Publicerad som kolumn i Ny Tid
2 / 2022
|
Pedanternas
välde
Nanoaktivism! Pontus
Kyander skapade i decembernumret av Ny Tid ett
roligt begrepp för en allvarlig sak. Han beskrev hur han lämnat
ett projektjobb efter anonyma anmälningar mot honom för att han
någonstans pratat binärt (kvinnor och män) utan att samtidigt
alltid nämna hen-personer.
Vad än den verkliga orsaken till en sån kampanj bakom ryggen kan
ha varit (oftast handlar det om att någon vill ha någon annans
jobb) så känns Kyanders ”nanoaktivism” som en träffande term. Vi
ser fenomenet lite här och där, ofta i så kallade sociala medier,
men också i journalistiska produkter. När ”debatten” börjar handla
om vilken hudfärg några glada flickor på en målning av Cris
af Enehjelm får ha, banaliseras verkliga frågor om till
exempel konst och rasism. Att tala klokt om konst är en svår
konst, att följa närmaste protokoll mot kränkande nyckelord och
-symboler är däremot lätt – lätt alltså att bli nanoaktivist och
storma fram där ribban är lägst.
Filosofen Jonna Bornemark sätter i boken Det
omätbaras renässans (2018) fingret på hur övertron på exakta
siffror och mätningar lätt tar över när det gäller att beskriva
och besluta kring komplicerade fenomen. En förenklingsfantasi som
är välkänd för många som till exempel i jobbet drunknar i formulär
och rapporter som ska skapa ”kvalitet” men i verkligheten sabbar
kvalitet genom att stjäla dyrbar tid. Undertiteln på Bornemarks
bok är uddig, ”En uppgörelse med pedanternas världsherravälde”,
och ”pedanteri” är säkert en lika användbar term som Kyanders
”nanoaktivism”. Bornemark tar avstamp i 1400-talstänkaren Nicholas
Cusanus distinktion mellan ratio och intellectus,
där den senare handlar om att se de större sammanhang (så kallade
”vadheter”) som en alltför snäv ratio missar i sin
mekaniska tillämpning av färdiga, mätbara mallar.
Jag föreställer mig här pedant P som jämt slänger matvaror som
har passerat bäst före-stämpeln med en dag. Istället för att
använda sinnen och huvud – lukta och smaka på youghurten – ökar P
matsvinnet. Tråkigt nog är P:s ruttenhetsfobi sannolikt bara en
aspekt av, en metonym för ett allmännare förhållningssätt. P
förhåller sig lika pedantiskt till medmänskor, vänner,
some-”vänner” och politiska idéer: är en siffra på förpackningen
fel så åker hela produkten i roskis.
”Bokstavsvänstern”, som upplevde en tvivelaktig boom under
1970-talet i bland annat Sverige, är ett exempel på hur intellectus
kan gå förlorat när ett blint ratio-renhetskrav tar över.
Allt flera förment revolutionära grupperingar med allt mindre
inflytande – det enda som växte var antalet bokstäver i
partinamnen, gärna avslutade med ett (r) eller (ml). Grupper som
blev allt ointressantare att höra till för dem som inte orkade
sätta sig in i alla revirstrider på kniven om vilken teori om den
statsmopolistiska kapitalismen som hade den enda riktiga analysen,
på ett skiljetecken när. Nervöst sekt-beteende och kommaknullande
kring aggressivt skriftlärda – de fanns förstås också i Finland,
även om antalet bokstäver här inte hann bli lika många före den
stora implosionen. Eftersom alla partier från vänster till höger
här viftade med Moskva-kortet, satsade de så kallade blåskjortorna
på att ha det allra största Moskva-kortet: ett kort av betong som
efter ett par år av eufori föll på och krossade dem själva.
Och borgarna skrattade. Med skäl, på samma sätt som när de idag
njutningsfullt cashar in politiskt kapital varje gång en galen
symbolstrid sätts igång av det andra lägrets mest pedantiska
identitetspoliser. Vem får översätta Amanda Gorman, får en
sal på Konstfack heta Vita havet, får man sjunga Den blomsterid
och fira Lucia, normaliserar Flickan i Havanna människohandel,
måste universitetsstudenter få triggervarningar för våld och
fördomar ifall de sätts att läsa en litterär eller historisk text
skriven före år 2000? Alla utbrott av nanoaktivism och
distinktionspanik fångas sen lystet upp i högerpressen, där de
förstärker bilden av ”identitetsvänstern” (är det ens en vänster?)
som en sekteristisk åsiktskorridor för inkvisition och
avplattformering av varje lite halvhjärtad kättare.
Kan man till och med tolka linjen från ”bokstavsvänstern” till
ID-PK-nanoaktivisterna som en delförklaring till att den
borgerligt liberala(?) pressen i Sverige kan framställa
Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna som två lika ”extrema”
ytterligheter som inget civiliserat samhälle borde ge politiskt
inflytande? Motsvarande kortslutning är lyckligtvis svårare att
föreställa sig i finländska mainstream-medier, det är trots allt
ganska sällsynt att de sätter en populär utbildningsminister som
Li Andersson i samma fack som Hitler, Stalin eller
Baader-Meinhof-ligan.
2010-talet präglades av högerpopulism och diktatorer, ivrigt
uppbackade av Donald Trump. Kampen mot klimatförändringen
haltade osäkert framåt, men vi såg också två folkliga uppror som
gav resultat: #metoo och Black Lives Matter. I utkanten av såna
massrörelser uppstår förstås alltid randfenomen: gossar med grova
kängor som är med i demonstrationer bara för att de gillar att
krossa skyltfönster; klickhungriga nätvarelser som drevar mot nån
namngiven kändis som nån vill minnas har tafsat nån gång för 30 år
sen eller åtminstone sa något dumt. Riktig rasism och riktiga
övergrepp riskerar drunkna när PK-pedanter får vittring på blod;
man vill ju vara med, man vill ”vara någon”. I några fall har vi
sett medialynchningar på mycket skakiga grunder. Lyckligtvis går
det sällan så långt, men en nätmobbning i woke-anda kan vara
alldeles lika populistisk som ett MV-lehti-orkestrerat
drev mot en seriös journalist.
Under 1970-talet tyckte några, och jag med dem, att ordet
”arbetsgivare” borde bytas ut mot det bättre beskrivande
”arbetsköpare”. Det tycker jag fortfarande, men i det fallet har
ett politiskt korrekt språkbruk inte fått fäste – ännu. Liksom det
globala klimatet är ekonomisk politik svår att påverka på riktigt.
En uppgift att bita i för vårt kollektiva intellectus.
Trygve Söderling
|
Publicerad i Slammerarkivet 6.2.2022 |