Höga officerare är
missnöjda med presidentens avspänningspolitik. En statskupp för
att "rädda" nationen och ersätta honom med en general ska
genomföras nästa söndag.
Lyckligtvis kommer en observant underhuggare konspirationen på
spåren, och eftersom detta är en amerikansk thrillerfilm från
början av sextiotalet går det bra att promenera in till
presidenten för att varna honom. Snart skickas två, tre betrodda
män ut i en motaktion, bland annat till en militärbas i öknen som
är så hemlig att ingen utom de konspirerande generalerna känner
till den. Enligt kupplanen ska telefon, radio, tv, alla
kommunikationer inom landet slås ut därifrån.
Seven days in May är
lika barnslig som amerikanska filmer i regel är. Bistra män i
uniform säger stolpiga repliker, psykologin ligger under
nollstrecket. Men idén, den politiska konflikten, är förstås
intressant; att presidenten ingått nedrustningsavtal med ryssarna
ses av en konservativ folkopinion som ett djupt "opatriotiskt"
svek. En demagogisk motrörelse är i farten – ordet "fascism"
uttalas 45 minuter in i filmen – och de sammansvurna generalerna
drar nytta av denna plattform för sin egen tv-propaganda.
Filmens inledningsscen visar två demonstrationståg utanför Vita
huset, det ena för, det andra mot presidenten. Bägge består av vit
medelklass i propra kläder, ändå ryker demonstranterna ihop och
inom kort börjar poliser banka på dem alla. Det sistnämnda våldet
känns realistiskt, men annars är filmens värld mycket olik
verklighetens atavistiska kravallmobb i Capitolium trettondagen
2021.
Kirk
Douglas och Burt Lancaster i Seven
Days in May
Trump
kunde ha lärt sig något av Seven
days in May: för ett kuppförsök behövs flera fanatiska
proffsgeneraler, färre hobbymilitära knäppskallar. I filmen är
målet en palatsrevolution men – märkligt för att vara USA – nästan
inga puffror syns till. Samtidigt verkar säkerhetstänkandet i Vita
huset vara obefintligt: en enda polis bevakar ingången.
"Amerikanskt" är kanske att räddningen ytterst hänger på en enda
reko individ och att han otroligt nog varken blir hotad,
lönnmördad eller ens skuggad under veckan inför det planerade
maktövertagandet. Hans chef, kuppgeneralen, uppmanar honom bara
att ta lite ledigt. Givetvis avstyrs de djävulska planerna i sista
minuten av en klarögd man i välpressad uniform.
Enligt regissören John
Frankenheimer var Pentagon emot filmen, medan John
F. Kennedy ska ha åkt till annan ort för att möjliggöra
inspelningen av kravallscenerna utanför Vita huset. Aktuella
kontexter när filmen släpptes 1964 var Kubakrisen 1962 tidigare
och det partiella avtalet 1963 mot kärnsprängningar i atmosfären,
som förresten räddade oss alla från stadigt stigande
strålningsdoser. Ett av historiens viktigaste hälsopolitiska
beslut.
Kärnvapentesterna, en akut global förgiftning av miljö och
mänsklighet, nämns inte i filmen. Kring kapprustningen resoneras
det: "Kan man lita på ryssarna?" (Paralleller till dagens
Iran–USA-politik kan lätt dras). Och filmen anspelar öppet på
tidens ultrakonservativa rörelser, typ John Birch Society vars
ledare hävdade att USA:s ledning "till mellan 50 och 70 procent"
kontrollerades av "kommunister".
Sextiotalets högerpolitiker flirtade förstås gärna med denna
väljarbas, om vilken Bob Dylan
1962 skrev satiren Talkin' John
Birch Paranoid Blues. Till det dåtida Republikanska
partiets heder kan ändå sägas att det till sist, trots allt,
behöll ett visst avstånd till högerpopulismens vildaste
konspirationsteorier. 1965 markerade blivande presidenten Ronald
Reagan mot deras "mångalna" idéer.
Ett omdöme och en gränsdragning som man tyvärr inte kan berömma
2000-talets republikaner för.
Trygve
Söderling
Filmen Seven
days in May (1964), regi John Frankenheimer, med bland
andra Burt Lancaster, Kirk Douglas och Ava Gardner i rollerna, kan
ses på Youtube. (Oktober 2022: ersatte borttagen länk)