Den
goda avsikten
Kortsynt
att överreagera
på Amnestys Ukraina-rapport.
Fenomenet är bekant från
(a)sociala media: någon läser en rubrik (”Fröken Julie svartlistad
på universitet”), blir arg, postar blixtsnabb protest: ”Vad är det
för en jäkla försiktighetskultur?” Kören faller in, snart har vi
en storm av sur-smileys och indignerade utrop. ”skandal!”,
”uselt!”, ”botten!”. Sen kan det visa sig att Julie bara
tillfälligt flyttats från en läslista p.g.a. ett självmord på en
läroanstalt och att ”nyheten” snarare hör hemma i en populistisk
högerdiskurs. Som Ida Östenberg skriver (DN
12.8.): ”Rubriker om universitetens förfall är klickvänliga
magneter i det pågående kulturkriget, och genom sociala medier
sprids i dag effektivt bilden av pk-marinerade, trendkänsliga
lärosäten.”
Av alla Amnesty
Internationals hundratals rapporter väckte en – att Ukraina i
vissa fall inte skyddat sin civilbefolkning tillräckligt – enorm
uppmärksamhet. Upprörda kritiker talade om skuldbeläggning av
offret och blindhet för kontexten. HBL:s Torsten
Fagerholm sparkade bakut i en opinionsartikel, Magnus
Londén i radions Eftersnack sa sig sluta stöda
Amnesty ekonomiskt, menade att de borde ha tänkt på
proportionerna.
Men proportion och kontext var just vad de som nu gick i taket
inte beaktade. För det första tycktes de kräva att Amnesty (och FN
och Human Rights Watch, som har påpekat samma problem) strategiskt
ska börja bortse från vissa sanningar – trots att just rätten att
säga sanningen är något som kampen om Ukraina i högsta grad
(också) gäller. För det andra är argumentet att Ryssland utnyttjar
rapporten på hemmaplan värdelöst, den ryska publiken är så
översvämmad av lögner att en droppe sanning inte spelar någon som
helst roll där.
Men framför allt tänkte de som offentligt himlade sig över
Ukraina-rapporten inte längre än en tweet räcker. Just genom
att röra upp himmel och jord över en detalj i den större
bilden, offentligt deklarera att de skriver ut sig ur Amnesty,
dreva på med nyhetsinslag o.s.v., hjälpte de aktivt Putin
att så misstroende mot en av hans viktigaste kritiker. Det är som
när en folkmassa samlas för att stirra på ett brinnande hus och
genom det hindrar brandkåren från att komma fram. Eller som i
klassiska grekiska tragedier där du just genom att med alla medel
försöka hindra katastrofen i själva verket åstadkommer
katastrofen.
Om det är en
högerpopulistisk lynchmobb som bedriver ett drev kallar vi det
riktade trakasserier (”maalittaminen”). Löper vi själva med
i ett tanklöst lämmeltåg ser vi oss som upplysta och ansvarsfulla
medborgare som tar ställning, bildar opinion – och får en kick av
sköna klick.
Säkert kunde AI bättre ha förutsett reaktionerna och – som
Amnesty Finlands verksamhetsledare Frank Johansson medger
– ”paketerat” rapporten annorlunda. Men något ansvar har väl också
publiken att inte svepas med i ett tunnelseende? Idén om den
absoluta godheten finns hos barn och i magiskt/religiöst tänkande,
men i verkliga situationer blir den lätt fanatisk och motverkar
sin eventuellt goda avsikt. ”Vägen till helvetet…” och så vidare.
Trygve Söderling
Tilläggskommentar: Sen 2021 har Amnesty
publicerat över 90 kritiska inlägg om repressionen av
oppositionen i Ryssland och sen början av 2022 omkring 30
fördömanden av den ryska invasionsarméns krigsbrott i Ukraina.
(Halimi & Rimbert, Le Monde Diplomatique, september
2022)
|