Spralliga
Proust
TV5Monde
sände strax efter nyår [2012] en färsk adaption av På
spaning efter den tid som flytt och det första intrycket
var att Marcel Proust sällan gjorts så här uppsluppet – nästan
spralligt. Nina Companéez manus och regi väljer att ta
avstamp i de komiska drag hos den unge Marcel som utan tvivel
finns i romanen: mormorkramaren, flickjägaren, den
överbeskyddade överklasspojken. Anslaget känns överraskande
fräscht och får en att inse att Proust hittills nästan
konsekvent filmats litet för försiktigt, för stelt – som om han
inte var den humorist han också är.
Att Companéez lyckas bryta
ny mark har förstås att göra med att många förlamats av
romanverkets förkrossande kultstatus. Den är välförtjänt, men
förvandlas i okunniga händer lätt till fel sorts andakt.
Storverk, stor budget, tänker man: alltså stor apparat, stora
skådespelare, och nånstans på vägen tappas Prousts egen röst
bort. Sånt är åtminstone mitt minne av Volker Schlöndorffs
påkostade version av ”Swanns kärlek” (Un amour de Swann)
från 1984 med bl.a. Jeremy Irons, Alain Delon, Fanny Ardant…
Ornella Muti som Odette i Volker Schlöndorffs adaption
Un
amour de Swann (1984)
Kostymdramats frestelser
motade Raoul Ruiz (likaså utrustad med legender, som Deneuve
och Malkovich) i viss mån genom att i sin tolkning av
slutdelen, ”Den återfunna tiden” (Le temps retrouvé,
1999), plocka in en del surrealistiska element. Intressant – men
fortfarande mera illustration än inspiration.
Emmanuelle Béart som Gilberte, Marcello Mazzarella och Catherine
Deneuve som Marcel och Odette i Raoul Ruiz adaption
Le temps
retrouvé (1999)
Med långt mindre apparat
gjorde Chantal Akerman följande år en novellfilm baserad
på den femte boken, ”Den fångna” (La captive, 2000).
Här betonas romanens sensualism och tragedi och tolkningen är
friare; bl.a. är tiden nu, sportbilen snabb och Marcel en
mystisk, sorgsen yuppie. Akermans film är snarare intimt
kammardrama än bred epokskildring, men som sådan klart
fängslande.
Noir-känsla i nutid: Sylvie Testud och Stanislas Merhar i
Chantal Akermans adaptation
La captive (2000)
Med Nina Companéez nu
aktuella, fyra timmar långa TV-film från i fjol är vi tillbaka i
den breda paletten: lyxhotellen på badorten Combray,
salongsinterörerna i 1800-talets Paris, de påkostade dräkterna –
och ett manus som tar material ur hela fem av romanens sju
delar. Samtidigt som ambition här möter budget är skådisarna
(åtminstone för mig) befriande nya och oförbrukade ansikten.
Trots att t.ex. den unge Marcel (Micha Lescot) är både
oväntat lång och oväntat fnissig, leder det till en början
lättsamma regigreppet djupt in i romanernas besynnerliga värld.
Ljuset över stränderna är lika svårt att motstå som nymfetten
Albertine (hudlösa Caroline Tillette), som Marcel älskar
med tilltagande grymhet och possessiv leda. Också romantexten,
så central och så svår att integrera i en bilddriven film, ges
här en vettig chans i voice over-partier.
Ljus över Balbec: badortstjejer …
… och Marcel med Albertine (Micha Lescot, Caroline Tillette) i i
Nina Companéez adaption av hela verket (2011)
Traditionellt indelas ju À
la recherche-diggarna i höger- och vänsterproustianer.
Där de förra ser en idealistisk, estetisk nostalgitripp till
1800-talsadelns finess och kultur – och gärna åker på flådiga
matresor ”i Prousts fotspår”, som de tror – tar de senare fasta
på Prousts skärande klasskritik och satir. Verket är som en
litterär röntgenapparat där inbilskhet, banalitet och snobbism
exponeras. Utan nåd och utan förakt.
