Mjölkbojkotten
är bra
Stöket kring Muhammedkarikatyrerna är politisk populärkultur, på
minst två sätt. För det första själva bilderna, för det andra
protesterna.
Bilderna är ju inte märkligare än andra repressiva roligheter,
t.ex. jude-, neger-, kvinno- eller bögvitsar. Populism är per
definition populär.
Också de muslimska protesterna har starka populärkulturella
inslag. Att bränna danska flaggor och ambassader är symbolattacker
på samma nivå som karikatyrerna – tyvärr. Bägge är ganska
primitiva. Däremot känns köpbojkotten mot danska mejeriprodukter
som en smart och positiv protest. Att mobba kristenheten genom att
nobba vår yoghurt är att ge igen på ett språk vi till omväxling
förstår.
Det var förresten inte så länge sen vi själva bojkottade franska
viner p.g.a. kärnsprängningar och Shells bensin p.g.a.
diktaturkramande och miljöförstöring. Vitsen med köpbojkotter är
att visa att världen inte är riktigt så stor som dom tror. Att man
inte alltid kommer undan.
Fatwan mot Salman Rushdie var en annan sak: dels utfärdades den
uppifrån, dels handlade den om ett riktigt konstverk,
Satansverserna. Inte populärkultur, inte på någotdera hållet,
alltså.
Populärkultur är alltid politik, men ingen tror förstås att just
Muhammed-teckningarna var så väldigt speciella. I stället är det
just vanligheten det nu handlar om. Vi ser bilderna som någon
sorts religiös satir och uppfattar inte ens den rasism som är
deras egentliga budskap. Vi säger: ”vi tolererar ju själva
nidbilder av Jesus” och glömmer bekvämt att i verkligheten är det
Jesus och Moses som sitter på världens vapen nu, inte Muhammed.
Därför handlar varken protester i Palestina eller karikatyrer av
Muhammed, publicerade i det sekulära Danmark, i första hand om
religion.
Men alla låtsas tro att det handlar om tro, och vi tycker att
muslimerna borde ta mera avspänt på sin, så där som vi har gjort
från och med upplysningen på 1700-talet. Tja. Kruxet är att
sekularisering inte kan påbjudas uppifrån, den kommer från
hjärtat. Förresten är det inte fruktansvärt länge sen 1969 när den
finländska popkonstnären Harro Koskinen åtalades upp till HD för
sin Svinmessias (ett fläskigt korsfäst svin) och sitt Svinvapen,
och 1974 dömdes till böter. Kyrka och fosterland rular.
Turbulensen kring profetbilderna påminner också om det s.k.
kuk-kort (”kikkelikortti”) som jämställdhetsombudspersonen
Marianne Laxén fick på posten 1990 från ett gäng manliga bossar.
Där var själva bilden i sig rätt bra, en drastisk kommentar till
kvinna-i-mansland. Men på samma sätt som nu i Danmark blev det en
fråga om kontext. Laxén valde att gå ut i offentligheten med
grejen, på samma sätt som muslimerna nu gått ut i
världsoffentligheten med en grej som avsändarna tänkt sig som en
intern rolighet. Humor förutsätter delade fördomar.
Exakt vad som nästa gång sätter igång nyhetsrubriker om ”the
clash of civilisations” är därför en bisak. Bakom ett annat
populärkulturellt fenomen, fjolårets bilbränningsvåg i franska
förorter, låg ingen lika tydlig utlösande gnista. Bränslet var
däremot av samma slag och det hade runnit länge: uppdämda känslor
av att vara utnyttjad, föraktad, underdog.
”Clash of civilisations”, förresten. Sloganen är
överdramatisk. Men låt oss se till det positiva: den talar
åtminstone om civilisationer i pluralis. Det är ett steg bättre än
att vi anser oss ha monopol på den, med uppgift att civilisera
vildarna.
[februari 2006]
Trygve Söderling
|