Insändare:
HBL-chefredaktören borde vara en respekterad publicist
Nu när Hufvudstadsbladet
söker ny chefredaktör hoppas jag att tidningsledningen tar mod
till sig och slår in på en ny linje. Självklart kräver jobbet
också administrativt handlag, men i spetsen för ett seriöst medium
vill vi se en framstående publicist som redan åtnjuter respekt
bland läsare och kolleger. Symbolvärdet av ett sådant val ska inte
underskattas.
Två namn faller mig genast in: Jeanette Björkqvist och Minna
Knus-Galán. Bägge är ovanligt välmeriterade undersökande
journalister på var sitt område. Björkqvist är känd för reportage
om bl.a. invandrarpolitik och människohandel, Knus-Galán för
avslöjanden av internationell penningtvätt (bl.a. Panama-läckan)
men också av Postis misslyckade investerings- och personalpolitik
(tv-programmet MOT, november i fjol).
Både för symbolvärdet och för kemin på arbetsplatsen har det
stor betydelse att ledaren för ett medium har en auktoritet som
kommer av att själv ha gjort banbrytande publicistik. Kanske ser
HBL mina förslag som omöjliga, av skäl som inte kan redas ut. Men
det är väl tillåtet att drömma?
Trygve
Söderling
Ett försök att något höja ribban och påverka
Konstsamfundets HBL-chefred-val. Jag hade inte kontaktat de två
journalister jag nämner i texten.
I sitt svar samma dag instämde Anna Hellerstedt, VD
för KSF Media, i att ”rekryteringen och valet av en ny
chefredaktör till HBL är en mycket viktig profilfråga” och
meddelade att rekryteringsprocessen kommer att vara både ”öppen”
och ”riktad”.
Kommentar 2022: Valet föll på Erja Yläjärvi,
som före det (2018–21) var chefredaktör för kvällstidningem
Iltalehti.
|