KOMMENTARER:
TRYGVE SÖDERLING
Identitetspratet
Höger- och
vänsterdebattörerer är sällan så ofrivilligt eniga som i sina
fördömanden av identitetspolitiken. Enligt till exempel Håkan
Lindgren (Svenska Dagbladet 6.2.2018) handlar det
om ”en konservativ, reaktionär idé som genom någon lustig
historisk ironi har blivit de progressivas favoritleksak”.
Tillsammans med okunnig kritik av missförstådd ”postmodernism” –
som Nora
Hämäläinen diskuterar i detta nummer – har
”identitetspolitiken” (i fortsättningen: IDP) blivit ett av
samtidens favoritspöken och syndabockar. Varför segrade Trump i
presidentvalet? Jo, för att den amerikanska ”identitetsvänstern”
hade slängt klassperspektivet och bara grälade om antalet kön på
toaletter, lydde ett argument.
Röster från den politiska högern har redan länge hållit upp
”identitetsvänstern” som ett bokstavligen rött skynke, ett
avskräckande bevis på motståndarnas falskhet och idémässiga
försumpning. Till exempel ledarskribenten Ivar
Arpi anklagade för ett par år sen vänstern för att ha ”glömt
sina egna”:
Från att ha varit en stenhård motståndare till
religion har man i dag på många håll allierat sig med islamister.
I stället för att argumentera mot att kvinnor ska behöva skyla
sig, tar vänsterfeminister på sig slöja i solidaritet. Från att ha
varit förkämpar för kvinnors rättigheter, ihop med liberaler, är
det i dag vänstern som har svårast att tala klarspråk om
hederskultur. Från att ha varit antirasister som kämpar för allas
lika värde, har identitetsvänstern i dag blivit de som hårdast
bevakar skillnader mellan människor baserat på deras hudfärg. (Svenska
Dagbladet 19.8.2017)
Bortsett från den egendomliga bild av ”vänstern” som här erbjuds,
är det ju en smula motstridigt om ”vänstern” kritiseras högerifrån
för att ha övergett klassiska vänsterpositioner.
Men domen mot IDP är lika hård från vänsterhåll. Till exempel Aftonbladets
kulturchef Åsa
Linderborg kritiserade redan före Arpi ”dogmatismen och
sekterismen”, IDP:s ”destruktiva sida” i rikssvensk debatt
(8.12.2016):
I sig själv behöver den inte vara splittrande, men
många av dess företrädare har positionerat sig genom ogina
tolkningar. Offentliga lynchningar får peka ut det enda korrekta
perspektivet.
Bakgrunden var här att
några enskilda debattörer i utkanten av bland andra hbtq- och
antirasistiska rörelser drivit den populära idén om
”tolkningsföreträde” till sin spets: ingen annan än just deras
subgrupp hade rätt att uttala sig, eftersom alla andra (vita,
strejta, män, cis-kvinnor och så vidare) per automatik är
förtryckare.
En steril, tribalistisk och atomiserande attityd som tyvärr fick
oproportionerlig uppmärksamhet och av en skadeglad höger till och
med uppfattades som ”vänsterns” linje (”tokvänstern”). Några få
hedersförtryckta lyckades alltså med detta enkla medel lamslå hela
diskussionen i ett Sverige som gillar regler till den grad att det
föreställer sig att en enda regel gäller för varje
situation.
I Ny Tid publicerade
Joel Backström i fjol en argsint analys av
”identitetsshopping”:
Det är en del av en allmän avpolitisering där folk
definierar sig mindre genom sin uppfattning om en önskvärd och
rättvis samhällsutveckling, och mer genom livs- och
konsumtionsstil. Men ”avpolitiseringen” är förstås illusorisk; den
innebär bara att de avgörande politiska valen gjorts i tysthet,
och att samhällsutvecklingen effektivt drivs åt ett visst håll:
högerut. Identitetspolitiken är konsumismens närsläkting och
nyliberalismens baksida, eller snarare dess aningslöst granna
fasad. (20.3.2018)
Inte nog med detta, också
de ”nationalkonservativa” populisterna dissar IDP. Under
regeringsbildningen i våras anklagade Grundfinnarnas ordförande
Jussi Halla-aho partierna i det som blev regeringsbasen –
socialdemokrater, vänstern, de gröna och svenska folkpartiet – för
att ha radikaliserats vänsterut och blivit utpräglade ”identitetspartier”,
som ägnar sig åt ”fanatiska invandraråsikter, intersektionell
feminism och allmän verklighetskritiskhet” (Helsingin
Sanomat 11.5.).
