KOMMENTARER: TRYGVE SÖDERLING
Palme
2013?
ÄVEN OM DEN SOM VILL pejla historien borde ha ett
tidsperspektiv på minst fem sekler, kan ett avstånd på bara
femtio år ibland skapa en känsla av att ett helt landskap bytts
ut. En sådan tidsresa bjöd Kristina Lindströms och Maud
Nycanders dokumentär Palme
på, säkert en av fjolårets viktigare politiska händelser i
Norden. Överraskning var den samstämmiga reaktionen på filmen
(och den fylligare tv-versionen): att allt detta faktiskt hände,
att tidsandan verkligen en gång var denna, och inte minst: att
Olof Palme var en så intressant och uppenbart dynamisk del av
sin tid.
För en yngre generation var, av kolumnkommentarer att döma,
filmens mest chockerande uppgift att en svensk statsminister
valde att bosätta sig med sin familj i ett radhus i Vällingby.
För dem som själva har minnen av perioden var det förbluffande
snarare att inse sin egen politiska amnesi, att märka hur mycket
av filmens livligt dokumenterade verklighet som redan hunnit
förvandlas till ”okända kända fakta”,1
det vill säga fakta som vi på ett plan ”känner till” (vi känner
igen dem när vi påminns om dem), men som vi tydligen aktivt har
förträngt, kanske i en undermedveten insikt om att de är
alldeles för osannolika för att passa in i den nu-färgade
efterhandsbild vi slipat till åt oss av närhistorien.
Det som framstod som allra mest utmanande och osannolikt då
kan visserligen idag, när historien gett honom ’rätt’, förefalla
som det minst kontroversiella: Palmes tidiga och synliga protest
mot USA:s krig i Vietnam. En hållning som för en tid djupfrös
Sveriges diplomatiska förbindelser till stormakten, samtidigt
som Palme genom detta symboliska motstånd blev emblematisk för
den sextiotalistiska vänstervåg han bars fram av och var en del
av. Palmes kritik av både USA och Sovjet, som idag verkar så
naturlig, innebar i sin egen tid ett brott med kalla krigets
absoluta ”svart eller vitt”-logik och bidrog till att skapa ett
förhandlingsutrymme mellan de två stormaktsblocken. I ’tredje
världen’ var Palme en idol av ett format som vi i Norden
knappast förstod, då.
* * *
I FILMDOKUMENTÄREN slår Palmes retoriska begåvning emot
tittaren/åhöraren med sin nästan överrumplande brist på svensk
luddighet: till exempel ser vi honom i egenskap av
undervisningsminister dyka upp i Stockholmsstudenternas kårhus
under ockupationen 1968 och spontant kasta sig in i debatten
där. I sådana improviserade situationer imponerar Palme med
knivskarp klarhet och snabbtänkthet; han uttrycker sig i ett
levande, åskådligt språk som ändå hela tiden är förankrat i
etiska principer. Retorik handlar ju inte om frasmakeri utan om
en förmåga att med ord ingripa i en unik situation, att snitsla
fram åhörarna på sin linje. Palme lyckas ofta övertyga om att
han faktiskt har en moralisk och politisk linje som dessutom är
möjlig att följa.
* * *
EN SAMTIDA STATSLEDARE i ett annat litet land, en ledare som på
ett liknande sätt skickligt använde sig av tidens och platsens
möjligheter, hette Urho Kekkonen – visserligen helt frånvarande
både i Palme-filmen och i Hans Berggrens massiva, livfulla
biografi Underbara dagar
framför oss (2010). Det är ett intressant faktum i sig
att någon djupare kontakt mellan Palme och Kekkonen tydligen
inte förekom. Och det är en märklig tanke att de två
grannländerna för en tid samtidigt råkade styras av ovanligt
intelligenta, karismatiska, vältaliga statsmän – bägge med en
pondus på den internationella scenen som klart översteg
hemländernas skonummer.
Vid sidan av intelligens hade både Kekkonen och Palme för
övrigt en intellektuell läggning och nyfikenhet, inklusive ett
aktivt kulturintresse. Bägge använde skönlitteratur som
tankeverktyg – det syns och hörs i deras offentliga tal – och
det biobesök 1986 som kostade Palme livet gällde inte någon
dussinfilm utan Suzanne Ostens Bröderna
Mozart.
Skillnaderna mellan de två statsmännen är lika tydliga och har
inte enbart att göra med generationer (Kekkonen var född 1900,
Palme 1927). Palmes tidsenlighet och energi förde honom snabbt
till partitoppen för Sveriges socialdemokrater och till
statsministerposten (1969–76 och 1982–86). Väl vid makten gjorde
han ändå, i motsats till Kekkonen, flera allvarliga taktiska
fel; det största av dem när IB-avslöjandet exploderade. När
Palme blankt förnekade att socialdemokraternas hemliga
spionorganisation alls existerade var det kanske
partisolidariskt, men kortsynt; om ett så stort scoop väl kommit
ur flaskan låter det sig inte stoppas tillbaka. För en ledare
som i så hög grad förlitar sig just på ordets makt att övertyga
är det förödande att slingra sig med lögner. Att Peter Bratt och
Jan Guillou, de två journalister som grävt fram sanningen,
sattes i fängelse såg inte heller bra ut i tryckfrihetens
Sverige. Om det finns en peripeti, en vändpunkt för den
dramatiska berättelsen Palme så ligger den här.
Till detta kom slingrigheter i kärnkraftsomröstningen och med
ministerkollegan Geijers bordellskandal (återigen missriktad
’solidaritet’ med partiet) och den klantiga behandlingen av
Ingmar Bergmans och Astrid Lindgrens Pomperipossa-beskattning,
som kostade Palme stora sjok av sympatier, inte minst bland
kulturfolket.
