Publicerad som "Kommentar" i Nya Argus 10 / 2021
|
KOMMENTARER:
TRYGVE SÖDERLING
Att
exportera modernitet
1.
I The Underground Girls of Kabul (2014, De
förklädda flickorna i Kabul, 2015) undersöker Jenny
Nordberg fenomenet bacha posh – små flickor kläs
som pojkar. Föräldrarnas främsta motiv i ett superpatriarkalt
samhälle som det afghanska är att undgå skammen att inte ha ett
barn av manligt kön.
Ibland spelar också tanken på barnets eget bästa in: i rollen som
pojke kan det springa, klättra, spela fotboll. Friheter som
förvägras de flesta flickor, och inte bara under talibans
1 regim (Nordberg arbetade med sin bok mellan
2009 och 2014, alltså under den nu avslutade amerikanska
ockupationen).
Slutligen
kan förklädnaden vara ett måste för överlevnad, som för flickan
som ges namnet Osama i Siddiq
Barmaks film med samma namn (2003). Hennes mamma har
arbetat på ett sjukhus, som taliban i filmens nu har stängt. Som
”pojke” kan ”Osama” tjäna några slantar genom att arbeta i en
kiosk.
Med puberteten kommer sanningen fram. Men till skillnad från
”Osamas” sorgliga öde – hon slutar inlåst bland en gammal mullas
övriga hustrur – säger flera av de före detta ”pojkflickor” som
Jenny Nordberg intervjuat att de har haft nytta av erfarenheten
att som ”pojke” kunna röra sig fritt bland andra pojkar och män,
att öva sig i att inta en allmänt tuffare attityd.
2. Försök att från
regeringshåll förbättra de afghanska kvinnornas situation har
gjorts åtminstone sedan 1920-talet, när kung Amanullah
Khan och drottning Soraya
Tarzi arbetade för att slopa slöjtvånget för kvinnor och
införa utbildning för flickor. ”Drottningen väckte stor
uppmärksamhet när hon tog av sig sin slöja offentligt”, skriver
Nordberg.
Kalla det västernisering, kalla det feminism – strävan till
jämställdhet mellan könen kan ses som en del av den process, med
rötter åtminstone i 1700-talets europeiska upplysning, som vi
kallar ”modernitet”. Att jihadistiska terrorgrupper som daesh
(”Islamiska Staten”), al-Qaida och taliban gärna använder
avancerade telefoner och vapen är alltså inte modernitet, som vi
uppfattar begreppet. Central är däremot synen på mänskliga
rättigheter. Inte minst kvinnors rörelseutrymme är där en
avslöjande mätare.
3. Männens rätt att
sälja sina döttrar är i denna typ av samhällen en av grundstenarna
för deras maktställning, påpekar Jenny Nordberg. Inför hotet att
mista denna makt har stamkrigarna hela tiden mobiliserat mot olika
centralregeringars moderniseringsförsök. Feminismens ställning i
Afghanistan har därför under de senaste hundra åren beskrivit en
kraftigt sågande rörelse. Ansatt av islamister tvingades Amanullah
abdikera 1929, och på det sättet har det fortsatt : kvinnofrågan
har varit en nyckelfråga i den afghanska ”kampen mellan
civilisationerna”. Läget i städerna har skilt sig drastiskt från
landsbygden, ofta återges fotot av några unga kvinnor i Kabul
1972.
De första riktigt stora moderniserande kliven togs efter 1978,
när Afghanistans folkdemokratiska parti PDPA grep makten.
Samtidigt som ”kommunisterna” och de intervenerande sovjetiska
trupperna utövade blodig repression mot sina motståndare
genomdrevs förbud mot barnäktenskap, mot tvångsgifte, mot
skägg- och slöjtvång.
Trots det brutala kriget var moderniseringstakten under
1980-talet snabb: i slutet av decenniet uppges kvinnor ha utgjort
hälften av de afghanska universitetsstudenterna, 40 % av läkarna,
70 % av lärarna och 30 % av de statliga funktionärerna. Man kunde
bokföra minskande analfabetism, minskande barndödlighet, ökande
medellivslängd. 2
I provinserna och på landsbygden, där patriarkal ”hederskultur”
och en extrem tolkning av islam dominerar, var motståndet ändå
starkt, då som nu. PDPA-regeringen störtades 1992 av de USA-stödda
rebellerna. Samma mönster som nu upprepats, fast nu med USA i
rollen som fördriven ockupationsmakt. Donald
Trump gjorde en deal med taliban om amerikansk
kapitulation, utan att den afghanska regeringen tillfrågats. Joe
Biden verkställde.
Det är som om Nordiska Motståndsrörelsen skulle ges fria händer
och ta över Finland på två veckor, utan att möta allvarligt
motstånd.
4. På nytt kastas
Afghanistan nu ”tillbaka till medeltiden”, säger vi, även om det
nog är orättvist mot medeltiden. Snarare påminner talibans
ideologi om den europeiska 1900-talsfascismen, men kryddad med
gammaltestamentliga påbud som förts vidare i fundamentalistisk
islam. I Moseböckerna är det till exempel inget märkligt att sälja
sin dotter som slav (2 Mosebok 21:7) och om en son är uppstudsig,
eller en flicka inte är oskuld när hon ges bort till äktenskap, är
stening till döds den rätta åtgärden (5 Mosebok 21:21 och 22:21).
5. USA engagerade sig
alltså starkt på 1980-talet för att krossa PDPA :s vänsterregering
– inte för att ”kommunisterna” arbetade för modernitet, jämlikhet
och kvinnors utbildning, utan för att de stöddes av konkurrenten
Sovjet. Från och med 1979 och den hemliga ”Operation Cyclone”
har USA och Saudiarabien investerat 40 miljarder dollar i att
beväpna krigare och muta ledare. Ur en av de USA-stödda
mujahedin-grupperna utkristalliserade sig taliban, som tog makten
1996.
