”Jag är våldsamt uppdragen och forcerad”
Känslospår i tre finlandssvenska
1960-talsromaner
”Lyssna till ditt hjärta” säger schlagern. Hjärtats röst står i
vår kultur för en sorts kompletterande kunskap, en plan B. Även om
ju hjärnan i verkligheten står för bägge paketen, det rationella
och det intuitiva, talar vi om hjärna och hjärta som två metoder
att begripa en och samma information.
Egentligen är gränsen oskarp. Egentligen är all rationalitet mer
eller mindre känslomässigt färgad, och vice versa: känslorna är
rationella. Den som vill vara alldeles extra rationell bör alltså
räkna med känslor.
Skönlitteraturen är vår kulturs ”hjärta”, vår plan B. Den blir
begriplig först när man följer känslospåret. Jag ska här följa det
i några finlandssvenska romaner från 1960-talet Det är en period
som präglas av många uppbrott, också politiska. I romanerna kan vi
kanske se hur uppbrotten kändes.
”Orden vällde fram, okuvliga”
En berättelse om gränser heter en tidig roman av Ulla-Lena
Lundberg. Året var 1968, författaren fyllde 21 och det var
hennes tredje bok. Romanens jag-berättare och hennes pojkvän ”M”
har mötts som utbytesstudenter i USA och i en känslomässigt laddat
scen finns de i publiken vid ett politiskt möte där en av
presidentens nära rådgivare, en utpräglad ’hök’ uppträder.
”McGeorge Bundy talade om den amerikanska makten
och härligheten som är predestinerad till att vaka och råda över
världen […] McGeorge Bundy talade som om det inte fanns
människor i världen. Det lyfte publiken, det befriade dem från
känslan av medskyldighet, för mot ideologier kan man utan
samvetskval använda napalm.”
När Bundy kommer in på ämnet ”rätten och plikten mot Vietnam”
känner berättaren (jag kallar henne ”B”) hur hennes aggressioner
flammar upp:
”Jag hörde mej säga, Jag skulle vilja döda
honom, M vände sej mot mej, han nickade, vi reste oss och
började armbåga oss mot utgången. Folk fräste åt oss när vi för
ett ögonblick skymde McGeorge Bundys ansikte. Ms rygg var spänd,
han böjde nacken och ville slå knytnäven i deras exalterade
ansikten, jag grep tag i hans armbåge bakifrån och jag ville
riva deras enfaldiga ansikten i trasor.”
B och M förverkligar inte sina våldsamma fantasier – ”Våra
förfinade behärskade jag hade oss fortfarande i sitt grepp” – men
känslan av förakt är stark och drabbande. Drabbande på ett
liknande sätt som när B i en senare, privatare scen grips av
känslan att M tar henne för given. Det leder till ett upprivande
gräl, hon känner sig förödmjukad, fylls av hat och hätskhet och
skriker åt M. Att M svarar undvikande gör inte saken bättre.
”Jag önskade att han skulle säga någonting men
han var alldeles tyst och jag visste inte hur jag skulle kunna
sluta, orden vällde fram, självständiga och okuvliga – jag hade
inte velat säga det så! – och de hade helt tagit överhanden,
plötsligt började tårarna rinna nerfär kinderna, jag grät av
ilska över att jag hade sagt vad jag sa och över att M
fortfarande ingenting sa, jag hatade honom för att han ingenting
sa fast han visste att jag ville att han skulle säga någonting
[…]”
Avsnittet är en nyckelscen i romanen, den för upp till ytan den
konflikt, eller skillnad i temperament, som verkar ligga bakom den
kommande separationen mellan B och M.
Känslor som har personer
Fiktiva berättelser är, skriver filosofen Katarina Elam i
sin studie Emotions as a Mode of Understanding, till
mycket stor del historier om känslor. Liksom Jean-Paul Sartre
betonar Elam att känslor alltid är känslor i en kontext, en situation.
