ESSÄ
Blottarens
seger
och flykt
Kärlek
och hat är det centrala i Johan Wredes bok om Henrik Tikkanen
”Jag har sett allt här i livet, men tyvärr såg jag
inte så noga efter.”
– Henrik Tikkanen
Nu på 2010-talet är det
inget tvivel om att Henrik Tikkanen är en av de stora
aforistikerna i vår litteratur, och med ”vår” tänker jag då både
på den svenskspråkiga och den finländska. En typisk och viktig
litterär form för honom var den dagliga tecknade ”gubbe” med
fyndig replik som han under tiotals år bidrog med i dagstidningar,
först Nya Pressen, senare Helsingin Sanomat (HT
var fullständigt tvåspråkig) och Dagens Nyheter.
Tikkanens stora lyckokast som författare kom ändå när han
lyckades kedja ihop sitt snärtiga, aforistiska uttryckssätt till
en självutlämnande självbiografi. Det blev en av 1900-talets
tätaste romaner, den skandalomsusade adresstrilogin, inledd 1975
med Brändövägen 8 Brändö Tel. 35. Nu när dammet den rörde
upp har lagt sig står verket kvar som modern klassiker i den
”blottande” genre vi också förknippar med namn som Strindberg,
Knausgård – och Märta Tikkanen.
”Äktenskapet är konserverad kärlek.”
”Svårigheterna i äktenskapet börjar när parterna
lärt sig förstå vad den andra menar med det den säger.”
”Kärlek och hat” heter det centrala kapitlet i Johan Wredes
essä Tikkanens blick, i boken placerat bland de sista.
Det spännande och djupt krisande äktenskapet mellan två begåvade
författare – feministen och alkoholisten – blev en offentlig
litterär och moralisk tvekamp när Märta Tikkanen i Århundradets
kärlekssaga (1978) vände Christer Kihlmans och
Henrik Tikkanens metod mot dem själva: blottade blottarna. Johan
Wrede har de bästa förutsättningar att skriva om den här
offentliga äktenskapskrisen: han var gift med Märta Tikkanens
syster, de två paren bodde nära varandra och hade tät kontakt. I
viss mån kan Tikkanens blick (där titeln alltså syftar på
svågerns, inte svägerskans blick) ses som en fortsatt dialog med
och mot Märta Tikkanens senare beskrivningar av äktenskapet,
framför allt i boken Två från 2004. Betyder Wredes bok
alltså att kriget mellan könen fortsätter, med andra medel?
Det gör den inte. Johan Wrede är varsam med att ta ställning och
försöker så långt möjligt förstå bägge parter. På sin höjd ger han
kanske större tyngd än MT åt faktorer som färgade HT:s syn på
konflikten – det här är ju trots allt en bok om honom. Kapitlet om
äktenskapskrisen har säkert varit det svåraste att skriva: det är
också mera trevande, cirklande, mindre ”färdigt” än resten av
boken.
Man kan hålla med Märta Tikkanen om att makens krigstrauman och
olyckliga barndom inte dög som skäl för honom att inte delta i
hushållsarbetet i hemmet, men Wrede har säkert också rätt i att
HT:s barndom och ungdom verkligen skadat honom på djupet. Gjort
honom rädd för kärlek, att ge sig hän, som författaren Per
Olov Enqvist (en annan alkoholist) tidigt påpekade i en
recension. Narcissistisk personlighetsstörning, om man vill ha
diagnos. I stället för att söka kärlek bedövade Henrik Tikkanen
sig med sex (som han trodde var samma sak, skriver Wrede), i
stället för att ta hand om familjen flydde han ut på snedsprång
och fylleslag.
Här kan det vara bra att
minnas att kriget skadade inte bara HT, utan också miljoner andra.
Just hos Tikkanen tillkom ändå något särskilt. Wrede nämner
åldersskillnaden mellan makarna (elva år) som betydde vitt skilda
erfarenheter. Själv skulle jag strecka under ytterligare en
faktor, mera än Wrede gör: klass. Där Märta T. kom från ett burget
men protestantiskt hem med hög arbetsmoral, måste Henrik T. på
något djupt plan ha beundrat sina föräldrars
överklasslivsstil. Trots all hans senare ironi och
bitterhet. När föräldrarna egoistiskt festade bort den ärvda
förmögenheten såg barnet Henrik att man kan leva i lyx utan att
arbeta. Någonstans måste han som vuxen ha försökt återskapa
föräldrarnas överdåd och ansvarslöshet, fast utan avigsidorna.
Förmögenheten var borta, men han hade sin begåvning som tecknare,
som småningom började betala sig bra.
Att leva flott som föräldrarna, att svina och bedra ostraffat,
tycks ha varit ett ideal som Henrik Tikkanen någonstans inom sig
upplevde som omöjligt att göra avkall på. Säkert delvis omedvetet,
och därför desto svårare att hantera. Att lämna sin utsvävande,
”demoniska” överklass- och konstnärssida skulle för honom ha varit
att svika kärnan i hans personlighet, hans identitet. Så
föreställer jag mig att han upplevde det. Att utflykterna med
sprit, sex och dålighetsliv djupt skadade hans närmaste var han
fullt medveten om – den klarsynta delen av honom. Samtidigt gjorde
hans andra, ”nattsida” honom märkligt blind och okänslig för
faktum, så som det är hos alla missbrukare, också knarkare och
spelberoende. Jag klarade mig förra gången, så det går säkert en
gång till. Till den här blindheten bidrog säkert hans stora
verbala begåvning, som förutom klarsyn lika villigt försåg honom
med undanflykter. Myten om en ”familjeförbannelse”, som han gärna
återkom till, hörde till de mera genomskinliga bortförklaringarna.
