Intervju gjord 1996 av Tapani Ritamäki och Trygve Söderling
Enmansakademin
Sven Willner
Sven Willner är ju
enmansakademin framom andra i Svenskfinland. Han har läst allt,
och skrivit om det mesta. Gräver man lite i ett ämne, litterärt
eller politiskt, märker man att han varit där före och skrivit
en essä.
Gräver man lite till visar det sej att Willner inte bara läst
allt – han har också träffat alla.
Hur nu sen det går ihop med hans försäkringar att han är ”något
av en enstöring”.
Faktiskt har vi alltid haft svårt att passa ihop bilden av den
kammarlärde enslingen Willner, mannen som mest diskuterar med
sej själv i artiklar och memoarer, med den Willner man träffar
på varje litterärt seminarium man själv överhuvudtaget hinner gå
på. Liksom på varje fest efteråt. I bägge fallen hör han till
dom aktivaste och han är alltid den sista som går hem.
Eller när det blir tal om Petersburg och Willner i förbigående
nämner att han varit där i fjol, tillsammans med Ebba
Witt-Brattström och Horace Engdahl. Våra
litteraturforskaridoler i Stockholm! Det kan man knappast kalla
att vara isolerad.
Live är Willner en vandrande CD-ROM, med
blixtsnabba svar på allt man kan hitta på att fråga sej och lite
till. Formen är lugnare men i princip lika hypertextuell i dom
sjutton essäböcker han gett ut vid det här laget: livslinjer,
författarskap, vänsterpacifistiska tankar.
Eftersom det gått ett par år sen den senaste boken – Vandring
i labyrint (1994) – tänkte vi att vi skulle försöka
förekomma nästa.
Sommaren 1996 träffar vi
Willner, som på våren fyllt 78, hemma-hos i Kottby, Helsingfors.
Där har han hållit till sen han lämnade Ekenäs, för en 15 år
sen, och slutade bombardera tidningen Västra Nylands
läsare med sina täta litteraturkakor.
Det är en skön sommardag i trädgårdsstaden. Huset är byggt för
1952-hurtbullarna, som en del av den s.k. Olympiabyn. Ingen hiss
alltså, och Willner i tredje våningen har på senare år besvärats
av en ischias som förargligt minskar rörligheten. Fysiskt
alltså.
Annars är det som förr. På bordet ligger de senaste böckerna,
isynnerhet Symposions förlag: Könets uppkomst,
Mansfantasier o.s.v.
Mängden i hyllorna är inte fullt så bedövande som vi kanske
väntat oss — tills vi märker att det är dubbla rader. I ett hörn
väntar en utrensad stapel på avhämtning av barnen.
Vi ställer ett par frågor och namnen börjar korsa luften som
knivar. Vi har ständiga problem att hinna med i Willners tempo.
Två timmar senare tar våra kassetter slut. Det kan vara en
lämplig gräns.
Ny Tid: Att fråga dej nåt du inte redan skrivit
om går ju inte. Men den här gången skulle det vara roligt att
snacka om vilka gäng du eventuellt har hört till genom
tiderna.
Sven Willner: Egentligen har jag aldrig tillhört nåt gäng,
förutom under kriget — det var ju ett mycket brokigt och blandat
gäng. Fast inte fritt valt.
— Men bekantskapen med [Nils-Börje] Stormbom på
Soc&Kom (dåvarande Medborgarskolan), där jag började studera
1945 — den var viktig för oss båda. Han har själv berättat att det
var jag som fick honom över till att bli kulturjournalist. En gång
sa han åt Tuomas Anhava att det kanske var synd...
(skratt).
— Men när jag flyttade till Gamlakarleby för att jobba på
tidningen Österbottningen kom jag bort från det
sammanhanget. Visserligen fanns Svenska Österbottens
Litteraturförening, men trafiken var ganska trög på den tiden, det
blev långa bussresor från Gamlakarleby till Vasa. Sven-Olof
Högnäs bodde visserligen i Öja, så vi hade nära till varann,
han blev ju Horisonts första chefredaktör. Men det blev
inte nåt gäng egentligen.
”Willner måst bort”
Litteraturföreningen hade egentligen velat sätta Willner på
chefredaktörsposten för Horisont, berättar han. Men han hade
tillräckligt med problem ändå, med styrelsen för
Österbottningen, fr.a. med Carl Hagström.
Vad för problem?
— Dels medarbetade jag lite i Hufvudstadsbladet, där
Stormbom var kulturchef. Dels identifierade Hagström mej som den
som i Österbottningen talade mot ett mellersta Österbottens län
med Gamlakarleby som länshuvudstad. Och för honom som affärsman
var det viktigt med det där.
Så du uppfattades som politiskt...
— ... tvivelaktig, jo. Jag hörde sen av Grels Teir att
Carl Hagström sagt på varje styrelsemöte att ”Willner måst bort
härifrån” (skratt).
— Högnäs dog och jag flyttade bort, till H:fors. Jag tror det var
Harry Järv som sammakallade ett krismöte i H:fors med
Stormbom och mej, som diskuterade vad vi skulle göra med Horisont.
Vi var medvetna om att Kaj Hagman ville ta hand om den
och sköta den och han gjorde det nog bra, men vi litade inte på
hans litterära omdöme. Då var det Järv som tog över och dominerade
Horisont, tills han började med en egen tidskrift, Fenix.
