Kvinnor
av plast och andra ikoner
– om Barbie, Bardot
och en okänd Kore-eda-film
Dockor
som blir människor eller människor som behandlas som dockor –
Trygve Söderling utforskar komiska, tragiska och kritiska
skildringar av dockor på film.
1. Greta Gerwigs
och Noah Baumbachs dockfilm Barbie erövrade alltså
världen i fjol – rätt otippat för en munter feministisk satir
(till exempel dystopin The Handmaid’s Tale rör sig i en
långt sinistrare sfär). Ett mått på Barbies popularitet
är att publiken på föreställningen jag såg dominerades av
åttaåringar. Under de mera föreläsande inslagen blev de otåliga,
började hälla ut popcorn och sparka på ryggstöden framför sig.
Inklusive mitt.
Kanske begripligt att utläggningar om könsmaktsordningen
och dockan Kens kognitiva dissonans gick över den yngsta
publikens horisont; de kände sig betydligt mera hemma när duken
bjöd på dundrande action. Då slutade de sparka, fast då stördes
jag i min tur av ljudvolymen och bristen på vettigt innehåll.
Attackerad turvis bakifrån och framifrån lämnade jag alltså
salongen något omtumlad.
2. Trots de många
skillnaderna finns det en poäng i att jämföra Barbie med
en fransk miniserie om Brigitte Bardots 50-tal (kan ses på
YLE Arenan till och med 30.3.2024). Två tillbedda blondiner, av
vilka Barbie är den ’amerikanska’, barntillåtna, asexuella, och
Bardot den franska motsatsen – den spotska gudinnan som förstår
att ta för sig. BB framstår i Danièle och Christopher
Thompsons biopic som fräsch och feministisk, men
också instabil, hänsynslös, självdestruktiv. Småflickornas
rollmodell Barbie är inte lika uppenbart självisk, men på ett
omedvetet plan nog ändå en diva.
Bägge filmerna byter efter ett tag också fokus från det privata
till det samhälleliga, med resultatet att både Barbie och BB
tvingas möta maktens mörkare sanningar. Barbie trolleriförflyttas
till verklighetens USA och konfronteras med sina ägare,
kapitalisterna på leksaksimperiet Mattel. Bardot å sin sida möter
i takt med sin växande berömmelse allt mäktigare regissörer,
politiker, journalister. De sistnämnda framstår i TV-serien som de
mest samvetslöst slemmiga: ett huvudspår i intrigen blir hur
skandalpressen cyniskt saboterar och mer eller mindre omöjliggör
hennes privatliv.
Barbie är en docka, och i Bardot-seriens scen med regissören Clouzots
första samtal med BB – inför hennes roll i filmen La
vérité (1960) – kallar han henne manipulativt för ”en
söndrig docka”. Till vilket filmens BB rappt och intelligent
svarar ”Som ni vill sticka era nålar i”.
3. Bardot är den verkliga
mänskan som blir en ikon – 1968 till och med modell för en
officiell gipsbyst för offentliga utrymmen, som symbol för den
franska republiken. Barbie är tvärtom plastdockan som får liv, och
bakom det här fantasy-elementet kan vi skymta den antika
legend som Ovidius återberättar i den tionde av sina Metamorfoser.
Pygmalion, storyns grekiska bildhuggare, blir besatt av sitt verk,
en perfekt kvinnostaty av elfenben. Gudinnan Afrodite/Venus hör
hans böner om en lika vacker men levande hustru och väcker
skulpturen till liv – Pygmalion upptäcker till sin glädje att dess
bröst har blivit mjuka och dess läppar varma när han kysser dem.
Här infinner sig begreppet agalmatofili – erotisk
dragning till statyer, dockor med mera. Vi har sexroboten Maria i
Fritz Langs Metropolis (1927), men också
Eliza i Georg Bernhard Shaws politiska komedi Pygmalion
(1912), gatflickan som ska uppfostras till mera åtråvärd
överklassdam (senare känd i Alan Jay Lerners
musikalbearbetning, My Fair Lady, 1956, filmad av George
Cukor 1964).
4. Lika upphetsad som
Pygmalion blir av att krama sin staty blir Hideo, en medelålders
singnbspelman, när han kysser sin uppblåsbara plastdocka i Hirokazu
Kore-edas film Kûki ningyô (空気人形, engelsk titel Air
Doll, 2009). Hideo kallar sitt exemplar, en av de billigare
modellerna, för ”Nozomi” efter sin forna flickvän. Han köper
kläder åt henne, pratar ”med” henne, tar ut henne i rullstol på en
takterrass för att titta på stjärnorna och … ja, vad är en
sexleksak till för? Sorgligt ensidig fetisch-romantik krockar med
saklig realism när han efter fullbordat umgänge sköljer av dockans
löstagbara vagina av silikon. Senare i filmen ser vi för övrigt
dockan Nozomi själv utföra denna hygienåtgärd, efter ett
uppenbarligen oönskat ligg med en annan man.
Dockan Nozomi har nämligenbörjat leva och röra sig ute på stan på
egen hand medan hennes intet ont anande ägare är borta på jobbet.
Hennes första och överväldigande upptäckt är känslan av
regndroppar mot huden; en finstämd scen som kan påminna om Bruno
Ganz rollfigurs upprymdhet över blodet från ett skrubbsår,
sen han förvandlats från ängel till människa och ramlat ner på
jorden i Wim Wenders Der Himmel über Berlin (1987).
