Resa mot trender
Europeisk odyssé 2019
1.
Järnvägsbokhandeln i Stralsund är oväntat välsorterad. Men lite
besviken blir jag ändå. Av ett hundratal tyskspråkiga tidskrifter
har bara tre Greta Thunberg som pärmflicka.
Skämt åsido: Greta-boomen är påtaglig, minst sagt, också i
Tyskland – kanske särskilt i Tyskland?
Jag tittar närmare på tidskrift nummer ett, View (”Sehen,
was in der Welt passiert”). Den är som namnet antyder av typen
bild hellre än text, och det största blickfånget på insidorna är
GT:s mamma operasångerskan iförd glamourös, silvrig festblåsa.
Kanske förklaringen till omslagets ”Das Rätsel (gåtan) Greta”?
Tidskrift nummer två, Der Aktionär, riktar sig däremot
till investerare. ”Grüne Aktien – Welt retten und abkassieren”,
tipsar man: nu ska vi ”kassera in” på miljötrenden. Vilket ska
bevisas och symboliseras av (bilden av) Thunberg.
Liksom i fallet med tidskrift ett en skum appropriering: din
idealism är min kommers.
Valet faller därför lätt på tidskrift nummer tre, ett mastigt
148-sidigt magasin där det stora dagbladet Süddeutsche Zeitung
(SZ) samlar sina enligt egen åsikt tyngsta reportage.
Thunberg-texten i denna ”Langstrecke 2/2019” är dock mest basic
info om hennes bakgrund, hälsoproblem och
demonstrationsaktiviteter. SZ-redaktörerna skriver inte speciellt
bra, inser jag – snarare tyskt. Inga djupare reflektioner över
numrets tema ”Die Welt retten”. Jag uppskattar ändå att
pappret inte glänser och att detta tjockmagasin nästan saknar
bilder – frånsett alltså en lite naivistisk, pixeliserad teckning,
föreställande Greta Thunberg, på omslaget.
2.
I stället fastnar jag i en lång (”Lesedauer: 28 Minuten”)
text med anknytning till vårens stora politiska skandal i
Österrike: det sensationella avslöjande där tidningen, tillsammans
med Der Spiegel, spelade budbärarens roll.
Ni minns säkert ”die Ibiza-Affäre” (även kallad ”Ibizagate”): hur
den österrikiska vicekanslern och högerpopulistbossen Heinz-Christian
Strache avslöjades på ett närmast surrealistiskt sätt. Under
påverkan av en (enligt Straches egen förklaring, efteråt) stilig
ung dam och stora mängder alkohol och energidryck, lovade han att
ordna lukrativa affärer åt denna ”Aljona Makarova”, som påstod sig
vara kusin till den ryska miljardären Igor Makarov, med
goda kontakter till Vladimir Putin och så vidare.
Den ryska miljonärskan kunde till exempel köpa in sig i
Österrikes största tabloid Kronen Zeitung, föreslog
Strache, varefter det bara var att (”Zack! Zack! Zack!”) ge
sparken åt några kritiska redaktörer, ersätta dem med
populistvänliga, samt hota/muta (”pushen”) de övriga. En
lätt match, eftersom journalister, försäkrade Strache, är
”planetens största horor”.
Ett något ironiskt uttalande om man reflekterar en stund över vad
Straches egna förslag – förutom mediamakt åt en rysk investerare
till exempel att fixa väldiga statliga kontrakt, sälja stora
landområden, etc – kunde kallas.
Med ”Die Krone” i sitt grepp, försäkrade Strache, skulle hans
parti FPÖ (Freiheitliche Partei Österreichs) diktera opinionen och
kamma hem storslam i det kommande valet (2017), varefter ett
avskaffande av demokratin enligt ungersk modell skulle vidta –
Strache nämner själv under samtalet sin beundran för Viktor
Orbán.
Allt detta och mera i SZ:s noggranna genomgång av den cirka 7
timmar långa videon, filmad med dold kamera i en lyxvilla på Ibiza
två år innan den offentliggjordes i maj i år, lämpligt före
EU-parlamentsvalet.
