Litteraturvetaren Trygve Söderling har gjort sig känd som en av de
mest högljudda institutionskritikerna i Svenskfinland. I år [2012]
fyller han 60.
Att stå vid sidan om för att
så kunna blicka in i den svenskspråkiga verklighet han själv är en
del av, det har blivit en av Trygve Söderlings roller. Uppvuxen i
Dickursby med en elingenjör till pappa och en lärarmamma var det
mest av en slump han sattes i ”alternativskolan” Zillen (Tölö
svenska samskola) i Helsingfors. Under skoltiden började han
upptäcka den kulturvärld som senare skulle bli hans värv.
– Det var en skolpsykolog som ansåg att Zillen skulle passa mig.
I Dickursby jobbade mamma så jag var bortklemad, för en 8-åring
var det en chock att kastas in i detta nya som i längden ändå
innebar en ganska kreativ tillvaro. Om Zillen hette det elakt att
skolan var för de bättre familjernas sämre barn. Den var stressfri
och kravlös.
Till och med Zillen nåddes ändå av sextiotalsradikalismen, eller
åtminstone en fläkt av den. För Söderlings generation betydde det
ett fönster mot omvärlden.
– Vi trodde allihop att det var så här det skulle vara att bli
äldre, att vi hela livet skulle upptäcka nya fantastiska grejer:
nya vågen, Godard och Pasolini. Våra lärare hade visserligen inga
verktyg att ta in detta i undervisningen, men för oss elever
betydde det bara att inget riskerade förstöras av skolan. Under
morgonsamlingarna steg någon av oss bara upp och började berätta
om Bob Dylan eller The Fugs. När vi gick och såg den nya
popkonsten på Ars-69 måste vi själva försöka förstå och tolka
utställningen.
När märkte du din egen röst som ville uttrycka sig?
– Under skoltidningstiden, jag var något av en kuf och samtidigt
välintegrerad i skolans sociala sammanhang. Redan i skolan formas
man mycket till den man ska bli.
Retas med stalinvänstern
Senare blev det studierna i filosofi och litteratur som fick
Söderling att fatta pennan. Engagemanget i kulturtidskrifter har
gått som en röd tråd genom hans liv. Först blev det musikkritik i
Hufvudstadsbladet, ofta om den alternativa svenska scenen.
– Bland annat hade dåvarande kulturchefen Erik Wahlström en idé
om att låta mig som hatade Eurovisionen skriva om den. Samtidigt
hade jag upptäckt via ett gratisutskick att det fanns en tidning
som hette Ny Tid. Där blev jag snabbt frilansare, skrev om kultur
och politisk musik och gillade speciellt att retas med den
stalinistiska vänstern, bland annat genom texter om proggband som
Blå Tåget.
Tillsammans med bland andra Tapani Ritamäki jobbade Söderling i
början av 1980-talet också med det finlandssvenska alternativa
förlaget Boklaget och gjorde ett nummer av förlagets litterära
årsmagasin, BLÅ 1984.
– Till exempel tog vi oss an att läsa och kommentera alla
svenskspråkiga litteraturgradur som hade skrivits i Finland. Vi
hade antagligen en idé om att vi skulle forska bättre än forskarna
själva. Och aldrig att vi hade en tanke på att söka stipendier, vi
såg väl det som en del av studierna. Det var en obegriplig tid när
man ännu gjorde saker gratis.
Söderling säger att tiden på Ny Tid är den kanske mest
betydelsefulla för honom.
– Det är något visst med de människor som samlas kring en
redaktion. Kemin kan i bästa fall bli enormt stimulerande. Att ha
haft turen att få vara med om den här i dag så mystifierade
radikalismen känns speciellt. Också punkvågen var något som
berörde mig personligen. Under den tiden träffade jag också
kvinnan jag fortfarande lever med. Utan en stabil relation skulle
frilanslivet antagligen ha gjort mig till ett nervvrak.
Kan du sakna den tiden?