Hur länge var du sen på Västra Nyland?
— Samma tid som Kekkonen var president, -56 till -82. Jag
vet inte om det har nåt samband... (skratt)
Fanns det några klickar på VN?
— Jag hade förstås mycket att göra med [chefredaktören] Frank
Jernström, men inte kan man säga att vi bildade nån klick.
Man kan inte påstå jag isolerade mej, men det var ingen god
stämning. Jag hade goda vänner och kamrater men jag skötte mitt.
Varför var stämningen dålig?
— Delvis berodde det på att Jernström inte är social, inte har
lätt med mänskor — jag skriver lite om det i Sten i glashus.
— Så i Ekenäs blev jag mer och mer isolerad, jag gjorde mitt
arbete. Förutom när vi grundade Ekenäs kulturdagar. Men den korta
tiden blev det liv där.
Det var när Claes Andersson bodde i stan...
— ... och arkitekt Aschan och Tor Stolpe,
gruvchef och medlem i fullmäktige. Tre år jobbade jag med
kulturdagar, sen flyttade alla bort så jag tyckte jag hade gjort
mitt.
Hurdant var ditt intryck av Claes Andersson på den tiden?
— Han tyckte om att provocera. En gång i ett sammanhang när Rabbe
Enckell var med, satt han på andra sidan bordet och sa ”Hur
fan kan man ge ut en sån bok som Tapetdörren”... Han kunde
vara provokativ mot mej också.
Inga anonyma brev i Ekenäs
När man är redaktör i en småstad blir man lite kändis fast man
skulle vara tillbakadragen.
— På 70-talet blev det lite problematiskt. 60-talet gick ännu,
allt var så nytt, och långt in i borgerligheten fanns en känsla
att nånting bör hända — och det började ju faktiskt hända. Jag
gjorde en enkät om Reporadion, på Jernströms begäran. Jag kommer
fr.a. ihåg Anders G. Lindqvist som då tyckte den var helt
bra. Sen blev det riksdagsval och han svängde, han började märka
att opinionen på svenskt borgerligt håll inte riktigt var så
Repo-vänlig som han.
Men det kom inte nån motsvarande kampanj att ”Willner ska bort
från stan”?
— Nej men det hände faktiskt ganska mycket på 60-talet. Jag fick
ju Cavefors förlags hela utgivning och den var i hög grad
marxistisk — jag fick bl.a. Marx' Kapitalet i ny
översättning. Jag recenserade den inte, men däremot nog Althusser
och nya marxistiska teoretiker. Jag tyckte det egentligen
hörde till, det var nåt som hände i tiden. 1967 var det också
revolutionsjubileum och jag gjorde ett reportage kring ryska
revolutionen, men det var inget farligt med det. Jag pratade bl.a.
med Olof Kjellin, min hustru Birgittas farbror, som var
prästlärare i Petrograd då.
Men hade du uppfattningen att folk läste dina
Althusser-recensioner? Det kom inga insändarstormar?
— Inga insändarstormar, inga anonyma brev heller. Första gången
jag fått anonyma brev var när jag skrev emot Hornet i Hbl! Med
hotelser om att nästa gång ryssarna anfaller ska de nog veta var
de placerar mej. (skratt)
Är du nöjd att du slapp stormarna? Skulle du idag ha
provocerat mera?
— Inte är jag nån verklig provokatör. Jag tog allting såhär mera
nyfiket. Och naturligtvis var det också en självbevarelsedrift att
inte ta ställning, jag tyckte min huvuduppgift var att informera.
Eftersom jag läst lite nationalekonomi fick jag skriva ekonomiska
ledare och när jag slutade på tidningen pratade jag med en
socialdemokrat som tyckt om Västra Nylands ekonomiska ledare:
”egentligen påstår de inget, men man börjar fundera när man läst
dem”.
Men hade du nånsin en känsla att du inte kan skriva som du
egentligen skulle vilja, att du måste snitsla runt nånting?
— Ibland hade jag känslan att det skulle vara skönt vara fri. Jag
hade ett treårigt stipendium och tänkte att jag hade kontakt med
svenska tidningar, jag kunde haft en viss möjlighet som frilans.
Men jag kom till att ska jag som familjeförsörjare leva som fri
skribent, som svensk i Finland, så får jag arbeta ihjäl mej. Då
hinner jag inget annat än att jaga ämnen för artiklar att skicka
hit och dit. Tito Colliander och Diktonius försökte
leva som frilansare på 30-talet och det var ju nog ett helvete.
För Tito Colliander var [den borgerliga kooperationens] Samarbete
den bästa inkomstkällan.
Rikssvenskarna betalar visserligen bättre. Vilka tidningar
skrev du för i Sverige?
— Dagens Nyheter och Expressen mest. Men eftersom jag som
recensent i VN fick Gyldendals hela danska produktion, plus
Norstedts, Cavefors' och en del från Norge, så upplevde jag det
som en stimulerande tid för mej. Eftersom jag hade en ganska
bräcklig bakgrund att bygga på så betraktade jag hela min
journalistgärning som mitt universitet. Som ingen kulturjournalist
idag hade jag tillgång till hela Norden. Tidskrifter fick jag
också gratis från Danmark.
