Ultra
Argus
Scener
ur 1920-talets kulturkamp
I.
Utpräglat
anti-modernistiskt kan man kalla signaturen Hgr O.:s (Hagar
Olssons) debattinlägg ”I filmens tecken” i Nya
Argus 22/1920. Här har vi både ett argt angrepp – den vita
duken är ”den genaste vägen till hjärnornas dilettantism” – och
ett sorgset rekviem över teaterkonsten, som snart kommer att gå
under i sin imitation av ”den smarta filmen”. Med en snygg paradox
misstänker Olsson att den tid snart är inne ”då det inte längre
finns något annat än film på detta område, film i form av biograf
och film i form av teater”.
För Hagar Olsson är filmen ett meningslöst, forcerat bildflöde.
Därmed blir dess nya hegemoni också symptomatisk för förstörandet
av ”allt det, som varit oss dyrbarast och som vi trott på”. I
konstens ställe får vi en brutal, avhumaniserad modernitet:
Nu gör det avbrutna, det artificiella och
momentana, kort sagt: det mekaniserade, sitt intåg på alla
fronter, under de vikande gudarnas klagan.
Denna mekaniserings största tjänare är numera
otvivelaktigt filmen, som har sina tentakler överallt och som med
sin mekanisms oförtrutna knackande lyckas sönderdela, artificiellt
reproducera och reproducerande banalisera allt som var ämnat till
konst, det vill säga till att stå och spira som en ört i djupa
skogen.
Hela denna vältalighet kunde förstås vara en kåsörs parodi på det
gnäll som varje innovation utlöser – vi känner igen reaktioner på
MTV, GSM och Internet. Men Hagar Olsson kåserar inte, hon tycker
verkligen det var bättre förr. I dag har den ”arme trubaduren”
bara att ”resignera inför occidentens undergång”, skriver den
blivande modernistklassikern, med formuleringar slående lika t.ex.
kollegan Rabbe Enckells i Essay om livets framfart
fyra decennier senare.
Hagar Olsson får emellertid mothugg i ett följande nummer av Nya
Argus. Signaturen V. S–B. (Venny Soldan-Brofelt)
talar där om filmens konstnärliga potential, samtidigt som teatern
enligt henne nu har chansen att renodla den stilisering som kommer
bäst till sin rätt på scen. V.S–B. levererar med andra ord
argument som dagens mediastudenter har vant sig att hitta, några
år senare, hos modernistiska teoretiker som Bertolt Brecht
och Walter Benjamin.
Den lilla debatten om filmens fördärvlighet 1920 kan fungera som
en påminnelse: lika konsekvent som Hagar Olsson använde de stora
ordens retorik, lika, hm, flexibel, var hon när det gällde idéer.
Hennes etikett som ”det nyas” ständiga härold och fanbärare brukar
passera utan granskning – inte minst för att det ligger mycket i
påståendet. I verkligheten var hon fanbärare för det mesta bara
det fanns fanor. Två år efter hennes djupt konservativa och
romantiska anatema över filmen och moderniteten redigerar hon
tidskriften Ultra, där titeln nog ska utläsas
”ultramodern”. Tjugotalets koordinater är inte alltid helt
genomskinliga för oss senare varelser.
Men utspelet i Argus kan också väcka andra frågor. Ligger kanske
i botten av Hagar Olssons nostalgiska klagan – konstens förfall i
teknikens tidsålder – en underförstådd polemik mot den rationalism
som Argus/Nya Argus kan tänkas ha representerat? Varför
väljer Olsson att bli relativt flitig teaterrecensent i Nya
Argus under 1920-talets senare år, vid sidan av sin
befattning som litteraturredaktör på Dagens Press? Varför
intar Elmer Diktonius en liknande roll som Nya Argus
musikkritiker under 1930-talet? Hurudant var över huvud
taget förhållandet mellan de tidiga finlandssvenska
modernisterna och den tidiga Nya Argus?
II.
Frågan har retts ut av Sven Willner i Nya Argus
75-årsnummer (5/1983). Enbart smickrande är hans slutsatser inte.
För tidskriften. Det är enligt Willner
[…] knappast någon överdrift att säga, att Nya
Argus under så gott som hela tjugotalet saknade kontakt med det
som var framtidsdugligt i vårt land och i världen, såväl vad
gäller politik som litteratur och konst. I det fallet var
tidskriften emellertid representativ för den bildade
finlandssvenska borgerligheten.
