Strejk kan vara en glad
sak – åtminstone om den lyckas. Ur Nigel Coles film Flickorna i
Dagenham (Made in Dagenham, 2010)
Den
påtrampade människans kamp –
så har strejk sett ut på film
Som tema har strejk alla ingredienser
som behövs för en bra film.
Strejken
är en möjlighet, ett val att vara något mera än en passiv kugge i
någon annans maskineri. En arbetsgemenskap i förhandling om en
skärva av makten. En påminnelse riktad till samhället: vi finns,
vi behövs.
Som ämne för film har strejken allt: starka känslor,
sammanhållning, tvivel och svek. Den påtrampade människans kamp
mot utsugning och förtryck. En dramatisk båge med risktagning,
uppoffring, solidaritet och – kanske – seger.
Ett självklart filmtema, kan man tycka. Ändå är strejk inte någon
jättegenre, åtminstone jämfört med deckare, splatter, science
fiction och så vidare. Har det att göra med att film är en
kapitalkrävande konstform, särskilt om ”produkten” ska se proffsig
ut och få distribution på en bredare marknad? Arbetarkamp – inte
det första man väntar sig av Hollywood, liksom.
Jag har listat några av de mest klassiska och/eller bästa
strejkskildringarna på film. På grund av mina egna begränsningar
är urvalet Europa- och Amerikacentrerat, ändå varierar
tillgängligheten kraftigt och av en konstig slump finns ingen av
de här filmerna på Netflix. Flera är ändå lätta att få tag på,
till och med gratis.
1. Sergej Eisenstein: Strejken (Стачка)
(1925)
Planscher
för Eisensteins film av Anton Lavinsky, Sovjetunionen, och
Mihály Bíró, Österrike.
Om Émile Zolas Germinal (1885) är
strejkklassikern inom litteraturen så är Eisensteins Statjka
alla strejkfilmers moder. Inte den första, men avgjort en av de
mest spännande. Åtminstone för cineasterna, som här ser samma
djärva och nyskapande filmspråk som i Eisensteins mest kända Pansarkryssaren
Potemkin (samma år) och Oktober (1927).
Tillsammans med kolleger som Dziga Vertov och Vsevolod
Pudovkin gjorde Eisenstein den tidiga ryska montagefilmen
till ett begrepp och påverkade all kommande filmestetik, inklusive
rockvideons. Man kan se Statjka som en 85 minuter lång
rockvideo, fast då får man själv stå för elgitarrerna – filmen är
stum.
Den ”vanliga” publiken – finns den? – saknar hjärtknipande
huvudpersoner och visst kontrasterar den banbrytande estetiken mot
den fyrkantiga framställningen av kapitalister och proletärer. De
har blivit klichéer just på grund av filmer som denna. Ibland
frossar Eisenstein i hur kosacker och soldater massakrerar
strejkande i snygga bildkompositioner.
Då får man påminna sig om hur fullständigt nytt allt detta var
1925: en lång, konstnärlig spelfilm där underklassens upproriska
arbetare för första gången har sympatierna. Det hade blivit
möjligt i de stora omvälvningarnas Ryssland. Åtminstone för en
tid, och så länge man bara skildrade tsartiden.
I Finland fick filmen biopremiär först 1971, har visats i tv 1979
och 2012. I dag kan den ses gratis med bra kvalitet på bland annat
Youtube.
2. Herbert J. Biberman: Jordens salt (Salt of
the Earth, 1954)
Länge förbjuden i USA, hyllad i Europa. Legendariskt amerikanskt
strejkdrama byggt på verkliga händelser i New Mexico. Fräscht
manus, fina skådisar (delvis amatörer). Filmens arbetar- och
minoritetskamp blir sömlöst också ett feministiskt manifest,
kvinnornas insats blir avgörande för strejkens framgång.
Låter det alltför trendigt intersektionellt för att vara sant?
Det har roat mig att dagens kommentatorer tycker att filmens
feminism modell 1954 är så ”före sin tid”, som om till exempel
1800-talets arbetarkvinnorörelser aldrig hade existerat.
