Publicerad som "Kommentar" i Nya Argus
6 / 2019
|
KOMMENTARER:
TRYGVE SÖDERLING
Klassikernas
Halla-aho-figurer
Finlands populäraste
riksdagsledamot – om man ser till antalet röster i valet i april –
bloggade 2006–08 flitigt om ”mänskligt avskräde” (ihmissaastaa)
och islam som en ”pedofilreligion”. Han hoppades att rödgröna
kvinnor skulle bli våldtagna av invandrare och låtsades överväga
om det lustfyllda (hekuma) i att skjuta en
homosexuell man i huvudet kanske skulle kompensera för det
påföljande fängelsestraffet: ”Våld är nuförtiden en undervärderad
problemlösningsmetod”.
Perussuomalaisets (”Grundfinnarnas”) ordförande Jussi
Halla-aho, landets röstkung 2019, dömdes 2012 i Högsta domstolen
till femtio dagsböter för brott mot trosfriden och hets mot
folkgrupp. Halla-aho har senare avfärdat en del av sina
blogginlägg som ”humor”; de härstammar ju dessutom från innan han
gav sig in i politiken. Däremot har han hittills inte pudlat,
tagit direkt avstånd från dem, vilket Saska Saarikoski nyligen
föreslog i en kolumn
i Helsingin
Sanomat (28.4). Tvärtom har Halla-aho beklagat att
hans uttalanden tas fram på nytt varje gång det är val (som om det
var han som bestämde vad som ska tas upp).
Det går inte att veta hur stor draghjälp Halla-aho hade av sina
extremt hatiska blogginlägg för sin seger i partiets ordförandeval
2017 och för 30 596 helsingforsröster i riksdagsvalet 2019. Få av
hans väljare kan ha varit helt omedvetna om bloggtexterna, större
roll spelade troligen ändå deras beundran för Halla-ahos
framtoning i valdebatterna: en avmätt, värdekonservativ, rätt
smart och sarkastisk etno-nationalist. Hans avfärdande av
”klimathysterin” gick troligen också hem. Partiet fick 2019 ett
nästan lika stort understöd som 2015, trots att den dåvarande
ordföranden – den fryntliga, verbalt finurliga populisten Timo
Soini – på många sätt framstår som raka motsatsen till sin
efterträdare, den kyligt ironiska, akademiska, ’rationella’
populisten Halla-aho.
För att hitta
motsvarigheter till 00-talets Halla-ahos extrema förakt för
’främmande’ element – invandrare, homosexuella, ’tolerantian’ (suvakit),
vänstergröna kvinnor – är det som finländare naturligt att gå till
våra ryska litterära klassiker från 1800-talet. Till exempel
gestalten Basarov i Turgenjevs Fäder och söner (1862)
är en kompromisslös ung student med strikt naturvetenskaplig
attityd. Han kallas ”nihilist” (en som ”inte tror på någonting”),
men visar sig i romanen ironiskt nog både söka romantisk kärlek
och i hemlighet idka välgörenhet.
Bland Dostojevskijs många underliga romanfigurer förekommer
flera extrema Basarov-typer; de mest kända är säkert Raskolnikov
i Brott och straff (1866) och Stavrogin i Onda
andar (1872).
Stavrogin är den karismatiska, aristokratiska, demoniska ledaren
för en hemlig grupp i ett påstått terrornätverk. Han manipulerar
skickligt sina beundrare och driver dem bland annat att mörda en
avhoppad medlem.
Hos den hysteriska romangestalten Raskolnikov hittar vi
utläggningar av de protonazistiska idéerna om ’värdelösa’ mänskor
(procenterskan) som det bara är rätt och riktigt att ’eliminera’
(mörda) för helhetens, det sunda samhällets bästa.
En annan variant av den här
förvirrade, så kallade socialdarwinistiska attityden (missförstådd
och missbrukad Darwin) är von Koren, ambitiös yngre
naturvetare, i En duell (1891) – en inte fullt lika
välkänd kortroman av Tjechov. Frapperande hos den kyliga von Koren
är det heta förakt han hyser mot Lajevskij, berättelsens
huvudperson. Lajevskij är en slashas, humanist, dagdrivare,
pratmakare och skuldsatt spelare som öppet lever ihop med en gift
kvinna. På alla sätt den disciplinerade von Korens motsats, och
antagonismen utmynnar mycket riktigt i romantitelns pistolduell à
la Lermontov.