Under 30-talet blir det bättre, tillägger Willner. Och Nya
Argus ”verkligt reaktionära period” kan egentligen avgränsas
till de första fem åren efter 1918.
Alltid något.
Politiskt är Willners analys säkert riktig, men vad konsten
beträffar tänker jag vara tråkig och nyansera en smula. Vid sidan
av den ”vi och dom”-uppställning han ser och belägger mellan Nya
Argus och Ultra-gänget (Hagar Olsson, Diktonius) kan
man nämligen också tala om närmanden från bägge hållen. Ultra
(1922) levde ultrakort, Quosego (1928-29) inte mycket
längre. Dessemellan användes Nya Argus. Att modernisterna
själva skrev sin historia mera rätlinjig är sen en annan sak.
Vi kan t.ex. notera att Edith Södergrans debut 1916 får
en seriös recension i Nya Argus – en av få. Skribenten, Ruth
Hedvall, är litteraturhistoriker, runebergskännare, en av
bladets stående lyrikanmälare. ”Det är en ganska avancerad
futurism – eller närmare bestämt symbolism – som man här gör
bekantskap med. […] Edith Södergran är helt visst en diktare som
man bör räkna med, mäktig av stark poetisk intensitet, av ett
personligt uttryck av egenartad charm.” Samtidigt är Hedvall
kluven och hon ”önskar knappast, att denna stil skall tjäna till
förebild för någon”. Profetiskt på sitt sätt.
Debuten får alltså gensvar. Vad man kan fråga sig är vart
Södergrans följande samlingar tar vägen, innan dödsrunan kommer i
nummer 8/1923 (skriven av Jarl Hemmer och placerad som
numrets inledning). Det tysta intervallet råkar sammanfalla med
den ”verkligt reaktionära period” som Willner nämnde ovan.
Undantag finns: i Nya Argus årgång 1919 ingår Karl Bruhns
artikel, som utgående från två aktuella böcker behandlar Södergran
och Hagar Olsson under samma hatt. Visst, i Bruhns rubrik ”Våra
litterära hemmaexpressionister” kan man ana en slirning åt det
pejorativa. Och visst, Bruhns grepp är ingenjörsmässigt (vilket
Willner retar sig på), han räknar t.ex. ivrigt ordfrekvenser (Rosenaltaret
– ”182 tanktreck och 81 punkter”). Ändå innehåller artikeln
iakttagelser både om kontext (expressionismen som nyromantisk
reaktion mot dagdrivarnas kyliga naturalism) och om form (t.ex.
upprepningarnas funktion hos Olsson). Ett av de första försöken
till teoretiskt närmande, inom våra horisonter, till det som
skulle bli finlandssvensk modernism; ännu hade Olof Enckell,
dess blivande ’riktiga’ analytiker, inte ens stigit i
startgrop.
Expressionismen övertas av Erik Ekelund som ämne för
flera artiklar under tjugotalets början. Också i dem ser Willner
mera av vilja, från den inre Nya Argus-kretsens sida, än
förmåga. Men strängt taget står det knappast bättre till med Hagar
Olssons förmåga – om man lägger samtida texter intill varandra –
när det gäller att analysera eller definiera ismer. Hos Ekelund är
entusiasmen ljummare, men det är en annan sak; åtminstone slår
hans pejlingar av de tyska signalerna, tillsammans med Olssons
utspel, en flisa av udden i Willners omdöme att Nya Argus
helt skulle ha saknat ”kontakt med det som var framtidsdugligt i
vårt land och i världen”.
III.
Så kommer recensionen av Diktonius debut, Min dikt,
utgiven på ett snabbt försvunnet förlag i Sverige 1921. Den här
viktiga texten skrivs av Hagar Olsson, ingår i Nya Argus
3/1922 och inleds med två polemiska halvsanningar. Boken har,
enligt Olsson, blivit ”ivrigt omdebatterad i den sverigesvenska
pressen” – en ordentlig överdrift – ”medan man i författarens
hemland inte vet av att han existerar”. I verkligheten hade Axel
Åhlström redan recenserat boken i helsingforsiska Arbetarbladet.