Hur mycket skrev du i VN? En-två artiklar per vecka?
— Två-tre i veckan, och långa tider tre ledare i veckan.
Hände det att du skickades ut på uppdrag att bevaka
invigningar och sånt?
— Att börja med nog, första större uppdrag jag hade var att
bevaka en lantbruksutställning i Vanda, och som gammal bonde var
det inte så svårt. En gång blev jag erbjuden, inofficiellt, att
bli chefredaktör för Landsbygdens Folk (skratt).
Men det kom inte några inviter från Hbl t.ex.?
— Nej. Jag tror det var när Sören Lindgren slutade som
kulturredaktör på Nya Pressen, i slutet av 60-talet, som Axel
Grönvik, utan att ha välsignelse från styrelsen, tog kontakt
med mej. Och det var såpass officiellt att jag funderade över det
och räknade ut vad jag skulle behöva för lön om jag flyttade till
Helsingfors, jämfört med Ekenäs där jag bodde ganska bra och hade
barn i skolåldern. Summan godkändes inte i Nya Pressens styrelse.
Men Carl-Johan Berg som var där på den tiden berättade
senare att lönerna på NP steg lite efter det (skratt).
Och några år senare lades Nya Pressen ner. Kanske också din
förtjänst. — Ännu en vardaglig fråga, hur sent jobbade du på
kvällarna när du hade småbarn?
— Jag kom till VN som kvällssekreterare och nattsekreterare fyra
kvällar i veckan. När barnen var riktigt små nog skötte jag dem
ganska mycket. Senare blev det inte så mycket, för jag läste ju en
stor del av min lediga tid. Ett journalistliv är nog besvärligt
att förena med familjeliv.
Akademiska kontakter
Om vi talar om kontakter till det akademiska. Du sa visst en
gång att det var P O Barck som fick dej att börja skriva
essäer?
— Inte hade han något att göra med det. Essäskrivandet började
nog med Verner Nordströms skriftserie Finländska
gestalter. Jag skrev något nästan i varje volym.
Bland annat om Diktonius.
— Nordström var en intressant personlighet. På den tiden satt vi
ofta och pratade.
Vem var han?
— Han var historiker vid Åbo Akademi, skrev företagshistoriker,
bl.a. Svartå bruks historia och Åbo Akademis. Väldigt kunnig,
dessutom en utpräglad sällskapsmänska, inte särskilt pratsam, men
när han kom i tagen kunde han vara fruktansvärt ironisk med en
ironi som visste var den tog. Och så rökte han på sin pipa. Han
hade velat bli historiker men fick ett så bra erbjudande som
Ekenäs tryckeris direktör. Han hade en stor familj och såg att det
var ganska hård konkurrens om professorsplatserna. Han
promoverades visserligen till hedersdoktor, men inte inom
filosofiska institutionen utan statsvetenskapliga, så han fick
ingen värja. Det var en besvikelse (skratt).
Var ni kompisar?
— Nej, inte var vi några kompisar. Han var en av dem, det har
funnits väldigt många, som jag betraktat som en gammal farbror
trots att vi varit jämnåriga eller jag äldre (skratt).
Har du själv nån gång känt dej dragen till det akademiska?
— Innan jag blev journalist gjorde jag ett avtal med Sven
Lindman om att tentera laudatur i statskunskap, men sen
började jag skriva recensioner för Hbl också och det blev ingen
tid att syssla med akademiska studier. Och sen märkte jag att det
inte var en så stor sak.
— Det skulle ha gällt att under en så lång tid ha koncentrerat
mej på nån ganska smal forskning. Och jag var ändå mera journalist
och aktualitetsinriktad än forskare.
Laudatur i statsvetenskap, inte litteratur?
— Därför att det var det enklaste, jag hade tentat undan så pass
mycket i Svenska Medborgarskolan. Bengt Holmqvist t.ex.
var pol.mag. Han tyckte litteraturämnet isynnerhet i Åbo på den
tiden var så svamligt.
Var det under Hans Ruins tider?
— Nej, Hans Ruin var aldrig på ÅA. Han sökte professuren i H:fors
men tog den inte utan for till Sverige, enligt rykten för att
Pipping på ÅA avskydde Ruin så mycket att det kunde ha blivit
handgemäng.
Gällde det svamligheten?
— Jo, just svamligheten, som gör att Gustaf Widén nu
senast skrev så uppskattande i Hbl om Hans Ruin.
Men Bengt Holmqvist, han var nykritiker och sträng.
— Det var Erik Ekelund som var professor i Åbo under
Holmqvists tid. Möjligen Olav Homén först. Men ingendera
var ju någon föreläsare. Homén var en fin stilist, ironiker, men
som forskare var han ganska... han gav ut en poetik som går igenom
alla poetikens termer. Han lär ha suttit och mumlat för sej själv
vid katedern, och det gjorde Ekelund också. Ekelund kom och tog
fram sitt papper, började läsa, tittade på klockan och när timmen
var slut slutade han om han så var mitt i en mening. Han jobbade
på statistiska centralbyrån innan han märkte att han kunde få en
professur. Ole Torvalds brukade elakt kalla honom
”statistikprofessorn i litteratur”.
