligt att tro, men utför man trons yttre
ritualer så kommer – kanske – tron på köpet, i en sorts
utmattning. Man fejkar troende i hopp om att lura också sig
själv.
De bisarrt optimistiska låtarna sjöngs i mina föräldrars
generation, i ungdomsförenings-, nykterhets-, scoutrörelser. Jag
vet, för melodierna sitter kvar i mitt huvud. Nu över till den
svåra delen. Varför fanns de?
När Bobby McFerrin under 80-talet fick en hit med parodin
”Don’t worry / be happy” var det en bekräftelse på genrens
utdödhet. Men varför var optimistlåtarna inte parodiska från
början? Jag vägrar att ta till den populära förklaringen att folk
var korkade förr. Det var de kanske, men den underförstådda
följdtanken att VI inte är korkade är, tycker jag, alltför
fantastisk för att tas på allvar. Snarare är vi idag korkade på
ett något annorlunda sätt, ett sätt som hindrar oss från att
förstå vilka sätt folk var och inte var korkade förr.
Att utgå från att den generation som sjöng ”Med sång” inte
”genomskådade” den är, tror jag, lika vidskepligt som att tro
t.ex. att ett folk som tillber en regngud skulle sätta igång en
regndans när det inte finns en chans till regn (och därmed
katastrofalt äventyra regngudens credits) – ett exempel
som Wittgenstein ger.
Den (i våra ögon) bisarra och mer eller mindre sinnessvaga kulten
av sjung-för-att-bli-glad, le-för-att-bli-glad, måste ha intagit
en annan plats i det kulturella spektret: besvärjelsens, den tomma
ritualens. Pascals fejk-religion.
Groteska sångtexter som ”Med sång” är alltså inte svårare – eller
lättare – att förstå än t.ex. japaners och nordamerikaners
leendekultur. För oss är ett sånt, till synes svagsint,
okontrollerat och mekaniskt leende ett tecken på klent förstånd
och/eller rädsla. Men varken japaner eller amerikaner är dummare
eller räddare än att de har erövrat världen.
”Sjung och le” som besvärjelse. Av vad? 30-talsdepressionen,
40-50-talskärnvapenhotet?
Jag tror att 1900-talets absurdoptimistiska låtar inte hade mera
med glädje att göra än motsvarande genrer, t.ex. 80-talsångestrock
à la Joy Division eller dagens death metal, har med ångest att
göra. Grejen är att besvärja en känsla – så att man inte ska
behöva närma sig känslan på riktigt.
Den som har verkliga problem går inte på Tuska-festival. På samma
sätt vore det ett misstag att tro att de där vansinnigt,
hysteriskt optimistiska Sjung och le-sångerna handlade om
glädje.
Trygve Söderling
|