Publicerad i Ny
Tid 19.9.2020
|
Visa mig ditt ID
Det där förkastliga som
andra sysslar med. Däremot inte jag, inte vi. Nej, vi talar inte
om skåpsupande, vita lögner eller nätporr, utan om den etikett som
vid det här laget tycks ha klistrats på de flesta ideologier och
inriktningar man kan komma på. ”Identitetspolitik” är något som
andra partier, politiker, tyckare, aktivister sysslar med, men
frågar man så tycks ingen själv stå för sånt strunt.
Jag började grubbla närmare på den här paradoxen i maj i fjol när
Grundfinnarnas ordförande Jussi Halla-aho, av alla
mänskor, inte bara hutade åt de blivande regeringsparterna för att
ha ”radikaliserats vänsterut” – den kritiken var helt förväntad
från högerhåll och kunde lika väl ha kommit från Samlingspartiets
Petteri Orpo – utan också för att ha blivit utpräglade identitetspartier
(”voimakkaasti identiteettipuolueita”).
”Traditionella teman som arbetarnas sistuation eller miljön
har gett vika för mode-teman som fanatiska invandraråsikter,
intersektionell feminism eller allmän verklighetskritik”,
slog H-a fast (”Jussi
Halla-aho syyttää kokoomusta ja keskustaa siitä, että Suomeen on
syntymässä ”ennennäkemättömän punainen” hallitus”, Helsingin
Sanomat 9.5.2019)
Halla-aho är mycket väl medveten om vilka tomtar, troll och
halmgubbar det lönar sig att skrämma anhängarna med. Tacksamt
snappar han upp alla modebegrepp ur den dekadenta elitens
vokabulär, och bäst funkar förstås de riktigt långa orden som
ingen vettig (”tolkun”) mänska skulle ta i sin mun annat än som
slagpåsar och svordomar. Både ”intersektionell” och
”identitetspolitik” platsar bra som ”mörkö”-begrepp, bägge
innehåller hela sju stavelser. (Ett tips för framtida uttalanden
vore ”heteronormativitet”, som går på åtta.)
”Identitetspolitiken” avvisas med andra ord till och med av det
mest utpräglat identitetspolitiska partiet i riksdagen,
Grundfinnarna. Partiet som tydligare än alla andra målar upp en
föreställd etnisk-nationell gemenskap där alla ”eliter” (utom H-a
själv, högutbildad doktor i fornkyrkoslaviska) och andra
”främmande” element som immigranter, svenskspråkiga, feminister
och så vidare ses som parasiter på den sunda folkstammens kropp.
Mycket riktigt anslöt sig Grundfinnarna en månad efter Halla-ahos
fördömande av ”identitetspartierna” till EU-parlamentets
gruppering ID, som ska utläsas ”Identitet och demokrati”. Visa mig
ditt ID, Jussi Halla-aho?
Men också inom den mera
traditionella finanshögern är ”identitetspolitik” ett skällsord. I
Sverige attackeras ”identitetsvänstern” skadeglatt i Svenska
Dagbladet varje gång någon fartblind
minoritetsrepresentant har hävdat att ingen utom minoriteten själv
får uttala sig om minoriteten (ett feluppfattat
”tolkningsföreträde”). Så klart hedrar det på sitt sätt vänstern
att t.ex. stöd för HBTQI+ uppfattas som vänsterpolitik. Men
strängt taget är det inte så och borde inte vara så, lika litet
som alla slag av Amelia-feminism automatiskt är ”vänster”. Eller
på samma sätt som det finns gaypolitiker långt ute på högerkanten,
som Pim Fortuyn (mördad av en
”vänster”-djurrättsaktivist), eller vår egen grundfinska clown Sebastian
Tynkkynen (känd för en video där han symboliskt låter piska
sig på Storkyrkans trappa i protest mot ”tvångssvenskan”).
