DEBATT, KULTUR, LITTERATUR
Fadermord ja –
klappjakt nej
— Jag kunde bistå vid ett verkligt mord, förklarar Carina
Nynäs i förra veckans Ny Tid.
Det kan med andra ord inte vara brist på fantasi som
får henne att totalt underkänna Johannes Salminens
funderingar om det symboliska ”fadermordet” som ”rituell
nödvändighet” (Ny Tid 21.2).
Nynäs inlägg är fräscht, men trots sina sex punkter tycker jag
hon förenklar sitt kejs. Kulturella klappjakter är vi
alla emot. Vi förföljer dem skoningslöst. Men finns de?
Och dog Rabbe Enckell 1974 faktiskt berövad sin
”värdighet inför offentligheten” (Nynäs)?
Det är nog att dra till. Poeten Enckells värde rasade
knappast. Däremot tappade polemikern Enckell mycket av sin
värdighet under 60-talsdebatterna med FBT-gänget; hans
inlägg är påfallande dåligt skrivna, på en gång dryga,
inskränkta och underligt sårade.
Till saken hör förstås att inte heller de texter han bemöter (av
Sören G. Lindgren, Claes Andersson, Ingmar Svedberg) är
några mästerverk; ofta vimsiga, okunniga, ibland brutala. Det
roliga med dem är uppkäftigheten. Inspirerad av Johannes Salminens
pikar om en omodern modernism i Levande och död tradition
(1963) skriver Claes Andersson en lättsam juttu om den
finlandssvenska traditionens ”lik” (”Nekrofilerna i det sjunkande
huset – eller ett strå i likets skägg”, Progress, mars
1965). I ett tredje steg av råttan på repet saftar 21-åriga
Svedberg på ytterligare: ”liket” blir helt enkelt lika med
”modernismen”, lika med Rabbe Enckell (”Det modernistiska liket” Vasabladet
4.5.1965).
Om den morbida metaforiken hos ”opponenterna” finns förstås
mycket att säga, och Enckell säger en del (”de unga
begravningsentrepenörerna, som tycks sakna lik”). Det som hos
Salminen var en tanke blir hos hans epigoner ofta retorik. Men:
nåt veritabelt ”drev” eller gatlopp är det inte fråga om.
För det första, de här jutturna återfinns i ur den ”litterära
offentlighetens” synpunkt helt obskyra media.
För det andra, de saknar pondus och tydlighet.
För det tredje, i den egentliga ”stora M-debatten”, som förs i
Vasabladet sommaren 1965 med tiotals inlägg hit och dit, för och
emot, är Rabbe Enckell och hans eventuella egenskap av lik ett
helt perifert tema. (Temat är egentligen inte heller ”M”,
modernismen (som alla uppfattar på olika sätt) – utan den
klassiska frågan om konsten och (sam)tiden. ”Engagemangsdebatten”
– stora E – vore en riktigare etikett.)
Vasabladet-debattens egentliga behållning är dialogen mellan
Bo Carpelan och Claes Andersson, där de två poeterna på ett
ytterst belevat sätt förespråkar en ”estetisk” respektive en
”engagerad” kultursyn. Här skriver Carpelan som Enckell borde ha
skrivit.
Den andra behållningen är att N-B Stormbom provocerar
Johannes Salminen att skriva en text till, den klassiska ”Det var
en gång en jaguar” (senare publ. i Pelare av eld, 1967).
Men bara i en sensationslysten kvällspress-skrivning kan det här
breda tankeutbytet förenklas till historien om hur ett drev av
unga, brutala huliganer sprang omkull Rabbe Enckell, en stackars
försvarslös pensionär, och dessutom för alltid förstörde hans
rykte.
En annan sak är att han själv kanske upplevde saken så. Den
psykologiska bakgrunden — osäkerhet som blir sårad aggressivitet —
ger sonen Mikael i sin Rabbe Enckell-biografi. Vi andra
har i alla fall ingen orsak att blåsa upp bilden. I större
språkområden än vårt förs långt tuffare debatter varje vecka.
Populärmyten om det brutala ”fadermordet” känner heller inte till
hur aktivt Enckell jobbade på sin roll som farsa. När en ung Jörn
Donner 5 år före FBT efterlyste en mera engagerad
finlandssvensk litteratur i en BLM-artikel 1960, svarade
Enckell med en nidvers. I Svenska Akademin höll han ett tal som
skarpt fördömde det moderna abstrakta måleriet (lite förvånande
kanske, för att komma från en modernist och estet). Mot bilden av
en utsatt åldring som rövas på sin sista paletå 1965 kunde man
ställa bilden av en envis, stridbar polemiker som efter att i
många år ha hävdat en ovanligt individualistisk konstsyn till slut
börjar få mothugg.
Ändå ligger det förstås nåt i klichén om 60-talsdebatten som ett
”rituellt fadermord”. ”Fadern” var bara inte Rabbe E., utan en hel
epok. Stora mentalitetsförskjutningar uttrycker sej ofta som
käbbel mellan generationer, kanske för att de äldre är uppbundna
till varann av lojaliteter som de yngre saknar. Ändå blev Jarl
Hemmer på sin tid knappast ”fadermördad” av de jämnåriga Diktonius,
Olsson, den unga Enckell. Liksom den väsentliga debatten
1965 alltså gick mellan Carpelan och den bara 11 år yngre
Andersson.
Dessutom: Också symbolmördare tar risker. Det som kanske slutar i
ett lyckat fadermord har nånstans börjat som en modig personlig
handling. Jörn Donner skrev ensam mot etablissemanget; FBT-gänget
var sökande, sinsemellan ganska olika ungdomar som knappast
föreställde sej att de i den enckellska familjehistorien snart
skulle framställas som en rasande lynchmobb.
Sen, efter -65, har det ju
varit tyst. Debatter uppstår när samhället verkligen förändras,
kring 1960 hände nåt och vi fick en Väinö Linna och en
massa följdfenomen. När har nåt debatterats efter det, isynnerhet
bland författarna?
I motsats till Nynäs tror jag alltså att äkta konflikter,
inklusive symboliska fader- och moder-”mord” är fruktansvärt
sällsynta. Finlandssvenska inte minst. Så länge inget drastiskt
förändrar vår världsbild saknar vi fantasi att ens föreställa oss
vad man kunde snacka om. Som Nynäs själv säger: varför skulle hon
behöva mörda Solveig von Schoultz, varför skulle Kjell
Westö behöva mörda Gösta Ågren?
Ändå är det synd att vi inget förstår och inget säger. För, som
Nynäs också skriver, debatt & kritik är en ”förutsättning för
[…] ett dynamiskt kulturellt klimat”. Modellen ”drevet” kan vi
skippa. Jag försöker t.ex. följa en levnadsregel att inte skriva
om Calle Öhman eller Gustaf Widén oftare än en
gång per år. (Den förra blev ju f.ö. fadermördad av den senare.)
Men vad är det för debattklimat Carina Nynäs får, om alla plitar
på för sej under väggbonaden ”leva och låta leva”, och litar till
att historien ger dem rätt? Ska man aldrig spika teser och sätta
sej på spel? Och är det poeten Ezra Pound av alla mänskor
som ska lära oss besinning – han som under kriget propagerade för
fascismen i italienska radiosändningar riktade till de allierade?
Skulle inte Carina Nynäs ens på 40-talet ha varit beredd till ett
litet symboliskt fadermord?
Trygve Söderling
Se också:
|