Men det var kanske inte vad man i Nya Argus kunde mena med
”man”.
Hagar Olsson läser Diktonius receptivt, imponeras av bokens
temperament, lyfter fram dikterna framför aforismerna och förser
Nya Argus med ytterligare ett scoop när hon i sin
text återger Diktonius hela jaguardikt – enligt uppgift är det
första gången alla fyra strofer trycks (hela dikten har hittills
enbart ingått på franska i Clarté, meddelar hon). Uddigt
skriver hon också att man strängt taget kan vara glad över att
Diktonius inte blivit ’uppmärksammad’, med tanke på Södergran och
”det skandalösa mottagande vår kulturpress beredde denna
värdeförnyerska”.
De komplicerande kurvor som t.ex. Ruth Hedvall och Axel Åhlström
utgör dras alltså raka av Olsson. Spåren kan ses i resulterande
legender, i generationer framåt. Olssons anmälan uppvisar den för
henne karakteristiska blandningen av väderkorn för det
intressanta, mytbildning på basen av hårt tänjda fakta, fint
handlag med satiren.
Recensionen av Min dikt hör till de grundläggande
modernistiska ’fanfarerna’. I Nya Argus förblir texter av det
slaget ändå få och t.ex. i sin teaterkritik, 1925–28, håller
Olsson sig nära protokollet: helsingforsisk standardrepertoar. På
motsvarande sätt bedriver Diktonius uthållig men knappast
utmanande musikkritik i 30-talets Nya Argus; vid det laget
är inte bara Ultra utan också Quosego historia.
Ett gemensamt intresse, den klassiska musikreprertoaren, får bilda
kontaktyta med den förhoppningsvis bildade borgerlighet som,
kanske, läser NA.
Sell out? Knappast; viss smidighet, ekonomisk nödvändighet
och gemensam front inom en tidskrift som med 30-talets fascistiska
vindar i knutarna inte alls är speciellt ”reaktionär”.
IV
Modernisterna medverkar. Hagar Olssons essäer, t.ex. 1924 om
Aleksandr Bloks De tolv och 1927 om Lee Masters Spoon
River-antologin kan nämnas, liksom regelbundna diktbidrag av
Diktonius. Dessutom polemiserar Olsson, och vid ett tillfälle
Rabbe Enckell, i Nya Argus. Ett av grälen får Olsson att
avsluta sin teaterkritik. I debatterna blir de skiljelinjer
Willner talar om kanske tydligast. Vi ser till exempel Olsson 1925
försvara sig i efterdyningarna till ”Åke Eriksson”-skandalen. Hon
har berömt Den hemliga glöden, enligt upphovsmannen Bertel
Gripenberg ett practical joke på modernismens bekostnad. Ur
ett trängt läge tar hon sig, till och med glansfullt, genom att
blotta ihåligheten i Hans Ruins argument. Ruin har
hänvisat till Gripenbergs intention och att han (enligt egen
uppgift) jobbade mycket snabbt, medan det bakom en samling av
t.ex. Ruins vän Jarl Hemmer sägs ligga åratals arbete. Här är det
lätt för Olsson att konstatera att bara resultatet räknas. 1-0 mot
den ”gamla kritiken”.
Vad beträffar anmälningar av (de ’riktiga’) modernisternas egna
verk i NA konstaterar Sven Willner 1983 ett ”främlingskap”
och menar att recensenterna ”sällan fattade vad det var frågan
om”. Det stämmer att t.ex. Erik Ekelund 1923 dömer ut Diktonius Hårda
sånger: ”icke diktning, icke konst” och att Jarl Hemmer
blir pinsamt spydig och osaklig när han 1925 avrättar Taggiga
lågor. Efter fyra års inskolning börjar Ekelund i alla fall
mjukna, 1927 finner han redan ”dikter av mycket stort värde” i Stenkol.
Hagar Olssons verk behandlas – t.ex. i den redan nämnda artikeln
om ”hemmaexpressionisterna” – och debutpjäsen 1928 ges stort
utrymme. De riktiga lovorden kommer i alla fall – och kanske
rättvist – först 1933 med Chitambo. Den ’mjukaste’
modernisten Rabbe Enckell får nyanserad kritik genast från början,
1923. Över lag är den kritiska skalan i tidskriften alltså något
bredare än det kan låta på Willner.