Att Halla-aho nämner just identitetspolitik och intersektionell
feminism som hotbilder visar att han har god koll på debatten och
vet vilka ord som känns mest svårbegripliga och hotfulla – sätter
allra mest skräck i hans egna anhängare.
Men bygger inte just hans eget ”finskhets”-parti, om något, på
ett utpräglat identitets-tänk? Faktum är att Grundfinnarna, en
månad efter Halla-ahos anatema mot ”identitetspartierna”, anslöt
sig till EU-parlamentets gruppering ID, som ska utläsas ”Identitet
och demokrati”.
Att ett begrepp – identitetspolitik – så behändigt kan fungera
som måltavla för kritik och förakt från så gott som alla politiska
inriktningar är intressant. Tyder det inte på att slagpåsen i
själva verket är en halmdocka, det vill säga en fiendebild som
snarare skapas av kritikern själv, för egna syften? Det är slående
att inte bara Halla-aho, utan också alla andra som har ett horn i
sidan till IDP, just genom sin kritik själva uttrycker en stark
identitet. Om inte annat så som en förnuftig, självständigt
reflekterande individ som inte faller för ID-tänkandets locktoner.
En av arbetarrörelsens
stora bedrifter – kring sekelskiftet 1900 plus minus 50 år – var
att bygga upp en positiv arbetaridentitet: en känsla av bred
gemenskap kring det politiska målet att omstöpa samhällets
klassförhållanden i grunden. Samlingslokaler, arbetarpress,
läsecirklar, idrottsföreningar, kooperativa butikskedjor, banker …
ett helt parallellsamhälle, en identitetsskapande värld, som gav
ett alternativ till de underkuvade identiteter den borgerliga
staten och kyrkan erbjöd och erbjuder.
En av den politiska högerns stora bedrifter är att den efter
cirka 1950 har lyckats fragmentera och dränera en stor del av
denna parallella, alternativa kultur. I stället för identiteter
som bygger på vår roll som producenter (arbetare) ser vi
oss idag som konsumenter: till och med statliga och
kommunala tjänster, som sjukvård och bibliotek, kallar oss idag
ofta för ”kunder” där vi i stället borde betraktas som medborgare
eller helt enkelt mänskor.
I själva verket kan ingen politisk rörelse, bred eller smal,
byggas upp utan att medlemmar och aktivister odlar en kollektiv
identitet av något slag. Det kan handla om att se sig som
”liberal” (höger), ”individualist” (höger), ”solidarisk”
(vänster), ”patriotisk” (högerpopulistisk) eller något annat. Men
ska vi göra politik kommer vi inte undan identiteter som
kontaktytor mellan person och omvärld, som ett ideologiskt och
emotionellt lim.
Det är med andra ord inte särskilt genomtänkt att blankt av
avfärda ”identitet” som politisk motivation. Snarare än att gruffa
över att hbtq-, antirasism- och intersektionella
feministaktivister syns i debatten (ibland med galna argument,
vilket förstås ska påtalas) borde man inse att vi alla bedriver
identitetspolitik, med mindre eller större framgång. Dök inte till
exempel ”finlandssvensk identitet” upp på 1980-talet som ett stolt
slagord inom Svenska Folkpartiet? Att ingen har lyckats definiera
vad den identiteten närmare bestämt skulle innebära är sen en
annan sak.
27.8. 2019
Trygve Söderling
|