”Skall man älska sin nästa som sin första eller
sista?”
”Kärlek förlåter allt utom annan kärlek.”
Johan Wredes
biografisk-litterära studie handlar förstås också om annat.
Intressanta är avsnitten om Henrik Tikkanen som dramatiker, en på
sin tid känd, idag bortglömd sida. Ingen av det fyrtiotal pjäser
som i tiden sattes upp, på scen, i TV eller som hörspel, spelas
idag – någon enstaka, som ”Fyllhunden”, vore kanske värd det.
Dessutom finns många ospelade pjäser och outgivna böcker i den
rastlöst produktive Henrik Tikkanens kvarlåtenskap. Antalet
utgivna böcker är lika förödande stort som antalet pjäser, men
också där råder berg- och dalbana.
Litteraturkritikern Wrede låter förstå att några oanade pärlor
knappast finns att hitta och att skräpfaktorn i produktionen är
hög. Långsiktigt, metodiskt arbete låg inte för författaren HT,
texterna skulle komma till i ett svep, som en snabb teckning. Blev
det inte genast genialiskt så skrev han hellre om hela storyn från
början till slut, ur en lite annan vinkel. Och så på nytt
igen.
Här bidrog säkert att Henrik Tikkanen inte var intellektuellt
lagd eller bildad i den bemärkelse som hans berömde farfar,
konsthistorikern J.J. Tikkanen var det – men nog gärna
ville framstå så. Också hans djupa krigsmotstånd, förvärvat
under kriget, var snarare emotionellt än resonerande. Bristen på
tålamod och systematik kompenserade HT med snabb verbal
intelligens och slagfärdighet. I sina djärva paradoxer kunde han
tränga djupare i en problematik än många andra – för att sen lika
snabbt överge saken. Hans otaliga smarta repliker finns inte bara
i hans egna böcker och ”gubbar”, de lever vidare också i Märta
Tikkanens produktion. Där ger de feministen ett berikande
tuggmotstånd, ofta är den citerade manschauvinisten den roligaste
och mest levande gestalten. Henriks hämnd, om ni så vill.
”Den som är stor är också en stor måltavla.”
”Vi behöver fred och är beredda att skaffa oss den
med våld.”
Ett kapitel för sig är
mottagandet av genombrottet, Brändövägen 8, Bävervägen 11 och
Mariegatan 26 där Tikkanen lyckas, som Wrede skriver,
”sammanföra kåseri och indignation”. Indignation blev det också
bland vissa läsare. Wrede finner visserligen att ryktet om skandal
i societeten är överdrivet, åtminstone har det inte satt många
spår i skrift. Däremot älskade den finska och rikssvenska pressen
att föreställa sig att alla finlandssvenskar spillde
konjak på fracken i förtrytelse över Henrik Tikkanens svek.
Allvarligare var att den politiska ledningen på Hufvudstadsbladet
valde att stämpla HT som en cynisk populist som bara var ute efter
finnarnas gunst; här reder Wrede förtjänstfullt ut
begreppen.
Själv minns jag mycket väl hur den vida spridda tidskriften Kurirens
kåsörer förde en lång och bitter strid mot ”blottarna
Kihlman&Tikkanen”, en kampanj som påminner om dagens näthat.
Knappast tyckte Kuriren synd om societeten, snarare berodde
förtrytelsen på att det visade sig att Sverige trodde att Henrik
Tikkanen representerade precis alla finlandssvenskar. Fast varför
bry sig om det?
Ganska osannolika reaktioner, hur som helst, på att Henrik
Tikkanen modigt och öppet berättat sanningen om sin olyckliga
barndom. Och kanske skandalen trots allt var konstnärlig: att han
berättat på ett så litterärt drivet och slående sätt. Om han nu
var tvungen att skriva om detta elände, så borde han åtminstone
inte ha skrivit så bra.
”Ett naturligt förhållande till alkoholen är
förgiftning.”
”Det är mer ekonomiskt att låta kärnkraften
avveckla oss.”
Idag bryr sig ingen om
dessa debatter, men visst är de intressant mentalitetshistoria.
Kvar står adressböckerna och några till, kvar finns teckningar och
en mängd aforismer. Tikkanens blick ger välkomna
fakta och trådar till problematiken Henrik Tikkanen, denna
nordiska klassiker. De två förlagen har slarvat med korrekturet,
och någon gång hoppar Wrede helt över en Tikkanen-text utan att
säga varför. I allmänhet är essän klar, spänstig, analytisk. Att
den spetsas av personliga vittnesmål gör inte saken sämre, Johan
Wrede ”blottar” ju här trots allt en ”blottare” han känt på mycket
nära håll.
Trygve Söderling
Johan Wrede: Tikkanens blick. En essä om Henrik
Tikkanenes författarskap, livsöde och personlighet. Svenska
litteratursällskapet i Finland och Atlantis, Stockholm, 2012.
Relaterat:
Att
blotta är nödvändigt. Kihlmanåtikkanenåtikkanen: den
finlandssvenska självbekännartraditionen (Horisont, 2004)
|