Salminens vilda ungdom
Vi funderade på folk som har sysslat med litteratur men inte
jobbat på universitet, du och Johannes Salminen och
Thomas Warburton t.ex. Har du haft kontakter med dom, har
ni lagt upp en gemensam strategi?
— Salminen och jag har ju haft kontakt, redan innan jag blev
Söderström-författare kunde han ringa och vi hade långa
telefonsamtal. Han bjöd mej då och då på lunch och han hade ju
inte heller så förfärligt hög uppfattning om akademiforskningen på
den tiden.
Fast när vi intervjuade honom för BLÅ 1984 skröt han med Åbo
Akademi som ett ”litet Oxford”...
— Jo, han tyckte nog det var en stimulerande miljö, Rolf
Lagerborg [spännande original] var där då ännu, och Westermarck-andan
[Edward W. världskänd sociolog] fanns kvar vid akademin.
— Första gången vi träffades var när han doktorerade och jag hade
skrivit om hans avhandling, om Jarl Hemmer, jag hade varit
lite kritisk mot hans språk. Som jag nog alltjämt kan vara. Så
träffades vi på ett seminarium på Lärkkulla, han anknöt till det
och brast ut i ett av sina berömda skratt... (skratt)
Det blev en hel del historikerdiskussion när Salminen skrev om
inbördeskriget i Levande och död tradition.
— Och gräl i Svenska Litteratursällskapet. Framför allt mellan Hugo
E. Pipping och Salminen. Pipping hänvisade till att han var
ju med på den tiden — det var samma inställning som Eirik
Hornborg hade i sin Finlands historia: ”när det gäller
1900-talet anför jag ingen litteratur för jag var själv med”.
— Så Salminen prisbelönades inte av litteratursällskapet. Däremot
fick jag pris för min första, På flykt från världsåskådningar.
— Ungefär i det sammanhanget, den debatten, blev det då att man
ringde till alla som man kunde tänka sej ville ha en förnyelse av
Littsällskapets styrelse. Jag var också medlem så jag var med på
mötet. Jag hade varit med en gång tidigare och då var det kanske
två personer utom styrelsen. Nu måste de ta en stor sal. För
naturligtvis hade ryktet gått så de konservativa hade också kallat
ihop sina styrkor. Det blev en liten inbrytning men ingen stor
revolution.
Vad för en figur är Salminen riktigt, ibland är han
konservativ, katolik, skriver om Hemmer, men samtidigt angrep
han modernisterna för att inte vara särskilt moderna. Ingmar
Svedberg och FBT-arna hade säkert läst Salminen.
— Det hade de. Men i själva verket ville Salminen — i sin lectio
som var understreckare i Hbl, jag har nog klippt ut den — göra
gällande att våra modernister inte hade lärt av de verkliga
modernisterna, med de djupandligt erfarna som Eliot och
kanske Paul Claudel, d.v.s. de katolskt orienterade
modernisterna (skratt). Och det fanns ju flera av de
internationella modernisterna som var ganska konservativt
orienterade, vilket Diktonius påpekar i en aforism. Så det var
egentligen där hans angrepp mot vår modernism började.
Naturligtvis tog han parti för Hemmer eftersom han hade valt att
doktorera på honom.
Men till skillnad från FBT:arna nämner han inte Rabbe Enckell,
som levde då.
— Jag har ju varit inne på att egentligen förfor FBT-arna lite
som Harald Bloom menade, att vid litterära
generationskonflikter skapar de yngre en bild av fadern som ska
avrättas, de sammanför allt de tycker illa om på en person. Och
det var mycket lätt i Svenskfinland, eftersom Rabbe Enckell var
den enda som fanns kvar. Men egentligen var det en konstgjord
skapelse, på samma sätt som modernisternas uppror inte var fråga
om en generationskonflikt. Jarl Hemmer och modernisterna var ju
jämnåriga, och Erik Kihlman, Hans Ruin och Hagar
Olsson tillhörde samma generation.
Varför modernismen stoppades — utom här
Konflikten gällde snarare graden av akademisk renlärighet,
menar Willner. Och här kommer han in på ett tema som man redan i
vintras på en Ny Tid-fest märkte att engagerar honom kraftigt.
Den gången gjorde vi inga anteckningar, men nu får ni fakta:
— Det är som när Mikael Enckell och Michel Ekman
försöker frånta finlandssvenskarna rätten att, inte skapa
modernismen, men analysera den. Mikael Enckell menar att det var
först via Stockholm som modernismen blev erkänd och Ekman skrev i
BLM att det var först när svenskarna upptäckte Björling som
han blev diktare.
— Jag har funderat mycket över varför modenismen stoppades
överallt i Norden utom i Svenskfinland. I Norge var det ju
p.g.a. Mot Dag, som de radikala samlades kring, Arnulf
Øverland och andra skrev taktfasta kampdikter. Det var
kanske det Diktonius avsåg med sin aforism att de politiskt
radikala är litterärt konservativa. I Danmark stoppades
modernismen när Broby-Johansens enda diktsamling Blod
åtalades och beslagtogs.
— Det var bolsjevismen som stoppade modernismen i Danmark och
Sverige. Tom Christensens Hærverk ger en mycket
bra bild av det, han hörde till de moderna, men i en helt annan
stil än våra modernister, de var mera influerade av futurismen i
Danmark. Emil Bønnelycke som medarbetade i Ultra,
hans största bedrift var att han läste en dikt om de två
socialdemokratiska opponenterna som mördades...