– Nja, nog var det slitsamt också. Vi jobbade otroligt mycket.
När en liten, skruttig tidning som Ny Tid kunde ha bättre
bevakning än Helsingin Sanomat kring det som hände i Östeuropa
under 80-talet, det är som om folket mitt i den arabiska våren nu
skulle skriva direkt för Ny Tid. Kommunistpartiets hand låg ännu
ganska tung över tidningen när jag kom med, men sedan när de
blivit mer tankspridda kunde vi göra tidningen helt fritt, tack
vare att chefredaktören och tidningens ryggrad hette Peter
Lodenius. Tapani och jag jobbade som redaktionssekreterare
1986–1997, det är så länge sen att jag knappast är jävig att tycka
att den nuvarande redaktionen gör ett fint jobb. Om man ser till
Svenskfinland i dag vet jag inte ens om vi är värda en så bra
tidskrift som Ny Tid.
Redaktionen under sängen
1997 tog ändå tiden på Ny Tid slut. Tapani Ritamäki hade då fått ett
riktigt jobb på Söderströms förlag och Söderling själv kände sig
rätt utsliten. Så följde flera år på Helsingfors universitet, både
som doktorand och lärare. Mycket tack vare en treårig anställning
som forskare vid Litteratursällskapet kom 2008 avhandlingen Drag på
parnassen, en granskning av hur även finlandssvensk litteratur stod
på barrikaderna under 1960-talet.
– Under några år kunde jag doktorera och undervisa. Sen blev jag
plötsligt arbetslös igen. Frilanstillvaron är splittrad, att jag
nu fått ett halvårsstipendium från en vetenskaplig fond för att
börja skriva på en ny bok är därför en stor lättnad.
2008 blev du också huvudredaktör för kulturtidskriften Nya
Argus, varför?
– Valet var förstås lättare för att jag inte har någon annan
position eller ställning. Som arbetslös har man tid att pynja med
kvalitet. Samtidigt förnyades redaktionen, vilket gav utrymme för
ett bra sammanhang. Jag är usel på snabb dags- eller ens
veckotidningsjournalistik, så Argus mera långsiktiga rytm passar
mig. Jag har en tendens att gå in i detaljer, men att försöka
skriva den ultimata artikeln tar tid.
Samtidigt är det väl just den typen av skribenter som skulle
behövas?
– Jo, men det finns ingen ekonomi för det. När min syster fick
höra om Nya Argus tyckte hon det var bra att jag fått jobb men
förstod nog inte att redaktionen finns under vår säng och att det
i pengar handlar om en tjugondels lön för att ge ut tio nummer per
år.
Nya Argus har sedan 1907 kommenterat och debatterat aktuell
forskning, kultur och politik, enligt Söderling med halvakademisk
aura. Tidningens utseende har inte förändrats nämnvärt sedan
layoutreformen 1948.
– En layoutreform på 104 år, det tycker jag är en lämplig takt …
fast helt fundamentalistiska är vi inte, till jubileet 2007
tryckte vi den första färgbilden.
– Kulturtidskrifternas kärna kommer även i framtiden att vara
den intellektuella debatten. De är en sorts kollektiv blogg,
tillika budbärare från en annan livsrytm, där det är lättare att
samsas och minnas. Vad som däremot uttrycks i dagsmedierna glömmer
vi i dag snabbt på grund av flödet.
Söderling påminner om att också den finlandssvenska kulturen ska
kunna stå utanför, representera något man inte fullt kan greppa
men som likväl sätter myror i huvudet.
– Alla de internationellt kända finlandssvenska författarskapen,
Monika Fagerholm, Tove Jansson, Märta Tikkanen och Edith
Södergran, står för just detta.
Fonderna alternativ statsbudget
I maj i år tilldelades Nya Argus Tidskriftscentralens pris på
1 000 euro som årets finlandssvenska kulturtidskrift. Speciellt
fick man beröm för att vara en tidning som erbjuder också de
läsare som har ont om tid ett tvärsnitt av den pågående debatten.
