Konstsamfund
med släckta lyktor
En märklig scen utspelade
sig den första april i år, under pressvisningen av konstmuseet
Amos Rex nya utställning ”Underjorden”.
Museets utställningschef Jan Förster försökte
handgripligen avlägsna en person från lokalen. Utan att lyckas – i
stället överlät evenemangets konferencier helt vänligt mikrofonen
åt ”intränglingen”.
Att presentera ”Underjorden” var inte svårt för den objudne
gästen, Pontus Kyander, eftersom själva konceptet för
utställningen var hans och eftersom han sedan 2020 i egenskap av
dess kurator hade valt ut och kontaktat de medverkande
konstnärerna, planerat rumsanvändningen, skrivit
utställningstexterna och så vidare.
Varför var Kyander inte inbjuden till pressvisningen av sin egen
utställning och varför försökte Förster kasta ut honom?
Delar av bakgrunden har presenterats i bland andra Hufvudstadsbladet
(11.4), Helsingin Sanomat (12.4) och, mest
utförligt, Ny
Tid (19.4). Kyander hade i november 2021 lämnat
utställningsteamet, enligt sin krönika
i Ny Tid (19.1) i protest mot anonyma anklagelser
bakom hans rygg. Tydligen ansåg ledningen för Amos Rex att det här
var ett tillräckligt skäl för att försöka radera ut hans roll som
upphovsperson och kurator; i stället lyfte man fram museets egen
medkurator. När Kyander protesterade mot att blir mörkad rättades
informationen till, i efterskott, både på museets och tidningarnas
nätsidor. Men samtidigt gick Amos Rex nu ut med hårda angrepp på
Kyander: han skulle ha behandlat museets yngre kvinnliga anställda
nedlåtande och diskriminerande.
Substansen (om någon) bakom anklagelsen är omöjlig för
utomstående att bedöma eftersom Amos Rex inte har kommit fram med
något konkret – om man då inte räknar att museets chef Kai
Kartio nämnt den kritik Kyander själv fört fram i en
tidigare Ny Tid-kolumn (8.11.2021) mot att de
verksamma på konstmuseer över lag och övervägande är vita,
finländska kvinnor.
I kolumnen efterlyser Kyander större bredd och diversitet, men
kan det uppfattas som ”diskriminering” av kvinnor, snarare än som
en kritik mot ensidig anställningspolitik? Och vad har det alls
att göra med frågan om Kyanders upphovsrätt till sin utställning?
Intrycket blir att Amos Rex här försöker 1) hämnas på en
visselblåsare, 2) avleda uppmärksamheten från sitt eget klumpiga
agerande (pressvisningen) och 3) ta åt sig hela äran för
utställningen – genom att prata om något helt annat och, genom
antydningar, spela ut ett slags #metoo-kort.
En ny sidobelysning fick
historien plötsligt i maj, när Helsingfors Konsthall i ett
pressmeddelande skrev att de begärt polisutredning av en tidigare
chefs kreditkortsanvändning under åren 2014–21. Enligt en intern
utredning kan personen i fråga ha gjort sig skyldig till försnillning
av hundratusentals euro. När misstankarna först kom fram
internt, i maj 2021, sade chefen i fråga genast upp sig. I
november blev han anställd av ett annat museum.
Det är en smula iögonenfallande att Hufvudstadsbladet (Hbl)
i sina notiser om ”konsthallengate” (3–4.5) hittills (18.5)
inte har publicerat namnen på den misstänkte eller på ”ett annat
museum”.
Det har däremot Helsingin Sanomat gjort, med hänvisning
till ”den misstänktes ansvarsfulla uppgift och samhälleliga
ställning” (6.5, 12.5). Det handlar alltså om samme Jan Förster
som i april försökte hindra Pontus Kyander från att närvara vid
Amos Rex pressvisning.
Både Amos Rex och Hbl ägs
av Konstsamfundet (KSF), så man får konstatera att KSF har ett
nästan oväntat fast grepp om vad dess egen dagstidning rapporterar
och inte rapporterar kring egendomligheter vid dess eget
konstmuseum. Man tycks föredra släckta lyktor. För en
fullständigare bild av en kontrovers med finlandssvenska inslag
får man här, som ofta, gå till Helsingin Sanomat.
Trygve Söderling
Fotnot: Pontus Kyander har arbetat i bland
annat Finland, Sverige, Norge och Sydkorea som bland annat
museichef, kurator, gästprofessor och kritiker. Han är flitig
frilansmedarbetare i bland andra HBL, Ny Tid och Nya
Argus. Till dessa redaktioner har Kyander också skickat
debattinlägg om den aktuella konflikten (bl.a. 14.4), avsedda för
och avvisade av Hbl. En kort insändare publicerades till
slut i Hbl 13.5, men den sista meningen i Kyanders text
hade där tagits bort: ”När delar av ledningen suspenderats
under brottsmisstankar blir det tydligt att Amos Rex problem är
på lednings- och rekryteringsnivå.”
|