Österrike är ändå tills vidare inte ett Ungern, så Strache blev
tvungen att omedelbart avgå som partiordförande och vice
förbundskansler. Kedjereaktioner följde: regeringskris, flera
avskedanden; nu i september blir det förtida nyval. Intressanta
tider.
Man får sällan anledning att känna lika mycket skadeglädje som
inför Strache-affären (tänk er till exempel Halla-aho
smygfilmad under förhandlingar om att sälja Helsingin Sanomat
till det ryska regerings-TV-bolaget Russia Today). All den
skurkaktighet, allt det dubbelspel man kan misstänka att
högerpopulistiska bigwigs sysslar med bakom kulisserna –
här dokumenterat i detalj, genom denna honey trap.
Bara en gång under de sju timmarna på videon verkar Strache
misstänka att han gått i en fälla: till sin kompis kommenterar han
lockfågelns tånaglar, som inte verkar vara så rena som det anstår
en miljonärska.
Vem stod bakom den professionella videon, och varför? Tyska
wikipedia ger tills vidare inget besked, men sajten
Ananova vet berätta att den wallraffska operationen
genomfördes av två österrikare, detektiven Julian Hessenthaler
och advokaten Ramin Mirfakhrai, bägge med kopplingar
till det socialdemokratiska partiet SPÖ. Rollen som lockfågel ska
ha spelats av en bosnisk agronomistuderande.
3.
De två SZ-jutturna illustrerar med andra ord två aktuella
megatrender: klimatförändringen i dels klimatet, dels politiken.
Greta och Strache, två aktivister med vitt skilda program. Den
ena: ”Lyssna på forskarna”. Den andra: högerpopulism, korruption,
skitiga affärer – långt smutsigare än ”Aljona Makarovas” tånaglar.
Men vad gör jag i Stralsund (jämför avsnitt 1)? Orsaken är
faktiskt just den ena megatrenden, klimatgrejen. Denna sommar
erbjöd dagstidningen Dagens Nyheter i sambarbete med
Världens Resor för första gången någonsin sina läsare en
charterresa från Stockholm till Biennalen i Venedig, direkt, per
tåg, tur/retur. De 350 platserna bokades snabbt slut, så en andra
omgång sattes in genast när de 16 vagnarna återvänt till Stockholm
efter en veckas rullande. På detta tåg nummer två rymdes vi
med.
Intresset för att kuska i sov- eller liggvagn genom Europa under
fem nätter (plus två i Venedig på lyxhotell) tycks ha varit
oväntat stort. Flygskammen har gjort sitt och att DN här gjort en
pionjärinsats för att öppna upp och skapa tryck för ett hållbarare
resande missade tidningens egna medarbetare inte att framhålla,
både en och tio gånger.
Kanske ser vi faktiskt början till ett trendbrott just här?
Järnvägsrörelsen – den nya motståndshandlingen?
En annan fråga är sen vad det beror på att tågförbindelserna i
Europa, från t.ex. Sverige, har blivit så krångliga och
fragmenterade att detta att kunna sitta i samma kupé från Norden
hela vägen ner till de stora städerna (vid sidan av Venedig gjorde
vi strandhugg i bland andra Berlin, Bolzano, Verona och Wien) har
blivit en praktisk omöjlighet för en vanlig resenär?
Svaret på den frågan är kanske obekvämt i en rent
borgerlig-liberal kontext, men handlar säkert om decenniers
avreglering av de statliga strukturerna, tillsammans med alltför
svaga överstatliga (här har EU mycket att göra).
Plus pressen från alltför billiga flygresor utan klimatansvar
(dito).
Senast jag själv åkte tåg så här länge inom Europa var i början
av 1970-talet, och jämfört med min ungdoms Interrail-äventyrare
var DN-tågets chartergäng en grånande skara – fast av medelåldern
att döma samma mänskor? Ett slags cirkel sluter sig,
68-generationen på nytt på ”barrikaderna” som nu består av
järnvägsskenor. Stora ryggsäcken har blivit rullväska plus liten
ryggsäck, men vi klarar ännu av att sova dåligt, förändra världen
och bära våra kamor själva.