Ironiskt nog stoppades alltså den påbörjade moderniseringen av
Afghanistan av USA. Mönstret är bekant också från andra håll: när
man framgångsrikt krossar socialistiska partier och rörelser – som
arbetar för en form av modernitet – får man i stället reaktionära
terrororganisationer under religiös flagg. Politik ersätts av
patriarkat, fundamentalism, jihadism. Operationen förvärrar
sjukdomen.
Därför finns det också en skillnad mellan débâclet i Kabul 2021
och USA:s berömda Saigon Moment i Vietnam 1975, när den
sista amerikanska helikoptern lyfte från ambassadens tak. Även om
den socialism som etablerades i Vietnam är auktoritär, har
kvinnorna där en helt annan ställning än i fundamentalistiskt
islamistiska stater.
Motiven för interventioner, ockupationer eller militärt stöd till
regimer är givetvis inte mänskliga rättigheter, kvinnornas
ställning eller andra ideella mål – då skulle till exempel
Saudiarabien och Israel inte kunna vara så nära allierade med USA.
Men en intervention ger ibland modernitetens förespråkare ett
tillfälle, eftersom ockupationsmakten behöver legitimera sig.
6. Här på hemmaplan blir
det intressant att se om Grundfinnarnas nya ordförande Riikka
Purras fräna vision om noll asylinvandring och hennes
plumpa uttalanden om ”semestrande” afghaner faktiskt går hem.
Purra anser att det är ”alltför lätt” att få finländskt
medborgarskap, uppenbart frikopplad från verkligheten för de
mänskor hon talar om.
För utrikesminister Pekka
Haavisto blev den resoluta finländska
evakueringsoperationen från Kabul något av en revansch för det
otroliga bludder som populister och högermedia skapade 2019 kring
hans linje i fallet al-Hol (det råder ”en atmosfär av skräck” på
utrikesministeriet, skrevs det bland annat – en tragikomisk
hyperbol, om man ett ögonblick tänker på situationen i de
flyktingläger som saken gällde). Den här gången, åtminstone fram
till skrivande stund, har försöken att från populisthåll skjuta
ner den ”alltför kompetenta” Haavisto varit lamare.
Men som juristen Leo Hertzberg
påpekade i ett facebook-inlägg: det tycks av någon orsak vara
betydligt lättare att hämta hem finländare från Kabul än från
al-Hol.
7. Kan värderingar som vi
kallar för modernitet alls ”exporteras” ? Klart är att det också
måste finnas en stark och legitim inhemsk ”importör”. Den enorma
korruption som frodades i den västliga interventionens spår gav
taliban onödig draghjälp.
Talibans återkomst är ett nederlag framför allt för afghanerna,
även om ”västs” prestigeförlust svider. Man kan förstås ha ett
bräckligt hopp att 2021 inte ska bli en exakt repris av 1996, året
för talibans förra Machtübernahme. Till saken hör att
Afghanistan är starkt beroende av biståndspengar och att de
statliga tillgångarna finns på utländska konton, nu frusna. Vissa
påtryckningsmöjligheter finns alltså.
Dessutom kan taliban paradoxalt nog behöva utländsk hjälp med
sitt eget terroristproblem, som det ännu radikalare IS-Khorasans
attentat 26.8 vid flygfältet i Kabul visade. Trumps löfte – If
bad things happen, we’ll go back with a force like no one’s ever
seen – kommer däremot inte att infrias.
31.8.2021
Noter
- 1 Eftersom taliban
är pluralformen av talib, student, används i Nya
Argus inte böjningsformen ”talibaner” (”studenter-er”).
Detta i linje med bland annat engelsk-, tysk- och finskspråkig
kutym (”the Taliban”, i Helsingin Sanomat ”Taleban”),
men i motsats till praxis i flertalet svenskspråkiga medier.
- 2 https://www.counterpunch.org/2021/08/25/the-great-game-of-smashing-countries/
Ur
filmen Osama
Några
afghanska filmtips
- Safar e Ghandehar (Kandahar, Mohsen Makhmalbaf,
2001) – kvinna letar efter sin syster i det talibanstyrda
Afghanistan.
- Osama (Siddiq Barmak, 2003) – flicka uppträder som
pojke för att få ihop till mat till mamma, mormor och sig själv.
- Panj é asr (Fem på eftermiddagen, Samira
Makhmalbaf, 2003) – efter talibanväldet, ung kvinna söker
kunskap och kärlek.
- Buda as sharm foru rikht (Buddha föll av skam,
Hana Makhmalbaf, 2007) – sexårig flicka vill gå i skola. Pojkar
leker taliban framför de sprängda buddhastatyerna.
- The Kite Runner (Flyga drake, Marc Forster
2007 ) – pojkvänskap och svek i afghanskt 1970-tal. Efter Khaled
Hosseinis roman.
- Frihet bakom galler (No Burqas Behind Bars,
Nima Sarvestani, 2013) – Fängelsedokumentär. Kvinnorna trivs
bättre i fängelset och fruktar frigivning.
- Wajma (Barmak Akram, 2013) – hemlig kärlek i ett snöigt
Kabul, graviditet, katastrof.
- Syngué sabour, pierre de patience (Tålamodets sten,
Atiq Rahimi, 2013) – Arthouse. En kvinnas monolog framför sin
stumma och förlamade man i en krigszon.
- A Dog Called Money (Seamus Murphy, 2019) – musikern
Polly Jean Harvey reser i bl.a. Kabul.
Trygve
Söderling
|
Publicerad i Slammerarkivet 3.9.2021 |