KOMMENTARER: TRYGVE SÖDERLING
Den
offentliga sektorns glamour
1. Sedan en tid tillbaka
ägs och drivs en femtedel av den brittiska elförsörjningen –
inklusive kärnkraftverken och till exempel Londons elnät – av
den statliga franska eljätten EDF (Électricité de France). Det
är det paradoxala resultatet av den aggressivt anti-statliga
privatiseringslinje som inleddes på 1980-talet under dåvarande
premiärministern Margaret Thatcher och som har lett till att den
engelska elbranschen idag saknar större inhemska aktörer.
I essän ”How
We Happened to Sell Off Our Electricity” redogör James
Meek i London Review of Books för denna process, som för
övrigt inte sänkte elpriserna. Här finns en parallell till till
exempel Fritjof
Sahlströms analys i Nya Argus av privatisering
inom det svenska och finländska skolväsendet (9 / 2012) och Fredrik
Almqvists artikel om motsvarande trender i den finländska
sjukvården (4 och 5 / 2012). En slutsats är att nedmontering av
staten långtifrån självklart leder till de billigare och
effektivare tjänster som privatiseringsivrarna brukar utlova.
Tvärtom visar erfarenheterna av tre decenniers thatcherism,
också hos oss, att det är dags att på nytt lyfta fram den
offentliga sektorns glamour.
2. Begreppet macchiavellisk
privatisering präglades för tio år sen i en artikel av
Bruno Biais och Enrico Perotti. Det egentliga syftet med att
sälja ut statliga och kommunala organisationer och egendom kan
enligt denna hypotes vara att bygga upp ett politiskt stöd för
högerpartier. Så föregicks t.ex. valen 1988 och 1995 i England
och Frankrike av massiva privatiseringsvågor.
En självklar, men mindre omtalad drivkraft bakom thatcherismens
frammarsch är ett besläktat fenomen, som man kunde kalla för nepotistisk
privatisering. Privatiseringsivrande politiker och
vinsthungriga riskkapitalister tillhör ofta samma nätverk, samma
politisk-ekonomiska kultur. På samma sätt som en jurist
statistiskt sett har bättre hälsa än en städerska, eftersom
juristen sannolikt känner en läkare personligen – kanske via
golfbanan – lever de politiker som driver privatisering och de
företagare som kan dra nytta av den i samma värld. Genom i bred
mening nepotistisk privatisering öppnas nya marknader där
offentlig egendom säljs ut, samtidigt som de företagare som
gynnas hittar sätt att stöda de partier och politiker som driver
på processen. Medan de ”nyliberala” slagorden skallar om fri
marknad, valfrihet och effektivitet, minskar effektiviteten och
valfriheten – åtminstone för den del av befolkningen som inte
har råd att betala profittillägg för nödvändiga tjänster.
3. När man genom mer eller
mindre chockartad privatisering bryter upp fungerande statliga
strukturer skapas ett slags konstlat framkallade kriser, som ur
entrepenörssynvinkel kan vara välkomna. De bildar spelöppningar
för så kallad windfall capitalism, där ovanligt stora
och snabba vinster blir möjliga – ungefär som USA:s invasion i
Irak i sitt släptåg hade en legion av privata aktörer med
ensamrätt att bygga upp den infrastruktur som kollegerna i
regeringen och armén bombat sönder. I just det här
privatiseringsfälttåget var symbiosen mellan politiker, militär
och företag ovanligt tydlig (den har beskrivits av bland andra
Naomi Klein), men mekanismen är givetvis verksam också i mindre
dramatiska förlopp, som till exempel utförsäljningen av vård-
och skolsektorn i länder som Finland och Sverige.
4. Också hos oss drivs
växande delar av ”välfärdssektorn” av vinsthungriga, ofta
multinationella bolag med gåtfulla namn. I Finland beräknas den
privata andelen av hela hälsovårdssektorn i dag vara cirka en
femtedel (Sanna Hartman 2011). Om situationen i Sverige skriver
Kent Werne:
Det har kallats offentlig sektor. Men
idag är en betydande del av den skattefinansierade välfärden
privat. 25 procent av primärvården och 16 procent av
äldreomsorgen drivs av andra aktörer än de offentliga. 25
procent av gymnasieeleverna och 13 procent av grundskoleeleverna
går i friskolor. Längst har det gått i storstäderna – i
Stockholm drivs mer än hälften av alla vårdcentraler och
gymnasier av ”alternativa utförare”.
