Mer
än journalistik
Litteraturintresserade
har en enorm tillgång i Babel, bokprogrammet i Sveriges TV
sedan 2005. Jessica Gedin, frontfigur från och med 2012,
är en kulturinstitution i god mening: levande, uppmärksam och –
inte oviktigt i det här sammanhanget – kompetent.
Även om avsnitten
kan ses på SVT Play i hela världen, är det sorgligt att YLE
inte köper in Babel för sin tablå. YLE kan inte ens skylla på att
de själva gör så mycket flera och bättre samtal med författare
från hela världen. Tvärtom har här alla försök till kulturmagasin
sen länge upphört (kanske någon minns forntida FST-satsningar som
Filmtid och Boktid?). En egendomlig lucka när vi talar public
service för ett läsande och biblioteksdiggande folk. Fruktar vår
TV-ledning faktiskt till den grad Grundfinnarnas vrede?
Nyligen efterlyste
bland andra Ny Tids Janne Wass ett nyhetsinriktat
kulturprogram i Yle Fem. Visserligen är också sport kultur i bred
mening, men varför, kan man fråga, har bara kroppskulturen dagliga
nyhetsprogram?
Frågan är ändå om ”nyheter” om kultur är det viktiga. Snarare än
dagliga flashiga kulturnotiser saknar jag för min del framför allt
de eftersinnande samtalen, där man inte bara blir ”informerad”
utan också får sig någon tanke till livs. Ja, jag saknar till och
med monotona föreläsningar om s.k. finkultur – alla klickräknande
producenters fasa.
Lyckligtvis
finns radion – ett långt billigare och bättre medium – och på
finska radiosidan ett rikt utbud av kulturkritik i klassisk
mening. Ett enda exempel: skådisen Hannu-Pekka
Björkman överraskade i fjol somras med ”Matkoja
maalauksiin”, åtta djupt pålästa, välformulerade radioessäer
om renässansverk typ Brueghel, Dürer, Velazquez.
Alltså bildkonst i radio? Konstigt nog funkar det utmärkt (och
bilderna är lätta att hitta på nätet).
I
Yle Vegas utbud vill jag slå ett slag för ”Kulturpodden”,
som Wass lite snabbt surfar förbi i sin översikt. Till skillnad
från podden ”Sällskapet” (se min
text i Ny Tid 3 2023) hör man inte puffar för
Kulturpodden i Vega-flödet varannan timme; programmet är lite av
en doldis, sändningstiderna underliga. Men här finns (också det
till skillnad från Sällskapet) en förmåga att dyka djupare och att
göra synapskopplingar också på tvären. Till exempel mellan Lucia
och prinsessan Diana, mellan Julia Korkmans bok om minnet och
Kore-edas film Efter döden, eller att på tal om Ruben
Östlunds filmer helt oväntat plocka in gestalten Svidrigajlov ur
Dostojevskijs Brott och straff.
För att göra såna – riktiga – kulturprogram räcker det inte långt
med ”journalistik”; här krävs det dyrbara tillsatsämne som ibland
kallas bildning. Det vore en förlust för oss alla om någon
beskäftig chef satte kulturpoddarna (Marit Lindqvist, Silja
Sahlgren-Fodstad, Lasse Garoff) att istället producera
snabba ”kulturnyheter”. Eller krävde att de ska låta som
hysteriska kolumnister.
Trygve Söderling
|