Text och bild publicerade i Ny
Tid, september 2009
Bilden © Ika Österblad 2009
|
Författare vid vatten
”Kartan” här nedanför [i
pappers-Ny Tid 2009 ett
tabloiduppslag] är Ika
Österblads visionära gestaltning av finlandssvensk
litteratur, baserad på ett telefonsamtal och en del … telepati.
För även om jag i somras kastade fram några dimmiga
föreställningar om ”det finlandssvenska litterära landskapet”, så
var det först när jag till slut såg Ikas bild som jag fick en
känsla av att ett sånt landskap kanske kan finnas. Åtminstone i
fantasin.
Så där som när man ser en riktigt bra filmatisering av en roman:
känslan att ”just så där var det”. Trots att man medan man läste
den knappt föreställt sig nånting alls, och framför allt utan alla
fina detaljer.
Teckning
© Ika Österblad 2009
En sak var ändå säker från början: det måste finnas kust. Vårt
geopolitisk-litterära läge kommer vi inte ifrån, lika litet som vi
kommer ifrån kartan över Mumindalen. Men finns det kust så finns
det också skärgård, holmar och kobbar, med starka namn som Sorgen
och Trotset. Ett spänningsfält etableras.
Ur närheten till vattnet – underbara författare vid vatten – kom
också tanken att gestalta Traditionen som ett
undervattenslandskap. Där, under ytan, ligger förstås hur mycket
skräp som helst, egentligen. Eller gör det? Är de finlandssvenska
författarna – och, ännu värre, publiken – delar av, medvetna om en
tradition, både ”egen” (t.ex. ”blottare och desperados”) och
gemensam (Woolf, Nietzsche, Freud
… )? Syns traditionen? Vrakgodset? Eller bara en blänkande yta?
Men i Ikas teckning hittar jag också andra dimensioner. Där finns
en vågrät axel av ”berättelser” – prosa, närmast – och en lodrät,
som har att göra med poesin och sätter språket i centrum. Alla
kategorierna är förstås intuitiva och, som sagt, telepatiska. Men
så klart måste Trakten och Monika
Fagerholm finnas i en bild som den här: ett halvt
mytiskt, oerhört berättardrivet landskap. Så klart skymtar
nånstans Colorado och, outtalat, ett Siklax vid kusten där
siknäten rensas efter fisket i historiens hav, av bland andra Lars
Sund. Men Trakten gränsar också mot ett långtradarfik,
ett realistiskt samtidsberättande, med ketchup, kaffe och tobak i
blodet.
På den lodräta axeln ser vi (Ika! Detta om nåt är genialt!) bl.a.
Bo Carpelan flyga drake på
holmen ”Barndomens landskap”, tillsammans med sin
spelkortsdubbelgångare Bo
Carpelan, baserad på molnet ”Poesien”. En fast
förbindelse mellan molnet och Landet Absurdistan är ett måste.
Men, kan man fråga, visst hör Carpelan också till berättarna?
Precis som de flesta figurer i bilden kunde och borde placeras på
flera olika ställen, om man strikt skulle se till deras böcker,
pjäser o.s.v.
Litteraturen kan inte sättas på formel – åtminstone inte den del
av litteraturen som har nåt att göra med konst. Den kan inte
klumpas under bekväma rubriker. Någonting sticker alltid ut. Något
annat hamnar bakom en buske, eller bakom min rygg, hur jag än
vänder mig i landskapet. En flygbild som den här är alltid fräck,
orättvis, oförskämd, förvriden och vinklad. Den är ett oanständigt
företag och jag antar att det var därför Ika och jag tyckte att
den var rolig att göra.
Ta den för vad den är, en fantasi, kanske drömbild. Och ta den
med några rejäla klunkar saltvatten.
Trygve Söderling
Ny Tid, september
2009
|
Publicerad i Slammer-arkivet 5.3.2018
|