Undra på att filmen förbjöds av kongressen – det var ju
McCarthy-tider – och att Rosaura Revueltas, som spelar
huvudrollen, blev arresterad mitt under inspelningen och utvisad
från USA som illegal immigrant. Historien om tillkomsten är lika
spännande som filmen själv. Regissören var svartlistad, liksom
producenten, manusförfattaren, kompositören, skådisen som spelar
sheriffen, med flera. ”Eftersom vi ändå var stämplade kunde vi
lika gärna göra det vi anklagades för.” Det förklarar också att
kvaliteten är så hög, trots minimal budget, bekostad av
gruvarbetarfacket.
Bioafiisch för filmen
1955 i Zeitz, DDR.
Under 1960-talet återupptäcktes Salt of the earth och
visades inom facket, kvinnorörelsen och på filmskolor. Till slut,
1992, K-märktes den av samma kongress som på 1950-talet
svartlistat den. Filmen ger därmed en hint om hur mycket bättre
USA:s kultur kunde vara – ta lärdom och förbjud flera
Hollywoodregissörer!
I Sverige gick filmen upp på bio 1958, i Finland aldrig.
Tv-premiär på Yle 1973, senast visad 2015. Hyfsad kvalitet på Youtube.
3. Bo Widerberg: Ådalen 31 (1969)
Bo Widerberg kontrasterar ljusa ljuva bilder av den
svenska sommaren mot den svenska arméns chockerande dödsskjutning
av fem pappersarbetare i ett demonstrationståg 1931. Precis som i
Salt of the Earth kommer vi personligt nära en arbetarmiljö
i en tid där ordet strejk ofta var synonymt med ordet svält. Erik
Blomberg skrev en gravskrift över de ”stupade i fredstid” i
Ådalen. ”Brottet var hunger.”
Bildmässigt till och med för vackert, sentimentalt, muttrade en
del kritiker. Och en finländare frestas att jämföra med vårt
blodiga inbördeskrig bara tolv år tidigare, eller Kemi 1949, där
två strejkande dödades av polisen. Men det är en helt ojuste
jämförelse; våld är inte en landskampsgren. Och också inslagen av
romantik över klassklyftan får i filmen ett realistiskt slut.
Ådalen 31 belönades med Grand Prix i Cannes 1969. I
Finland gick den upp på bio 1970 och har senare visats flera
gånger i vår tv, senast 2018. Finns att köpa i en dvd-box med
Widerbergs filmer.
4. Barbara Kopple: Harlan County USA (1976)
Dokumentär som känns som en spelfilm. En lång och bitter
gruvstrejk i Harlan 1973 verkar ha bestämt sig för att följa
manuskriptet från Salt of the earth. Fackmötena,
strejkbrytarna, våldet, kvinnornas avgörande roll – allt i
fiktionen två decennier tidigare utspelar sig här igen, i
verkligheten. Nu smyger dessutom gruvbolagets lejda mördare i
natten. Även de strejkande känner att de måste beväpna sig, bland
annat med pistoler i bh:n.
Regissören Barbara Kopple gissade att filmteamets närvaro
kan ha bidragit till att förhindra ett rent blodbad.
Estetiskt sett har Harlan County en fräsch
1970-talsråhet. Inslagen av gruvarbetarsånger är en bonus. Filmen
belönades med en dokumentär-Oscar men fick ingen biodistribution i
Finland. Också dvd:n är svår att få tag på. Premiär i Yle 1978,
senast visad i TV2 1980.
5. Nigel Cole: Flickorna i Dagenham (Made
in Dagenham, 2010)
Den färggranna feelgood -rullen bland dessa strejkfilmer.
England 1968: arbetarkvinnor på Fordfabriken med tuperade frisyrer
och utsvängda kjolar höjer knytnäven och kräver samma lön som
männen. Trots även sorgliga inslag är humorn det främsta vapnet
och till och med järnladyn, anti-fackkämpen Margaret Thatcher
faller för bilarbeterskornas charm. Bonus 1: sprakande Sally
Hawkins i huvudrollen, känd från Mike Leighs Happy-go-lucky,
2008. Bonus 2: verklighetens popstjärna Sandie Shaw
jobbade en gång i tiden i flera år som hålkortsstansare i den
verkliga fabriken.
