Publicerad i Ny Tid 12 / 2021
|
Lämnar
ut sin egen uselhet!
Några tilläggstankar på temat
”autofiktion”
Förordet till Christer
Kihlmans klassiska essä Människan som skalv från
1971 finns inte med i nyutgåvan från 2011. Det är intressant, för
det är just där, i det ofta citerade förordet, som Kihlman
resonerar kring skampolitik och skammen som ”preventivmedel mot
uppror”.
Handlar förordets försvinnande om avpolitisering, eller kanske om
tillfångataget förnuft? Mera om det längre fram.
Första
utgåvan, 1971. Omslag av P-O Nyström
I Ny Tids temanummer om ”autofiktion”, 10/2021, ingår en
spänstig essä av Helena Granström, ”Den autofiktiva
genrens jagfixering är i viss mening en chimär”. Jag uppskattade
att Granström inte okritiskt köper föreställningarna om genren –
all text utgår från ett jag och litterär självbiografi har alltid
funnits, påminner hon bland annat.
Eftersom Granströms essä är skriven i vårt västra grannland (den
publicerades först i tidskriften Respons) kommer de flesta
exemplen infrån Sveriges nuvarande riksgräns och tidsspannet är
”sedan genrens svenska genomslag vid 2000-talets början”. Här
skulle det vara frestande att peka på inte helt okända August
Strindberg och i synnerhet hans Le plaidoyer d'un fou.
Den skrevs visserligen på franska 1887–88, publicerades på tyska
1893 och blev senare piratutgiven på svenska, mot
författarens vilja, som En dåres försvarstal. Tidig
”autofiktiv” skandalroman, sårig, utlämnande och förstås genial.
Cirka 80 år senare, under 1970-talet, kom i alla fall en riktigt
tydlig boom för avslöjande ”autofiktion” i svensk
litteratur. Just Christer Kihlmans Människan som skalv
(även kallad Homo Tremens eller Homo Darrus) blev
en stort uppmärksammad självbiografisk skräll, både i Sverige och
Finland. Boken recenserades av ’alla’ tidningar, under stora
rubriker som ”Skamlös essä om skammen” (Dagens Nyheter)
och ”Så vill han hjälpa oss på vägen… LÄMNAR UT SIN EGEN
USELHET” (Kvällsposten).
Inte heller Henrik Tikkanens ”adressvit” gick obemärkt
förbi over there. Den inleddes 1975 med Brändövägen
8, Brändö. Tel 35 (eller egentligen redan 1972 med Mitt
Helsingfors, men det är en annan historia). Följande år,
1976, utkom i Sverige Kerstin Thorvalls Det mest
förbjudna, boken som i dagens sverigesvenska
litteraturhistorieskrivning brukar ses som inledningen till den
våg av svenskspråkig ”bekännelselitteratur” som alltså inleddes av
Christer Kihlman fem år tidigare. I Sverige uppfattades genren som
rent kvinnlig, i Finland hade vi däremot termerna ”blottarna” och
”kihlmanåtikkanen” – som egentligen borde stavas
”kihlmanåtikkanenåtikkanen”, KTT, eftersom Märta Tikkanen
anslöt sig till blottarna 1978 med den avslöjande aforismsamlingen
Århundradets kärlekssaga.
I de ”blottande” böckerna
ser vi två av de grundfunktioner som jag-litteraturen kan ha
(också termen self-writing har använts). Dels
”bekännelse” av svåra, smärtsamma erfarenheter – utlämnande (ifall
vi antar att bokens jag är författarens jag) av saker ”man inte
pratar om”. Dels blottande av andras påstådda pinsamheter
och uselhet – en form av hämndlitteratur. Ofta går de två
funktionerna, skam och hämnd, in i varandra: i verkligheten är vi
ju för det mesta offer och skyldig samtidigt.
Henrik Tikkanen ansågs hänga ut, hämnas på och skandalisera sina
föräldrar (och därmed finlandssvensk överklass); Märta Tikkanen
blottar en figur som verkar vara Henrik Tikkanen, men jaget verkar
därmed också blotta sig själv (hur kunde hon fortsätta leva med
ett sånt svin, frågar sig en senare tids barn och blottar därmed
en inte så liten fantasilöshet).
Århundradets kärlekssaga blev ett feministiskt manifest.
Intressant nog uppfattades också Kerstin Thorvalls Det mest
förbjudna så: här hade vi den vuxna dottern som bröt med sin
morsas förlegade värderingar och knullade runt helt hämningslöst.
Boken blev ett tillhygge i kulturkriget, den som inte hyllade
romanens jag var automatiskt reaktionär; att detta jag i sin
narcissistiska upptagenhet av sig självt bland annat struntade i
sina barn (den utskällda morsan fick ta hand om dem) kunde man
läsa mellan raderna och att de tog skada framgick ännu tydligare i
Tova Magnussons TV-serie Det mest förbjudna (2016)
där också barnens perspektiv nu fick komma med.
Käppen har två ändor. En bok ”blottar” alltid mera än den kan
veta, eller som Helena Granström skriver i sin essä: ”Den som
skriver fram världen, skriver alltid – om än oavsiktligt –
samtidigt fram sitt eget jag.”