En känsla blir ett tecken på att en person uppfattat en situation
på ett visst sätt; känslan ”blir synlig” genom en beskrivning av
situationen.
Samtidigt är beskrivningen ett embryo till, en grundplan för en
historia. Till exempel utsagan ”jag är svartsjuk” beskriver inte
bara jagets ’inre’ känsloupplevelse, den ritar också upp en
situation där minst tre relationer ingår – ett triangeldrama.
Till det här resonemanget kunde man ännu tillägga att långvariga
och/eller intensiva känslor ofta bildar en sorts ’romanfigurer’ i
egen rätt. De driver på handlingen, skapar förväntningar, utgör i
många fall berättelsens röda tråd. Snarare än de känslor som vissa
personer ’har’ är temat alltså här de känslor som ’har’ vissa
personer.
”En kylande vätska”
I Marianne Alopaeus roman Mörkrets kärna från år
1965 ligger tyngdpunkten på berättaren Mirjams reflexioner och
hennes långa, ofta innerliga samtal med sina älskare. På samma
sätt som i Lundbergs En berättelse om gränser griper också
här internationella konflikter in i romanpersonernas liv. Under en
kärleksnatt i Paris berättar Jacob för Mirjam att han nyligen fått
budskapet om sin systers självmord.
”Varför dödar man sig? För att det blir för
mycket, för att nånting brister. Hon hade blivit behandlad med
elektricitet, det är det vanligaste. De fäster anoder vid
kroppen, för strömmen över brösten, över könsorganen, över
fotsulorna… Men det var inte bara därför, det klarar de flesta.
Mina andra syskon klarade det.”
”De”, torterarna, är Frankrikes polis och soldater i Algeriet,
psykiatern Jacob är liksom syskonen delaktiga i motståndsrörelsen.
Bakgrunden är det blodiga kolonialkrig som ledde till Algeriets
självständighet 1962, året för bokens ”nu”. Jacobs berättelse får
Mirjam att associera till den finländske man hon var gift med
under 1940-talet: ”Det var inte första gången jag låg hos en man
och hörde honom tala om krig och död – men det var första gången
orden nådde mig”.
Efter medkänslan med offren följer ändå för Mirjam en chock av
ett annat slag när Jacob ”lugnt och med slutna ögon som om det
gällt en betydelselös detalj” berättar att han legat med en
studentflicka under den dryga vecka han och Mirjam inte setts.
Mirjams första reaktion är fysisk:
”Det var som om en kylande vätska injekterats i
mina ådror: armarna förlamades, benen rätades ut, styvnade och
lämnade hans kropp. Jag flyttade mig försiktigt en aning ifrån
honom, varje beröring med hans hud var med ens outhärdlig.”
Senare, inlåst i badrummet, avläser hon i spegeln sitt ansikte.
”[…] och utan att kunna hindra det, förödmjukad,
såg jag gråtgrimasen – denna förhatliga rest av sårbarhet, av
svaghet och motståndslöshet – och tårarna som började rinna, som
utan uppehåll rann medan tinningarna värkte av ansträngning att
hålla dem tillbaka.”
Trots Mirjams försök att hålla tillbaka sin svartsjuka – på ett
plan vill hon vara lika ’förnuftig’ som Jacob – avslöjar Jacobs
utspel att de två inte haft samma bild av förhållandet.
”Och med en röst som började låta normal igen
sade jag (och kanske var det sant, kanske en liten ömklig
osanning) att ett helt liv skulle jag inte kunna vara en enda
man trogen och varför skulle det ens vara önskvärt, jag har så
lite anlag för trohet själv… men att inte kunna vara det i tio
dar, i början av en förbindelse – ”
Jacob argumenterar för sin hyperrationella syn: ”Genom att från
början veta att man inte kan vara trogen så har man ju redan varit
otrogen”. Men även om också Mirjam tonar ner betydelsen av
’snedsprånget’ är det uppenbart att hon är sårad och kränkt – att
hon räknat med att de bägge befinner sig i det förälskade
”begynnelsestadium” som t.ex. sociologen Francesco Alberoni
talar om och där tanken att över huvud taget intressera sig för
någon annan än den älskade förefaller absurd.
