Kan
vi se kriget från andra sidan?
Går det att förvandla 1500-talets
européer, i full färd med att förslava och begå folkmord på
amerikanska urfolk, till figurer i ett romantiskt äventyr? Svar:
Ja, om huvudpersonen är kvinna.
Elena
Rivera som conquistadora – den historiska gestalten Inés Suárez
(1507–80) – i Alejandro Bazzanos och Nicolás Acuñas TV-serie "Inés
del alma mía" (Inés, min själs älskade) från 2020.
För all del: en så kärv
karakteristik av tv-serien Inés, min själs älskade (Inés
del alma mía) måste nyanseras. Serien förskönar ingalunda
det spanska slaktandet av indianer i den av européerna nyligen
upptäckta så kallade Nya världen. Koloniseringen med hästar, svärd
och musköter, överlägsna mot pilar och klubbor, framstår som just
så grym och hänsynslös som den måste ha varit.
Påkostade stridsscener utspelas när spanjorerna, rustade med
rasistiskt förakt, religiöst hyckleri och vapen av metall går lös
på ”indianerna” i de sydamerikanska områden som småningom blir
Peru och Chile.
Åskådarens sympatier hamnar självklart hos de angripna, trots att
nästan allt fokus ligger på kolonisatörerna. Begrepp som heder och
trohet mot kungen läggs upp som rökridåer, som tittare blir vi
knappast lurade, men kanske avtrubbade. Riskerar glömma den
moraliska grundfrågan: Vad hade ”vi” där att göra?
Realistiskt nog pågår också spanjorerna själva emellan ständiga
intriger, fulspel och attentat, ibland med dödlig utgång – i
synnerhet när man fått vittring på guld.
Ingen fullständig
skönmålning, alltså. Glimtarna av mänsklighet är få, och i serien
koncentreras de till hjältinnanInés Suárez, energiskt
spelad av Elena Rivera. Suárez (1507–80) var en verklig
historisk person och man kan förstå varför hennes biografi har
fascinerat många, inklusive Isabel Allende, som skrev
romanen serien bygger på. Också i verkligheten skapade sig Suárez
en ovanligt stark position, som partner till befälhavaren Pedro
de Valdivia (Eduardo Noriega). En kvinnlig
conquistadora i denna extrema macho-värld – inget under att hon
lockar som hjältinna för vår tid.
Att hennes humanitet och klokhet sannolikt idealiseras i serien
är nog en eftergift till genren (en annan är den ”filmmusik” som
alltid dyker upp nu och då). Men å andra sidan censurerar filmen
inte att hon vid ett tillfälle (så säger källorna) räddade det
spanska fortet, utsatt för ett mapuche-anfall, genom att
egenhändigt skära halsen av sju gisslan och slänga huvudena över
befästningsmuren.
Inte riktigt den Florence Nightingale-roll hon annars oftast har.
En brutal-romantisk
krigsfilm alltså, men från en hittills inte så sönderfilmad front.
Och en universell fråga som Inés väcker: Vilka möjligheter
har en enskild individ att vara anständig, när hon som här är
djupt delaktig i det mördargäng den dåtida spanska krigsmaskinen
var?
Mauricio
Paniagua som mapuche-ledaren Leftraru/Lautaro i "Inés del alma
mía"
En annan fråga
uppstår mot slutet av serien, när vi på allvar får in det
attackerade folkets synvinkel: en mapuche (Mauricio Paniagua),
som har vuxit upp bland spanjorerna, går över till sina egna och
leder framgångsrikt motståndet. Också detta är en historisk
gestalt, Leftraru, även kallad Lautaro (cirka
1534–1557). Till skillnad från inkas, azteker och maya lyckades
mapuche faktiskt hålla stånd mot kolonisatörerna i 350 år och
existerar fortfarande som folk, visserligen kraftigt decimerade.
Här finns fröet till ett helt annorlunda drama, en helt
annorlunda tv-serie. Men kommer vi i framtiden att få se historier
om förslavandet av icke-europeiska folk, som de sydamerikanska,
berättade helt och hållet ur till exempel Leftrarus/Lautaros
synvinkel?
Werner Herzogs klassiker
Aguirre – Guds vrede (Aguirre, der Zorn Gottes,
1972) är en osentimental anklagelse mot conquistadorerna i
filmform – Lope de Aguirre (Klaus Kinski), samtida
kollega till Pedro de Valdivia, är här det koloniala vansinnet
förkroppsligat. Dessutom en självklar metafor för det då pågående
Vietnamkriget.
Klaus
Kinski som Lope de Aguirre i Werner Herzogs film "Aguirre"
från1972.
Men indianerna förblir anonyma i Aguirre. I den nyare
filmen Till och med regnet (También la lluvia, Icíar
Bollaín, 2010) dubbelexponeras däremot både imperialismens
aktörer och offer, då och nu, på ett intressant sätt.
Ursprungsamerikanska skådespelare i en spansk filminspelning om
Columbus framfart är samtidigt engagerade i en kamp mot de
multinationella vattenprivatiserarna.
Juan
Carlos Aduviri och Gael García Bernal i Icíar Bollaíns film
"También la lluvia" ("Till och med regnet", 2010)
I Till och med regnet har vi namngivna, centrala
gestalter från "bägge sidor". Något som redan Tolstoj i
viss mån experimenterade med i Krig och fred, där vissa
scener utspelar sig i angriparens, Napoleons stab.
En tredje fråga som Inés
del alma mía triggar är alltså: Kunde inte krig och
plundring på film oftare beskrivas ur bägge sidors perspektiv?
Eller är genren till den grad låst i upplägget de goda (vi) kontra
de dåliga (de) att vanliga soldater och civila på ”fel” sida, som
aldrig fick chansen att välja, för alltid bara kan betraktas som
diffusa gestalter genom kikarsiktet? Måste demoniseringen och
anonymiseringen av ”fienden” fortsätta i fiktionen också när det
verkliga kriget är slut? Hur länge?
Kanske något att tänka på nästa gång någon tar sig för att filma
Okänd soldat på nytt, för fjärde gången?
Dessutom är det – för att återgå till 1500-talet – intressant att
föreställa sig en möjlig filmatisering av den franska spjuvern Laurent
Binets senaste roman Civilisationer (2019, på svenska
2021) där han idkar kontrafaktisk historieskrivning i stor skala.
Här upptäcker Columbus visserligen Amerika, men återvänder
aldrig till Spanien. Över Atlanten seglar däremot inkahövdingen
Atahualpa med tre skepp. Smart utnyttjar han jordbävningen i
Lissabon 1531 och de interna konflikterna mellan olika sorters
kristna (dyrkare av "en upphängd gud"). Han erövrar raskt stora
delar av vår kontinent och påbjuder soldyrkan i templen.
Ett slags senkommen hämnd, som inte är möjlig någon annanstans än
i fiktionen.
Trygve Söderling
Inés
min själs älskade kunde ses på Yle Arenan i Finland från 6
april till 6 oktober 2021.
|