De stora spelarna har tagit kontrollen,
och det rör sig snabbt mot oligopol: inom äldreomsorgen
dominerar Carema, Attendo Care, Aleris och Förenade Care scenen,
med 70 procent av alla äldreboenden i privat regi. Inom
sjukvården driver Carema, Capio, Aleris och Praktikertjänst
majoriteten av alla privata vårdenheter.
Carema är det svenska varumärket i den nordiska
koncernen Ambea (tidigare H-Careholding AB),
vars finländska gren heter Mehiläinen. Ambeas ägare är i
dag det amerikanska Kohlberg Kravis Roberts & Co och
det svenska investeringsbolaget Triton AB.
I Finland är Terveystalo Healthcare(!) störst bland de
privata vårdkoncernerna. Den ägs sedan 2009 till 100 % av det
paneuropeiska investeringsbolaget Bridgepoint Capital.
I Sverige har motståndet mot överföring av skattepengar till
riskkapitalbolag vuxit starkt under senare år, i Finland har
debatten nätt och jämnt börjat. Ett tecken på att den ändå kan
vara på väg är att stora koncerner som Attendo MedOne
och Diacor nu i sin finländska reklam har börjat
framhålla att de ”betalar skatt i Finland”.
5. Undermåliga,
föråldrade, byråkratiska, stelbenta, dyra och ineffektiva. Det
ligger i branschföretagens intresse att framställa statliga och
kommunala välfärdstjänster som dammiga relikter från en
överspelad samhällsmodell: en icke-dynamisk, korrumperad, osexig
Sovjetstat-i-staten som på sin höjd kan tolereras som ett sista
skyddsnät för samhällets drägg. Också i Finland, där den
”svenska modellen” kan visa upp internationellt sett bra
resultat inom t.ex. skola och sjukvård, har idén om de privata
alternativens överlägsenhet slagit rot – ungefär som
föreställningar om vissa jeansmärkens magiska övertag epidemiskt
kan sprida sig bland tonåringar.
Det ligger väldiga ekonomiska intressen i att sätta igång en negativ
publicitetsspiral för public service, med målet att den
välbärgade medelklassen, uppskrämd av föreställningar om den
”statliga slummen”, kräver så kallade friskolor för sina barn,
gratis privatläkare för sig själva och privata vårdhem för sina
åldrade föräldrar. Och trots att det nu plötsligt ska genereras
vinster åt privata aktörer ska allt detta givetvis
subventioneras av staten.
Om imagemyten om den offentliga sektorns ineffektivitet tillåts
bli tillräckligt stark, kommer den också att bli
självuppfyllande. Ju flera som tror att läget är hopplöst, desto
större tryck på att de skattemedel som skulle behövas för att
upprätthålla en hög offentlig standard i stället ska dirigeras
till ”alternativa”, ”fria” lösningar inriktade på elitens behov.
Samtidigt som de välbärgade klasserna ihärdigt förnekar att vi
har ett klassamhälle, fördjupar de alltså själva målmedvetet
klassegregeringen genom att kapa den offentliga sektorns
resurser för sin egen del i en omvänd Robin Hood-aktion.
6. I Finland hyllar
politices doktor Paul Lillrank regelbundet privatiseringens
förträfflighet i fantasifulla kolumner i Hufvudstadsbladet.
Till exempel kan Lillrank (12.10) inte bara framställa en
misslyckad skolmats- och städningsupphandling i Vanda som ett
bevis på marknadens suveräna öppenhet och självreglering (”Så
skall det gå till i en marknadsekonomi!”), han kan också ställa
detta mot barnskyddskatastrofen med den åttaåriga flicka som för
en tid sen mördades av sina föräldrar. I Lillranks tolkning
visar det att myndigheterna per automatik är slutna, ineffektiva
och giriga: ”När BSP [Fazer-företaget Blue Service Partners]
inte klarar av att städa daghemmen i Vanda får de sparken. När
barnskyddet missköter sig kräver de att få mer pengar.”
