Kommentarer:
TRYGVE SÖDERLING
Från velourpappa
till grottman
Vid sidan av de allra mest
uppenbara fördelarna med den pågående sexualpolitiska intifadan
(se förra numret, ”Zon 6”) kan man notera några intressanta
sidoeffekter.
En är att ryktesspridningen om invandrare som ”kommer hit och
våldför sig på ’våra’ kvinnor”, eftersom de har ”en annan kultur”,
har upphört. Det har blivit alltför uppenbart att den ’andra’
kulturen fanns mitt ibland oss, hela tiden.
En annan sidoeffekt är att den så kallade Kulturmannen, nyligen
så omstridd, plötsligt framstår i ganska oskyldig dager.
Åtminstone i jämförelse med den antagonist som berättats fram i
en massiv våg av vittnesmål typ #metoo och #dammenbrister.[1]
Vi kan kalla denna andra, anrika manstyp eller -dimension,
blixtbelyst i och med fallet Weinstein, för Grottmannen.
När riksdagsledamoten Anna Kontula för två år sen, i en debatt om
invandrare, påminde om att de absolut flesta övergreppen mot
finländska kvinnor begås av infödda finländska män, och tillade
att de senare tydligen vill ha ensamrätt – då kallade Juhana
Torkki hennes ironiska twist för ”krigsretorik” (sotapuhetta)
i en ”essä” i Helsingin Sanomat (5.12.2015). Två veckor
senare (20.12) kopierades Torkkis resonemang ordagrant av Olav S.
Melin i dennes kolumn i Hufvudstadsbladet.
De fakta Kontula pekade på var förstås välkända, men tack vare #metoo
och andra upprop har verkligheten bakom siffrorna – en
övergreppskultur där anmälda våldtäkter är den smala toppen på det
breda isberget – blivit omöjlig att vifta bort med att den som
påminner om saken är ”extrem”.
Som slagträ mot invandrare är den påken en bumerang.
Begreppet Kulturmannen, å sin
sida, föddes i en essä av Åsa Beckman (”Kulturmannen. Porträtt av
en utdöende art”, Dagens Nyheter 27.4.2014) med avstamp i
författaren Lena Anderssons oerhört stilsäkra, satiriska roman Egenmäktigt
förfarande.
Utmärkande för K-mannen i Lena Anderssons beskrivning är att han
är kreativ, hyllad (kanske med rätta), omgiven av beundrare. En
del av hyllningen sker sängvägen – i rockbranschen talar man om groupies.
Lena Anderssons roman berättas av ”Ester Nilsson”, en avancerad
kultur-groupie.
Åsa Beckmans tes var att den fascinerande K-mannen, i romanen
kallad ”Hugo Rask”, är på utdöende. Orsak: allt flera kvinnor
intar allt flera höga positioner i kulturlivet. En slutsats som
kanske inte är helt vattentät: är det inte snarare bäddat för
flera kvinnliga hjärtekrossare vid sidan av de manliga?
För en jämlikare debatt kan begreppet ”kulturman” ändå vara
nyttigt, som komplettering av traditionella, i första hand
kvinnligt kodade begrepp som diva, femme fatale och drama
queen.
Alla fyra är fascinerande gestalter. Det fatala, ur groupiens
perspektiv, uppstår när objektet är bara ytligt
intresserat. Vid sidan av la femme fatale har vi alltid
haft l’homme fatal.
Men kan man tvinga någon att älska?
Ett nytt lager av betydelser
fick K-begreppet när Ebba Witt-Brattström rejält utvidgade den
manliga hegemoniaspekten. Där Åsa Beckman och Lena Andersson
koncentrerat sig på personkemin, flyttade Witt-Brattström i Kulturmannen
(2016) beslutsamt fokus till en delvis ny gestalt: en
kulturell myglare med pinsamt ensidiga kunskaper – om enbart
manlig kanon – och ett katastrofalt förakt för kvinnors skapande.
”Kulturmannen” v.2.0 framstod nu som en gravt halvbildad typ som i
selektiv solidaritet håller manliga kompisar under armarna; en
patriarkatets korpral på kulturens slagfält.
