Publicerad i Ny Tid, december 2024 |
Demoner,
trams och rent guld –
Suzanne
Osten på film
Vildsint. Orädd. Ojämn.
Bitvis genial. Aldrig konventionell. Ord som faller mig in när jag
tänker på Suzanne Osten. I nekrologerna – hon dog i
oktober i år – hyllas hon som förnyare av svensk teaterkonst; det
är svårt att bedöma om man som jag bara sett ett par
uppsättningar. Men hennes metoder och intensitet gjorde avtryck
också i form av tio långfilmer. Tre av dem har jag inte sett –
sjuttio procent av rösterna alltså räknade.
Mästerverket Bröderna Mozart (1986) är en snurrigt vacker
satirkomedi om en uppsättning av operan Don Giovanni. Där
faller allt på plats. Men jag är också mycket imponerad av Flickan,
mamman och demonerna (2016) som blev Ostens sista. Det
personliga temat – att växa upp med en alltmer förvirrad,
psykotisk mamma – fanns med på ett hörn också i Bengbulan
(1996), och bildar en båge ända tillbaka till Ostens första
långfilm, Mamma (1982).
Malin Ek i Mamma (1999)
Filmens mamma skriver – liksom Ostens mor gjorde i verkligheten –
filmkritik i 1940-talets Sverige. Hon drömmer om en karriär som
regissör, men hennes manus blir inte antagna, en manlig kollega
(med antydda drag av Ingmar Bergman) har nämligen redan
fyllt kvoten i bolagets filmkategori ”ångest/frihet” (ha). Mamman
tappar kontakten med verkligheten, tynar i slutbilden bort på
anstalt.
Tidsskildringen och Malin Ek i rollen är fina, med
glimtar från bohemliv, krigstid och Brecht (här dock
o-brechtskt oskarp i kanten). Men som tittare tänker man att
mammans kanske-begåvning förblir obevisad – genren är de möjligen
missförstådda, ”ni skulle ha fått se på fan om inte…”. Också bland
dem som får chansen är det många som ramlar. ”Om” är ett stort
ord, åtminstone utanför Sverige.
Esther Quigley (flickan) och Maria Sundbom i Flickan, mamman
och demonerna (2016)
I Flickan, mamman… är perspektivet barnet Tis,
fantastiskt spelad av Esther Quigley. Det är en stark,
fantasifull, konstnärligt helgjuten film om att som 7-åring leva
med en galen förälder som krossar lägenheten och förbjuder dig att
tvätta dig, samtidigt förbluffande skicklig på att hålla uppe
fasaden utåt, inklusive skolan. Inslagen av drömmar, magisk
stilisering och humor gör att man ändå vågar andas några gånger
under den här annars bara alltför realistiska skräckfilmen.
Haltande men modigt
Emelie Ekenborn med (övre bilden) Lena Klingvall och Erik
Gustafson, med (nedre bilden) Simon Norrthon i Bengbulan (1996)
En något äldre flicka, tolvåringen Carmen, konfronteras med ett
annat psykfall i Bengbulan (1996). Den utflippade mamman
är här mest i bakgrunden, men Carmen och två yngre barn
terroriseras av Bengan, en våldsam, oberäknelig mobbare i
grannskapet. Att här också finns en erotisk laddning, som hon med
oväntad tuffhet utnyttjar, hör till filmens intressanta drag –
däremot är det omöjligt att tro på att hon klarar sig helskinnnad,
dompterar Bengan, lurar honom att låta sig bindas vid en stol. För
mycket barnboksslut på denna ungdomsfilm.
Etienne Glaser och Simon Norrthon i Tala! det är så
mörkt (1993)
På samma sätt är det i filmen, Tala! det är så mörkt
(1993) en alltför bekväm konstruktion att nynazisten Sören ställer
upp för samtal med psykdoktorn Jacob (Etienne Glaser), inte
bara en gång utan gång på gång. Bengan har vuxit upp och Simon
Norrthon, psykot från Bengbullan, gör en ruggigt
övertygande, störd och våldsam höger-ligist. Terapisamtalen
interfolieras med vidriga nattliga våldsscener med hans gäng. Här
erbjuds ingen happy end, Sörens hatfyllda retorik rubbas inte, och
föreställningen att man kan tala fascismen till rätta får mig att
tänka på Lars Noréns motsvarande, katastrofala experiment
med fängelsinterner som skildrades i miniserien Smärtpunkten
(Sanna Lenken, 2024).
