Publicerad i Nya Argus 9–10 / 2019
|
Anteckningar apropå
antikens avskaffande
Antiken
inpackad för transport till historiens skräphög? Installation,
Nationalmuseum 2017, foto TS
Antiken
”kommer att finnas kvar i grundskolans kursplan i historia”
meddelade det rikssvenska Skolverket 4.10. En U-sväng efter massiv
krik mot förslaget att slopa momentet ”forna civilisationer, från
förhistorisk tid till cirka 1700”.
Nu kan man ju tycka att redan kategoriseringen ”forna
civilisationer” av allt mänskligt liv före ”cirka 1700” tyder på
att svenska Skolverket inte har läst sina egna läxor, inte ens
under den tidigare läroplanen. En pjäs som Romeo and Juliet (1596)
berättar enligt denna uppfattning om livet i ett ”forntida”
Verona.
Förslaget om den antika ”forntidens” avskaffande hade Skolverket
motiverat med ett tungvrickande nyord: ”stoffträngsel”.
Genom att slänga alla civilisationer före 1700 på historiens
skräphög skulle stoffträngseln minska, en massa fräscht Lebensraum
skulle frias upp för trängda och plågade lärare och
elever.
Hade Verket velat vara lite mera elegant så hade det ju kunnat
hänvisa till legenden om Prokrustes (Προκρούστης) säng, där
till exempel benen på alltför långa gäster sågades ner till
lämpligare format.
Riskerar historiekunskap
bli Sveriges akilleshäl (Ἀχιλλεύς)? Är antikens avskaffande
ett utslag av hybris (΄γβρις)? Kanske en peripeti
(περιπέτεια), ögonblicket där det vänder och allt går åt
pipan? Är man en Kassandra (Κασσάνδρα) om man spår detta,
utan att någon lyssnar?
Som man kunde förvänta sig sågades förslaget om slopandet av
”forntiden” på bred front i debatten, och inte enbart av Clios (Κλειώ)
tjänare bland historieprofessorerna, dessa kolleger till Herodotos
(Ἡρόδοτος). Klyschor som ”Utan historia ingen framtid”
slängdes fram. Kanske Skolverket med sin provokation ville skapa
just denna rekyl: få mera uppmärksamhet för ämnet?
En enda lite avvikande röst lyckades jag spana in: professor em.
Lars Emmelin. ”Är inte Skolverkets förslag helt enkelt ett
uppgivet erkännande att det sedan länge är långt mellan ideal och
verklighet”, frågade han (”Debatten
tycks utgå från en bild av lärda lektorer i gårdagens
elitgymnasier”, Dagens Nyheter 2.10.2019). Just det:
kritiken av Skolverkets förslag lät som om alla vi nulevande vuxna
satt på ett otroligt gediget vetande om antiken etc., som om vi
bar på väldiga, stålblanka kunskaper som nu riskerar att plötsligt
förskingras.
Ett faktum är att lite klassisk bildning, inklusive
tvångsgrekiska och -latin, ingick i många gymnasiekurser fram till
mitten av 1900-talet. Det charmiga med programmet ”De äldres råd”
i Radio Vega är de användbara latinska fraser som dessa forna
adepter från K-linjen (den klassiska) gillar att strö omkring sig.
Carpe diem, Noli me tangere, Alea iacta est, Veni, vidi, vici,
Et tu, Brute?, Divide et impera, Hic Rhodus, hic salta, Navigare
necesse est, Memento mori, Errare humanum est, Ars longa, vita
brevis, Citius, altius, fortius, Panem et circenses, Deus ex
machina, Audiatur et altera pars, Mens sana in corpore sano,
Gutta cavat lapidem, Homo homini lupus, Mea culpa, Per aspera ad
astra, Sapere aude, Cui bono?, O sancta simplicitas och så
vidare. Också skolnamn som Norra Latin påminner om att andra tider
har rått, också i Sverige. Men samtidigt vittnar de om att
antikens avskaffande inte alls är någon dagsaktuell fråga; den
slopades redan för decennier sen.
Foto
TS
Fast är det inte, frågar
jag mig, med antiken som med till exempel språket engelska idag:
genomsyrar den inte hur som helst vår populärkultur, till den grad
att redan våra barn suger in och anammar den intill perfektion?
Helt utan skolans eventuella med- eller motverkan? Argusögon,
oidipuskomplex, ariadnetråd, hippokratisk ed, musa, pegas,
parnass, olympisk, platonisk, lesbisk… Fråga en sexåring vad en
”trojan” är, svaret kommer utan tvekan: ett slags datavirus.
Å andra sidan: lärde jag mig nu själv så mycket i min
post-K-linje-skola egentligen, om världen före cirka 1700? Några
krokar att hänga upp saker på: maratonloppet är 42 kilometer,
likamed avståndet mellan Marathon (Μαραθών) och Aten (Αθήνα).
Ikaros störtade, tjuren Minotaurus levde i labyrinten i Knossos,
sånt. Men jag måste fortfarande googla fram myterna bakom namnen
på stjärnhimlen – Berenikes hår (Coma Berenices),
Kassiopeja (Κασσιόπεια), Plejaderna (Πλειάδες) och
så vidare. Den kunskapen har försvunnit ur det allmänna
medvetandet.
Det spelar å andra sidan inte så stor roll eftersom också
stjärnhimlen har försvunnit på grund av luft- och
ljusföroreningen.
Också i Bellmans sånger måste jag slå upp vart fjärde mytologiskt
namn för att förstå poängen. Bacchus, Venus, Adonis, Arachne,
Hymen, Charon, Morfeus och Pan är no problemo, men Clotho,
Themis och Phoebus ställer till det. Dessutom blandar ju Bellman,
liksom hans samtida, sorglöst de klassiska, fornnordiska och
hebreiska myterna (plus senare uppfinningar som Astrild och Jofur)
till en attraktiv rådigogga – Fröja och Flora möter Judith och
gubben Noak i sant multikulturell regnbågsanda.
Det sistnämnda är, tycker
jag, hela poängen med att vi hade renässansen och Norra Latin. När
de lärda började återuppväcka de gamla grekernas och romarnas
myter, relativiserade de de hebreiska motsvarigheterna (Gamla
Testamentet), kanske också Jesus-legenderna (evangelierna).
Den hegemoniska kristna kyrkan reducerades till en av många
sagoberättare. Åtminstone i den småskola jag besökte lärde vi oss
historierna om Odysseus, Moses, Ilmarinen och så vidare huller om
buller, alla på samma plan. Det är jag idag tacksam för. Visst kan
man tycka att Kalevala, de grekiska myterna och Tusen
och en natt är intressantare stuff än Adam och Eva, Kain
och Abel och så vidare. Men vem avgör vilka sagor som är ’bäst’?
Är Oidipus faktiskt så mycket viktigare att känna till än Darth
Vader? Det är lite som när vi 60-åringar tycker att dagens ungdom
är helt böbiga för att de inte kan alla de poplåtar som
vi växte upp med.
Trygve Söderling
|
Publicerad i Slammerarkivet 22.10.2019 |