– Det där är knepigt. Jag kan riva mig i håret när jag skrivit
nåt jag tror är aktuellt och så tar det två–tre veckor innan
tidningen utkommer. Samtidigt är det bra att man tvingas vidga
perspektivet.
I Svenskfinland är du känd som en av de relativt få som öppet
vågar kritisera svenskspråkiga fonder och institutioner. Hur
känns det?
– Jag tycker att man måste reagera på det som finns runt om en.
Den av mina texter som väckt mest reaktioner var nog Tio
tankar om det finlandssvenska framtidsinstitutet som
publicerades i Hbl nyårsaftonen 2007, efter Roger Broo-skandalen.
Att så många reagerade visar att det som alla känner till, att
fonderna trots att de är skattefria institutioner saknar
demokratisk kontroll, fortfarande är känsligt. På 60-talet var
varken Litteratursällskapet, Konstsamfundet eller Kulturfonden så
stora som de är i dag. Nu utgör de mer eller mindre en alternativ
statsbudget i landet Svenskfinland.
Söderling vill en gång för alla lyfta fram att skattefrihet
trots allt bygger på att fondpengarna ska gå till allmännyttiga
ändamål.
– I fallet Kulturfonden finns här en direkt paradox då ett parti
per definition inte är allmännyttigt utan har sina egna ändamål.
Om fonderna verkligen ska ha legitimitet borde de vara
underställda Folktinget.
– Det var ju inte heller särskilt trovärdigt att Roger Broo som
just lagts på hyllan för att ha missbrukat sin makt vid Åbo
Akademi plötsligt skulle leda ett stort nytt projekt i form av
framtidsinstitutet. Men visst är det lite patetiskt att en
litteraturvetare måste säga det som egentligen borde sägas av
tidningarnas ledarskribenter.
Har du känt dig ensam i kritiken?
– Tja, samtidigt som jag vet att många håller med mig är det en
väldigt effektiv kontrollmetod att alla som eventuellt skulle ha
något att säga ständigt kan gå omkring med baktanken att de
eventuellt någon gång skulle behöva ett stipendium. Däremot tycker
jag speciellt journalistiken har förändrat sin inställning till
fonderna, det bedrivs mer granskning nu.
Hur värnar du själv om din frispråkighet?
– Till exempel genom att minnas att det finns en större värld
och en tradition. ”Kulturmarxismen”, för att citera Breivik. Det
är ett problem att ledarskiktet i Svenskfinland inte behöver
konfronteras med någon egentlig idédebatt – det blir lätt en
mumindal för privilegierade, en skyddad verkstad. ”Managers” får
pengarna att växa samtidigt som den kulturella kompetensen bli
allt tunnare. Förlagsfusionen är ett exempel.
– Hit hör också att begreppet socialism är parodiskt
frånvarande, Svenskfinland är som ett försökslaboratorium för ett
samhälle där det inte ”finns” klasser eller arbetarrörelse. Om
Bildt och Reinfeldt vill veta hur Sverige skulle bli om man strök
all socialdemokrati, ja då kan de besöka Svenskfinland. Ändå är vi
i verkligheten helt beroende av socialdemokratin om det ska finnas
public service på svenska. En minoritet är ju inte marknadslönsam.
Därför har sammanhangen här också många parodiska drag, som en
komisk opera med påfågelaktiga ledargestalter.
Själv har Söderling framför allt odlat den ironiska, gärna också
satiriska stilen.
– Svenskfinlands komiska egenskaper är väldigt tacksamma för den
typen av text. Men då kan man inte vara en av dem som nästa dag
skickar in en stipendieansökan till den man kritiserat. Därför
sätter jag tilliten till våra pigga pensionärer, som tack vare sin
ålder är fria. Kanske är det dem vi får hoppas på.
Intervju:
Andrea Svanbäck
|