► Streckkoden som numera finns på alla produkter i
snabbköpen är enligt vissa kristna sekter likamed det
”vilddjurets märke” som nämns i Uppenbarelseboken. Enligt
den kommer i de yttersta tiderna Guds vrede, i form av
”svåra sårnader”, att drabba alla dem – oss – som ”bär detta
tecken eller tillber dess bild”.
► Jag tycker det här är en enormt poetisk idé. Paranoid –
men poetisk.
► Det är samma sak med Martin Enckell. Han kan se
vilddjurets huggtänder där andra ser en köttdisk. Han ser
tecknet som står skrivet i ”rymdens svartaste hål –
människan”. Han skriver en poesi som inte bländar av i
mötande fil och som många verkligen tycks uppleva som
budskap från en anti-värld.
► Onda telegram. Direkt från högkvarteret.
U
tan tvivel är Martin Enckell, född -54, den mest ryktbara i sin
finlandssvenska författargeneration. Han är känd som outsidern,
resenären, nihilisten. Han är trickstern och schamanen. Han har,
i förklenande syfte, utpekats som ”de ungas guru”. I synnerhet
hans Pravda-Love har anklagats för att ha en
trendmässig, suspekt svartsyn.
Det ryktet borde visserligen sälja, tycker man. Ändå har hans
förläggare flera gånger tvivlat, backat ur. Utsikten att teckna
kontrakt med Hin tycks ha skrämt; vyn ner i dikternas raviner
gett svindel.
Trenden har förstås vänt nu, sen hans senaste bok, Gud
All-En, råkade nomineras till slut-heatet för det största
litterära priset i Finland. Att ha en diktare i sitt stall som
potentiellt är god för 100.000 silverpengar är inte skit.
Åtminstone för den skull kunde man nog sälja en och annan själ.
I vanliga fall hade Guds nominering (han vann inte ens!) ändå
knappast varit nån viktig rekommendation för en anarkistisk
svart-romantiker som Enckell. ”Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaairghh!/
Åt helvete med alla etablerade outsiders!”, för att citera
honom själv i en dikt 1978.
Men den här gången låg det en viss sötma i den etablerade
välviljan. Gud hör nämligen till de två av sex böcker som
Enckell fått lov att ge ut på eget förlag, förlaget Kain. Efter
refuseringsbrev från två ’riktiga’ butiker.
Inte ens en guru är alltid profet i sin hemstad, staden
Helsingfors. Kains hjälpande hand har behövts förut.
[…] när man är en nerhyvlad smekning i ett medelklassghetto;
kött
när man är bjällrande is; fri
när man är uppriggad; mellan speedande pansarvagnar
mot väderstrecken; att rusa
med klockorna eller slakta tiden med kärlek […]
("one-Way ticket", Pravda-Love)
M
artin Enckells debut i mitt medvetande skedde live för
tolv år sen med två ord som jag, otroligt nog, ännu minns: ”kyss
fittan!”. I detta faktum ligger nåt ytterst symboliskt,
tycker jag.
Resten av Enckells produktion är kanske bättre poesi,
men attityden densamma: hotelsen, slaget i ansiktet, som närmare
läst också kan vara en kärlekshandling.
tills ni lär er
läsa
kärlek
mellan raderna
tills ni lär er
stava
ordet DÖD
bakfram
tills ni lär er
uttala
mitt namn
som en mjuk beröring
(”ABC”, Pravda-Love)
Året var 1978 ”efter nånsorts, nånsorts Jesus” (ME) och
konstnärsgruppen Fågel Fenix uppförde en dikt-cabaret med musik
och diverse teatraliska inslag. Ett sånt var att Enckell, i
rollen ”mannen i publiken”, iförd vanliga kläder, mitt i
föreställningen ilsknar till och hoppar upp på scenen. Som sagt,
ropande på cunnilingus; vad annat han exakt gormade minns jag
inte lika tydligt, men det var nåt i stil med:
Åå Du Vill Identifiera Dig Med De Gravida Dum Dum Kulorna
Inunder Homeros Hornbågade Solglasögon Och Rymma
Ut Ur Cynismens Myrstack Och Spotta Drottningen Mellan
Antennerna
Och Rädda Drönarna Från Bi-samhället Och Be De Flitiga Slita
Med Hälsan Och Hälsa Hades Härskare Att Här
Härsknar Hovpoetemas Hjärnor! Bah!
Men Du Vill Inte Möta Dem I Mörk Kostym Och Med K-pisten
I Fiolfodralet Och Kraven Väl Formulerade – För Dina Krav
Har Gått I Kvav I Det Stigande Kvantums Hav! Oo Heliga
Jungfru!