Bakom Jacobs val att såra Mirjam genom att nämna en
’betydelselös’ förbindelse anar man två saker. Dels en dröm om den
totala öppenheten mellan jämlikar. Dels ett slags brutalt
mästrande, t.o.m. grymhet. Något av samma till synes kallt
’rationella’ position intar Jacob gentemot Mirjam också i deras
diskussioner kring tvånget att underkasta sig partidisciplinen –
Jacob är organiserad kommunist – och kring våldets berättigande.
Mirjam markerar en annan åsikt, men finner sig ändå de facto till
rätta i rollen som tillfällig bifigur i utkanten av det större
drama som är Jacobs engagemang i den underjordiska
motståndskampen.
Känslomässigt drabbas Mirjam av häftig sorg, av känslan att ha
blivit sviken. Det gäller både ’snedsprånget’, som hon ser som
onödigt och han som betydelselöst, och det svek mot förhållandet
som Jacob begår när han väljer Saken framför henne. Samtidigt är
är både svartsjuka och ’själviskhet’ (att sätta sin kärlek framför
kampens krav) på det rationella planet – hjärnans röst – ett tabu
i deras relation. Till Mirjams svartsjuka och besvikelse fogar sig
alltså hennes skamkänsla över att känna svartsjuka och besvikelse.
Förblindelsen med öppna ögon
Den drygt 40-åriga småstadsredaktören Karl-Henrik Randgrens
förälskelse i den minderåriga skolflickan Annika är ett viktigt
känslospår i Christer Kihlmans roman Se upp Salige!
från 1960. På samma sätt som i relationen Mirjam-Jacob i Mörkrets
kärna är det en känsla med förhinder. I Mörkrets kärna talar
Mirjam om ”olevbara kärlekar […] som då man älskar sin bror eller
en yngling som kunde vara ens son, eller en man som är gammal nog
att vara ens far”. I bägge böckerna spetsas alltså känslan till av
förbud och tabun – beprövade afrodisiaka.
Å andra sidan skiljer sig Mirjams sexuellt och intellektuellt
givande förhållande med en vuxen man, yngre än hon själv, från
Randgrens häftiga och ensidiga besatthet i en tonårstjej som han
inte lyckas föra ett samtal med om filmen de sett, vars teckningar
han i hemlighet tycker är dåliga och vars förtroende för honom
mest verkar handla om ett behov av en fadersfigur.
Randgrens jag-berättelse blir en skildring av förälskelsens
förblindelse. Men Annika ser knappast heller helt klart vilka
förhoppningar hon ger näring åt genom att flirta och dansa med
Randgren, gång på gång söka upp honom i hans hem, ty sig till och
anförtro sig åt honom.
Om Randgren är förblindad, är han är ändå inte blindare än att
han redan under ”begynnelsestadiets” berusande förlopp kan anklaga
sig själv för ”hyckleri och skenhelighet”:
”Jag ville legalisera vad min kärlek krävde av
henne, samtidigt som jag misstänkte och fruktade att det inte
alls var fråga om kärlek utan något annat och grymmare, eftersom
just i detta fall just kärlek inte tycktes kunna kräva just det
som det av allt att döma nu uteslutande gällde. Detta sade mig
allt som jag fötts med och uppfostrats till, äran, de gamla
hedersbuden och även, fastän mindre klart, Mose tretusen
sinnessjuka restriktioner för kärlekslivet inom mig.”
