Publicerad som kolumn
i Ny Tid, juni 2019 |
Makten och magkänslan
Ibland används ett och
samma ord på väldigt olika sätt, med förvirring som följd. Ett
sånt ord är MAKT. Så länge vi talar om till exempel militär makt,
ekonomisk makt eller kulturell ”soft power” förstår vi ganska väl
vad vi menar. Vi talar om parlamentarisk maktfördelning, om ordets
makt, om kärlekens makt och så vidare.
Men ibland stöter man på ett helt annorlunda, helt obegripligt
maktbegrepp. Någon kan till exempel klaga över att någon annan
”använder en maktstrategi”. Eller någon kan, som Joel
Backström i en
diskussion i Ny Tid i fjol (22.8.2018), skriva att
”öppenheten, eller med ett annat namn kärleken, är ett
bokstavligen maktlöst tillstånd där båda söker den andras gensvar
och ingendera försöker tvinga, pressa, manipulera för att få som
den vill, få sin fantasi utspelad”.
Att Backström kallar kärleken ”ett maktlöst tillstånd” är en, som
jag ser det, paradoxal och ytterst gåtfull användning av
maktbegreppet – just kärleken, om något, kan ju vara så mäktigt
”empowering” för bägge parter: vi växer, blir vackrare, livet
verkar plötsligt ha en mening, och så vidare. Och vilken makt den
åtrådda har över dig! Liksom du förhoppningsvis har över den
åtrådda, i ett jämviktsläge.
Det är kanske det jämviktsläget Backström, med en ordlek, kallar
för ”maktlöst”. Jag grubblar, men kan inte förstå annat än att det
ord han här är ute efter inte är ”makt”, utan ”förtryck”.
”Maktlös” betyder i vanliga fall ”vanmakt”, ”oförmåga” eller
liknande, men ordet ska tydligen här istället tolkas som ”frånvaro
av förtryck”. Om man inte är en blind anarkist finns i alla fall
ingen orsak att se all makt som förtryck; jag hoppas till exempel
att det ska stå i min makt att stiga upp ur sängen i morgon, men
det gör mig inte automatiskt till en förtryckare av min kropp.
Ännu snurrigare blir det
när Backström resonerar vidare: ”Om det bara fanns makt skulle det
inte ens finnas makt”. Jag gissar att det handlar om ett
spontantänk av samma slag som när någon första gången hör om de
hormoner som aktiveras under en förälskelse och reagerar med
förskräckelse: ”Om kärlek bara är kemi …?”
Den motfråga man då måste ställa är: ”vad menar du med ’bara’”?
På samma sätt som en koltrast inte sjunger sämre för att vi kan
beskriva dess sång som vibrationer i luften, blir förälskelsen
inte annorlunda för att den kan beskrivas i bland annat kemitermer
– och i makttermer. Det handlar helt enkelt om skilda och
kompletterande nivåer, perspektiv – en självklarhet som Backström
som filosof säkert har stött på många gånger bland sina klassiska
kolleger.
När Berit Ås 1976
populariserade Ingjald Nissens begrepp
”härskartekniker” från 1945, kände många kvinnor igen rubriker som
”osynliggörande”, ”förlöjligande” och så vidare. ”Härskartekniker”
blev ett tufft kvasianalytiskt stridsrop vars innebörd för en tid
hårt snävades in till betydelsen ”fula patriarkala tricks” som
avslöjas av feminister – tills feministerna förstås tänkte till än
en gång och insåg att dessa ”tekniker” kan vara vanligare bland
machos men inte är på något sätt exklusivt ”manliga”.
1970-talets feltänk kring ”härskartekniker” var detsamma som när
någon hoppas på ett tillstånd där det inte förekommer ”makt” (och
menar ”förtryck”): sociala relationer ses som ett on-off- eller
1–0-spel, där en part har all makt, den andra ingen. Att
verkligheten är komplex, att positionerna är relativa och sällan
huggna i sten, är inget som Foucault hittade på. Men han
är troligen den som i modern tid har formulerat ett dynamiskt
tänkande kring makt på det mest pedagogiska sättet.
Makt kan förresten också beskrivas som frihet, det finns ingen
orsak att spjälka begreppet i två ord med olika moralisk laddning
– trots att vi alltför ofta gör det. Ett fall av ”egna barn och
andras ungar”: min frihet, din makt. På samma sätt som det kan
vara nyttigt att pröva att byta ut ”män” mot ”kvinnor” i olika
utsagor, och vice versa, kan man få intressanta insikter om man
byter ut ordet ”frihet” mot ”makt”, eller tvärtom.
MAGKÄNSLAN säger nämligen
att ”frihet” är något positivt – åtminstone min frihet – medan din
”makt” ofta ses som skum, ibland direkt smutsig att eftersträva.
Men magkänslan har fel, vilket leder mig in på det andra M-ordet i
detta lexikon.
Är det inte lite stiligt, lite tjusigt att hänvisa till att ”min
magkänsla säger…”? Men varför det egentligen? Vi har
föreställningen om det spontana, det ”ursprungliga” och ”äkta”,
det ”inre”, kanske det ”innersta” – det som magen (och hjärtat)
antas ha kontakt med. En högre sanning än den grå och trista
hjärnans logiska, analytiska resonemang. För 1700-talsromantikerna
inbegrep magkänslan en hyllning av barnet, folket, själen, det
primitiva, de ”ädla vildarna”.
Och visst är en person utan spontanitet urtråkig. Och visst måste
man ofta fatta beslut, handla, komma till en åsikt så snabbt att
det inte finns plats att skaffa kunskap och väga aspekter för och
emot. Man är hänvisad till ”det som spottet för i mun”.
Men varför idealisera spottet – eller magen, eller ryggmärgen? De
är bra att ha, men de kan ha fel. Känslor kan vara felaktiga; du
kan ”känna fel”, trots att man ofta hör folk hävda motsatsen.
Framför allt kan magkänslan förändras, bearbetas, uppfostras i en
process som ibland kallas bildning, och som innebär att magen
tänker bättre, fattar bättre beslut, nästa gång den måste handla
snabbt och spontant.
Det finns säkert lägen där en läkare måste fatta blixtsnabba
beslut med sin magkänsla, men jag föredrar alla gånger att bli
opererad av en erfaren kirurg som fostrat sin magkänsla under
mångårig praktik – om alternativet är en glad skalpellamatör som
skär lite på måfå, enligt ”hur det känns” för ögonblicket.
Ledare för populistiska
rörelser och partier lever högt på magkänslan – andras
magkänsla nämligen (vad ledarna själva tror på är svårare att
veta). Hotet från utlänningar, från EU, från klimathysteriker,
muslimer, grundlagstalibaner … allt går att exploatera och
förvandla till politiskt kapital, till makt. Det finns nämligen en
mindre tjusig synonym till ”magkänslan”. Den stavas FÖRDOMAR.
Trygve Söderling
|
Publicerad i Slammerarkivet 27.6.2019 |