Mitt i prick är däremot hans påpekande av den verkliga blundern,
Nya Argus totala tystnad kring Björling. Här bryts
receptionsblockaden först i nummer 3/1937, 15 år efter debuten,
och den bryts av Diktonius.
Det är småningom på tiden, att herr X. herr och dam
Y. småningom reviderar sina något föraktliga kunskaper vad Gunnar
Björlings författarskap beträffar – ynglingen ingår detta år i
sina 50, och hans gärning är, milt uttryckt, i alla fall en
gärning.
Trots pionjärskapet är Diktonius kåserande artikel till slut
ganska tafatt. Till Nya Argus klena försvar hör att
20-talets Björling ofta var för mycket också för
modernistkollegerna själva; det medger Diktonius indirekt när han
i texten kallar sig själv ”en objektiv betraktare, tidigast en av
Björlings svurna vedersakare, men senare en lika svuren fast
kritisk beundrare”. Om Nya Argus och Björling kan man konstatera
att tidskriften inte ens orkade vedersaka, och kanske var det –
för att parafrasera Olsson om tystnaden kring Diktonius debut –
lika så bra.
Inte heller nämns de kortlivade ’konkurrenterna’ Ultra
eller Quosego i spalterna – men det är kanske en normalare
försyndelse. En medial grundlag är ju att en ”kanal” aldrig får
låta förstå att något intressant skulle pågå i en annan kanal,
någon annanstans. Don’t touch that dial!
V
Kan man tänka sig en annan historia? Kunde ultraisterna, eller
senare quosegoisterna, ha ”kapat” Nya Argus, gjort
tidskriften till sin, vilket ”en krets yngre förmågor” kring
årsskiftet 1902 gjorde med NA:s föregångare, musikbladet Euterpe?
I princip, varför inte, även om det antagligen hade krävt större
kritisk massa än den de blivande modernisterna kunde mobilisera;
kanske också mera ärvda pengar och stenhus. Framför allt
komplicerades en kapning av att en annan, långt mindre radikal
grupp ur samma generation redan hade hunnit kapa tidskriften för
egna behov.
I ”Nya Argus tjugotal” påpekar Willner att de yngre litterära
argusiterna, Jarl Hemmer, Erik Kihlman och Hans Ruin,
faktiskt var jämnåriga med Södergran, Diktonius, Olsson. De förras
nästan ”totala främlingskap” för de senare ser han därför som
egendomligt. Men var det det? Ur en Ultra-synvinkel
kanske; till retoriken där hörde ju ett nästan monomant
framhävande av både ”det nya” och ”de unga”, som om ålder
automatiskt skulle vara sak. Också Quosegos undertitel är
”Tidskrift för ny generation”. Den tidiga modernistiska retoriken
drog gärna likhetstecken mellan ”ungt” och ”rätt”, mellan ”det
kommande” och ”det sanna”. Refrängen finns oftast hos Olsson.
Opportunism, kunde man kalla den, åtminstone åldersrasism.
Att modernisterna grundade egna tidskrifter hindrade dem ändå
inte från att medverka någorlunda flitigt också i ’motpartens’
organ. I viss mån är de då snällare, kanske i hopp om att visa sin
trovärdighet. Hagar Olsson skriver i Nya Argus om
klassikern Villon (17/1924) och, som sagt, om den moderna
filmens fördärvlighet, Diktonius plockar fram ”Två mjuka dikter”
och ”Den lustiga våren” (6/1923, 9/1927). På motsvarande sätt blir
kärntruppen i Nya Argus – tydligast Erik Ekelund – trots allt med
tiden en smula anfrätt av expressionismens svavelångor.
Visst finns där något av den gladiatorkamp i finlandssvensk
litteratur, den tuffa fajt mellan les anciens et les modernes,
som vi så gärna föreställer oss. Men historien om Ultra Argus
handlar lika mycket om förhandlingar och uppluckrade gränser, om
rollbyten och ruttna kompromisser. Nya Argus roll i det
dåvarande mediafältet är långt flertydigare än den hopplöst
bepansrade motpolens; den är också sparringpartner, någon gång
vehikel, för modernisternas egen lansering.
Trygve
Söderling (2007)
|