Sacco och Vanzetti?
— Nejnej, i Tyskland. Kvinnan var polska.
Rosa Luxemburg?...
— ...och Karl Liebknecht. Bønnelycke avslutade
uppläsningen med att smälla ett pistolskott i taket. Fast efter
sin radikala ungdom svamlade han in i religionen, som nån dansk
kritiker sa.
— Och i Sverige berättar Olle Holmberg som då dominerade
Lunds universitet, att i Frankrike skrev Hjalmar Gullberg
modernistisk storstadsdikt i Paul Claudels stil. Men sen kom han
tillbaka till Lund och fick veta att ”inte skriver man så”.
— Så om man jämför t.ex. Hufvudstadsbladet på 20- och 30 talet
och vilken Stockholmstidning som helst, så var Hbl den enda
tidning som egentligen tog sej an modernisterna, med undantag för
Björling.
Och Nya Pressen fanns också.
— Svenska Pressen, jo, med Hagar Olsson. Inte
fanns det nåt motsvarande i Sverige. De unga kom småningom, men
det var senare och inte fick de skriva i de dominerande
tidningarna.
Så samtidigt som Svenskfinland är litet och konservativt så är
det ganska lätt att komma in, kontrollen är inte så hård
eftersom alla ändå hör till en gemenskap. Inte bara tackvare
frisinne, det är också p.g.a. amatörmässighet och platthet.
— (Skratt) Motståndet mot Edith Södergran kom ju från
kåsörerna. Inte var det kritikerna och författarna egentligen, de
förstod nog vad det var frågan om. Södergrans mest förstående
kritker var egentligen Erik Grotenfelt [ung författare,
vit bödel 1918, självmord]. Medan de kvinnliga kritikerna, Ruth
Hedvall och Agnes Langenskjöld, hade betydligt
svårare att förstås henne. Men Södergran tyckte också att
Grotenfelt var lite en besläktad själ.
— Inte fanns det egentligen nåt politiskt hos Edith Södergran som
kunde skrämma borgarna, trots att kåsörerna talade om
”kulturbolsjevism”. Och det fanns ju ett visst intresse för den
tyska expressionismen — Erik Ekelund och Karl Bruhn hade
skrivit om den.
— Sen när Olav Homén såg Hagar Olssons begåvning och tog henne
till Svenska Pressen fick hon nästan fria händer... hon var ju
lite svår och flyktig och man visste aldrig var man hade henne,
men hon tog sej an Edith Södergran i alla fall. Olof Enckell
var ju politiskt konservativ, men han hade tolkat Yrjö Hirns
estetik på det sättet att han kunde läsa och acceptera Diktonius
utan att bry sej om den eventuella politiska undertext som fanns
där. Men när Rabbe Enckell recenserade en av Björlings samlingar
på 30-talet fick han inte in texten i Hbl, trots att hans bror
Olof arbetade där, utan den publicerades i Västra Nyland.
Du har i dina böcker kastat fram olika förslag om varför
modernisterna kom fram i Svenskfinland. Men har det några
konsekvenser idag?
— Det hade konsekvenser ända fram till FBT ungefär, antingen man
var kritisk mot modernismen som FBT delvis, eller accepterade den.
Inte hade jag så mycket att anmärka mot Bo Carpelan eller
Peter Sandelin, annat än att jag i en recension av Sandelin
menade att han i sin omtanke om naturen i nån dikt vände sej lite
orättvist, tyckte jag, mot den politiska radikalismen — egentligen
var de ju bundsförvanter.
Kritiken idag: bredare men smalare
Vad tycker du om kritikerklimatet nu?
— Bra och dåligt. Om man tänker på när jag började skriva, hur
landsortstidningar då behandlade litteraturen, och t.ex.
folksmaks- och finsmaksdebatten. Det var ju [signaturen] Neger
som dominerade också kulturdebatten i Österbotten och han avskydde
modernismen och höjde upp alla folkslivsskildringarna. I ÅU fanns
Ole Torvalds som kunde börja riktigt bra på hösten men sen orkade
han inte längre, så hans recensionsverksamhet var mycket
slumpmässig. Vasabladet har ju aldrig varit riktigt
litteraturvänlig, inte under [Birger] Thölix' tid heller,
men idag har de i alla fall en bevakning och goda skribenter
ibland.
— Så det finns en bredare bevakning än tidigare, men samtidigt
smalare — Nya Pressen finns inte, tidskrifternas bevakning av
litteraturen är mycket slumpmässig, också Nya Argus där
jag själv sitter med. Finsk Tidskrift försöker ha ett
litteraturnummer per år och Horisont har egentligen mer om
rikssvensk litteratur än om finlandssvensk. Recensionsavdelningen
har de tagit från sånt som varit publicerat i Sverige nånstans — i
och för sej gör det ingenting men eftersom Horisont har mera
prenumeranter i Sverige än Finland så är det lite överflödigt.
Hur ser du på Hufvudstadsbladet?
— Hbl borde nog ha råd med att inte en eller två personer skulle
dominera litteraturbevakningen totalt. Det är knappast enbart en
ekonomisk fråga, även om jag vet att det är lättare att ha en att
skriva allt än att betala honorar åt frilansskribenter.