Dockan Nozomi börjar alltså trevande utforska världen, till en
början okunnig som ett ”vilt barn”, en Kaspar Hauser i en ung
japanskas kropp. Förbluffande nog får hon genast anställning som
expedit i en videobutik; när hon undrar vad en video är förklarar
butiksägaren att det är ett ”substitut för film på bio”. På samma
sätt som, reflekterar Nozomi sorgset, hon själv är ett substitut
för en kvinna.
Kore-edas film, som bygger på en tecknad manga-serie av Yoshiie
Gōda, är både roligare och sorgligare än Ovidius legend:
till skillnad från Pygmalions elfenbenskvinna blir plastdockans
ägare Hideo inte alls glad åt hennes förvandling – ”kan du inte
bara bli en docka igen?” Detta när hon, nära filmens slut,
ertappar honom med en ny sexdocka (!) och djupt kränkt ställer
honom till svars för hans känslolösa otrohet.
I Barbie konfronteras en oskuldsfull docka med
patriarkatet och kapitalismen, dock under lekfullt färggranna
former. Också Nozomis utforskande av den verkliga världen beskrivs
i ett lekfullt register – en kort tagning där hon förvånat
betraktar modelldockor i ett skyltfönster är talande.
Jämfört med Barbie är huvudstämningen hos Kore-eda ändå
melankolisk och filosofisk. Trots att det till det yttre går rätt
bra för Nozomi, plågas hon av att ha ett ”hjärta” (”det gör ont!”)
och av sin oklara identitet, sin massproducerade utbytbarhet.
”Jag känner mig tom”, bekänner hon för en gammal man på en
parkbänk. Och blir lite uppmuntrad av klichésvaret att ”det gör
alla nuförtiden” – alla som lever ”i städer som den här”.
Så vad är egentligen skillnaden mellan en docka och en människa –
eller en AI-robot, för den delen? Vi är ju alla ”tomma”. Hon söker
upp sin Pygmalion, dockmakaren som skapat henne, i en skräpig
verkstad fylld av begagnade plastkroppar, huvuden och lemmar. Och
får det nyktra svaret att skillnaden är att dockor, i motsats till
människor, inte kan läggas i bio-avfallet när de dör.
Frågan om döden, som drabbar Barbie tidigt i Gerwigs och
Baumbachs film, är här ett ännu mer bärande tema. Den är dessutom
tätt förknippad med erotiken. Där Barbie i sitt dockliv (alltså
före det avslutande besöket hos gynekologen) blankt avvisar alla
den stackars pojkvännen Kens framstötar om ett mera intimt
umgänge, är Nozomi – redan per definition – alltid tillgänglig.
Men det romantiska registret upptäcker hon först när hon under
jobbet i videobutiken i misstag får en reva i sin yta. Hennes
medarbetare, en blyg pojke, räddar henne genom att tejpa rispan
och blåsa in luft i henne på nytt, genom den ventil hon har där vi
andra har en navel.
Detta visar sig vara något de bägge går igång på och senare
upprepar, i en av filmhistoriens mera bisarra, samtidigt vackert
metaforiskt erotiska scener. Tanken går till strypningen i slutet
på Nagisa Ōshimas art house-studie Ai no
corrida (Sinnenas rike, 1976). För tyvärr förstår dockan
Nozomi inte att människor inte alltid går att lappa ihop med tejp;
när hon upphetsad gör hål på kollegan, förblöder han bara och
måste förpassas till komposten.
Nerbruten av sorg ser vi Nozomi i filmens sista bild ligga bland
soporna, korrekt källsorterad bland plastskräpet.
5.
Porträttlikhet med en docka? I Kore-edas film lyckas Bae
Doona uppnå en förbluffande äkta plastig, serietidningsaktig
look, med onaturligt stora ögon och synliga skarvar mellan
vinylsegmenten. Också Margot Robbie, som spelar Barbie, är
en klart förbättrad version av originalets rätt fula docka. I
stället för de överlånga benen och ett BMI på sjukliga 16,24 har
Robbie en kvinnlig kropp – ”välsvarvad”, som det hette före #metoo
– och detsamma kan man säga om Julia de Nunez, en nästan
skrämmande fullständig Bardot-lookalike.
Den alltid leende Margot Robbie tillför Barbie en energi som man
inte kunde ana hos originalet; de Nunez å sin sida fångar
övertygande Bardots charmiga sturskhet.
Alla de här tre filmerna är intressanta, men av helt olika
orsaker. Där Barbie och Air Doll omfunktionerar
populära plastprodukter, riktar Bardot-serien ett nästan
dokumentärt ljus på hur pengar, publicitet och paparazzi –
våra förlängda rovtänder – riskerar att förstöra allt som vi
älskar.
Längst ekar som konstverk ändå Air Doll. Och av någon
orsak gick den filmen aldrig upp på bio i Finland eller Sverige,
till skillnad från flera andra Kore-eda-filmer, som Shoplifters
(Manbiki Kazoku, 2018) och bioaktuella Monster
(Kaibutsu, 2023).
Var kanske Air Dolls kombination av fantasy, grotesk och
poesi för mycket för våra nordiska inköpares känsliga själar? De
fyra ihärdiga läsare som fortfarande, efter att jag här har spoilat
intrigen, vill få tag på Air Doll hänvisas till
dvd-versionen eller till sajter som worldscinema.org
och rarefilm.net.
Trygve Söderling
Fotnot: Om ovanstående text känns något
senfärdig som kommentar till Barbie-filmen, så hör det till saken
att den i oktober 2023 erbjöds Hufvudstadsbladets
kulturavdelning, som dock i december beslöt att nobba den med
hänvisning till sin strama budget. Glad att Ny Tid har
större resurser. TS
|