Recension, Ny Tid november 2003
|
Kulturens
glastak
Sven Willner: Innanför eller
utanför (2003)
En del partier är nästan
privata. I Sven Willners senaste tänkebok ingår
personliga, självutlämnande sidor, flera än i den förra. Som också
den ibland var nästan överrumplande intim. Och man kunde säga en
del om nyttan av att såna här uppriktigheter, ”bekännelser”, inte
skrivs enbart av påstridiga provokatörer och nacissistiska
mediepersoner i karriären. Hur det är viktigt att också en diskret
och lågmäld resönör som Willner, 85, tar upp tidigare vändpunkter
i sitt liv till ny granskning.
Han gör kanske inte precis en Carina Rydberg, han är inte
sensationssjuk och hämndlysten. Men här finns en strong, sen
öppenhet som får en att tänka att 1970-talets litterära
utvikstilltal – med tiden och i rätta händer – kanske ändå fört
nåt gott med sig.
I synnerhet känns de sidor viktiga där Willner låter förstå hur
mycket lycka och smärta man kan uppleva också efter sjuttio och
åttio plus. ”Naturligtvis kunde vi ha talat varandra till
rätta, men jag bara drog mig tillbaka och försökte öva in mig i
den ålderdomsensamhet, som jag trodde väntade mig.”
Eller: ”upp mot axlarna minns mina armar dej som innesluten,
tryckt mot mej”.
Läste för en tid sen en av Henrik Tikkanens s.k.
adressböcker på nytt och insåg att deras egentliga tid nog kommit
först nu när ingen mera bryr sej om vem och vad de eventuellt
handlade om ”i verkligheten”. Nu kan de äntligen bli lästa som
litteratur. På samma sätt är det starka med Willners ”bekännelser”
inte skvallerfaktorn utan det varsamma och fortfarande sökande
sätt han beskriver nya kärlekar, rädslor och tillkortakommanden
på. Viktigt är inte namnen, utan namnen på känslorna. Att livet
fortfarande pågår, starkt.
Men jag vill också ta
bokens titel, Innanför eller utanför, på allvar. Den kan
låta bekväm, så där som det idag är alltför bekvämt att säga att
”det finns många sanningar” och alltså ingen som spelar en roll.
Men Willners ”innanför eller utanför” – kongenialt illustrerat av
porträttet på pärmen, taget i ett fönster i Spanien av Marja
Martin – är mera laddat än så. Som jag läser det handlar det
om en skenhelighet som vår kultur håller sig med. Ett glastak, för
att låna en bild som är populär i den feministiska
diskursen.
Sven Willner hör till dem som av egen kraft, från marginellaste
småbrukarbakgrund, tagit till sig det som kallas finkultur i hela
dess bredd. Han är mera mångsidigt bildad och lärd än de flesta,
inte bara inom litteratur utan också politik – ”slarvigt
självlärd”, skriver han själv. Vid sidan av ett livsverk som
dagsjournalist och den kritiker som bokstavligen läste allt, har
han skrivit i tidskrifter, gett ut nitton essäsamlingar och i
många år representerat Finland i juryn för Nordiska Rådets
litteraturpris. Man kan tycka att det minsann är att vara
”innanför” och att t.o.m. utöva en del makt.
Men samtidigt är det alldeles klart att Willners känsla av att
ändå vara utanför ”sammanhangen” inte är bara en klädsam pose. När
han under 80-talet flyttade till Helsingfors, efter pensioneringen
från Västra Nyland, blev han, noterar han, ”lite av en
kändis, underligt nog mera på finskt håll än på svenskt”. Dessutom
var det ofta betydligt yngre mänskor – poeter och författare
kring tidskrifterna KLO och Runous, – som
”såg” Willner för den han är, som tog upp ett samtal med honom.
Inte de finlandssvenska kulturinstitutionernas inre kretsar, där
man logiskt sett kunde tycka att hans naturliga plats och kolleger
finns.
Glastak. Innanför och utanför. I princip en resurs, men inte
behövd, av AB Finlandssvensk Kulturfasad, eftersom dess intresse
är fasaden där Willners intresse är kulturen. En orättvis bild?
Svårt att veta, men så ser det nog ut när man betraktar det
kulturella glastaket med Willner som test case.
Innanför eller utanför
är en ganska splittrad bok med drag av skåpstädning; det stör inte
mig. Det biografiska kommer jämsides med rätt ”sakliga” artiklar
och essäer om t.ex. Södergran, Mannerheim, Lars Forssell och
Veijo Meri. Allmänt taget lyfter Willner i varje fall nu
tydligare fram de personliga signalementen, sambanden mellan dikt
och liv, än i merparten av sina böcker. Dubbelporträttet visar
konsten och jaget.
Allra starkast är den förbindelsen kanske i en text från 1983 där
han tillfälligt återvänt till barndomens å i Österbotten, men mest
går och tänker på en balettföreställning han sett några månader
tidigare. Jag vill sluta med två längre citat ur den här texten,
eftersom de hör till de rader där Willner talar så direkt att till
och med en dimögd läsare måste lystra:
”Som när jag i vintras, efter en ödslig dag i
januari, gick till Finska Operan för att se Kurt Joos balett Det
gröna bordet, som jag läst och hört om i nästan hela mitt liv –
den hade sin urpremiär i Berlin 1932 och redan följande år var den
förbjuden i Tyskland – men aldrig trott mig få uppleva. Nu blev
den som en våldsam förstärkning av alla de kaotiska och aggressivt
ångestfulla känslor som jag på förhand behärskades av, och när
ridån gick ner och applådåskorna smattrade hade jag helst velat
resa mig upp och skrika till både dansare och publik, att utanför
operans väggar fortsätter spelet i en allt väldigare och hemskare
omfattning, vi måste göra något för att hindra vansinnets
utbredning. Det är inte längre fråga om konst men om verklighet.
Ja, jag hade nästan varit beredd att stjälpa hela spelet över ända
bara för att själv få ro…”
Kanske är det lite synd att Willner inte steg upp och skrek.
Utkastad eller inte – innanför eller utanför – hade det varit värt
det. Men texten slutar i ett annat minne, på sitt sätt lika
drastiskt, sin egen absurda teater:
”Jag är kvar på Vilobacka, årtalet kan skifta men
det är vår, jag går upp för åsluttningen och känner hur
syrendoften slår emot mig, jag öppnar dörren och går upp för de
knarrande trapporna, och när jag kommer in ringer telefonen, jag
svarar, och det är pastor Birger Selroos, som sedermera blev
kyrkoherde, som ringer och säger att det kommit ett meddelande
innehållande en bekräftelse på att jag har stupat, och att jag
alltså är en död som lever, en levande död, och vi tycker båda att
det är en egendomlig, smått roande situation. Men då var det
1943.”
Trygve
Söderling
Sven Willner: Innanför
eller utanför. Söderströms, 2003, 186 s
Relaterat:
▶︎ Enmansakademin
Sven Willner: stor intervju ( Ny Tid 1996,
tillsammans med Tapani Ritamäki)
▶︎ Sven
Willner – artikel i Biografiskt lexikon för
Finland (2011)
|
Publicerad i Slammerarkivet 15.7.2021 |