Annars Rakar De Dig Med Blåslampa! Vad
Säger Du Marduk En-cell? Låt Håret Gro Ner Till Röven Och
Skriv
Någonting Vackert Oo Embryo Från Babylon! […]
(”Återigen En Förlorad Barock’n Roll Monologik”
ur (ingen & den knottriga damen). Fantom-oden
(refuserad i Finland, utgiven 1978 på Wahlström &
Widstrand))
D
etta var m a o Enckells dada-period; den grinande jokerdöden på
samlingens pärm är hans teckning.
Det är en stil som gör sej isynnerhet som estradpoesi – och
Enckell är en stark jävel på scen, som röst. Nåt som först
förvirrar när man sen möter den lågmälda och mjuka personen
Enckell, ’privat’.
Jag själv, givetvis på spaning efter nåt helt annat (den eviga
drömmen om en finlandssvensk Majakovskij…) var också förvirrad.
Här var de ju: det drastiska utspelet, den överraskande formen,
tidskänslan, det ”naturliga tonfallet”… men vad sa den
här Martin Enckell egentligen? Var kunde man skriva under? Och
är han nu verkligen medveten?
Efter följande slag under bältet, den hastigt hopnitade
pappersbunten Sortie (Kain, 1979; fick p g a det risiga
trycket vänta tre månader på nånsomhelst recension) var man i
alla fall nitad. Medveten, jo – åtminstone om mottot: ”om
döden / som en förutsättning / för födelsen”. Egentligen
en slarvigt rak och direkt textsamling, ofta på hitsidan om
”poesi” å sånt. Men varje ny text kumulerar och belyser ju
författarskapet, också bakåt. Just för att Sortie är
Martin Enckell som naknast, inte längre lika krypterande körd
genom ordrim- och ordvitsmaskinen, eller genom kommande
distanser, ger den nycklar också till (ingen…).
[…] & kanske är jag ansvarslös & det medger jag att
jag missat den vetenskapligt objektiva analysen
eventuellt medvetet men jag mår inte bra
& jag vet inte
jag vet inte
jag vet inte […]
[…] jag mår fortfarande skit
för det mesta mår jag skit
jag försöker pinka ett budskap i de sista resterna av den
svarta snön
kuken är omöjlig att styra & det blir inga ord
orden simmar ikring
i min sönderfrätta hjärna & det lilla jag minns av allt
jag ville säga är någonting i stil med:
F Ö R S T Ö R
förstäderna & alla skitiga industriområden & ockupera
de smygkontoriserade kvarteren i centrum & utrym
riksdagen & riv alla råtthål Människor tvingas bo i &
K Ö R
huvudet in i köttkvarnen om & om igen tills köttkvarnen
pajar ihop etc. osv. mm. […]
(ur ”sångerna måste
detonera…”)
D
en ursprungliga inspirationen, attityden, och förstås
skrivmaskinsgrafiken, hade Fågel Fenix-gänget till stor del
västerifrån; Börjlind, Fylkeson, Öijer med flera. På samma vis
som de sverigesvenska 70-talsromantikerna ”återupptäckts” av nya
läsare tror jag att Fenix-poeterna – sedermera ”pojkgruppen
Kain” – i viss mån blir lästa också av de yngre författarna.
Det gäller åtminstone Martin Enckell, det gäller åtminstone
hans Pravda-Love (Schildts, Helsingfors 1983). Som helst
ska läsas tillsammans med PS:et, Hibakusha Go Go (d:o
& Bakhåll, 1987). De två täcker då tillsammans tre
kontinenter och en mänskas inlandsis.
Populariteten har kanske att göra med att de till en aspekt är
en sorts reseböcker skrivna på en sorts prosa, även om prosa hos
Martin Enckell är ett slags förklädd poesi,
[…] och jag blev nästan paranoid när tåget körde in i tunnlar
av vit blindhet, vita moln, moln av fjärilar, fjärilar vita i
tusental, som en snöstorm, och att tåget populärt kallades för
Tren de la Muerte, dödens tåg, gjorde det hela än mer nojigt,
nojigt och samtidigt ändå fascinerande, kittlande, plågsamt
kittlande och jag mindes hur jag som barn ville bli kittlad och
hur det ofta slutade med gråt och jag visste och jag ville ändå.
(Pravda-Love)
Berättaren ifråga kallas ”Martin” och är, i motsats till jaget
i Sortie, en nihilist, till synes i permafrost, utan andra
sysselsättningar än att driva omkring, smuggla vitt pulver,
knulla sej genom kvinnor (”För det mesta har jag sett till
att det är andra som förlorar mej”).
Och att registrera. Latinamerika, Fjärran Östern, Europa —
Schäferhundar. Megafoner och strålkastare. Jagat mörker.