Man kunde tillägga att för en person med så stora brister är
sjäva prefixet ”kultur-” malplacerat. Om inte djupt ironiskt.
Exemplar av både Kulturmannen v.1.0 och 2.0 lär ha observerats i
fältförhållanden. En förvirrande faktor är att också kvinnor kan
vara genier, förföra groupies, brista i kunskaper och
bygga nätverk.
Samtidigt inser man att Kulturmannen och -kvinnan ytterst sällan
är en Grottman, eftersom både Hugo Rask och Hedvig Kvick så lätt
får som de vill och mera därtill på den erotiska marknaden.
Den ”Kulturman” som Lena Andersson beskriver finns inte med i #metoo-berättelserna,
han har inte behövt fundera över om ”ett nej är ett nej” eftersom
han inte har fått något ”nej”.
Inte heller syns i #metoo de män (majoriteten) som har frågat,
men förstått att ett nej är ett nej. Eller de som har frågat och
fått ett ja.
Det nya med Lena Anderssons studie av en asymmetrisk relation –
jämfört med andra berömda romaner i genren, av till exempel Carina
Rydberg och Maja Lundgren – var att den introducerade ett komiskt
register. Också Rydberg och Lundgren har beskrivit
självbedrägeriets mekanismer, men med kvinnan enbart som sorgligt
offer för mannens lumpenhet. Hos Lena Andersson skrivs den
förälskade hjältinnan däremot fram med en diabolisk blandning av
inkännande och distans. Ester är medveten om sitt groupie-syndrom,
ändå fortsätter hon med en dåres envishet att odla det.
Det är hemskt och roligt och mycket igenkännbart.
K-mannen i hennes tappning är kanske en svikare, en Don Juan, en
solochvårare, en skitstövel, men hans ”offer” är en vuxen mänska
som kan förväntas förstå vad hon gör. Det är svårt att riktigt
skruva upp den moraliska glöden: K-mannens brott är att plocka
fallfrukt, kanske att inge förhoppningar. Men framför allt att
vara förströdd.
”Kulturmannen” kan alltså inte förväxlas med Grottmannen. Även om
många gör det.
Velourpappan
När Grottmannens motsats
Velourpappan gjorde entré bland våra kollektiva myter, för ett
halvt sekel sen, var det som hånad figur. Svårt att ens minnas
längre, men för många var det något outsägligt löjligt (kanske
också farligt) att några män tog pappaledigt och gick i kläder av
trikåsammet, skuffade barnvagnar, åt sallad, diskuterade blöjor
med andra velourpappor. Vägrade vara ”riktiga” män.
Det är länge sen, men det kan vara bra att minnas att attityder
faktiskt förändras.
Sprickan
Både Kulturmannen och
Grottmannen förekommer i olika storlekar och modeller. Även om det
kan vara svårt att se i stridens förvirring och hetta.
Och just här uppstår en spricka i nästan alla #metoo-diskussioner
kvinnor
emellan.
Å ena sidan kvinna A som hälsar stormen av vittnesmål som början
på en ny era: äntligen skambeläggs förövarna, inte offren.
Å andra sidan kvinna B som också välkomnar kampanjen, men oroas
av att så fullständigt olika slags berättelser slängs i samma säck
– från grova övergrepp, fysiskt våld, till att någon man sagt
någonting slipprigt åt en kvinna för 30 år sedan.
Kvinna A berömmer modet hos dem som lagt fram djupt personliga
berättelser och pekar på det viktiga i att alla nivåer av oönskat
beteende och maktutövning dras fram så att vi nästa gång känner
igen dem, ser hur de bildar ett mönster. ”Könsmaktsordningen” är
ett ord med ett imponerande antal stavelser och ännu flera
konkreta uttryck.
Kvinna B håller med, men ser samtidigt en risk för trivialisering
och banalisering, både av trakasserier och av de verkligt svåra
erfarenheterna, när våldsmän, uppenbart kriminella, ska samsas med
trista raggningsförsök som för B närmast framstår som patetiska.
”Trakasserier” är i en del fall ett alltför stort ord, i andra för
litet. Det är något mera än en enskild plump i protokollet; det
handlar om förföljelse eller systematisk mobbning.