Du skriver ju kolumner i Ny Tid och recenserar också gärna,
men man ser dej mera i Ny Tid än i Hbl. Är det bara en händelse
eller tar de inte kontakt?
— Inte tar de kontakt. Jag vet inte i vilken mån det gäller andra
också.
Känner du dej sårad?
— Inte är jag sårad, men nog det är en egendomlig politik, jag
tänker inte bara på mej, det finns ju unga begåvningar som kanske
gärna skulle skriva men inte får tillfälle till det.
Nya Argus-gänget kan du kanske ändå sägas höra till
nuförtiden?
— På visst sätt men... det fanns en gång en Argus-krets, när den
startade, de stora hövdingarna Gunnar Castrén, Emil Zilliacus,
Sigurd Frosterus och Guss Mattson. De kunde sitta
och supa på Kungens bar på lördagskvällarna, men enligt en
brevrapport kunde de sitta nästan tyst hela kvällen. Guss Mattsson
pratade lite mera men det var långt mellan replikerna, så det var
en ganska mörk bild av situationen...
KLO var toppen
— Men jag tyckte det var intressant att vara med både i BLÅ
[tidskrift på 80-talet] och i Boklaget [alternativförlag]. Och i KLO
[annan tidskrift på 80-talet] .
Var det annorlunda än Argus?
— Naturligtvis, jag var så pass mycket äldre än alla de andra,
men jag kände ingen generationsmotsättning. Det passade också mej
att KLO-generationen [Merja-Riitta Stenroos (num. Black), Monika
Fagerholm, Kjell Westö, Henrika Ringbom] var den första som
inte hade något traumatiskt förhållande till modernisterna.
— Det var trängre ännu på 50- och 60-talet här, influenserna var
inte så stora, alla hade nog läst isynnerhet Göran Palm som
var viktig för Claes Andersson och andra. Men den yngsta
generationen har på ett mera naturligt sätt tagit emot influenser
från andra. Jag tycker att Ann Jäderlunds och Katarina
Frostensons inflytande överdrivits. Inte kan man nämna nån
eller ett par författare som skulle vara dominerande. KLO hade ett
specialnummer med dansk poesi, Michael Strunge, Pia Tafdrup
och de här, och de har nog betytt lika mycket.
Du följer fortfarande med vad som skrivs, du har inte fastnat
i en viss epok?
— Jag har nog varit tvungen att koppla bort en del, i och med att
jag slutade som dagstidningskritiker får jag ju inte böcker från
förlagen på samma sätt som tidigare. Med dansk litteratur har jag
inte samma kontakt som då, under hela min tid på VN kunde jag
följa med dansk litteratur också genom tidskrifter — Vindrosen
hade jag från början till slutet och efterföljaren, Fælleden,
så jag vet inte vad jag ska göra av med dem, de tar så
mycket plats.
The Danish Connection
Tyckte du du såg likheter mellan dansk och finländsk
litteratur eller var det två skilda världar? Från Finland till
Danmark kan det ju inte just gå några impulser...
— (snabbt) ...utom Edith Södergran.
Går det nåt från Sverige till Danmark?
— Under den tid jag var med i juryn för Nordiska Rådets
litteraturpris var jag förvånad över hur svårt det var för dansk
litteratur att överhuvudtaget tas på allvar. Då ska det vara en Klaus
Rifbjerg som jag tyckte var... nog en underhållande och bra
författare, men när han fick priset skrev jag att jag skulle nog
ha gett det åt Inger Christensen för hennes diktsamling Det,
som jag tyckte var epokgörande.
— Danmark var också mera vänt mot kontinenten — när jag i tiden
intervjuade Willy Sørensen tyckte jag att det var märkligt
att man i Danmark så nära efter ockupationen var så tyskt
orienterad. Danskarna diskuterade redan då på allvar Heidegger,
medan Bengt Holmqvist i Sverige menade att Heidegger är bara
svammel (skratt). Och Torkel Bjørnvig, som visserligen
inte var motståndsman men hade goda vänner som var det, han åkte
genast när kriget var över till Tyskland som stipendiat, han hade
översatt Rilke och skrivit sin magisteruppsats om honom,
men framför allt var det för att träffa Ernst Jünger.
Du har här på ditt bord svenska utgåvan av Klaus
Theweleits tegelsten Männerphantasien som
du nyss recenserade i Argus. Det är typiskt att också den genast
översattes till danska, i början av 80-talet. Men finns det då
alls ett Norden i litteraturen?
— Ibland har det funnits, på 60-talet t.ex. Det skulle vara
intressant om Ingmar Lemhagen skulle få färdig sin
doktorsavhandling där han ska behandla Jan Erik Vold,
Rifbjerg, Göran Palm och Claes Andersson. Claes har sagt att det
var genom mej han upptäckte danskarna, inte visste han nåt om
Rifbjerg och Benny Andersen före det. Men sen kom Jan Erik
Vold till Ekenäs, efter att han debuterat, för att träffa Claes
Andersson. Så satt han hos oss en kväll innan han gick till
Ramsholmen för att lyssna på M.A.Numminen — jag tycker de
passar ihop, Vold och Numminen.
— Men alltså, då fanns nog ett nordiskt samband, på 60-talet.