På samma sätt som Bengbulan är Tala!… en
haltande men modig konfrontation med verklighetens våld. Som inte
blivit det minsta mindre aktuell under de 30 år som gått.
Slarvigt ’progressiva’ gester
Våldet
ligger och pyr också i Skyddsängeln (199o), men bortom
horisonten. Jacob (Philip Zandén), student i ett fiktivt
Sverige i början av 1900-talet och medlem av en motståndsgrupp,
infiltreras som assistent och väktare åt en minister (Glaser).
Denna bör mördas eftersom han drakoniskt har slagit ner på
rebelliska studenter och beordrat avrättning av ledarna. Det vill
säga – detta sägs, men i bild är det idylliskt sommarhusliv med
minister, fru och ett knippe nästan vuxna barn, av vilka de senare
till faderns förtret också är lite smittade av upprorsidéerna.
Mest nojsar och gullar man ändå inom familjen, och två av
döttrarna passar på att förföra Jacob.
Mot det intima och trivsamma bryter Ostens kännspaka
främmandegörande effekter: rollfigurer som ibland är helt
underliga, repliker till kameran osv. På pappret är Zone of
Interest-konflikten intressant, men personligen fann jag
filmen oväntat tramsig, långtråkig, skum. Till min egen förvåning
– jag gillar ju Osten – och till skillnad från den dåtida pressen,
som hyllade den. Kanske jag helt enkelt inte får ihop Zandéns och
Glasers vädjande, hundaktiga ögon med filmens oklara rebeller och
’rättvisa’ ministermord.
Etienne Glaser och Lena T. Hansson i Livsfarlig film (1988)
Värre är det ändå med Livsfarlig film (1988). Receptet är
här kalkerat på succén Bröderna Mozart från två år
tidigare, men uppenbart saknas någon central ingrediens (det
tyckte den gången också kritiken). Vilken? Bägge filmerna rör sig
i kulturens värld, i Mozart ett operahus, i Livsfarlig
splatter- och dystopifilmens. Bägge är en räcka mer eller mindre
absurda situationer, i bägge (och i Tala…) medverkade Niklas
Rådström med manus och i bägge irrar en förvirrad Etienne
Glaser i huvudrollen. Men där Mozart surfar fram på en våg
av gott humör i högkulturens kulisser och intriger (till exempel
ständigt utbytt dekor och övningar där sångarna uppmanas ’förhålla
sig erotiskt’ till olika prylar), är Livsfarlig ett platt
och föraktfullt ’avslöjande’ av en cyniskt kommersiell
filmindustri. Frågan är: finns det alls en poäng att göra, kan man
slåss med splatter och blod mot splatter och blod? Det räcker
liksom inte att påpeka att i filmfabrikens källare lever en drös
papperslösa flyktingar som har upplevt skräck och fasa på riktigt
– liksom i Skyddsängeln blir det bara en slarvigt
’progressiv’ gest, ett retoriskt alibi.
Etienne Glaser och Lena T. Hansson i Bröderna Mozart (1986)
Efter bottennappet med Livsfarlig film frågar man sig ju
hur Bröderna Mozart, gjord efter samma modell, med samma
estetik och samma vimmel, kan vara så bra? Någonting måste det ha
att göra med kärlek: kärlek till operan, trots eller på grund av
dess grundläggande fånighet. Kärlek till den skapande processen,
som blommar upp i varje detalj – som de vansinniga scendräkterna
eller när dirigenten Okko Kamu äntligen anländer, ersätter
repetitören och förtrollar den dittills hopplöst griniga
orkestern.
Ostens egensinniga regigrepp, de ofta mer eller mindre
surrealistiska inslagen, innebär att hon tar risker. Ibland funkar
det, ibland inte. Lyckligtvis lever vi inte längre i de sällsynta
kvinnliga filmregissörernas tid, när det som var mindre bra ändå
var bra för att det inte var gjort av en man. Suzanne Ostens film-œuvre
är ojämn, spretig, med toppar och dalar. Nästan alltid intressant,
i några fall trams, i andra rent guld. Bröderna Mozart är
lika rolig och djup som de två andra riktigt strålande svenska
komedierna: Picassos äventyr (regi Tage Danielsson,
1978) och Tillsammans (Lukas Moodysson, 2000).
Trygve Söderling
Fotnot: En dvd-box med sex av de nämnda
Osten-filmerna utkom 2015, men är nu (2024) slutsåld. Ett par
andra filmer, inklusive Flickan, mamman och
demonerna, är
f.n. tillgängliga på dvd.
|
Publicerad i Slammer-arkivet 21.11 2024 |