Uppmuntrande är också att denna chartertåg-aktion är långtifrån
något hjärndött turistande mellan förvalda photo opportunities.
Vi såg faktiskt ingen smita från de rätt ambitiösa allmänna
föreläsningarna om klimatkrisen, Europas historia och det rådande
allmänpolitiska läget, varvade med stads- och bergsvandringar i
grupp eller på egen hand. För att inte tala om upptäcktsresan inne
i Biennalens gigantiska, kreativa kaos.
DN träffade ju förbluffande rätt 2013 med valet av sin nuvarande
chefredaktör Peter Wolodarski (till skillnad från HBL:s
många olycksaliga val på motsvarande post efter 2002). Mycket tack
vare honom har DN ibland igen något av en själ och intellektuell
auktoritet. Det är nästan så man vill dra paralleller tillbaka
till storhetstiden under Olof Lagercrantz (1960–1975)
eller åtminstone till Arne Ruths epok (1982–1998).
I en fullsatt, slamrande kafévagn drog Wolodarski – till det
yttre en smal gymnasiepojke, en sån där som läser böcker – upp de
världspolitiska linjerna efter murens fall och kastade bland annat
fram tanken att den serbiske mördargeneralen Slobodan
Milošević kanske inte var ett spöke från det förflutna, utan
snarare ”före sin tid”. Ledarna av den modellen, brutala
högernationalistiska populistdemagoger, har ju blivit bara alltför
många och vanliga efter de jugoslaviska krigen på
199o-talet.
Idén till DN-tåget tycks för övrigt ha varit just
Wolodarskis.
Själv tänker jag att dagstidning på papper är svår att göra
lönsam i den digitala eran, kanske framtiden ligger i att bli
miljömöjlig resebyrå? Åtminstone har DN nu tagit en viktig
förstaslagsposition i förhållande till konkurrenten Svenska
Dagbladet. Vi får se vilket motdrag ”SvD reser” kommer med,
om något.
4.
Vad den andra megatrenden, högerpopulismen beträffar, kritiseras
den förstås i bägge drakarna, DN och SvD (det är journalistisk
självbevarelsedrift) även om SvD:s position något längre till
höger syns i form av märkliga ledartexter, ofta undertecknade Ivar
Arpi. Arpis och hans likasinnades sliriga tankar om
”etniska” svenskar, den hemska ”identitetsvänstern” med mera
chockerar enligt uppgift till och med tidningens egna vanliga
journalister nere på redaktionsgolvet.
DN har knappast någon Arpi, lyckligtvis, men för en finländsk
läsare var det ändå besynnerligt att se hur nära varandra DN och
SvD i praktiken låg varandra, politiskt, inför det senaste
riksdagsvalet. Okej, rubriker som (lätt karikerat) Så dåliga
är socialdemokraterna: hela listan eller Katastrof för
Sverige om Löfven får fortsätta var trots allt mera SvD:s
grej. Ändå slås man av skillnaden mot den relativt sakliga
behandlingen av demarna och vänstern i de finländska borgerliga
dagstidningarna Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet.
Är finländarna för en gångs skull mera subtila (nästan
”objektiva”) på grund av vår långa tradition av brokiga
regeringar? Eller beror skillnaden på att vi i Finland helt saknar
ett Aftonbladet, det vill säga en stark medial röst med
uttalade soc.dem.-sympatier?
Med ett högerpopulistparti med tiotals procent i röstunderstöd
flåsande i nacken tycker man att de traditionella borgerliga
tidningarna skulle ha annat att göra än att dag efter dag hacka på
socialdemokraterna, eller i evigheter tjafsa om ”sveket” mot
Alliansen, d.v.s. en regeringsbildning över mittstrecket. Man såg
också ofta tendensen att jämställa Vänsterpartiet med
Sverigedemokraterna, som om det handlade om två lika farliga
”extremer” – rubriker om ”valet mellan pest eller kolera” kunde
spanas in i SvD och då avsåg man Jonas Sjöstedts och Jimmie
Åkessons respektive partier.
