Publicerad i Nya Argus 10–11 / 2020
|
KOMMENTARER:
TRYGVE SÖDERLING
White Statues Matter
Den som förgriper sig på en
staty i USA, eller ens försöker, ska straffas med tio års
fängelse. Detta enligt ett dekret i juni från president
Trump.
Trumps extrema hållning verkar, oväntat nog, få stöd i Torsten
Fagerholms ledare i Hufvudstadsbladet 24.6 – oväntat för
en skribent som annars fört in färg och fräschör på tidningens
opinionssidor.
”Då en staty puttas ner från piedestalen i affekt – då angriper
vi vårt eget minne”, konstaterar Fagerholm, och talar om en
”stalinistisk reflex”. Ledartexten verkar tyvärr själv ha kommit
till alltför reflexmässigt, eftersom den inte alls reflekterar
över den andra sidan av problematiken. Måste alla statyer som en
gång ställts upp – av till exempel Cecil Rhodes, Leopold II,
Saddam Hussein, ”Bronssoldaten” i Tallinn (se s. 309) eller just
Josef Stalin – stå kvar på centrala platser eftersom vi inte kan
”bedöma historiska händelser, deras innebörd, aktörers avsikter
och motiv utifrån en politisk agenda som konstruerats i efterhand”
(Fagerholm)?
Ur Claes Anderssons diktsamling Det
är inte lätt att vara villaägare i dessa tider (1969)
Ett slående drag hos många staty- och ”historieförsvarare” är
deras yrvakenhet. Protesterna mot till exempel statyer av Rhodes
(1853–1902) – stormrik diamantmogul och uttalad rasist –
framställs i debatten som en modegrej från i år, trots att kampen
för omvärdering av kultföremålen har pågått åtminstone sedan
1950-talet. 2015 togs slutligen Rhodes-statyn i University of Cape
Town bort och rörelsen ”Rhodes Must Fall” spred sig, inte bara i
södra Afrika utan också i Storbritannien och USA.
På sidorna 326–333 i detta nummer återger vi ett kapitel ur Guss
Mattssons reseskildring En herre for till Zanzibar, där
Mattsson 1914 pilgrimsartat besöker Rhodes-monumentet i Kapstaden.
Mattssons text är intressant, både i egen rätt (som stilist har
han inte överträffats i denna tidskrift, som han grundade) och som
påminnelse om att även en upplyst journalist kan vara blind för
många av sin samtids brott. Som Clas Zilliacus konstaterar i sin
kommentar: vi andas alla vår tidsanda. En herre for till
Zanzibar är ingen Heart of Darkness (1899),
Mattsson ingen Joseph Conrad – en med honom samtida författare
vars kolonialism-kritiska seende idag är lätt att omfamna.1)
Paradoxen är att många av dem som försvarar statyer carte
blanche, eftersom man inte får ”förvanska och förneka
historien”, visar sig ha en långt ytligare kunskap om just
historien än de som ifrågasätter monument över förtryckare.
Såklart kokar konflikten ner till en fråga om historiebruk och om
vilka värderingar vi anser att ska hyllas till exempel i
stadsbilden; våra torg och gatukorsningar är också ideologiska
skärningspunkter.
Foto: Trygve Söderling
Ville Vallgrens
springbrunnsgrupp, som avbildas på omslaget till detta nummer,
väckte som känt häftig debatt efter avtäckningen 1908 intill
Salutorget i Helsingfors. Bland andra fennomanerna,
arbetarrörelsens språkrör Työmies och Kvinnosaksförbundet
Unionen krävde att den nakna kvinnoskulpturen skulle bort. Med en
så massivt fördömande opinion är det ett litet under att
”Havis Amanda” – som alla kallar henne – fick stå kvar. Försvaret
sköttes främst, och tydligen framgångsrikt, av rotlösa
svenskspråkiga kosmopoliter, kolleger till den frankofila Vallgren
själv. I tidskriften Argus, nummer 21/1908, ingår en
”enquête” med bland andra Akseli Gallén-Kallela, Pekka Halonen,
Eero Järnefelt, Armas Lindgren, Eliel Saarinen, Lars Sonck och
J.J. Tikkanen. Majoriteten i denna all male panel ställer
sig positiva till Amanda (”pigg och trevlig”, skriver Järnefelt).
Statypolitiskt sett avtog Amandas upplevda osedlighet snabbt och
om hon till en början hotades av självutnämnda väktare av
”moralen”, är hon idag så populär att hon tvärtom riskerar att
älskas sönder av sina beundrare. Röster har höjts för att
originalet ska räddas undan förstamajfirande studenter och
ersättas med en kopia.
Foto: Trygve Söderling
Just möjligheten att
kopiera eller flytta statyer, till exempel till statyparker som
den i Budapest – där allmänheten får förakta dem mot betalning –
fäster uppmärksamheten vid hur uppskruvat och hysteriskt
försvararna av ett staty-status quo ibland argumenterar. De flesta
idolerna är trots allt bara ihåliga metallfigurer som symboliserar
vissa värderingar, och ibland framstår också värderingarna med
tiden som ihåliga. Ett ”mord” på en staty kan aldrig jämföras med
ett mord på en mänska. Demolerade statyer och ”liggande statsmän”
(som i Claes Anderssons dikt, ovan) kan vid förändrade
maktförhållanden omvärderas, repareras och återuppstå. Till
skillnad från dödade mänskor.
8.10.2020
1): Se till exempel Robin G.
Elfvings essä om Conrad i Nya Argus 9 / 2020, på nätet under
nyaargus.fi/2020/9/
|
Publicerad i Slammerarkivet 12.10.2020 |