Trots självkritiken och misstanken att det inte är (empatisk,
hänsynsfull) kärlek som driver honom, utan ”något annat och
grymmare”, går Randgren vidare och är beredd att, när tillfället
kommer, försöka förföra Annika. Snarare än en fullständig
förblindelse beskriver Randgren den förälskelsens oresonlighet
som Roland Barthes, i essän Kärlekens samtal
(Fragments d’un discours amoureux), behandlar under rubriken
”Den Omedgörlige”:
”Trots svårigheterna i min historia, trots
obehagen, tvivlen, förtvivlan, trots lusten att dra mig ur,
upphör jag inte att inom mig hävda kärleken som ett värde. Alla
de argument som de mest skilda system begagnar för att
avmystifiera, begränsa, utplåna, kort sagt nedvärdera kärleken
lyssnar jag till – men jag envisas: ’Jo jag vet nog, men ändå…’”
I skildringen av hur det avgörande beslutet tar form i honom tar
Randgren till metaforer. Han jämför det med en livmoder som vidgar
sig i en kvinnokropp medan fostret växer – en på en gång
närliggande och ovanlig association. Och han talar om
”martyrernas” övertygelse, en tidlös bild som i princip också
kunde handla om självmordsbombare:
”Det var ett beslut lika oryggligt som
martyrernas, att gå den väg vars slutpunkt är undergången och
vad jag kände var också detta bittra som de måste ha känt, inte
seger men undergång, eller den undergång som känns som en seger
därför att allt är så starkt ljust, hisnande och förblindande
att motsatserna upphävts, även gränserna från det vanliga mellan
gott och ont, våld och mildhet. Även detta underliga ökentorra
som de måste ha känt, kände jag […]”
Uppfylld av denna ”oryggliga” känsla går Randgren vidare med
relationen trots att han – som sagt – tvivlar på att det han
känner ens verkligen är kärlek. I Randgrens fall handlar
förälskelsen om förblindelse med öppna ögon.
”Det finns inga alternativ till M”
Samma ”omedgörlighet” (Barthes) som driver Randgren genom
Kihlmans roman upplever också ”B” i sin saknad efter M i Ulla-Lena
Lundbergs En berättelse om gränser. Ett utifrånperspektiv
förs in i romanen när B uppfattar att vänner som känt dem båda
anser att M behandlat henne illa.
”En gång hos G hörde jag C och E prata, de
visste inte att jag hade kommit. C sa, Och så klampade han iväg
över hennes vidöppna hängivna hjärta och reste sin väg – pang! –
jag tror inte han nånsin fattade att han lika gott kunde ha
dödat henne […]”
Hon hör också ”G” kommentera relationen mellan B och M, som
fortsatt per brev:
”Som vanligt får hon ta emot hans pessimism och
kverulans och som vanligt kommer hon att försvara honom mot
honom själv och säga att han är underbar. Herregud, det kommer
att fortsätta i åratal!”
G:s profetia verkar inte avskräcka B. Den hållning som Mirjam
intar i Mörkrets kärna – resignationen – lyckas B inte
inta:
”Jag hade tänkt mej att människor kunde vara
alternativ. M skulle resa och jag intalade mej att det fanns
alternativ till M; jag hade många vänner och fick lätt kontakt
med folk. Resignerad men optimistisk skulle jag gå ut i världen
och finna alternativ till M […]”
I En berättelse om gränser är tes och antites är ett ofta
återkommande retoriskt mönster. Den optimistism som B här lagt
fram ser hon sig i ett följande stycke tvungen att skrota:
”Det finns inga alternativ till M, de kunde
finnas men jag vägrade att godta dem, de finns inte. Det finns
alternativ till det liv med M som jag önskade mej men jag vägrar
att godta dem, de finns inte. De finns men de är skenbara, de är
skenbara därför att de är där men inte kan accepteras.”
Igen kunde B:s omedgörlighet vara en illustration till den
”istadighet” Roland Barthes’ beskriver i Kärlekens samtal:
”Denna istadighet är kärlekens protest: under
den samstämmiga kören av ’goda skäl’ att älska annorlunda, att
älska bättre, att älska utan att vara kär osv, hörs en envis
stämma som ligger kvar aningen längre: den
Omedgörlige älskandes stämma.