Om ”identitetspolitiken”
får spö från högerhåll så är kritiken inte mindre nådig från
vänster. Ny Tid-läsare
minns säkert Joel Backströms snyggt argsinta kolumn
från 2018, där han spårade uppsvinget för
”identitetsmarknaden” till ett allmänt, avpolitiserande
konsumtionstänkande:
”Identitetspolitiken är konsumismens närsläkting
och nyliberalismens baksida, eller snarare dess aningslöst granna
fasad. […] Identiteten hjälper inte, men den tröstar, lindrar
ångesten över att inget eget ha att ge. För man är ju ändå
finlandssvensk eller astmatiker eller äger någon annan allmänt
erkänd identitetsmarkör”.
Backström fick svar
från Mio Lindman och Salla Peltonen (”Identitet
handlar om folks liv, inte tjafs”) som visserligen gav
Backström rätt i delar av kritiken men tyckte han förhöll sig för
bekvämt överlägset till grupper som direkt berörs av till exempel
obekväma könskategoriseringar: ”Svidande kritik av
rättighetshävdande som inte går i dialog med det den kritiserar,
som inte bryr sig om att sätta sig in i det som kritiseras,
riskerar bara att bli ett allmänt sanningssägande som talar från
ett tryggt, högt berg.”
För mig blev det oklart om det egentligen fanns någon djupare
skillnad mellan debattörernas perspektiv; Backström yppade kanske
en väl essentialistisk föreställning om mänskors ”sanna jag” i
motsättning till ”identitetstjafset”, Lindman och Peltonen å sin
sida kom inte riktigt till skott om vad det innebär att ”gå i
dialog” med det/dem man kritiserar (är det någon idé att ”gå i
dialog” med Sebastian Tynkkynen?).
Uppenbart är i alla fall
att det har gått troll i begreppet ”identitetspolitik”, och
i stället för att famla omkring med ett diffust skällsord som man
tror att bara kan tillämpas på andra, vore det kanske dags att
erkänna att all politisk mobilisering, vare sig vi gillar den
eller inte, måste bygga på någon form av identitetstänkande.
På 1800-talet stod ungefär 70 % av finländarna utanför de fyra
stånden; torparnas och hjonens enda ”identitet” var alltså ett
slags icke-identitet, vad Marx
en gång kallade ”potatis i en säck”. Rösträttsreformen 1906 gav
plötsligt 85 % av befolkningen en ny identitet som ansvariga
medborgare (85 % eftersom inte heller adelns, prästerskapets,
borgarnas och böndernas kvinnor hade varit valbara till
lantdagen). Det livliga parti- och föreningsbildandet kring
sekelskiftet 1900 och framåt handlade i hög grad om att vädja
till, bekräfta, organisera och därmed skapa ett otal
identiteter: kvinna, borgare, arbetare, nykter, frikyrklig,
svenskspråkig, idrottare, liberal, socialist och så vidare –
ofta dessutom ytterligare finfördelade i olika kombinationer
(arbetarkvinna, SFP:are, etc.).
”Identiteter” som länge tryckts ner och först under senare
decennier ”släppts fria” – mänskor med etnisk bakgrund, religion
eller sexualitet som inte liknar den föreställda normen – kan ses
som tillskott till detta enorma spektrum av ”identiteter” och de
debatter som då uppstår som ett slags växtvärk. Men det är inget
nytt i det här: vi har alla en mängd olika ”identiteter”,
lyckligtvis. En del viktigare än andra, en del mera möjliga att
integrera i och bygga ett samhälle kring än andra.
Min slutsats är att vi alla bedriver identitetspolitik, eller
snarare i pluralis: vi har alla en lång rad identitetspolitiska
agendor. Kris blir det först när någon ”identitet” tar över så
totalitärt att person X med identitet X hävdar att ingen annan har
”rätt” att uttala sig om X, ingen annan kan spela X på en
teaterscen, ingen annan kan skriva en bok där X ingår som ett
tema. Slutsatsen blir att alla bara kan representera sig själva
och ingen annan; vi är tillbaka i samhällets fullständiga
atomisering, potatis i en säck.
Det är den naiva sidan av den så kallade identitetspolitiken, som
ingen anser sig själv bedriva. Den är varken vänster eller höger
och den borde kallas något helt annat, nämligen fundamentalism.
Trygve Söderling
|
Publicerad i Slammerarkivet 29.10.2020 |