Vladimir
Vysotskij gjorde rollen som von Koren i ’En usel god människa’ (Плохой
хороший человек, 1973), Iosif Chejfits fina filmatisering
av Tjechovs kortroman En
duell. Filmen kan ses som en uppföljare till Chejfits
Cannes-vinnande version av Tjechovs Damen
med hunden (1960), i liknande miljöer på Svartahavskusten
och i de kaukasiska bergen. — Vysotskij är välkänd också i väst
som frän, folkkär visartist, med en image som var totalt motsatt
den kyligt ’rationella’ naturvetaren von Koren.
Det vore inte Tjechov om inte gestalterna var mera komplicerade
än den här beskrivningen; Tjechov ger till och med berättelsen ett
försonande slut. Men det som gör von Koren till en
1800-talskollega till 2000-talets Jussi Halla-aho är bägges förakt
för vissa medmänskor; ett primitivt hat mot ”avskrädet”, som de
rationaliserar som ädel omtanke om samhällets bästa. För att
mänskligheten inte ska sjunka ner i försumpning och kaos är det
nödvändigt att slackers som Lajevskij utrotas, hävdar von
Koren: om Lajevskij höll på att drunkna, säger han, skulle han
hjälpa till med en käpp. ”Drunkna du! skulle jag säga.” Man tänker
osökt på Halla-ahos åsikt att aktivister som har räddat
båtflyktingar från att drunkna i Medelhavet borde straffas.
Oskadliggöra honom, säger jag. Och eftersom han är
oförbätterlig, så finns det bara ett sätt att oskadliggöra honom …
von Koren gjorde en gest mot halsen.
Eller också kunde man kanske dränka honom, tillade han. Det
ligger både i mänsklighetens och deras eget intresse, att
individer som han blir avskaffade. Absolut.
[…]
Vi skall inte tala mera om den här saken, sade zoologen. Men en
sak skall du komma ihåg, Alexander Davidytj: i forntiden var
mänskligheten genom kampen för tillvaron och det naturliga urvalet
skyddad mot sådana som Lajevskij, men nu har vår kultur ansenligt
försvagat både kampen och urvalet, och vi måste själva sörja för
att vi bli av med de skröpliga och onyttiga individerna. Om dessa
herrar Lajevskij får föröka sig fritt, så går civilisationen under
och mänskligheten urartar fullständigt. Och då är det vårt eget
fel. (— Övers. Hjalmar Dahl, 1928)
Personer i von Korens omgivning förundrar sig över att en
akademiskt utbildad man hyser så extrema och intoleranta åsikter:
”Att en klok, begåvad person som du kan tala så där!”, säger den
vänliga äldre läkaren Samojlenko (och tilläggar att ”tyskarna har
fördärvat dig”). På samma sätt är verklighetens Halla-aho en
filosofie doktor i fornkyrkoslaviska som klär sina fördomar och
irrationella impulser – sin brist på vidsyn, inlevelse och
bildning – i till synes ’rationella’ termer: de framställs som
’självförsvar’ för nationens, finskhetens inbillade ’renhet’.
Modern chauvinism med akademisk fasad, släkt med Akateeminen
Karjala-Seuras på 1930-talet. Och det är förstås omöjligt att veta
i vilken mån Halla-aho själv tror på de budskap han idag för fram;
huvudsaken att de är effektiva, ger röster.
Om litterära
1800-talsgestalter som Stavrogin i Onda andar eller von
Koren i En duell i dag kan kännas rätt osannolika,
konstruerade, kan det löna sig att titta sig omkring i vår samtid
för att få kött på bokstäverna. På motsvarande sätt kan en
verklig, nulevande gestalt som Jussi Halla-aho få konturer, ett
historiskt djup om man föreställer sig honom som en figur i en
rysk 1800-talsroman.
5.5.2019
|
Publicerad i Slammerarkivet 6.5.2018 |