Kommentarer:
TRYGVE SÖDERLING
Ett grundskott mot nyliberalismen
Politisk ekonomi efter Piketty
DET MEDIALA MOTTAGANDET av Thomas Pikettys ekonomiska bestseller
Le Capital au XXIe siècle är på sitt sätt lika intressant
som själva boken; effekten på samhällsdebatten har varit som när
man tänder en lampa i ett halvskumt rum.
Trots att Piketty kan ses som ett beskt piller för borgerligheten
har hans bok hyllats i en lång rad borgerliga fora – från The
Economist och The New York Times till Helsingin
Sanomat, Dagens Nyheter och Hufvudstadsbladet. På Svenska
Dagbladets ledarsida sågas boken visserligen, men
tidningens egentliga anmälan (27.4) var mycket positiv,
stort uppslagen och illustrerad med en rysk revolutionsaffisch.
Plötsligt talar alla, från Obama och påven till Internationella
Valutafondens Christine Lagarde, om faran med allt djupare
klassklyftor och om behovet av en utjämnande ekonomisk politik;
kanske hade tidskriften Newsweek rätt när den 2009 – i
finanskrisens kölvatten – rubricerade sin paradsida ”We
are all socialists now”.
DEN MASSIVA, i huvudsak positiva, responsen över en bred politisk
skala på ”det tjugoförsta århundradets Das Kapital” – nu
alltså Le Capital – tyder på att det ljus som Pikettys
verk sprider är efterlängtat. Här har vi något annat än abstrakta
modeller, lösa spekulationer och nollforskning.
Redan finanskrisen fick ledande politiker inom bland annat EU att
skärpa tonen mot skatteparadisen och på allvar börja diskutera en
så kallad Tobin-skatt på finanstransaktioner. Av reaktionerna på Le
Capital att döma kan tiden vara mogen också för en global,
progressiv beskattning med sikte på de största
kapitalanhopningarna – en ”Piketty-skatt”.
VISST HAR VI redan länge sett hur de allra högsta inkomsterna
fortsatt att växa i industriländerna, samtidigt som den allmänna
köpkraften stagnerat. Vi har sett hur finanskriserna tillåtits
drabba samhällets svagaste, samtidigt som den rikaste promillen
glatt fortsatt att bli rikare. Men bitarna har inte fallit på
plats, vi har saknat det långa perspektiv på flera sekler som
Pikettys forskning ger; först nu framgår klart vad det är som
pågår.
Efter en jämlikare ”svacka” på cirka 60 år – världskrigen och
deras efterspel, 1914–1973 – ackumuleras kapitalet nu på nytt i
allt större volymer på allt färre händer. Piketty uttrycker
trenden i formeln ”r > g”: avkastningen (rendement /
return) överstiger (den i dessa dagar låga) tillväxten (growth).
Om inga motkrafter sätts in, riskerar ojämlikheten därför att öka
exponentiellt (Piketty skriver utan omsvep ”riskerar”). Vi håller
alltså i detta nu på att skapa ett alltmera utpräglat rentier-samhälle
à la Jane Austens 1800-tal, där de ärvda förmögenheterna spelar
första fiolen – också politiskt. Och där de som tjänar sina pengar
på att själva arbeta (om de alls har ett arbete) förpassas ut i
marginalen. Vi sitter på ett snabbtåg på väg tillbaka mot den
period som ironiskt nog kallas för la belle époque; den
här gången dessutom utan en målmedveten och växande
arbetarrörelse. Inga särskilt belle utsikter, alltså.
Thomas
Piketty intervjuades om sin bok i den fransk-tyska TV-kanalen
Artes debattprogram ”28 minutes” i september i fjol.
FÖR NYLIBERALERNAS SJÄLVBILD faller det pikettyska ljuset inte
smickrande. Finländska eftersägare till Milton Friedman – typ
finansmogulen Björn Wahlroos och Hbl-kolumnisten Paul
Lillrank – har baserat sin tro på marknadens välsignelser på
föreställningen att meritokrati råder, att överklassen (som de
kallar den ”kreativa”) är till nytta för samhället och därför värd
sin växande förmögenhet. Utan eliten inga produktionshöjande
innovationer, som (åtminstone i en obestämd framtid, så löper
resonemanget) kommer att synas i allas plånböcker genom så kallad
nedsippring, trickle down. (Sociala innovationer, som
fackföreningar och medborgarlön, räknas av någon anledning inte
som ”innovationer” i denna världsbild.)
Det är oklart om nyliberalerna själva någonsin faktiskt har trott
på sin teori – snarare var den väl en mythos avsedd för
massorna, en ”statslögn” av det slag som Platon betecknade som
”uppbygglig och gynnsam för samhällsmoralen”. I och med Piketty
kan nedsippringsteorin i alla fall avskrivas som ren ideologi, ett
önsketänkande, som bastant motsägs av den verkliga riktningen för
sippringen: trickle up.
ETT HISTORISKT PERSPEKTIV på över två seklers ekonomiska
processer möter vi inte bara i Thomas Pikettys 970-sidiga bok,
utan också i den essä
av Alf Hornborg som inleder det här numret av Nya Argus.
Där Pikettys perspektiv i första hand är ekonomiskt-historiskt, är
Hornborgs utgångspunkt antropologisk och humanekologisk. Den
viktigaste skillnaden är ändå att Pikettys fokus framför allt
fångar snedfördelningen inom industriländerna,
nationalstaterna, medan Hornborg greppar den globala helheten:
hela världens brant ojämna geografiska och ekologiska
resursfördelning.
Till exempel Englands industrialisering gick hand i hand med
landets stormaktsbyggande; det går att beräkna vilka enorma
”skuggarealer” och vilka eoner av ”skuggarbetstimmar” utanför
landets gränser som exploaterades för att producera det välstånd
som centrum – den Jane Austenska överklassen – konsumerade. Men
exploateringen sker inte bara i rumet, utan också i tiden: till
exempel vår förbrukning av fossila engångsmaterial som stenkol och
olja kan ses som en expropiering av framtida generationers
resurser.
SEDAN LÄNGE ingår också vi finländare i denna globala
”resursöverföring”. Lågavlönade arbetare i Kina eller Bangladesh
donerar väldiga mängder skuggarbetstid till oss i form av märkligt
billiga priser på produkterna vi köper; reapriser som ytterst
tvingas fram av politiska och militära maktförhållanden. En global
”Piketty-studie” inspirerad av de kraftlinjer som Hornborg
skisserar – en djupgående kartläggning av den internationella
politiska ekonomins relationer och utveckling – vore intressant
läsning, säkert också hårresande. Snarare än en lampa tänd i ett
mörkt rum skulle det vara en strålkastare som lyser upp hela
byggnaden.
12.6.2014
Publicerad på nätet
14.6.2014
Pikettys studie
publicerades i augusti 2013 på franska och i mars i år på
engelska. En svensk utgåva, Kapitalet i 21:a århundradet,
planeras utkomma under 2015 på Karneval förlag.
Relaterat:
|