Människor underkastar ju
varje företag ett alternativ: att lyckas eller misslyckas, att
segra eller förlora. Jag protesterar utifrån en annan logik: jag
är på en och samma gång, motsägelsefullt lycklig och olycklig:
att ’lyckas’ eller ’misslyckas’ äger för mig bara en tillfällig
och flyktig mening (vilket inte hindrar mina plågor och begär
från att vara våldsamma). […] Ur äventyret (det man dras in i)
stiger jag varken som segrare eller besegrad: jag är tragisk.”
Också ”B” i En berättelse om gränser är hellre ”tragisk”
än hon erkänner sitt misslyckande och går vidare. Hon fortsätter
att, med den term hon oftast använder, vara ”beroende” av M: ”jag
minns M med min kropp, hur hans beröring fick den att strömma
mot honom”.
Först mot slutet av boken – liksom efter lång tvekan – tar hon
några gånger till de ord läsaren kanske hela tiden väntat sig om
relationen, nämligen ”älska” och ”kärlek”. Uppskjutandet av
känslans benämnande går, som jag tolkar det, i linje med bokens
andra stiliserande grepp, t.ex. användandet av versaler i stället
för namn. Det är som om B krävt av sin gestaltning att upplevelsen
först ska ges innehåll, beskrivas som erfarenhet, innan hon låter
den inordnas under sitt konventionella namn. Som Katarina Elam
konstaterar står ordet kärlek för den ”kanske mest exploaterade
känslan i det västerländska samhället”. För att inte banaliseras
måste ordet så att säga erövras inifrån, fyllas med personlig
mening.
”Min tillvaro håller på att rasa samman”
Eftersom förälskelsen – med Alberonis formulering – är ett
gemensamt ”projekt”, upplever den älskande den älskades frånvaro
som också sin egen frånvaro. I En berättelse om gränser
beskriver B förlusten av M som en hotande förlust av sig själv, av
den B hon var tillsammans med M:
”Jag var fullständigt beroende av M och under
andra förhållanden hade jag helt kunnat uppgå i honom och min
tillvaro håller på att rasa samman utan honom. M hade givit mej
tillbaka till mej själv, bit för bit, han hade varit en del av
det jag kallade min personlighet i så hög grad att jag känner
mej berövad mej själv.”
Temat personlighetsförlust utvecklas i bokens nästsista avsnitt.
Efter en serie hallucinationer, framkallade av sömnlöshet, stirrar
B på sig själv i spegeln: ”Det kommer ofta för mej att jag inte
finns, jag upprepar mitt namn som en besvärjelse”. Spegelmotivet
utvecklas: ute bland vänner fäster B en ”oerhörd vikt vid att man
kallar mej vid namn och inte bara säger du”. Men samtidigt som
samvaron ger bekräftelse – ”Jag använder mina vänner för att de
ska ge mej identitet” – litar hon inte på det hon ser i den
sociala ’spegeln’. Hennes fasad utåt framstår för henne själv som
ett drivet rollspel:
”Jag är våldsamt uppdragen och forcerad, de
tycker att jag är på ett strålande humör och är gärna
tillsammans med mej (de utbyter blickar och tänker på M när jag
flirtar med en stilig gestalt och en vacker näsa), jag beundrar
mej själv för att jag håller ihop och inte faller ur rollen en
enda gång, de tycker att jag är samma glada människa som förut
och jag är förvånad över att den ytliga uppsluppenheten inte har
en spricka […]”
B närmar sig den figur som Roland Barthes kallar ”Katastrof” – en
”våldsam förtvivlan” som skiljer sig från vad han kallar ”ljuv
förtvivlan”. Barthes skriver:
”Detta har inget att göra med den smygande,
liksom helt civiliserade nedslagenheten vid kärleksbesvär; inget
att göra med den lamslagenhet som drabbar en övergiven älskande:
jag deppar inte, är till och med tuff. Det är tydligt som en
katastrof: ’Det går åt helvete med mig!’”
