KOMMENTARER:
TRYGVE SÖDERLING
Ställas
till svars
+
Störande språkbruk
”Sådana brott kan inte
längre begås utan att de bestraffas” hotade Vladimir Putin efter
explosionen den 8 oktober på hans prestigeprojekt, bron över
Kertj-sundet. ”Straffet” blev att låta armén intensifiera de ryska
krigsbrotten, ännu tätare attacker mot civila mål i Ukraina. ”Wollt
ihr den totalen Krieg?”, frågade Joseph Goebbels i februari
1943, efter att den tyska krigslyckan hade vänt. En begeistrad
folkmassa vrålade ett unisont ”Ja!”.
”Tjuv”.
Affisch inspanad intill ryska legationen i Åbo, maj 2022.
Förutom att symbolisera den olagliga ryska annekteringen av Krim
2014 har Kertj-bron central logistisk betydelse för det ryska
anfallskriget mot Ukraina. Just av den anledningen var
sprängningen på bron inte ett ”brott”, vad Putin än hävdade. Om
han däremot på ett allmänt plan anser att brott bör bestraffas så
har han förstås rätt, och det är få slag av krigsbrott och
terrorism som hans egen armé inte gjort sig skyldig till.
Som intiativtagare till dem är Putin själv den första som borde
ställas till svars. Redan tidigt under invasionen av deras land
lär ukrainarna ha målat texten ”Till Haag” på vägskyltar som
ryska förband passerade, en syftning på Internationella
brottmålsdomstolen.
För att hamna i Haag eller motsvarande krävs ändå att
brottslingarnas/förövarnas maktbas har fallit sönder.
Nürnberg-rättegångarna 1945–49 kunde genomföras först efter
Hitlers död och den tyska arméns kapitulation. Efter att ha
förlorat presidentvalet i Serbien 2000 utlämnades Slobodan
Milošević och åtalades i Haag för folkmord och brott mot
mänskligheten under inbördeskriget två decennier tidigare (han
hann dö, 2006, innan dom avkunnats). Under 2000- och 2010-talen –
sent, och först efter att bland andra USA tagit sin hand från Röda
Khmererna – ställdes en handfull skröpliga åldringar ur Pol Pots
närmaste krets till svars för det massiva folkmord som de begick i
Kambodja under 1970-talet.
Sitter krigsförbrytarna
och deras beskyddare kvar vid makten får man ta till symboliska
åtbörder. 1967 hölls i Stockholm och Roskilde den första
”Russell-tribunalen” (Internationella krigsbrottstribunalen) på
initiativ av filosoferna Bertrand Russell och Jean-Paul Sartre.
Ämnet var de brott som USA (dittills) begått under Vietnamkriget.
Senare Russell-tribunaler har behandlat bland annat Sydafrika
(1973–76) och Israel (2013). Den här typen av undersökningar
”underifrån” får i regel knappt någon uppmärksamhet alls i våra
media, även om deras slutsatser i historiens ljus visat sig
riktiga.
För Putin ser vägen till
Haag ut att bli lång, knappast ens sannolik. Rättvisa blir
överhuvudtaget en teoretisk fråga i ett nu där det åtminstone
skulle gälla att stoppa det grundläggande krigsbrottet, anfallet
på grannlandet. I en idealvärld skulle det ryska folket avsluta
den ”militära specialoperationen”, dra bort armén, avsätta och
straffa sin kriminella ledning och betala en astronomisk
kompensation för återuppbyggnad av Ukraina. En sådan vändning är i
dagens läge helt osannlik, också i ljuset av historien;
självanalys och -kritik har svaga traditioner i Ryssland, Memorial
är förbjudet och grundnarrativet är att allt var någon annans fel.
Särskilt under Putin har tv-tittarna uppfostrats att betrakta sig
själva enbart som offer och hjältar, aldrig som brottslingar. Bara
förlorare, som Finland, betalar krigsskadestånd.
Massiva protester som den
”huvudduksrevolt” som nu pågår i Iran efter Zjina (’Mahsa’) Aminis
död i september1)
visar ändå hur svår att förutsäga dynamiken kan vara också i
strängt autokratiska samhällen. Att fastna i essentialism,
föreställningar om hela folks ”väsen”, den oföränderliga ”slaviska
själen” och så vidare, är lika oanvändbart i verkligheten som
fraser typ ”det evigt kvinnliga”.
I Iran visar ”det kvinnliga” nu ett annat ansikte. Och när
mullor, präster och putinister lägger skulden för oppositionen på
”Väst” har de inte helt fel, även om demoniseringen av ”utländska
agenter” är simpel propaganda. Det är knappast troligt att det
politiska och religiösa ledarskapets retorik i Iran och Ryssland –
om den ogudaktiga västvärlden – ska gå hem i all evighet bland
befolkningen. Särskilt de yngre är trots alla spärrar uppkopplade.
Att Putin i sitt stora (”partiella”) mobiliseringstal i slutet av
september passade på att skrämma åhörarna med västländernas
rättigheter för hbtq-personer – det ultimata exemplet på vår
dekadens – visar hur desperat hans argumentation har blivit. Har
hans nazistkort redan blivit alltför genomskinligt?
Förutom att Putin på ett
unikt sätt har lyckats ena ett ofta tvehågset ”Väst” och ett
gnabbande EU, har hans användbarhet som poster boy för
våra egna högerpopulister kraftigt avtagit. Efter invasionen i
februari tvingades Frankrikes Marine Le Pen i panik makulera
hundratusentals valaffischer där hon poserade med Putin. Ryska
troll kommer förstås att fortsätta påverka opinionen i sociala och
andra medier, våra lokala etnonationalister står och faller inte
med honom. Men om det vid sidan av den gröna omställningen alls
finns något positivt i det elände som Putins krig har utlöst så är
det att hans personliga trovärdighet som influencer för
ytterhögern inte längre är vad den har varit.
23.10. 2022
1) Zjina
(Jina, ژینا) var hennes kurdiska och därför i Iran förbjudna
namn; hon dog efter att ha arresterats av moralpolisen som ansåg
att hon inte hade täckt sitt hår enligt föreskrifterna.
Störande
språkbruk
Apropå högerretorik:
Ukrainas existens stör den ryska självbilden – för att parafrasera
Grundfinnarnas senaste utspel mot finlandssvenskarna. Finlands
tvåspråkighet ”stör de finskspråkigas språkliga identifiering och
självbild” förklarar partiet i en ofrivilligt komisk programtext
som blottar identitetspolitikens tillkortakommanden.
Säkert ”stör” också arbetarnas existens överklassens självbild,
liksom demokratiers existens stör diktatorers och liksom
kvinnors existens stör de så kallade incel-männens. Attacker på
minoriteter formuleras ändå sällan så öppet patetiskt som i
Grundfinnarnas program.
Eftersom vanligt folks sympatier för flyktingar – åtminstone
ukrainska – har ökat på ett för Grundfinnarna oroväckande sätt,
prövar de nu isen på andra håll. Och den erkänslan får man ge
Riikka Purra att svenskspråkiga finländare åtminstone inte är lika
skyddslösa och utsatta som en del andra syndabockar, till exempel
asylsökande migranter från krigszoner.
Om den påstådda finska självbilden är så skör att den inte klarar
av att landet har två officiella språk, så är den värd att både
störas och förstöras. En självbild byggd på skygglappar och
självömkan går lätt sönder. — TS
|