Nina Companéez tolkning är såtillvida elegant att den ger bägge
parter någonting: åt högern utanverket, ett slags Svensk
Damtidning i filmversion; åt vänstern en resa in i
verkets allt mörkare hjärta. Efter det inledande ljusa och till
synes bekymmerslösa strandlivet intar sveken och sorgen allt
tydligare den huvudroll de bör ha, i den andra av de två
sektionerna. En nyckel, placerad sent i berättelsen, är den
extremt obehagliga salongsmobbningscenen där madame Verdurin
intrigerar för att krossa monsieur Charlus genom utstuderat
skvaller om hans bögiska böjelse. Om tittaren dittills ännu
bländats av de praktfulla klänningarna och det verserade sättet,
av ytkulturen och de vackra mänskorna, så dras skruven nu till.
Nedrigheten, lågheten lever förstås lika väl här som i andra
miljöer, men blir extremt tydlig just för att kulisserna är så
”höga”.
Snack i salongerna …
… om, bland andra, baron de Charlus (Didier Sandre i Nina
Companéez adaption (2011))
Nina Companéez spaning efter Proust leder nästan oväntat långt
in i ett språkligt konstverk som givetvis är omöjligt att filma,
men som många ändå känt sig tvungna att försöka sätta på bild
(bland strandade, ofullbordade projekt kan nämnas Viscontis,
Loseys och Pinters). Kanske Companéez blick för
det roliga och fåniga hos Proust är den pusselbit som hittills
saknats i bilden.
2012
Trygve Söderling
Nina Companéez adaption har publicerats på DVD av kobafilms.fr,
tillsvidare enbart på originalspråket. Kan också beställas via
t.ex. video.fnac.com
eller www.amazon.fr.
Filmen sändes i januari 2012 av TV5Monde (Europe) som numera
[2012] erbjuder engelsk textning utöver (som tidigare) tyska,
ryska, rumänska, holländska och franska.
Länkar på IMDb:
Andra länkar:
- http://www.lesdiagonalesdutemps.com/article-le-temps-retrouve-83398391.html
- http://shangols.canalblog.com/archives/2009/10/11/15388285.html
- http://www.filmfestivals.com/ff/cannes99/html/seloff11.htm
- http://blogs.whatsontv.co.uk/movietalk/2009/09/07/the-best-view-time-regained-raul-ruizs-masterly-screen-version-of-proust-as-delicious-as-a-madeleine-dipped-in-tea/
- http://tvmag.lefigaro.fr/programme-tv/article/telefilm/70468/nina-companeez-du-cote-de-chez-proust.html
- http://en.wikipedia.org/wiki/À_la_recherche_du_temps_perdu_(2011_TV_film)
- http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/auf-der-suche-nach-der-verlorenen-zeit-bei-arte-der-ganze-proust-in-einem-film-11802789.html
- http://passouline.blog.lemonde.fr/2011/02/01/proust-toujours-la-television-rattrape-le-temps-perdu/
- http://programmes-tv.blog.lemonde.fr/2011/02/01/nina-companeez-adapte-magistralement-a-la-recherche-du-temps-perdu/
- http://www.agoravox.fr/culture-loisirs/culture/article/la-recherche-du-temps-perdu-de-88260
- http://www.la-croix.com/Culture-Loisirs/Culture/Actualite/Nina-Companeez-sous-le-charme-de-Proust-_NG_-2011-01-28-562651
- http://ex-libris.over-blog.com/article-un-impossible-temps-retrouve-l-adaptation-televisee-de-a-la-recherche-du-temps-perdu-de-nina-companeez-66413385.html
- http://www.lesdiagonalesdutemps.com/article-roust-68406533.html
- http://www.facebook.com/pages/A-La-Recherche-Du-Temps-Perdu-Par-Nina-Companeez/174753929223993?sk=photos
Micha Lescot som Marcel i Nina Companéez adaption