Sen, gruppen kring Michael Strunge och Pia Tafdrup hade nog
inflytande, betydde nog nåt för rikssvensk poesi — och
finlandssvensk, men då är det så få att egentligen var det Henrika
och...
... Kjell Westö skrev i KLO om Strunge...
— De hade också kontakt med norska författare. En av dem satt här
och var intresserad av Björling. Björling är nog ett gemensamt
namn för Norden.
Du har ju representerat Finland utåt ganska mycket i dom här
nordiska sammanhangen.
— Jo i Nordiska Rådets jury och på olika seminarier. På ett i
Stockholm satt vi i ett sällskap och Claes Andersson sa att ”det
finns en dansk kritiker som heter Paul Borum...”. Borum
hade recenserat finlandssvenska diktsamlingar i ett finlandsnummer
av Vindrosen och var mycket kritisk mot Claes och Lars Huldén.
Inger Christensen sa ingenting då, först senare då Erik
Beckman, hon och jag satt genom en natt på hotellrummet och
Beckman också började tala om Poul Borum, sa Inger: ”Jeg er gift
med ham”.
— ”Är du gift med honom.” sa Beckman. ”Jag måste gå och pissa”.
— Idag är det ju så att svenska tidningar följer mycket
sporadiskt med norsk och dansk litteratur. Så egentligen var det
ju unikt att jag försökte göra det i Västra Nyland. Det gjorde jag
nog för min egen skull, man fick ju inte köpa danska böcker ens på
Akademen. Nå, det fanns en dansk kvinnlig läkare i Ekenäs som var
nöjd att kunna följa med dansk litteratur i lokaltidningen. Och
när jag flyttade gav jag en del danska böcker åt Svalorna därifrån
hon sen köpte dem, bl.a. Kampmanns romaner — hon hade
varit skolkamrat med en Kampmann.
— Danmark var nog det land i Norden där många saker kom först —
delvis från kontinenten, som i Sverige ännu inte hade
uppmärksammats. I Vindrosen läste jag första gången nåt av Gottfried
Benn, möjligen också av och om Ernst Jünger. Jag råkade
också gå på en Fluxus-föreställning i Köpenhamn som jag
tyckte var helt märklig men jag nämnde senare det för J.O.Mallander
och han tyckte det var nästan legendariskt.
Nu finns ju en del internationella genombrott i Norden, via
USA, som Peter Høeg.
— Som Karen Blixen, också hon blev berömd via USA. Hon
var nog också en som gjorde mej intresserad av dansk litteratur.
Och nångång på 60-talet fick jag en beställning från radion att
redigera en serie danska noveller. Det mesta var redan översatt,
men Heinesen och Tom Christensen fanns inte så det
försökte jag själv, och det var inte lätt.
Att Nordiska Rådet-juryn inte tog Danmark på allvar kan ha
berott på att folk inte orkade läsa danska. Har du tänkt på att
översätta annat?
— Det ligger inte för mej, jag har inte den språkbegåvning som
behövs. Och danskan är svårare än man kan tro att översätta.
Oroshärden i Ekenäs
Du trivs här i Helsingfors, Österbotten drar inte?
— Jag åker ibland till Jakobstad där tre av mina syskon bor, och
min barndomsby Vilobacka dit det inte längre ens går buss. Men
inte skulle jag orka vara där längre, jag är nog beroende av
bibliotek och lite mänskor.
Du har varit ganska flitigt på åtminstone Ny Tids fester.
— Jag har levt ganska isolerad i hela mitt liv, i Ekenäs hade vi
till en början lite sällskapsliv men när jag började betraktas som
alltför vänster blev det svårt att umgås såhär borgerligt (skratt)
och vårt hem blev lite ökänt som centrum för all radikalism. Bebbe
Arells pappa t.ex. sa till honom att är du inte så ofta hos
Willner ska du få en gitarr. Senare var det visst en motorcykel.
Han tog emot dem, men fortsatte komma.
— Hela vår familj betraktades nog som en oroshärd i Ekenäs,
framförallt [sonen] Johan, och Bengt Packalén som
gjorde skoltidningen. De var allmänt radikala men det som blev
mest omtalat var en uppsats av Ulla-Lena Lundberg som
började med orden ”Jag är intelligent”. Isynnerhet
läroverkslärarna blev rasande.
— De gjorde skoltidningen i vårt hem och för Bengt var isynnerhet
husets döttrar den stora dragningskraften. Sen hände det sej — Magga
[Willner] var då redaktör och Bengt hade tagit studenten ett
år tidigare eller så — att han lämnade in en dikt som var mycket
influerad av Henry Miller, Sexus-författaren, och
av Bengts bror som var sjöman. Tidningen var färdigt ombruten, så
fick rektorn syn på den och läste dikten och blev förskräckt, den
måste censureras. Magga blev fr.a. besviken på eleverna som varit
med men efteråt började uscha åt dikten, samtidigt som dom
plockade åt sej av tidningen. Det råkade vara Bengts bröllopsdag,
de gifte sej i Ekenäs, och det förstörde hela hans bröllop, han
kunde inte tala om nåt annat.
Vår vänstersekterism var inget mot Norges
Men nu tycker endel svenskar och Jutta Zilliacus att
det är dags att ångra allt dethär.
