Hurtiga
och trasiga
Mörne-pristagarna
är alltid
unga österbottniska kvinnor
1.
Ljuset kommer från norr. I den nya kulturtidskriften Pajazzo
påpekar Sofie Knutar ett mönster. Förstapristagarna i
Arvid Mörne-tävlingen för förhoppningsfulla unga skribenter är
numera alltid unga kvinnor från Österbotten: Catharina
Gripenberg, Ika Österblad, Ulrika Nielsen, Hannele Rabb, Heidi
von Wright. Också årets vinnare, Malin Klingenberg,
kan adderas till den obrutna raden.
Vi talar om en rätt tydlig litteratursociologisk trend. Och för
en gångs skull är geografin kanske ännu intressantare än könet
(hundra är ju trots allt en ganska vanlig kvinnokvot
numera).
Även om de sex senaste kvinnorna har pampesiska rötter, har
fötterna fört dem åt andra håll (Danmark, Sverige, t.o.m. södra
Finland). Man kanske föds till författare däruppe, men man blir
det sällan utan att resa bort.
Malin Klingenberg kommer från Nyykaby. Inom länet
dominerar norra Österbotten – Jeppis med omnejd – stort som
grogrund och växtlokal för skrivande mänskor. Så har det i och för
sig alltid varit, från Runeberg till Hurrarna. Det
nya kunde sägas vara att ljuset kommer från norr också i en mera
”allmänfinlandssvensk” betydelse.
2.
Men Sofie Knutar nöjer sig inte med fyrkantig statistik. Hon går
ett steg vidare – till tecknens rike. Hon påminner om den trend av
självstympning, kroppsångest och fysiskt illamående som under de
senare åren framstått eller framställts som nästan normal bland
unga kvinnliga författare. Synligast kanske i Sverige, men också Sanna
Tahvanainen har i Hbl talat om ”Generation Trasig”.
Knutars artikel blir akut spännande när hon jämför denna
ung-skrivande-kvinna-bild med sina Mörne-tjejer och finner att
ingen av dem motsvarar signalementet på ”trasdockan”.
Mörne-tjejerna är allt möjligt, men inte speciellt trasiga: ”De
bibehåller en distans till saker som trots allt är rätt otäcka, de
skriver insiktsfullt och ofta med humor, om än svart som sot
ibland”.
3.
Med avstamp i Knutars
artikel kunde man spåna vidare kring det här med litterära
generationsstämplar. Att unga skrivande kvinnor från norra
Österbotten inte passar i den föreslagna fållan beror knappast på
att plattlänningar på nåt sätt skulle vara ”sundare” (vad det nu
är) eller på att Mörne-juryn systematiskt skulle gallra bort
självstympare. Litterärt har pristagartjejerna starka ben. Om de
inte råkar passa i en påstådd trend så är det kanske värre för
trenden än för dem.
Snarare är det nog så – tänker jag mig – att en
generationsetikett lever sitt eget liv. Den slår igenom om den är
en smula mediedramatisk och för tillfället ledig. Tittar man bakåt
så finner man ofta mycket trasiga romantiker och expressionister –
det räcker att nämna Sylvia Plath eller Mirjam
Tuominen. I själva verket har väl de flesta konstnärer i de
flesta tider fasonerat såriga själar. Det eventuellt nya kunde
vara att kroppen blivit mera inne än själen och att den därför
fått ta över ångesten.
4.
Bilden av den nya, trasiga
tjejgenerationen – sann eller inte – blir förstås extra
effektfull när den ställs i kontrast till en annan bild – sann
eller inte – av mödrarnas självsäkra och kampglada
70-talsfeminism. Sofie Knutar talar om ett 70-talsförflutet där
”de österbottniska anmödrarna sjöng Vi är många, vi är hälften
och sprudlade av kollektiv energi så svetten trängde genom
rödstrumporna”.
Hur såg då den litteratur ut som faktiskt skrevs, medan
strumporna sprudlade? ”Tårar i floder / som blod / flyter fram ur
oss / flyter in i oss / saknad och sorg…” (Gurli Lindén).
”det är så mycket gråt som vill fram / så mycket som gjort ont och
värkt / därinne så länge” (Carita Nyström). ”Jag fryser i
mitt tvivel / och halsen är tjock av gråt” (Anita Wikman).
Också 70-talet var sårighet och trasighet, inte heller
”anmödrarna” var så entydigt och ensidigt kampglada som vi numera
konstruerar dem. Inte ens Tova Randers i Märta Tikkanens
actionthriller ”Män kan inte våldtas” (1975) var nån käck Liza
Marklund-amazon.
Det föreligger alltså en oskarphet i bilden av 70-talsfeminismens
litterära avtryck och jag tror den bottnar i två saker. För det
första är de här böckerna inte längre lästa – det enda som har
överlevt är just Wava Stürmers internationella kamphit ”Vi
är många, vi är hälften”. För det andra har 70-talsfeministerna
själva förenklat sin historia. Kanske i panik, kanske i
glömska.
5.
Hur verklig är alltså den
påstådda generationsmotsättningen mellan Gamla Hurtig (F-70) och
Unga Trasig (F-90)? Kunde man inte t.o.m. vända på steken och
tänka sig att mödrarna var sårigare, eftersom de till en del måste
skapa sin feminism från scratch? Kanske är tvärtom 90-talets
konsumistiska grrrrlpower-generation– Spice Girls- och
Pocahontas-feministerna – det första verkligt oreflekterat hurtiga
kvinnliga marknadssegmentet?
Trygve Söderling
Relaterat:
▶︎ 90-talets
Pocahontas-feminism: ”Är vi alltså tillbaka i förra
sekelskiftets kvinnorörelse, som var två: en för arbetarkvinnorna,
en för borgerskapet?”. (1999)
|