Infiltration på
reklambyrån: "Equal pay"
I Finland har filmen enbart distribuerats på dvd. Exemplar är
tillgängliga på Helmet-biblioteken i huvudstadsregionen.
6. Jarmo Lampela: Eila (2003)
Bygger på ett verkligt rättsfall 2001 där över tusen finländska
städerskor åtalade staten för en extremt ful uppsägning – och vann
processen. Sari Mällinen i huvudrollen är plågsamt och
realistiskt vek, en alltför snäll kvinna som tar stryk överallt:
av firman lönemässigt, av kollegerna som strejkbrytare och av
ligistsonen bokstavligen. Tills hon för en gång skull har tur –
den enda scenen där trovärdigheten svajar är alltså när det går
bra och storyn råkar vara helt sann.
”Småtråkigt”, lydde HBL-filmrecensentens dom, andra
jämförde i positiv anda med Ken Loach och Mike Leighs
arbetarskildringar.
Dvd tillgänglig på Helmet-biblioteken.
De osynliga är ett starkt filmämne
I dag kan vi tacka tidigare generationer som gjort strejkrätten
till en medborgerlig rätt för de flesta av oss. Och hylla de
konstnärer och filmare som har bidragit med sina bilder.
Få ifrågasätter strejkrätten, och avtabuiseringen har lett till
att också välbetalda och borgerliga yrken numera strejkar. Visst
kan man diskutera moralen i utpressningen från en del
nyckelsektorer.
Strejkande i låglöneyrken, till exempel sjukvård och renhållning,
har i allmänhet ändå sympatierna på sin sida. Problemet är att de
är så många; ett plus i kassan för dem blir obönhörligt ett minus
för den makthavande medelklassen.
Samtidigt har vi en växande sektor av oorganiserade arbetare, ett
verkligt proletariat utan en chans att protestera. Papperslösa,
flyktingar i väntan på uppehållstillstånd, influgna
säsongsarbetare i eländiga förhållanden. Städfirmor, brevbärare,
bärplockare, för att inte tala om offren för människohandel. En
massa ”osynliga” människor som håller i gång våra hjul men som har
svårt att försvara sig mot gangstrar som hänsynslöst skor sig på
deras utsatthet. För dem visar sig Finland från en laglös sida.
Där är vi kvar i 1800-talet, före den etablerade arbetarrörelsen.
Också de osynliga är ett starkt filmämne, för en annan kategori av
filmer, där strejk inte ens finns på kartan.
Trygve Söderling
Tillägg: HBL publicerade inte
nedanstående, kompletterande lista i manuskriptet:
ytterligare några filmer på temat strejk.
Tips: några andra strejkfilmer
- Werner Hochbaum: Brüder (1929):
vänsterfinansierad dramadokumentär om hamnarbetarstrejken i
Hamburg på 1890-talet. Snyggt bildberättande. Finns på
Youtube
- John Ford: Vredens druvor (The Grapes of
Wrath, 1940): hungrande arbetslösa och strejkbrytare i
krisens USA, efter John Steinbecks roman. Att strömma med
engelsk textning på archive.org.
DVD finns på Helmet-biblioteken.
- Vilgot Sjöman: En handfull kärlek (1974):
mustig tidsskildring från den svenska storstrejken 1909.
Svåråtkomlig.
- Andrzej Wajda: Järnmannen (Człowiek z żelaza,
1981): spelfilm om upprinnelsen till den polska strejkrörelsen
Solidarność. Youtube
eller köp-DVD.
- Claude Berri: Germinal (1993). Baserad på Zolas
litterära 1800-talsroman om en bitter gruvstrejk. Köp-DVD. Trailer
(Även filmad 1913 och 1963, som tv-serie 1970 och 2021.)
- Radu
Mihaileanu: Källan (La source des femmes,
2011). Komedi om kvinnlig kärleksstrejk à la Lysistrate för att
modernisera vattenförsörjningen i en liten marockansk by.
Köp-DVD. Trailer
- Andrej Kontjalovskij: Kamrater! (Дорогие
товарищи / Dorogie tovarisjtji, 2020). Drama om
det brutala krossandet av arbetarstrejken i Novotjerkassk,
Sovjetunionen 1962. DVD (Dear comrades!) finns att
låna på Helmet-biblioteken. Trailer
|