— Nog vet jag att det fanns en sekterism, den var starkare på
finskt håll, men jag kommer ihåg att Mimmi [Willner] som
då var ung och räknades till taistoitgänget övernattade hos Bitte
Boucht efter en Bröd&Rosor-tillställning och de satt
hela natten och talade illa om taistoiterna och hon kunde inte
ingripa, hon var för ung.
— Men inte var vänstern så dominerande. Det fanns inte en enda
marxistisk kritiker i de organ som betydde nåt. Jag var kanske
delvis influerad av marxistisk litteraturkritik och sociologi, men
inte så de kunde beskylla mej, jag var nog öppen också för
hallonbacksdiktningen.
— Så jag tycker Michel Ekman överdriver det marxistiska med FBT.
Lefa [Salmén] och Mauritz Nylund räknade sej till
taistoitflygeln men inte framgår det av deras dikter. Mauritz är
ju ironiker och Claes skrev politisk dikt men inte kan man säga
att han anslöt sej till nån falang. FBT var öppen för all
radikalism. Att sen Robert Alftan som, tycker jag,
började som en bra lyriker sen kände sej åsidosatt och gick över
till det finska och ibland var mycket kritisk, nästan hatisk mot
Claes Andersson, det hade nog mera personliga orsaker.
— Det är lite inskränkt när man, när Jutta, här i Svenskfinland
diskuterar taistoiterna som om de inte hade vetat nåt om
omvärlden. Maoisterna i Norge och Danmark som jag träffade på den
tiden, deras föreställning om Finland var ju fullständigt galen. Dag
Solstad har en roman där ett juniorfotbollslag besöker
Finland på 30-talet och landet utmålas som fullständigt
fascistiskt. De hade också för sej att Sovjet bestämde allt i
Finland, inklusive bredden på järnvägsspåren.
[Det händer inte ofta, men här höjer Willner höjer rösten:]
— Alltså, de visste ingenting, och trots allt hade
Finland med VSB-pakten större självständighet än Danmark. Om
Danmarks riksdag hade beslutat gå ur NATO så hade det varit en
omöjlighet, med alla försvarsanläggningar som fanns där! Eftersom
det var kallt krig och Sovjet den stora onda så fattade de inte
situationen. Så om man jämför tycker jag nog att maoisterna i
Sverige, Danmark och Norge var betydligt smalspårigare än våra
taistoiter.
— En Matti Rossi har visserligen fått lida hela sitt liv
för att han skvallrade på ett par ungerska författargäster [han
angav dem för ambassaden för att de talat om ”röd fascism”—red.],
men som radions Juha Virkkunen sa en gång, det han
uträttat sen dess väger betydligt tyngre. Och jämför man vilken
skada taistoiterna eventuellt gjorde åt Finlands anseende med vad
80-talisterna gjorde, de som egentligen orsakade hela den
ekonomiska krisen, bankstödet osv, de som borde kunna ekonomi;
t.ex. Nalle Wahlroos, som jag minns som ung skäggig
radikal i Ekenäs...
— Så det är konstigt det där, samma sak som när man gör stor
affär av Ezra Pounds förlöpningar i Italiens radio och att
Gottfrid Benn var i publiceringsförbud en tid i Tyskland efter
andra världskriget — och sen tar amerikanerna över raketbyggaren Werner
von Braun, som om inte han åstadkommit betydligt mer skada.
Men genomgående i den militära och politiska historien har man
tyckt att författare, orden varit det farliga, isynnerhet i
östländerna, men också i väst.
— Fast som Lars Forssell skev, ”det ska fan demonstrera i
Sverige, man blir bara intervjuad i Vecko-Journalen”.
Och nu blir du intervjuad i Ny Tid.
— Men höjdpunkten i min karriär var nog när jag slutade som
kritiker på 80-talet. Då samlades litteraturstuderandena i Åbo för
att diskutera en finlandssvensk litteraturhistoria över
efterkrigstiden. Och det var meningen att jag skulle göra den och
jag trodde mej faktiskt om det.
— Men så började jag läsa in mej, och kom till Walentin
Chorell och insåg att han inte är den enda och att jag måste
läsa om alltihopa... Så då insåg jag att den sortens tålmodigt
arbete, det ligger inte för mej.
Intervju: Trygve Söderling och Tapani Ritamäki
Utskrift: Söderling, foton: Lena Malm
Böcker av Sven Willner:
- På flykt från världsåskådningar, 1964
- Om krig, 1966
- Dikt och politik, 1968
- Möjligheter, 1970
- Öppna dörrar, 1972
- Mellan hammaren och städet, 1974
- Tillbaka, 1976
- Tecken och spår, 1978
- Sten i glashus, 1978
- Söner av nederlaget, 1979
- In i framtiden, 1981
- Sommarbrev, 1983
- Vägar till poesin, 1986
- Det anonyma 50-talet, 1988
- Mellan tvång och frihet, 1989
- Utkik från en småstad, 1991
- Vandring i labyrint, 1994
- — hur de innerst voro, 1998
- Innanför eller utanför, 2003
Juttun ingick i Ny Tid 5.7.1996. Publicerad i Slammerarkivet
2012.
Besläktat: intervju
med
Johannes Salminen, en annan finlandssvensk kulturell
bas-bisi (Ny Tid 8/1997)
|