A: lägg inte ansvaret och skulden på offret, kvinnan. Ofta är hon
för chockad för att säga ifrån. Det är alltid offrets upplevelse
som gäller.
B: gör inte kvinnan på nytt till ett barn, en omyndig varelse,
som hon betraktades fram till 1900-talets början. Alla behöver
inte vara amazoner, men vi är inte heller hjälplösa mimosor. Allt
som är oönskat är inte övergrepp.
Bägge rösterna, A och B har
rätt. Konflikten handlar om en skillnad i infallsvinkel. Där A
talar om brott, eller bara obehagligt beteende, talar B om
följdfrågan: ska någon straffas, ska hämnd utkrävas? Det är
sannolikt på goda grunder som Hollywoodmogulen Weinstein och
andra, före och efter honom, har mist position och heder. Men lika
sannolikt är att sociala mediedrev kan hamna fel och att det kan
gå troll i twitterstormar.
Så länge det handlar om anonymiserade berättelser finns det ingen
orsak att ifrågasätta dem; inte heller romanhjältar dras inför
rätta ute i den verkliga världen. Ändå kan romaner betyda mycket
för att förändra attityder.
Däremot måste till exempel en redaktör, eller en domare som i ett
rättsfall ska bedöma verkliga, namngivna mänskors handlingar,
räkna med att den som är eller uppträder som offer också kan ha
andra motiv än de uppenbara och uttalade.
Någon konkurrerar om ett jobb. Någon vill stoppa en politisk
motståndare. Någon vill ha vårdnaden om ett barn. Någon vill
hämnas för att den har blivit dumpad.
Också om det gäller bara för en liten bråkdel av fallen, måste
man räkna med att mänskor kan ha skäl att frisera sin berättelse.
Och att särskilt berättelser om sex används som mäktiga vapen,
eftersom de så garanterat rör upp starka känslor.
Vid sidan av de mer eller mindre tydliga fallen har man de
senaste månaderna kunnat läsa också om otydliga. En populär
politiker i Wales begår självmord efter anonyma anklagelser, han
visste inte för vad och från vilka. En 30-årig svensk man stängs
ute från Facebook ”för evigt” för att han dömts och avtjänat
straff för ett samlag för åtta år sen, under samtycke, med en
nästan 15-årig tjej (det hade tre månader senare varit ”legalt”,
tydligen ingick här någon tredje parts hämndprojekt).
Oklara fall med drag av lynchjustis ska inte skyllas (vilket har
gjorts) på #metoo-kampanjerna. Snarare på lystna
journalister, skotträdda chefer och vanliga, tanklösa användare av
sociala medier. I alla tider har mänskor, grupper, låtit sig
utnyttjas för ryktesspridning och känslostormar. Att vara på den
rätta sidan, en upprörd atom i en massa av växande indignation,
kan vara berusande. Utan att man märker det har man plötsligt gått
över gränsen, själv blivit brottsling. Hatprat är tyvärr inget
privilegium för de ”onda”.
Klippboken
Samlar man alla artiklar och
notiser om våldsbrott och bedrägerier ur till exempel en
dagstidning under 40 års tid, får man en deprimerande klippbok.
Kanske får ens tilltro till medmänskorna en törn, på samma sätt
som många (och inte enbart män) nu reagerar på berättelserna som
samlats i #metoo-kampanjerna. Berättelser som hittills
befunnit sig under radarn. Samtidigt finns en jättestor gråzon av
helt ”osexiga” brott, mobbning, oförrätter, som bara sällan kommer
fram i ljuset. Inte heller där är det hälsosamt med alarmism –
eller förringande.
Och kanske det är orättvist mot stenålderns grottmänskor att
jämföra dem med dagens sluskar och ”predatorer” i kostym eller
joggingbyxor. Grottkvinnor och -män står bakom de fantastiska
målningar som återges i det här numret. Kanske de, förutom geniala
konstnärer, var sin tids hjärtekrossare. Åtminstone slår deras
hjärtan i bilderna.
19.12.2017
Trygve
Söderling
[1]
Tidskriften Astra har
gjort en mycket viktig insats på finlandssvenskt håll genom en
facebookgrupp och genom nätsidan http://www.astra.fi/dammenbrister/
|