* * *
SER VI OSS 2013 OMKRING efter ett eventuellt ’arv efter Palme’
ska vi nog inte stanna vid en Timo Soini, trots retorikens och
slagfärdighetens stora betydelse också för dennes profil – när
det gäller relationen till omvärlden och solidariteten med
jordens fördömda, i en något större skala än det drömda
hemlandets, kan man knappast hitta större motsatser än mellan
kosmopoliten Palme (vars mor var lettisk flykting) och dagens
xenofoba, etnocentriska populister.
Mera rimligt är det då att se vissa gemensamma drag i Barack
Obamas och Olof Palmes profiler – bägge tidigt triumferande
politiska underbarn, ovanligt medryckande talare med en agenda
snäppet till vänster om den politiska mittlinjen i sitt land och
sin tid. Olof Palme, som ofta nämnde att han blev socialist
under studieårens resor genom fattig-USA, skulle troligen ha
sett på Obamas biografi med intresse. Han skulle också ha fäst
sig vid att Obama i The
Audacity of Hope (2006) visar en – för en amerikansk
presidentkandidat – nästan oväntad insikt i hur USA uppfattas utanför
sina gränser. Att Obama växte upp i Indonesien och liksom Olof
Palme rest mycket redan före sin statsmannaroll har satt spår.
Obamas kapitel om ”världen utanför” USA är visserligen kort och
står nästsist i boken. Men kapitlet finns, och låter också
mindre smickrande drag ur historien skymta fram: allianser med
diktaturer och militära interventioner motiverade av naket
ekonomiskt intresse nämns som de moraliska problem de är.
För att rubba inriktningen i USA:s ekonomiska relationer och
militära strategier behövs visserligen större krafter än de som
en president kan påverka. Trots reträtten från Irak och
kappvändningen inför arabvåren har Barack Obama och Hillary
Clinton inte stått för dramatiska kursändringar i USA:s
internationella relationer. Tonfallen är förstås andra än under
Georg W. Bush, men fånglägret i Guantánamo finns kvar, de
symbiotiska relationerna med saudierna likaså, och USA:s
allierade Israel fortsätter att äta sig in i Västbanken.
Obama-administrationens krafter har satts in på de inhemska
slagfälten – sjukvården, skatterna – och antalet mäktiga fiender
på hemmaplan är troligen redan för stort för att tillåta någon
storskalig utmaning av det militärindustriella komplex som
gynnades så öppet under Bush och Rumsfeld. Om nu en stark vilja
i den riktningen – en vilja à la Palme – alls finns hos Obama.
För stormakten kan en humanitär image ibland vara effektivare än
de bushska shock and awe-metoderna,
men Palmes etos utgick från de små ländernas situation, medan
Obamas USA kvarstår som världens överlägset största rustkammare,
med strategiska intressen långt utanför sina egna gränser.
Den enda verkligt stora
utrikespolitiska förändring man idag kan se en början till är
att USA:s satsningar på inhemsk energiproduktion börjat bära
frukt och att beroendet av importenergi, med andra ord av
Mellanöstern och Ryssland, starkt minskar. Hur kommer den nya
ekvationen att hanteras av Obama och hans efterträdare? Här kan
en genuint ny amerikansk doktrin vara under uppsegling.
Under valkampanjerna skälldes Obama ofta av sina motståndare
för att vara ”socialist” – en av de mest stigmatiserande
stämplar en politiker kan få i USA:s kontext. Att han drivit på
reformer som sakligt sett faktiskt är socialistiska,
socialdemokratiska, är då en bisak; orden är långt farligare än
verkligheten. Olof Palme kallade sig däremot gärna socialist – ”demokratisk
socialist, med stolthet och glädje” – och en fråga som
Palme-filmen väcker är om det är för att verkligheten, språket
eller bäggedera förändrats så mycket i de nordiska länderna som
man idag hajar till för varudeklarationen. Den är svår att
föreställa sig i en Jutta Urpilainens mun i en valdebatt, även
om den sakligt sett borde kunna sitta där lika väl som i en
beskrivning av USA:s hälsovårdsreform.
* * *
EN 86-ÅRIG OLOF PALME som vaknade upp år 2013 skulle förvånas
över hur sorglöst politikerna låtit det politiska fältet på nytt
koloniseras av skenbart opåverkbara marknadskrafter: hur starkt
utrymmet för offensiv, alltså inte reaktiv politik har krympt.
Sentensen ”politik är att vilja” brukar tillskrivas den
viljestarka Palme, men idag verkar politik vara att svälja –
kanske att sälja. I sin
essäbok Ingen kommer undan Olof Palme (2011) ställer
sig Göran Greider frågan varför Palmes politiska passioner så
aktivt kunnat glömmas bort. En viktig faktor som enligt Greider
inte syns tillräckligt i Henrik Berggrens biografi är den breda
organisationsbasen, den politiska folkrörelsebakgrund som bidrog
till att göra fenomenet Palme möjligt och vars styrka idag är
bara en skugga av sitt 1900-tal.
Utan den här rika fonden framstår Palme – hävdar Greider – som
en statsman bland andra, ett slags kändis som med tiden kan
göras nästan opolitisk – och därmed så mycket lättare att
handskas med för borgerlig historieskrivning.
Både Palme och rörelsen bakom honom verkar i det offentliga
samtalet ha fogats till den av Donald Rumsfeld okända kategorin
”okända kända fakta”. Och just därför framstår filmdokumentärens
Palme, plötsligt upplyft ur historiens hav, som en så
färgsprakande, idédriven och exotisk fisk att man har svårt att
förstå att allt detta en gång i tiden verkligen hände.
Publicerad
i Nya Argus 1 / 2013