Lillranks jämförelse mellan upphandling av skolmat och ett
oerhört krävande socialt arbete är osmaklig, men haltar grovt
också på alla andra plan. För det första pågår ännu
mordutredningen, så ropen på socialarbetarnas huvud på ett fat
är ren lynchpopulism. Att ta sekretessreglerna i de känsliga
barnskyddsfrågorna som ’bevis’ på marknadens öppenhet håller
naturligtvis inte. Misstag, missbruk och korruption finns inom
både det offentliga och det privata, men att privatisera sociala
tjänster innebär att de flyttas ett steg längre bort från insyn
och demokratisk kontroll, inte tvärtom.
Kommunerna ska, skriver Lillrank, inte ha egen produktion av
välfärdstjänster: enligt honom möjliggör marknaden ”bättre
rättssäkerhet, insyn, inflytande och valfrihet”. Tydligen borde,
enligt Lillrank, hela det kommunala barnskyddet monteras ner och
säljas ut till ett industrivaktbolag?
Och kanske är vi redan på väg dit: idag köper det finländska
barnskyddet privata tjänster för 620 miljoner euro per år av
bland andra koncernerna Attendo och Mehiläinen, bägge med
kopplingar till skatteparadis (Helsingin Sanomat 22.10).
Att Lillrank ändå talar för att marknaden ska få en allt större
del av kakan förvånar inte, eftersom han själv förutom professor
vid det halvstatliga Aalto-universitetet är styrelseordförande
för Nordic Healthcare Group, enligt hemsidan ”ett snabbt växande
konsultbolag med fokus på vård, omsorg och offentlig sektor”.
7. Paul Lillrank och hans
ideologiska kolleger, till exempel finanshajen Björn Wahlroos,
bygger tyvärr sitt korståg för privatisering på ekonomiska
hypoteser som i dag betraktas som primitiva och förlegade.
Föreställningen att privat vinstmaximering automatiskt leder
till så kallad Pareto-effektivitet håller inte för en
konfrontation med verklighetens marknader – det var för
teoretiserandet av denna empiri som Joseph E. Stiglitz fick
Nobelpriset i ekonomi 2001.
Stiglitz har också konstaterat (2008) att själva
privatiseringsprocessen inbjuder till missbruk; ett exempel är
Ryssland, där en begränsad grupp individer stal uppskattningsvis
1500 miljarder dollar samtidigt som nationalekonomin gick back
och medellivslängden drastiskt sjönk.
Adam Smiths klassiska fantasi om marknadens ”osynliga hand”,
som automatiskt ordnar allt till det bästa bara vi låter
kapitalisterna verka i full frihet, glömmer faktum att
kapitalisterna själva avskyr fri konkurrens och gör allt de kan
för att uppnå monopol. Som Stiglitz också har påpekat, ”den
osynliga handen är osynlig därför att den inte finns”.
8. Till skillnad från
statliga energikolosser som EDF, och privata multinationella
aktörer i vårdbranschen som Bridgepoint Capital, är de
offentliga strukturerna i Finland relativt överskådliga och
begripliga. Desto större orsak att framhålla det offentligas
fördelar – kalla det gärna för en form av glamour – som jämlik
tillgång, saklighet, långsiktighet, klara ansvarskedjor, relativ
frånvaro av korruption. Det är den offentliga servicen som är
kostnadseffektiv, inte den privata – ett ofta anfört exempel är
sjukvården i USA. Men precis som tobaksindustrin av i går
försöker den privata ”välfärdsproduktionen” av i dag lägga ut
rökridåer. Kanske borde annonser för Terveystalo, Carema,
Mehiläinen med flera förses med varningstexten PRIVATISERING
KAN SKADA DITT SAMHÄLLE.
5.11.2012
Trygve Söderling
Referenser:
Biais,
Bruno & Perotti, Enrico 2002: ”Machiavellian
Privatization”, The American Economic Review, vol.
92, no 1
Hartman,
Sanna 2011: Terveysala.
Työ- ja elinkeinoministeriö: Toimialaraportti 10.
Hänninen,
Jyri 2012: ”Lastensuojelussa
liikkuu satoja miljoonia”. Helsingin Sanomat
22.10.2012
Meek,
James: ”How
We Happened to Sell Off Our Electricity”. London
Review of Books, Vol. 34, No. 17/2012
Stiglitz,
Joseph E. 2008: ”Foreword” i Gérard Roland: Privatization:
Successes and Failures. Columbia University Press
Werne,
Kent 2011: ”Jackpot
i vård. Miljarder i vinst när välfärden privatiseras”. Ordfront
Magasin 1/2010