Publicerad i Ny
Tid, oktober 2006
|
Ett
talande svin
Flodhästen i vardagsrummet lydde titeln på en
populärpsykologisk bok. Kan den tecknade serien Viivi
& Wagner betraktas som en uppföljare? I Jussi”Juba” Tuomolas
tecknade serie (som påstås nå 4,2 miljoner finländare!) är
flodhästen utbytt mot ett fullvuxet svin och vardagsrummet
utvidgat till hela kämppän, inklusive sängkammaren.
Historiskt kan man under temat ”talande djur i hemmet” organisera
in t.ex. Rödluvans varg och, inte minst, Franz Kafkas
absurdistiska novell om pubertetspojken som en morgon upptäcker
att han förvandlats till jätteskalbagge. Hur som helst, Viivi
och Wagner är inte bara populära – hyllade med allt från
kaffemuggar och teateruppsättningar till officiella frimärken –,
de är det dessutom med rätta. Att tidningarna Helsingin
Sanomat och Hufvudstadsbladet fortfarande
utkommer kan många av veckans dagar motiveras enbart med att de i
likhet med 38 andra finländska blaskor publicerar Finlands mest
geniala bidrag till samtida seriekultur. Var annars i vår
massmedievärld skulle man kunna hitta en replik som ”Vi har hamnat
i en fjärrkontrollfälla” (när TV:ns fjärris har försvunnit och
bara videons och stereons finns kvar)?
Grund-joken i serien, att vi män är svin, är inte
originell. Det genialiska draget i V&W är att ta den här
slängen fullständigt bokstavligt på orden och utforska
konsekvenserna för det moderna parförhållandet. V&W är en
surrealistisk twist på sin genre, ”familjeserien”, som ju annars
rör sig i betydligt tamare vatten (typ Ferd’nand, Blondie
och Kaxen). Den inbyggda grundkonflikten – det bara halvt
domesticerade handjuret – skapar i V&W en s(k)ugga av
existentiellt hot. Symboliskt återges det i en s.k. mise-en-abyme
(miniatyr av helheten) i den följd av strippar där paret i sin
bostad upptäcker en dörr som inte funnits där förut, och bakom den
dörren en trappa ner och ut till ett okänt land.
I vardagen står Viivi för civilisationen, den som återvinner alla
mjölktölkar och viker ihop alla plastpåsar. Wagner är den
inkorrekta omedvetenheten, föraktar både skönskrinning och Jane
Austen, och i köket blir han enormt förvånad över att
man måste laga såsen – ”jag trodde att den uppstår”. Viktigt för
berättardynamiken är i alla fall att Wagner under den hårda
borsten visar sig besitta en komplicerad och orolig själ som blir
djupt skakad på feministmötet (där talaren förklarar att ”Män är
svin! Amen!”) och litet senare måste gå i psykoanalys (”Rödbetan
på kroppen beror på att du hatar dina föräldrar”).
Intressant är också att samlivet med Viivi, trots det taskiga
utgångsläget(”vi kan inte få barn, jag är ju ett djur”) ändå
fungerar. Parförhållandet framstår som en balansgång där människan
(kvinnan) och den före detta människan (mannen) försöker hitta ett
ömtåligt modus vivendi mellan det råa och det kokta.
Serien skulle knappast vara så pop om den inte tacklade viktiga
populära mytologier. Ännu på 1800-talet levde magiska
föreställningar starkt om att kvinnan stod i närmare kontakt med
naturen (inklusive djuren) än mannen. Idag är rollerna ombytta,
med de lika mystifierande föreställningarna att det är kvinnan som
står för kultur medan vi män när minsta tillfälle ges (som att hon
är borta en weekend) regredierar till ett pre-verbalt,
förhistoriskt mårdhundstillstånd (öltaxar och fotboll på tv). Vad
Viivi och Wagner tillför debatten är den moderna insikten
att svinet, alltså mannen, trots allt är en något mera komplicerad
varelse än människan, alltså kvinnan, hittills har föreställt sig.
oktober 2006
Trygve Söderling
|
Publicerad i Slammer-arkivet 18.1.2018
|