En stor förtjänst med
Granströms essä är att hon håller blicken stadigt på verket och
ifrågasätter att ”jaget” utanför texten skulle vara så väldigt
viktigt för vad jaget i boken gör, rent litterärt. Indirekt berör
hon också mediacirkusen, ”reptilhjärnan” och en viktig aspekt på
det fält som vi brukar kalla ”paratexten”, nämligen
skvallervärdet. En avslöjande, kanske-självbiografisk bok kan vara
hur värdefull som helst – för breda media är den aldrig lika
chockerande om den inte påstår något ofördelaktigt om någon
kändis, som förstås också kan vara författaren själv. Jörn
Donner hade oturen att publicera sin självbiografiska essä
Sommar av kärlek och sorg samma år som Kihlman gav ut Människan
som skalv, 1971. I skandal-larmet kring Människan
tappade många bort Donners mera lågmälda självrannsakan.
Redan året innan, 1970, hade Maja Ekelöfs
självbiografiska Rapport från en skurhink väckt mycket
intresse, men inte som skandal eller ”bekännelse”. Snarare var den
litterära scenen överraskad av att en städerska kunde skriva. Med
prekariseringen har den genren blivit vanligare, vi förundrar oss
inte längre på samma sätt över böcker om jobbet skrivna av
butikskassor och matbud – åtminstone om de skrivits av ofrivilligt
wallraffande akademiker (”inwal”, jfr ”incel”?).
Mathias Rosenlunds Kopparbergsvägen 20 (2013) är
en rapport som, liksom Maja Ekelöfs på sin tid, tog den finländska
offentligheten på säng: inte kan ju någon vara fattig? En
skandal av rakt motsatt slag än Henrik Tikkanens lyxlirare på Brändövägen
(som Rosenlunds titel anspelar på) och ändå är också Kopparbergsvägen
ett smärtsamt avslöjande.
Egentligen kan alla avslöjande ”autofiktioner” jämföras med
wallraffande. På sin tid – 1910-talet – väckte En piga bland
pigor, ett arbetsplatsreportage av Ester Blenda
Nordström, mycket uppmärksamhet, gavs ut i tiotals upplagor
och filmades (se Fatima Bremmers Ett jävla solsken,
2017). Nordström hade jobbat på en gård i en månads tid utan att
avslöja att hon egentligen var journalist.
Detta var ett antal reportage från proletära, mera sällan
skildrade arbetsplatser och situationer, mera sällan skildrade i
jag-form i skönlitteraturen alltså. Men kunde inte också böcker
som verkar vara privatlivsblottande från medelklassen – som Yrsa
Stenius Makten och kvinnligheten (1993), Carina
Rydbergs Den högsta kasten (1997), Maja
Lundgrens Myggor och tigrar (2007), Lena
Anderssons Egenmäktigt förfarande (2013), Åsa
Linderborgs Året med 13 månader (2020) och många,
många fler – lika väl kallas ”rapportböcker”? En beteckning som på
1960-talet kändes fräsch: i begreppet fanns ett
verklighetsanspråk, rapporten ville vara sannare än den sliriga,
notoriskt opålitliga fiktionsprosan.
Därför är det är lite
paradoxalt, och ironiskt, att just termen ”autofiktion” har kommit
att slå igenom nu under 2000-talet, eftersom misstänksamheten mot
det andra ledet i ordet – ”fiktion” – på nytt vuxit, i takt med
att fotografierna av författarna blivit allt större i
förlagsreklam och tidningarnas recensioner. Den författare som
idag skriver ren fiktion om samtiden – hittepå – har börjat
betraktas med misstänksamhet, som en skummis, till och med en
svikare, och särskilt stort är brottet om fiktionstexten är i
jagform. Då ligger det nära till hands att stämpla boken som en
form av appropriering, eftersom författaren verkar har
skapat en persona, en romanperson som inte är författaren själv,
och därigenom bestulit den grupp som denna andra persona tillhör
på dennas rätt till ’sin egen berättelse’. Strängt taget får det i
en genomförd cancel-kultur inte finnas fiktion.
Människan modell 1971 och 2011
Tillbaka
till det försvunna förordet i Människan som skalv modell
2011. Under de 40 åren mellan utgåvorna hade det så kallade
allmänna medvetandet radikalt förändrat sin syn på homosex – Skammen
förbi, kunde man säga, med den svenska titeln på
nederländska Anja Meulenbelts bekännelseroman från 1976. Den
parallell som Kihlman genom sina bekännelser 1971 tycktes dra
mellan homoerotiskt begär, alkoholism och svek i parförhållanden
var feltänkt från början: ämnena förenades av skammen, men
skammens politik är i de två senare fallen en helt annan. Lika
idiotiskt som det är av diverse präster och andra att stämpla
homosexuella som ’syndare’ skulle det vara att se en alkoholist
som någon sorts förtryckt frihetskämpe in spe. Kanske Kihlman
skippade förordet från -71 för att han hade insett att den här
förvirringen snuddar vid vad vi kallar brännvinsadvokatyr.
Skammen må vara ett ”preventivmedel mot uppror” men den är också
en viktig spärr mot det totalt egoistiska och hänsynslösa beteende
som till exempel en alkoholist, en knarkare, en vaccinvägrare, en
utsläppsfifflare, en skatteflykting eller en förälskad kan göra
sig skyldig till mot sina medmänskor. På 70-talet rådde på sina
håll ett mode att dissa alla former av skam som ’samhället
påtvingar oss’. I dag har pendeln svängt och de ungas främsta
åtalspunkt mot föräldragenerationen är att de äldre inte känner
tillräckligt mycket skam.
Trygve
Söderling
|
Publicerad i Slammerarkivet 27.12.2021 |