Publicerad i Hufvudstads-bladet oktober 2005 |
Två plus djur
Johanna Holmströms noveller
Det ligger en döende säl på stranden i en av de här novellerna.
Det är i slutet av en berättelse om ett gift par. En slump har
nyss ruskat om, kanske väckt dem ur den stumhet som lagt sig över
deras förhållande. Men så ligger det skadade djuret där, dödsdömt.
Som äktenskapet? Det känns som om den där sälen var större, mera
påtaglig än så. Kanske också en säl i en bok kan vara ett faktum,
inte bara symbol? Mera kropp än kultur, liksom.
Så där är det ofta i Johanna Holmströms noveller. Det
finns oväntade vändningar, det finns varelser som inte lätt låter
sig schemaläggas, passas in. Framför allt är det här inga
”berättelser-med-moral”, och det uppskattar jag. Mänskorna är inte
att lita på, påfallande ofta ligger våldet nära, vare sig det
bryter fram eller bara tickar under ytan. Undergången är nära.
En tuff ton hade redan debutsamlingen för två år sen, Inlåst.
Där handlade det om tonåringar, tjejer, i semi-urbana miljöer. I
den nya boken har kvinnorna blivit vuxna, bildat par, gått ut i
världen. Titeln, Tvåsamhet, låter vänligare än den är, för
redan i den finns en spricka: ordet ”tvåsam” är bara en pluralform
av ”ensam”. Som den ensamma kvinnan på dubbelsängen på Helena
Kajanders bokpärm.
Och så är det djuren. De tränger sig på. De har mer eller mindre
viktiga biroller i fyra av sju noveller. Vid sidan av sälen är det
noga taget en sutare, en älg, en kyckling och en känguru, den
sista i en djurpark. Novellernas djuriska emblem är inte en slump,
snarare kanske en länk till det register som är stumt i oss, djur
i oss. En levande ofrånkomlighet. Som den döende sälens blick.
Liksom i Inlåst finns här också stänk av absurdism.
Fängelsekunden som blir vaktmästare i djurparken – omgiven av nya
galler. Eller au pair-flickan som får jobb som ett slags mänskligt
sexhusdjur, för att det välbärgade paret ska ha åtminstone ett
gemensamt erotiskt nöje. Tresamhet. Just den här novellen,
”Leken”, är nästan vonTriersk i sina scenbyten mot våra
förväntningar.
Det finns också drag som kan kännas som brister. Personernas
repliker och tankar är rätt anonyma, som om de gick på gamla
batterier. Å andra sidan är just ordlösheten i många fall en
poäng. Miljöaktivisten i en novell kan utbrista ”Det här är
alldeles löjligt! Vi är båda vuxna människor”. Men hans älgjagande
svärfar in spe fortsätter provocera honom att ”vara man” och det
sista ordet blir ett handgripligt slagsmål.
Ändå finns ett glapp: å ena sidan en lätt papperssmak, å den
andra Johanna Holmströms drivenhet när hon beskriver
sinnesintryck, färger, miljöer. En åldrande manlig författare
presenteras som en vandrande kliché, komplett med whisky,
ung musa och potensproblem. Men när han går på stranden blir han
den författare han drömt om att vara: sanden ”verkar glida undan
hans steg, och det frasar om den då den tränger upp mellan tårna,
men det är en känsla, inte ett ljud”.
Johanna Holmströms orädda blick för konflikter och sår imponerar
– ”Makeup över såren” hette den starkaste ståryn i Inlåst.
Hon är en uppenbar dramaturgisk begåvning och man skulle gärna se
hennes texter på film eller scen. Också en serie fina
nordafrikanska reportage i Ny Tid väcker förväntningar om
att det här författarskapet ska fortsätta växa.
Trygve Söderling
Johanna Holmström: Tvåsamhet.
Söderströms 2005.
|
Publicerad i Slammerarkivet 21.6.2021 |