Det är relativt svårt att i seriösa finländska media hitta
motsvarande likställande av t.ex. Li Andersson med
Halla-aho.
5.
En vecka med talad rikssvenska omkring sig innebär bland annat
att man hör ordet ”härlig” flera gånger än någonsin under sitt liv
dittills. Orden ”litet” eller ”litegrann” får å andra sidan ta
udden av i stort sett varje påstående, så till slut går antalet
hyperboler och diminutiver kanske jämnt ut. I mina finländska öron
var DN:s kulturchef Björn Wimans två föredrag snäppet för
mycket bönemöte, trots att jag kunnat skriva under vartenda
enskilt ord om svenskt i Italien, klimatkrisen med mera. Djävulen
sitter i detaljerna och här sammanföll de små nyanserna i en
alltför publikfriande och ”frälst” stämning för att platsa inom
ramen för en medelstor, seriös tidning.
Hellre då ett lite klumpigt men sakligt stuk, som i Hesari eller
Süddeutsche Zeitung …
Vid sidan av Wolodarski fanns ändå också andra proffsiga och
sakkunniga föreläsare, en av dem – enda kvinna av sex ”experter” –
var Lina Lund, DN:s utpost i Berlin. Det finns med andra
ord resurser också vid sidan av den klarast lysande stjärnan bland
DN-korrespondenterna, moskvabaserade Anna-Lena Laurén.
Men med i leken fanns också en svart häst och icke-kändis, som i
tågets högtalarsystem dagligen gav högintressant historisk
bakgrund till de orter och länder vi reste igenom. Han
presenterades alltid som ”Gustav” helt enkelt, först på
nästsista dagen blev hans fulla identitet klarlagd (efternamnet är
Enquist). Vare sig det gällde den 900-åriga dynastin
Hohenzollern eller det gamla romerska namnet bakom nuvarande Köln
(Colonia Agrippinensium); man skulle önska sig att alltid kunna
resa med en guide som inte bara har djupa kunskaper och perspektiv
från antiken till idag, utan också har förmågan att lägga fram dem
utan påstridig ego boosting. På samma sätt skulle man
önska sig att oftare kunna läsa texter på den här höga men
icke-aggressiva bildningsnivån i till exempel dagstidningar.
6.
En sista observation, och nu är jag tillbaka i tidningsbokhandeln
i Stralsund. Hundratals tyskspråkiga tidskrifter täcker väggar och
bord, som sagt, men var är de andra språken? Efter en hel del
letande hittar jag till sist The Economist, Time och Newsweek
insmugna i ett hörn. Bulkvara alltså.
Märkligt nog uppvisade Pressbyrån på Centralen i Stockholm samma
hypernationalistiska mönster, fast tvärtom. För att komma i
stämning för resan hade jag tänkt köpa något nummer av någon av de
vanliga tyskspråkiga tidskrifterna. De fanns inte. Svenska och
engelska lajfstajl-tidningar såldes förstås, men inte ens
de var särskilt många bland hyllorna med chips, karameller,
skraplotter och korv.
Insåg plötsligt att Helsingfors är en ganska kosmopolitisk stad,
trots allt. Åtminstone på järnvägsstation-nivå: också i en enklare
R-kiosk är antalet språk bland tidningar/tidskrifter större än ett
eller två. Snarare tio. Kanske det ännu finns hopp, apropå
megatrenden populism och inåtvänd skygglappsnationalism.
Flera DN-tåg med nya rutter annonseras redan för nästa år. Men
kanske man borde börja tågluffa på nytt alldeles på egen hand?
Ryktet säger att de f.d. sovjetkontrollerade länderna i Central-
och Östeuropa ännu har fungerande, kompatibla och billiga
järnvägssystem. På stationerna finns dessutom personal, sägs det,
vänlig sådan. Kanske tågen till och med har riktiga
restaurangvagnar med mat i stället för svampiga semlor i
plastfolie? Vi behöver en tågrevolution.
Trygve Söderling
|