B i En berättelse om gränser upplever sitt yttre skenjag
som skarpt åtskilt från sin inre tomhet. Både umgänget och arbetet
förefaller mekaniska: ”med en pedantiskhet som jag inte hade
kunnat tro om mej själv gör [jag] undan alla mina plikter och
följer min almanack som Mose lag”. Samtidigt berör ingenting henne
på ett djupare plan, själva existensen är ointressant: ”leva eller
dö syns mej fullständigt egalt för jag gör ingetdera”.
Känslan av meningsförlust tillåter B att betrakta sitt eventuella
psykiska sönderfall ’utifrån’, slött likgiltigt, eller, som hon
skriver, ”nyfiket” och ”högtidligt”:
”Ibland undrar jag nyfiket om jag håller på att
förlora förståndet. Jag känner mej högtidlig vid tanken men
säger mej sedan att allting beror på sömnlösheten, bara jag får
sova blir allting bättre. […]
Men jag undrar fortfarande
hur det är möjligt att det som jag tidigare uppfattat som min
personlighet plötsligt bara är ett skal som skyddar mej från
insikt (och egentligen vill jag ju att man ska se min
belägenhet!) och att det som är jag hela tiden viker undan […]”
Det finns alltså en likhet mellan det gränstillstånd B beskriver
och den förälskade besatthet som redaktör Randgren i Se upp
Salige! inregistrerar hos sig själv – även om det i
Randgrens fall sker med en blandning av eufori och förskräckelse,
snarare än, som hos B, med en blandning av likgiltighet och sorg.
Randgren befinner sig i ett förväntansfullt ’före’, B i ett långt
och sörjande ’efter’, men bägge står så att säga vid sidan om sig
själva och iakttar en delvis främmande människas förehavanden.
Förälskelsens oresonlighet hos Randgren motsvaras av sorgens
omedgörlighet hos B.
I sin Skiss till en känsloteori (Esquisse d’une
théorie des émotions) beskriver Jean-Paul Sartre en känsla
man är ”underkastad”, ”uppfylld” och ”förhäxad” av med orden
”något ogenomskinligt och tungt”: ”Man kan inte frigöra sig från
den efter eget behag, den uttömmer sig själv, men man kan inte
hejda den”.
Populär resignation
I inledningen talade jag om att lyfta fram känslor som ’har’
vissa personer snarare än personerna som har känslorna. I
synnerhet i två av romanerna, Se upp Salige! och En
berättelse om gränser, kan man säga att en känsla bildar en
aktiv, stark och varaktig ’känslogestalt’. Förälskelsens
respektive saknadens besatthet blir en slags romanperson i sig, en
känslosam dubbelgångare eller skugga, som den upplevande inte kan
eller vill frigöra sig från.
I Mörkrets kärna dominerar i stället resignationen, en
tillkämpad underkastelse under rationaliteten. Trots ögonblick av
hängivenhet accepterar Mirjam Jacobs åsikt att hans politiska
arbete är viktigare än deras kärlek. Det är intressant att just
den här romanen, en ’kvinnobok’ som verkar kritisera det
sentimentala, blev en stor läsarframgång och en i våra sammanhang
ovanlig ”steady-seller” med sammanlagt tio skilda utgåvor i
Sverige och på finska under tre decennier. Kvinnan som tuktar sin
känslosamhet, stoiskt resignerar – eller kanske bara låter sig
luras? – blev det mest lästa av de tre känslospår jag här har
följt en bit på vägen.
Trygve Söderling
Fotnot 2005: Texten
bygger på ett kapitel i en litteraturvetenskaplig avhandling under
arbete, ”Medelklass med mänskligt ansikte”
2018: ... som blev
del 1 av avhandlingen "Drag
på parnassen" (2008).
|