Kommande kristallnätter. Eller neutronbombsbevarade kulisser i
ett Sibirien som nått Atlanten. Europa. Nedräkningen. Eller
kontinenter som kontinenter. Dödsilluminerade Nevada-öknar.
Games. Life. Games. Search and destroy. Destroy and lose.
A
tlanten blir i Martins lastbåtsbeskrivning ett andrum mellan
mera jordiska helveten (”enorma loja dyningar, dyningar som
var som tungt rullande åsar av levande glas”). Men också i
kvinnorna är andrum, en ocean: i Amsterdam är Dorines
blygdläppar ”mörkt druvblå brännmaneter. Skönbrännande”.
Vem eller vad personen ”Martin” är – kunde vara – under den
isade ytan orkar hon inte värka fram; lika litet som han. ”Vi
skildes vid Haarlemmerplein. Och hon sa att hon nog älskade
mej, älskade mej ändå. Trots, trots att jag var ett enda
flegmaflyt, ett penningfixerat flegmaflyt”.
Så resan fortsätter, runt planeten, utan mål. ”’Grow up’,
var det sista hon sa”.
Konstigt nog är det sista just vad Gud All-En handlar
om, kanske. Fast den på ’ytan’ är en tripp in i mystiken, en
diktsvit tillägnad sufi-panteisten Mansur Al-HalIadj (avrättad
år 922, formellt för att han antytt att Gud finns också i
mänskan, reellt av politiska skäl).
Trippen är samtidigt en tripp in i total hybris och total
isolation (”försilvrade mina fönster”), som liknar
”Martins” egotripper i det yttre universet i de föregående
böckerna. Skillnaden är att här också förmedlas en känsla av en
slutpunkt: av att för en gångs skull nå fram till en annan
mänska.
vårdade mina vrångbilder
allt vackrare, målade
det omöjliga till mötes, nådde
mina rädslor, kalligraferade mig
baklänges
tills det alltför vackra bad mig
vända igen
Det ”alltför vackra” är troligen samma ’vackerhet’ som Pravda-Love
utmynnade i som sin slutsats:
Jag har tvingat mej. Jag har bestämt mej.
Världen är som den är.
Jag ska bli vacker.
Vackrare än.
Pravda-Love prövade en livsform, en ’estetisk’
livshållning, med Kierkegaards term, till sina yttersta gränser.
Det var fråga om en grymhetens skönhet, milslångt från 60-talets
etiska livshållning, beautiful people. Kanske också här
en flower power – makten hos ondskans blommor.
De förbehåll som författaren mellan raderna (eller snarare: i
glappen) gjorde till sin experimentfigur ”Martin” var inte
speciellt tydliga – därav kanske reaktionerna, som om man stod
inför själva ondskans märke.
Senast när man läser Pravda och Hibakusha i
sammanhang med hela Martin Enckells övriga produktion blir det i
alla fall klart att man inte behöver hänga budbäraren bara för
att han hämtar obehagliga nyheter.
I varje bok hittar man också motbilder till världen, som ”är
som den är”, ofta i form av mytiska skapelseberättelser
som på sitt sätt förebådar Gud All-En.
Kändast och vackrast bland de här schamanistiska visionerna är
troligen ”Leche Verde” som avslutar Pravda-Love, där
urmodern/gudinnan formar världen:
[…] hon planterade
sina fingar i sitt sköte och den pärlande
svetten på hennes panna kristalliserades
till stjärnor; ur hennes sköte
flödade dy och dyn hårdnade till en
roterande bricka mellan hennes knän; i
flödet sov små lerfigurer som hon
tvättade i tårar av glädje och lyfte upp
till sina bröst; solen och månen slickade
av dem en del av sältan med eld och spegling
och välsignade dem med sina cykler
och hon förde dem till sin mun och kysste
dem lätt mellan benen; kvinna och man
blev till; […]
Mänskorna sviker i alla fall hennes förhoppningar, ”skövlar
varandras hjärtan”, och skapelsen förfelas. Också diktens ’jag’,
som hamnat hos henne och levt ”ett helt liv” där, måste
återvända:
[…] jag var naken; hon klädde
mej i fjärilar; när jag lämnade henne lovade
jag att bli idel öron i människornas värld;
det ville sej inte så väl; fjärilarna skulle
flyga sin kos
och jag
skulle förlora
mitt totem — — — — — — —
I
fall det är skrämmande när en diktare lyckas besvärja fram
vilddjurets märken ur en verklighet vi inte rikligt visste bjöd
på såna, så kan man kanske hämta tröst ur detta att han
åtminstone har haft tillgång också till ett annat tecken; ett
totem.